Citaat:
Ik denk ook dat veel het niet op internet willen, maar wel jammer want veel mensen zullen dan niet weten dat er bij hun paardje ook dragers in de afstamming zitten en dus minder snel aangespoord worden gauw te gaan testen zoals Marije ook al aangaf.
Ik wil dit toch even rechtzetten.
Op dit moment zijn de meeste paardjes nog niet getest. We weten alleen dat er dragers zijn, maar in welke lijnen ze allemaal terecht zijn gekomen... Niemand die het weet.
Positieve dieren van anderen is een gevaarlijk uitgangspunt om beslissingen op te nemen. Stel dat Deputy vrij was geweest, dat was geen enkele garantie dat die familieleden minder kans hadden om drager te zijn. En omdat Deputie drager is, is er nog steeds kans dat zijn familie dat niet is. Daarnaast hebben al die dieren ook nog een ouder uit een andere lijn...
Linksom of rechtsom, als die eigenaren uitsluitsel willen, is testen de enige optie. Zelfs de uitslagen van directe familie zeggen niets!
Over of fokkers open moeten zijn kan je dus van mening verschillen. Persoonlijk zie ik ook liever openheid, wat blijkbaar niet gesnapt wordt.
En eigenlijk zie ik liever dat er in ons stamboek beleid gemaakt zal worden, waardoor we dit probleem in de hele populatie onder controle brengen. Alleen zo zullen de inspanningen van individuele fokkers ook in het grotere geheel zin hebben.
Ik kan me alleen zeer goed voorstellen waarom het OP DIT MOMENT misschien beter is om niet alles op het internet te gooien.
En dan liggen de belangen niet voor iedereen hetzelfde, en kan het zelfs ook nog in het nadeel van de kwaliteit van de fokkerij werken als op dit moment allerlei uitslagen naar buiten komen zonder dat de fokkers deze op waarde kunnen schatten.