Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bloempje4

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:04

marrke schreef:
Een shet van ongeveer 1m mag maximaal 50 kilo dragen.
Jij bent dus echt te zwaar.

hoi hoi,
goed dat ik dit weet !!
heb zelf een shet van 90 cm maar daar rijdt mijn dochtertje op en die weegt maar 16 kg
maar ik ging er weleens voor de lol op zitten ,dat doe ik dus nu niet meer ,want ik dacht dat alle shets gewoon 80kg konden dragen en ik weeg tocg 59kg , bedankt!!
bloempje

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 01:02

goed dat je erover nadenkt, dan is dit topic niet voor niets! zo'n pony is inderdaad leuk voor een kind, verstandig dat je het daar ook bij houdt! Knipoog

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:17

hej ik rij ook op shetlander maar ben ik te groot of te zwaar of kan het nog?
ik ben 1.58 en weeg 45

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:19

hoe groot is de shet? met 45 kilo kan je alleen op echt grote shetten, dus van rond de 1,10. maar je bent zowiezo te lang. ik zou het dus zeker afraden, voor het welzijn van het beestje.

_mbvd_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:34

pas was ik op een manege aan het kijken daar was een gewoon klein meisje op een shet aan het rijden van circa 90 cm dr moeder stond in het midden, het ging best goed totdat de shet een bok gaf en het meisje eraf viel vervolgens wilde het meisje er niet meer op en stapte tot mijn stomme verbazing haar aardig gevulde moeder erop en die begon te rijden draven gallopeeren enz dit was egt geen stevige shet eerder een magere

dus het is wel duidelijk ze KUNNEN het dragen (de meeste) maar als je nog lang plezier van je shet wil moet je zulke dingen natuurlijk nooit doen!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:44

heb je gelijk in massy Knipoog

ik snap best dat dat beestje even 'aangepakt' moest worden door een ruiter die wat meer te vertellen heeft, maar dat moeders en dan zomaar even opstapt vind ik toch te gek voor woorden...

dan kan ze nog zo 'balen' dat dat beestje haar dochter van zijn rug heeft afgemikt, dat is zeker nog geen vrijbrief om zomaar op de mini van je dochtertje te klimmen... Clown

_mbvd_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:45

neejjj idd

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:07

begeleiding begeleiding.... ik snap het zowiezo niet, als je zelf in staat bent om zo'n diertje netjes op te voeden en af te richten, dan kan je toch ook voldoende begeleiden om een klein kind erop te laten? ik snap dat 'corrigeren' nooit, dan is er in de basisafrichting/ opvoeding al iets mis imo.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:44

Inderdaad ben eht helemaal met merrieveulen eens

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:12

ik ben het ook helemaal met merrieveulen eens heel goed verwoord!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:24

Ik ben bang dat veel mensen die die ervaring nooit hebben gehad, dat totaal niet begrijpen. Er zijn altijd uitzonderingen en altijd is hún paard de uitzondering Huilen
En in zo'n geval = het weer:
Waar de kennis van de ruiter stopt, begint z'n grofheid.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:18

ach ja, het zal eens aan de ruiter liggen zeg, dat geloof je toch zelf niet? wat is er nou makkelijker dan je paard de schuld geven van je eigen tekortkomingen? is toch juist ideaal?

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:27

Ik heb ook een aantal verzorg shets , maar daar ij ik ook niet op ik ben 1 meter 75 dus beetje groot !

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:28

Ik vind dat je ze wel moet respecteren die paarden allemaal, ze doen zoveel voor ons!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:57

zo zo zijn al heel veel berichtjes met ideen geplaatst hier hehe :p ik heb over het algemeen overal bij dit soort topics gelezen dat de meeste mensen vinden dat je op een shet van ong. 1.00 m nog wel met je 50-55 kilo op kan rijden (ik blij dat ik nog 50 weeg) maar veel mensen zijn meestal wel te lang (ik ook 1.70) maar volgens mij als je je benen gewoon rustig houd en de pony daarmee niet in de weg zit dat het nog wel kan het gewicht lijk me een groter probleem dan de lengte (alhoewel het er wel raar uit ziet een lang iemand op zown kleintje)
en ik dnek dat je vooral moet kijken naar de bouw van je pony en hoe sterk die is de ene shet kan meer hebben dan de ander ik verzorg 2 shetjes 1 van het oude type (de wat grovere soort) en de ander is meer het nieuwe type (de slankere shet) de grof gebouwde kan wel meer hebben dan de andere maar ze kunnen mij allebij nog gemakkelijk dragenn het zijn beide aardig sterke shetjes.
maar ik rijd nu niet vaak meer soms op een mooie zaterdag middag rondje racen in het bos waarvan we de helft van de tijd er naast lopen, en ach als je shetje het nog wel aankan vind ik wle dat je er op kan rijden ookal ben je mischien wat te groot zo af en toe kan dat vast geen kwaat Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:03

@ vivi, 1,70 kan écht niet... je hefboomwerking op de rug is véél te groot op die manier, en dat zal de wervels hoe dan ook schaden... als je nagaat dat wij onze rijpaarden hier in NL al op de achterhand willen rijden om rugslijtage te voorkomen, hoe moet dat dan met een shet die met een vijfde van zichzelf aan overgewicht meezeult, plus daarbij in de beweging uit zijn verband wordt getrokken?

mijn veulen moet rond de 1,25 meter worden, is een welsh A, mountain type. volgens mijn osteopaat gaat het erom spannen of ik erop kan, en ik ben 1,63 meter en 52 kilo. een osteopaat weet echt wel wat ze zegt... ben benieuwd of jij weleens een dergelijke expert zijn/ haar mening hebt gevraagd.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:10

@merrieveulen

ooh ik wist helemaal niet dat, dat zown hefboomwerking zou hebben en dat je daardoor de wervels zou kunnen schaden is dat zo als je er heel vaak op rijd of kan dat ook al als je er af en toe eens een ritje op maakt?
want tegenwoordig wandel ik meestal of longeer ik en ga ik er af en toe even op zitten (5 min) en soms dan in het bos voor een galopje (2x in de maand ong.) kan dat ook al kwaat als ik er zo weinig opzit?
want als dat zo is moet ik wle even beter gaan opletten ik wil niet dat mijn verzorgponys straks verkeerde rugwervels hebben :S

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:13

jazeker! diepe slijtage komt met de tijd, ook al rij je weinig, weinig rijden over vele jaren is hetzelfde als veel rijden in één jaar... botslijtage is blijvend, en kan niet genezen. op een bepaald punt gekomen moet je gewoon zeggen: ik stap er niet meer op!

ik vind het wel goed dat je er serieus over nadenkt allemaal, er zijn er genoeg die het allemaal aan hun laars lappen en stug doorrijden, ondanks de informatie die ze krijgen. OK dan!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:19

jah ik vind het wel fijn dat ik dit nu weet ik zeg het morgen ook tegen het meisje van wie de pony's zijn zij is bijna net zo groot als mij en weegt 55 kilo.
de ene pony is 18 daar heb ik eigenlijk al 7 jaar op gereden 2 jaar geleden nog elke dag de andere pony is nu 6 en daar reden we ook vaak op dus al zij met zown jonge leeftijd al verpest zou worden zou heel jammer zijn, ook voot die van 18 natuurlijk maar die is toch ouder dus daar houd ik wel rekening mee dat het bij haar allemaal wat stroever wort enzow.
maar hoe kan ik zien of er al eventuele schade is?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:20

dmv röntgenfoto's. anders niet. juist met oudere dieren moet je uitkijken, de botten hebben dan minder lijmstof (zijn minder elastisch) en slijten dus sneller/ makkelijker.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:23

oohw okej dus je kan niet voelen of een beetje over de wervels met een drukende beweging gana en kijken of het pijn doet?
want de mens evan wie de ponys zijn dat weet ik nu al die zullen echt geen foto's daar van laten maken dat vinden ze echt te duur

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:31

nee als het niet dusdanig is dat het pijn doet, dan reageren ze niet. bovendien is het lastig om uit te maken of bestaande pijn door slijtage of door afgeknelde spieren oid komt.
foto's maken zou ik niet doen, áls er al slijtage is, dan zie je dat op de foto, en dan? je kunt er niets tegen doen, en zolang je pony verder fit is, en gelukkig (dus geen rare reacties geeft bij bepaalde aanrakingen, tekenen van pijn etc.), zou ik me ook niet TE veel zorgen maken. gewoon een klein ruitertje zoeken, maar er zijn natuurlijk ook veel andere dingen die je met je pony kunt doen.

dit bijv:
http://img.photobucket.com/albums/v491/ ... ootje2.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v491/ ... ckaVD4.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v491/ ... 250194.jpg

Moderatoropmerking:
Een openingspost mag toegelicht worden aan de hand van 2 foto's, in de rest van het topic dienen de foto's als link geplaatst te worden.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:21

haha jah dat zijn leuk fotos vooral die laatste ik ben al beetje gaan rond neuzen wat ik nog meer kan doen ik wou mennen maar dat is geen optie dan moet er weer nieuw tuig komen en ene karretje en de pony dat leren en dat kost die mensen te veel geld (als het mijn eigen ponys waren had ik hetw el gedaan) maar ik heb ook al aan VD gedacht en ik heb ook een boek Gondwerk gekocht en ik ben ook al een beetje begonnen, maar in dat boek staat zo veel dat ik dat eerts is doorneem voordat ik er aan begin :p dus ik ben al wel andere dingen aan het bedenken ook met de bal spelen (zown gymbal) of ik laat ze wel eens vrij springen maar dat kan alleen als de bak droog is.
ene heb jij dara een clicker vast? hoe kom je aan zown ding?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:01

vivi; fijn dat je wat doet met de tips en adviezen die je hier krijgt Knipoog mennen is inderdaad niet zomaar iets wat je 'even' gaat doen; een veilige kar en degelijk tuig kost nogal wat, bovendien 'leer' je de pony niet zomaar zelf, als je geen ervaring en geen verstand van mennen hebt, dan heb je al hélemaal geen verstand van het beleren van pony's voor de kar, en zul je het moeten láten doen door een ervaren, professionele beleerder, en dat kost ook nogal wat geld...

ik heb thuis ook een clicker liggen; deze koop je voor een euro'tje of 5 bij de meeste dierenwinkels Knipoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:01

Sorry maar ik vind je ook echt te zwaar voor zo een kleine shet.