Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:39

Denk dat er hier voornamelijk nogal verschillende dingen worden bedoeld.

Lange Teugelen is inderdaad echt het dressuurwerk achter je pony. Ik werk ook altijd al volgens de methode van Piet Bakker.

Het draven dat mensen mee rennen en mee rennen met galopperen heeft niks met lange teugelen temaken maar meer met droog mennen.

Droog mennen is totaal wat anders dan lange teugelen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:45

oww dan ben ik dus gewoon goed Clown dat getrek aan teugels vind ik sowieso al vreselijk.
in mijn ogen is er dus maar 1 manier Ja

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:47

yup Knipoog
Bij lange teugel dressuur is het de bedoeling om je pony te verzamelen en dus lopend bij te kunnen houden, ook in draf en galop.
Maar je pony is pas klaar voor de galop als deze het zelf aangeeft, dus niet als jij vind dat hij/zij er klaar voor is.
Tot zover de tip van meneer bakker van gister

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:48

Maar het geven is ook relatief. Voor de wagen hoort dat natuurlijk ook, maar soms wil ik best met m'n binnenhand inkomen als dat nodig is. En zie ook mensen zie buitenhand geven, maar zoveel dat de hele boel naar binnen donderd.
Het geven (en soms nemen) is dus maar miniem.

@Zilfstar: 1: Bijna iedereen gebruikt een dressuurzweepje. Ik loop naast de achterhand, maar dat is even zoeken wat je zelf het fijnst vind. Bij groene pony's wil ik er nog wel eens achter gaan lopen zodat ik ze tussen mijn lijnen op kan sluiten.

2: Ik vind longeren met een dubbele longe heel anders dan LL. Dus doe wat jij zelf wil, of gewoon allebei.

3: Met dubbele longe of LL met een kind er op word een hele truc, dan bind je dat kind zowat in. Lijnen lopen ook waar de ruiter zit. Dus dat word niets.

Droog mennen en lange teugelen zijn wel met elkaar te combineren en liggen redelijk dicht bij elkaar. Ik gebruik droog mennen altijd als voorbereiding voor het mennen, maar wil dan ook dat mijn pony bij mij blijft en dat ik dus kan blijven wandelen. Oke, bij een jonge pony wil ik wel eens een pasje smokkelen als hij nog niet sterk genoeg is, maar de bedoeling is dat we mijn tempo lopen.
Droog mennen doe ik met het schoftje er op, vaak met de broek er al aan en met een hoofdstel met oogkleppen en een boogzweep (en in een later stadium een sleepje er achter). Lange teugelen doe ik met het hoofdstel wat ik onder het zadel gebruik, een korter leidsel en een dressuurzweepje

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:49

Ja je kan droog mennen en LL wel allebei doen maar het blijven twee totaal verschillende dingen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:55

Tuurlijk is geven een relatief begrip, en tuurlijk moet je je andere hand ook wel eens in laten komen.
Maar het is niet keihard trekken en dan flinke druk erop houden. Maar sturen en loslaten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:03

Wat een leuk toppic, zijn er mensen uit limburg die mij met mijn pony zouden kunnen helpen?
Ik ben er al een tijd mee bezig en hij loopt netjes nagevelijk en al een stukje zijwaarts, maar dan..............???

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:38

jesito: is ie goed rechtgesteld, reageert hij al op hele lichte signalen, kan je al wat meer verzamelen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:40

schouderbuitenwaards, schouderbinnenwaards?

vind de dvd van piet bakker ook echt een aanrader

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:47

Momenteel is het voor mij enkel stappen omdat ik in het loopgips zit. Maar ik zo koppig als ik ben moet natuurlijk evengoed nog druk bezig zijn *LOL*

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:04

Ik heb de uitleg op de 1e pagina even uitgeprint.
Dat ga ik eens even bewaren. (erg handig) Haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:39

saskiakefie schreef:
kan iemand mij uitleggen hoe je piaffe kan aanleren?

Zaza kan inmiddels piaffe (min of meer, het kan nog beter). Vanuit de draf steeds meer gaan verzamelen, ze wordt dan sowieso heel voorwaarts en ze ging vanzelf al op haar plek staan "dansen", als ik heel zachte kneepjes geef met mijn handen. De achterhand eerst in de andere oefeningen goed activeren, zodat ze steeds meer gaat zakken.

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:06

Ik meld me! Ik ben al een tijdje bezig met lange lijnen, Dust vindt dit heel erg leuk op zijn manier. Vrolijk trappelen, en als jij zegt dat het over is doet hij oppeens alles voor je Vingers aflikken Binnenkort een keertje foto's. Ik deed dit altijd met 4 aan mekaar geknoopte halstertouwtjes. Heb vandaag een Slofteugel aangeschaft, om als teugels te gebruiken. Dust kan op het moment: Stap, verzamelde draf, en 3 pasjes verzamelde galop. keurige voltes, mooi nageven, links en rechts.. Ik werk op het moment voornamelijk aan de galop.. Ik werkte meteen al zonder schoftje/longeersingel.. ivm neit in het bezit zijn daarvan..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:04

Evelli schreef:

Heb ik al besteld dus dan gaan we die eens eerst goed bekijken.
Hij is nog niet helemaal netjes rechtgesteld en loopt nog wat onhandig, niet in balans.
Ik heb vandaag weer geoefend deze keer zonder schoftje maar vind ik nog wel moeilijk.
Maar goed oefening baart kunst.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:57

jesito schreef:
Evelli schreef:

Heb ik al besteld dus dan gaan we die eens eerst goed bekijken.
Hij is nog niet helemaal netjes rechtgesteld en loopt nog wat onhandig, niet in balans.
Ik heb vandaag weer geoefend deze keer zonder schoftje maar vind ik nog wel moeilijk.
Maar goed oefening baart kunst.

En dat is precies de juiste instelling Lachen

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:44

Halloo Lachen

Ik meld me hier ook, ik heb hier al wel eens eerder ene berchtje geplaats, maar toen heb ik uiteindelijk toch niet meer zoveel ge-lange-lijnd Tong uitsteken
Maar ik ben nu weer volop bezig met m'n verzorgshetlander.
Ik ben nu ongeveer een maandje bezig, nu du vooral met actief stappen, verzameld draven, voltes en gebroken lijnen.
Ik heb ook de dvd van Piet bakker besteld. Dus dat komt helemaal goed Lachen
Hier een topic van Goliath en mij Lachen
[GVL-ITP] Goliath @ work aan de lange lijnen

Edit: link toegevoegd...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:37

ik heb vandaag met shandy getraint, het ging echt super, en dan ook ècht goed!! Ze liep heel ontspannen, en wilde echt graag werken. Ik heb een stukje schouderbuitenwaarts geoefend, dat vond ze nog wel aardig moeilijk Tong uitsteken wijken naar rechts kan ze heel goed, maar naar links eigenlijk niet, dus ook even aandacht aan besteed. Ze reageert heel goed op stem, van stap naar galop kan ze heel goed, alleen ik wil proberen haar iets makkelijker terug te krijgen. verder heb ik geoefend met gallop, een volte links, dan rechts, en elke keer sprong ze over Bloos!. Hoe kan het dat ze dat zo elke keer uitzichzelf doet?
verzamelde draf ging op het laatst ook veel beter dan in het begin Ja ben echt trots op 'mijn' shandy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:24

Stardust0 schreef:
Ik meld me! Ik ben al een tijdje bezig met lange lijnen, Dust vindt dit heel erg leuk op zijn manier. Vrolijk trappelen, en als jij zegt dat het over is doet hij oppeens alles voor je Vingers aflikken Binnenkort een keertje foto's. Ik deed dit altijd met 4 aan mekaar geknoopte halstertouwtjes. Heb vandaag een Slofteugel aangeschaft, om als teugels te gebruiken. Dust kan op het moment: Stap, verzamelde draf, en 3 pasjes verzamelde galop. keurige voltes, mooi nageven, links en rechts.. Ik werk op het moment voornamelijk aan de galop.. Ik werkte meteen al zonder schoftje/longeersingel.. ivm neit in het bezit zijn daarvan..

Je kunt beter eerst wat zijgangen doen voor je aan de galop begint Knipoog
Zo krijgt hij een sterkere achterhand, omdat het heel zwaar is om zo langzaam te galoperen Lachen

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:43

bizzybijtje schreef:
Stardust0 schreef:

Je kunt beter eerst wat zijgangen doen voor je aan de galop begint Knipoog
Zo krijgt hij een sterkere achterhand, omdat het heel zwaar is om zo langzaam te galoperen Lachen

Wat bedoel je met zijgangen? Wijken? Hoe leer je dat dan aan? Dust is nog nooit bereden, want daar is hij te rank voor..
Hij kent alles dus nog niet. En hij sprong vaak van de draf in de galop, en deed dat dan ook verzamelt en dan zette ik hem weer terug omdat ik toen waarschijnlijk dan weer midden in een volte zat, of een gebroken lijn ofzo.. Maar hoe leer ik dat wijken of die zijgangen dan aan? Ik heb totaal geen verstand van de beenhulpen enzo, want ik rijd niet meer want dat vindt ik doodseng.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:47

zijgangen zijn ook schouderbinnenwaards/buitenwaards

Máár als een pony de galop zelf aanbied, dan kan je hem best een paar passen laten doen en dan goed belonen.

Heb je de dvd van Piet bakker al? Zoniet, het is een echte aanrader met duidelijk uitleg over het hoe en wat van de zijgangen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:53

Evelli schreef:
zijgangen zijn ook schouderbinnenwaards/buitenwaards

Máár als een pony de galop zelf aanbied, dan kan je hem best een paar passen laten doen en dan goed belonen.

Heb je de dvd van Piet bakker al? Zoniet, het is een echte aanrader met duidelijk uitleg over het hoe en wat van de zijgangen

Wat is de titel van die DVD?
En als ik hem niet op MP vind, waar kun je die kopen?
(Wil echt LL gaan doen. Wie weet wedstrijdjes?)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:56

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:57

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:01

Nou mijn Lange Lijn is binnen. Ik heb er 1 van Haanstra gekocht (via MP). Ben wel benieuwd naar waar ik dat hele stuk moet laten wat ik over heb, zo lang is ie. Maar misschien als ik aan het werk ben valt het mee? Voor DL longeren gaat het zeker lukken. Met LL moet ik maar even kijken.
Misschien in lussen over mijn arm hangen als ik er vlak naast loop? Over de grond laten slepen lijkt mij niet veilig?

Heb DVD van Baker besteld. Dus ga me eerdaags eens goed voorbereiden. Heb er zin in!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:14

maar die longeerlijn van haanstra is voor het longeren met dubbele lijn en niet voor het lange teugelen
heb er zelf ook een, moet er niet aan denken om er mee te lange teugelen
gebruik zelf een slof en die vind ik al te lang