Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien1

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:48

Ik moet bekennen dat ik de test of de uitslagen ervan ook wel wat raar begin te vinden. Het kan nu eerlijk toch niet dat bv enkel Marije dragers heeft??

En ok ze gaan nu de D3 mutatie niet meer testen, maar concreet, wat wil dat nu zeggen over de getestte paarden? Klopt die uitslag dan 100%?

Zou het wel meer dan jammer vinden mocht de test niet sluitend zijn. Heb zelf de test al gedaan en was natuurlijk blij met de uitslag maar als nu blijkt dat het niet 100% zou kloppen of ze moeten dit of dat nog bijschaven.... Wel sorry, maar dan vond ik het weggesmeten geld. En geloof me, ik sta echt achter zo n test en ik vind wel dat dieren voor de fok best worden getest. Maar had liever gelezen dat de test echt volledig sluitend is voor de 4 dwerggenen.

Ik kijk alvast uit naar de % dragers op het eind van het jaar. Hoop natuurlijk dat het er niet veel zijn voor het ras, maar ik dacht dat dit werd omschreven als groot probleem? Beetje gek dan toch....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:55

Wat ik begreep was de D3 test bij de paarden die al getest zijn sluitend.
Maar nu ze geen controle DNA meer hebben, is het dus voor nieuwe testen niet meer sluitend en bieden ze die niet meer aan tot ze weer controle DNA hebben.
Omdat D3 zo weinig voorkomt, zullen ze dus moeten wachten tot ze weer een D3 mutatie vinden. En wat ik begreep weten ze wel in welke bloedlijnen de D3 zat dus hopelijk kunnen ze van daaruit gaan zoeken naar voldoende DNA.

En nee ik weet dat ik niet de enige ben met dragers maar eigenaren kiezen er blijkbaar voor om het geheim te houden.
Hun keuze en tenzij je nooit veulens verkoopt of buiten de deur dekt, komt het heus wel uit.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 12:43

Alleen jammer dat er dan steeds eerst andere mensen de dupe van moeten zijn.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:33

Ik denk dat het vooral komt omdat dwerg dragers eerst een probleem waren in de fokkerij en sommige mensen niets liever doen dan roddelen over paarden van een ander.
Nu zou dat helemaal geen issue meer hoeven te zijn.
Met de testen kan je gewoon verstandig fokken met dwerg dragers. Net als dat je verstandig kan fokken met LWO+ dragers.
Maar het zal wel even duren voordat mensen dat gaan begrijpen :(:)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:37

Er zal ook wel een groep fokkers zijn die dit soort zaken niet op het WWW deelt, maar wel met potentiele kopers. Namelijk vanwege al dat geroddel.

Niet iedereen gooit alles op het www.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:40

En dan een spreekverbod voor de mensen die het te horen hebben gekregen?
Snap het niet zo hoor, hoor ook nooit iets van Hee heb je het gehoord? Hengst X is bont, misschien draagt hij wel LWO+...

Dat bedoel ik dus dat het wel even zal duren voordat mensen niet meer zo bang zijn voor dwergen.
Behalve als je niet test natuurlijk...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:48

Punt is dat het jouw keuze niet kan zijn, of en hoe andere mensen informatie met anderen delen.

Ongeacht wat dan de gevolgen dan zullen zijn.

En wat betreft dwerggroei, het gaat ook nog even duren, omdat heel veel fokkers het hele probleem niet eens onderkennen. Als ik niet op internet actief geweest was en geen Engels gekund had, had ik nu wellicht ook niet eens geweten van het bestaan van die test.

Ik heb mijn stamboek erop geattendeerd, en die waren ook nog niet zover. :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:58

Ik zeg toch ook dat het de keuze is van de eigenaren?
Persoonlijk zou ik zoiets niet geheim kunnen houden EN ik zie het nut daar niet van in.
Andere mensen hebben daar blijkbaar geen problemen mee. En daar zullen ze dan hun eigen redenen wel voor hebben...
Of dat in het belang van de paarden is, dat kan je je afvragen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:15

Je kunt heel goed niet alles over WWW strooien en tegelijkertijd niemands belangen schaden, noch die van dieren, noch die van de fokkerij, noch van kopers....

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:19

Zolang de test niet verplicht word door het NMPRS blijven er mensen niet testen en ook testuitslagen achterhouden.
Ik heb vroeger kooikerhondjes gehad en in dat ras kwam de ziekte van von willebrand (bloedstollingsziekte) veel voor, deze ziekte heeft de zelfde vorm van vererving als het dwerggen.
De test is toen door de Club verplicht gesteld en vanaf dat moment kon je dus vrij x vrij kruizen maar ook drager x vrij.
Dus veel dragers van deze ziekte bleven ingezet worden voor de fok en toch werden er geen zieke honden meer geboren.
Ook had de club geregeld dat leden van de club goedkoper konden testen.
Alleen maar voordelen dus, ik zou er echt voor zijn dat het NMPRS deze test ging verplichten, tot die tijd zal er gewoon aangerommeld worden door verschillende mensen om verschillende redenen helaas.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:27

Randalinpony, dat ben ik niet helemaal met je eens.
Nadat ik de uitslag van Deputy online heb gezet, hebben meerdere eigenaren van nakomelingen (in Europa en USA) de stap genomen om ook te testen en ook bv een halfbroer van Deputy is getest terwijl mensen daar misschien anders langer mee hadden gewacht en misschien zelfs wel dwergen hadden gefokt.
Nu kunnen ze indien nodig kiezen voor een N/N partner als hun paard drager blijkt te zijn.

Ook kunnen de kosten voor het testen omlaag als je van meer paarden weet of ze drager zijn of niet en zo ja van welke mutatie.
Hoe meer er bekend is, hoe minder er getest hoeft te worden.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:21

Marije ben het in deze wel met je eens. Waarom het zo geheimzinnig houden als er positief getest is of niet testen ? Het blijft op deze manier in het negatieve staan terwijl dat onzin is, schaamte voor een geboren dwerg is nooit nodig geweest maar na volgend jaar moet iedereen zich wel schamen als er nog 1 geboren wordt. Het is niet meer nodig. Ook niet de verantwoording bij hengst of merriehouder leggen, als je een positief geteste hengst/merrie hebt alleen maar negatief geteste hengsten/merrie's gebruiken, niet getest ? Geen dekking ! Denk dat het zo op de snelste manier positief uitpakt.

Anna wat jij nu aan geeft is dus voor mij precies de reden geweest waarom ik nog wilde wachten, mogelijk zijn er meer die het om deze reden nog eventjes afwachten.

Vind het ook meer dan spijtig dat de stamboeken er nog niks mee doen, hopelijk wordt dit ook gauw anders.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:32

ik hoop ook dat de stamboeken er wat mee doen, als het gewoon verplicht is , bij de keuring een testrapport laten zien, of door de chipper bijvoorbeeld haren laten trekken, dan heb je een beter overzicht

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:13

Ben ik toch blij dat Clever wel op allevier getest is, dat zal dan een van de laatste zijn geweest. Ik ben benieuwd wanneer het weer terug komt.

Ik denk ook dat veel het niet op internet willen, maar wel jammer want veel mensen zullen dan niet weten dat er bij hun paardje ook dragers in de afstamming zitten en dus minder snel aangespoord worden gauw te gaan testen zoals Marije ook al aangaf.

Alleen al het feit dat er hier op bokt alleen al een aantal dragers zijn aan te wijzen (doordat er dwergveulens geboren zijn) is volgens mij al een aanwijzing dat er veel en veel meer dragers onder ons zullen zijn. En dan heb ik me er niet eens in verdiept maar gewoon toevallig gelezen, er zijn ook mensen die lijsten en afstammingen bijhouden en die zullen wel nog veel meer weten. Alleen jammer dat er zo geheimzinnig over gedaan wordt....

Joop geen eens een drager, dat is super nieuws gezien uit dezelfde vader en moeder een dwerg is geboren, dan heb je echt enorm geluk gehad!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:31

Ik ben vrij nieuw in dit 'wereldje' en heb niet het gehele topic gelezen,maar kan iemand mij de link/adres pben waar zij hebben laten testen?
Ik wil ook nog op kleur testen,maar weet niet of dit bij hetzelfde adres is?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:16

Dwerggen is alleen in Kentucky te testen: http://www2.ca.uky.edu/gluck/AGTRL.asp#Dwarfism
Als je wat naar boven scrollt staan daar ook de kleuren testen.
LWO staat niet bij de kleuren test maar onder het kopje Disease Mutation Testing net als de dwergtest.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:23

Super bedankt!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:55

Citaat:
Ik denk ook dat veel het niet op internet willen, maar wel jammer want veel mensen zullen dan niet weten dat er bij hun paardje ook dragers in de afstamming zitten en dus minder snel aangespoord worden gauw te gaan testen zoals Marije ook al aangaf.

Ik wil dit toch even rechtzetten.

Op dit moment zijn de meeste paardjes nog niet getest. We weten alleen dat er dragers zijn, maar in welke lijnen ze allemaal terecht zijn gekomen... Niemand die het weet.

Positieve dieren van anderen is een gevaarlijk uitgangspunt om beslissingen op te nemen. Stel dat Deputy vrij was geweest, dat was geen enkele garantie dat die familieleden minder kans hadden om drager te zijn. En omdat Deputie drager is, is er nog steeds kans dat zijn familie dat niet is. Daarnaast hebben al die dieren ook nog een ouder uit een andere lijn...

Linksom of rechtsom, als die eigenaren uitsluitsel willen, is testen de enige optie. Zelfs de uitslagen van directe familie zeggen niets!

Over of fokkers open moeten zijn kan je dus van mening verschillen. Persoonlijk zie ik ook liever openheid, wat blijkbaar niet gesnapt wordt. :Y) En eigenlijk zie ik liever dat er in ons stamboek beleid gemaakt zal worden, waardoor we dit probleem in de hele populatie onder controle brengen. Alleen zo zullen de inspanningen van individuele fokkers ook in het grotere geheel zin hebben.
Ik kan me alleen zeer goed voorstellen waarom het OP DIT MOMENT misschien beter is om niet alles op het internet te gooien.

En dan liggen de belangen niet voor iedereen hetzelfde, en kan het zelfs ook nog in het nadeel van de kwaliteit van de fokkerij werken als op dit moment allerlei uitslagen naar buiten komen zonder dat de fokkers deze op waarde kunnen schatten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:09

Dat paarden vrij zijn getest, is mooi voor de eigenaren want dat geeft wat dwerggen betreft geen beperking bij keuze voor dekkingen. Verder geeft het voor nakomelingen tot nu toe idd weinig meerwaarde, je weet zonder te testen niet wat de andere ouder mee heeft gegeven.
Maar juist bij dragers is het fijn dat daar openheid over is want dan hebben nakomelingen wel een verhoogde kans om ook drager te zijn en zouden die paardjes juist als een van de eersten getest moeten worden als je er mee fokt. En zeker voor mensen die niet een hele kudde kunnen/willen testen, kan dat een groot voordeel zijn om te weten dat 1 van de ouders drager is getest.

En ik ben het er mee eens dat het heel mooi zou zijn als stamboeken hiermee aan de gang gaan. Met gecontroleerd testen EN goede uitleg naar fokkers.
Maar omdat stamboeken nog niets doen dan zelf ook maar niets doen en lekker de kop in het zand blijven steken... Nee dat is niet mijn ding.
Dan neem ik zelf de verantwoordelijkheid voor mijn eigen fokkerij door nu al te testen en zelf verantwoordelijke keuzes te kunnen maken qua dekkingen en openheid te geven in de resultaten zodat andere mensen daar ook hun voordeel mee kunnen doen.

Eerder was het pech hebben als er een dwerg geboren werd. Straks is het je eigen schuld als er een dwerg geboren wordt.
Die verantwoording leg ik niet bij een stamboek op het moment dat je zelf de keuze kan maken om te testen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:40

Citaat:
Maar omdat stamboeken nog niets doen dan zelf ook maar niets doen en lekker de kop in het zand blijven steken...

Zucht.... Marije is het echt zo moeilijk om deze discussie constructief en met respect te voeren? Of vind je het echt behulpzaam voor dit probleem om mensen, waarvan jij niet eens weet wat en hoe ze bezig zijn met het dwergenprobleem, constant met steken onder water en regelrechte beledigingen, te bestoken?

Jij weet niet wat andere mensen aan het doen zijn, individueel of in groter verband. Eerlijk gezegd, mij is de lust inmiddels ook wel vergaan om dat hier te melden. :Y)

Ik ga hier verder ook niet meer reageren.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:00

Er is een leven buiten bokt waar ook mensen met mini's fokken en ook daar steken mensen liever hun kop in het zand tot de stamboeken wat gaan doen.
Hoe wil je het anders noemen? Letterlijk wat ik van veel mensen hoor, ik wacht met testen tot het verplicht is door het stamboek.
Tot zelfs mensen die helemaal niet willen testen want zij hebben geen paardjes met dwerg-gen. Kunnen ze zo zien.
Of ze komen uit zulke goede bloedlijnen, daar zit geen dwerg-gen in.
En het toppunt, ik ga niet testen want dan heb je alleen maar meer kans op dwergen.
Ook zijn er mensen eerlijk, die zeggen we gaan niet testen tot het verplicht wordt want ze zijn bang dat ze hun paarden niet meer kunnen verkopen.
Maar fokken wel gewoon door want die paar dwergjes verkopen ze ook wel... Of ruimen ze op, whatever...

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:05

Vind het altijd wat moeilijk om hier mijn mening te geven als eigenaar van uitsluitend ruintjes, maar begrijp echt niet waarom fokkers zo afwachtend zijn.
Dat sommige zeggen ik wacht even, om wat voor reden ook, maar zorg dat er voor het komende dekseizoen getest is kan ik mij voorstellen. Maar wachten op een stamboek? Hoe lang ga je wachten? Voor mij persoonlijk zou het volgende dekseizoen de uiterste grens zijn. Daarna neem je i.m.o. vermijdbare risico's en is een dwergjefokken inderdaad geen domme pech meer maar eigen schuld.

Ik heb sinds 4 weken een logeetje, een jaarling hengstje Cremedela Visions Piccolo op stal en zijn eigenaar heeft hem afgelopen zomer al laten testen (vrij voor alle 4 :) ) terwijl zijn carière als dekhengst nog ver voor hem ligt. Er is dus best kans dat voor hij als dekhengst ingezet gaat worden er regels vanuit het stamboek zijn, maar de eigenaar heeft gewoon haar verantwoording genomen en getest.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:18

Niet testen omdat ze bang zijn dat er dan niet meer verkocht wordt ? Ik verwacht eigenlijk andersom, althans daar HOOP ik dan op.

Mijn AMHA merrie komt uit de zogenoemde bekende Buckeroo lijn, juist reden om te testen en ik zeg ook eerlijk dat ik niet verbaasd zou zijn als ze positief getest wordt op 1 van de genen, JUIST omdat ze uit deze lijn komt. Dat men denkt te kunnen zien of hun dier positief of negatief zou zijn......stommiteit ten top.

Marije, ik begrijp ook wat Randalinpony bedoelt, op zijn tijd heb je een ongelukkige manier van posten waardoor je nogal bot en betweterig over komt, zal niet zo bedoelt zijn maar zo kom je op zijn tijd wel over.

Een ieder mag zelf weten of hij test en wanneer hij test, hun fokkerij dus ook hun verantwoordelijkheid. Uiteindelijk denk ik dat ze er niet onderuit kunnen. Wie gaat er nou met een geteste merrie die positief getest is nog dekken bij een ongeteste hengst ? Degene die de moeite nemen om te testen gaan dat natuurlijk never nooit doen dus lopen ze dekkingen mis, zal ook de bedoeling niet zijn.

Gaat vanzelf duidelijk worden verwacht ik alhoewel het verwijderen van de d3 test wel voor opschudding heeft gezorgd en mensen aan het twijfelen heeft gebracht of ze beter niet nog even wachten, en dat begrijp ik dus wel volkomen !!!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:33

Nope, op dit moment zijn er heel wat mensen die niet willen testen uit angst geen paarden meer te kunnen verkopen als er dragers bij zitten.
Of mensen die een dure hengst hebben (gekocht) en niet gaan testen uit angst geen dekkingen erbij te krijgen.

En waarom ik fel reageer? Ik snap het vanuit mijn liefde voor dieren gewoon niet dat mensen bewust risico's blijven lopen op dwerg veulens als dat niet meer nodig is.
Als dat een verkeerde reden is, shoot me!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:32

Luna ga ik zeker laten testen voor ze volgend jaar naar de hengst gaat.
Ondanks dat ik de eigenaar van de hengst voor de volle 100% vertrouw, ookal is hij nog niet getest, ben ik dan toch zeker als ze negatief test dat er al geen dwerg uit komt. Test ze positief ga ik enkel bij een geteste hengst.
Veulentje zal ook getest worden, ofwel staat er in contract dat het veulen verplicht getest moet worden door de nieuwe eigenaar. Casper wordt ook getest voor komend dekseizoen, dit omdat ik niet verantwoordelijk wil zijn. Weet dat ook de merriehouder verantwoordelijk is maar zou mij zeker zo schuldig voelen als hengstenhouder