Ze gaat op me liggen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Ze gaat op me liggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:48

Zijn niet alle rassen in wezen wat doorgefokt? Scheutje bloed van dit, scheutje van dat....
Zo kunnen we idd een hele andere discussie beginnen.

Ik zit nu met een jaarling die altijd lekker knuffelig was, natuurlijk niet op schoot kwam, maar wel altijd kwam kriebelen. Dat beest begint nu aardig irritant te worden, ze dringt mijn persoonlijke ruimte binnen en gaat zó dicht bij of naast mij staan als ik met iets anders of een andere pony bezig ben, dat het gewoon niet leuk meer is. Ik kan haar wegduwen en wegjagen en alles, maar mevrouw botst dan gewoon weer tegen je aan, die wil haar aandacht hebben.
Ik persoonlijk houd daar gewoon totaal niet van; dus zijn we er mee aan het werk.

Ik vraag mij echt af wat er zou gebeuren als pony van TS zo zit/ligt als op de foto's, en haar voetje optilt omdat ze bijv. jeuk heeft of er een vlieg zit, en die dan weer hard neerzet op been van de TS.

Deze pony's zijn ontzettend slim, en de meesten weten maar al te goed, wat ze hebben geleerd kunnen ze op een gegeven moment ook tégen het baasje gebruiken.

Het is natuurlijk geen ramp, maar ik vind het behalve onverantwoord eigenlijk een vrij ondoordachte actie van iemand 'die al 15 jaar in de paarden zit'.

Trouwens; al die jaren ervaring, dat zegt mij eerlijk gezegd helemaal niets. Ken mensen die jaren in de paarden zitten en zo dom zijn als het achtereind van een varken wat betreft de omgang en opvoeding met paarden..... Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:48

IMO is het gewoon niet aanvaardbaar als een paard uit eigen wil óp je gaat liggen (bij je gaan liggen is IMO heel wat anders). Een "onderschikt" paard zal dat nl nóóit bij zijn leider doen.
Ze leert het hem in die zin aan dat het niet afgestraft wordt, als jij hetzelfde bedoelt ben ik dat met je eens.

Unamie: IMO niet, gezien het nog een veulen is.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:50

ach wat kunnen mensen zeuren zeg!! Slapen
ze heeft toch al zoveel ervaring, en kijk zelf nou naar de foto's, wat is die pony dominant zeg Gestoord

ik vind het hartstikke leuk.
lijkt wel of de mensen hier jaloers zijn.
dat hun pony/paard dat niet doet

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:50

aerdenhout1 schreef:
Ze leert het hem zelf aan volgens mij en dat is heeeeeel wat anders dan een mini die zich even op je stort als je ergens gaat zitten. De lichaamstaal van het dier zegt voor een ervaren paardenmens meestal voldoende om te weten wanneer het wel en niet kan en mag. Ikzelf zie dat in elk geval in 1 oogopslag bij willekeurig welk paard dan ook hier op stal. Wanneer het wel aanvaardbaar is en wanneer niet.

Ik heb TS al eerder gequote, ze heeft het hem niet geleerd en hij doet het niet op commando. Ze kan het dus niet beheerse, wanneer en bij wie hij gaat liggen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:51

Stef, volgens mij ook niks, maar ik snap die opmerking van het doorgefokt zijn en net een hond lijken niet en die schiet mij verkeerd.

Aerdenhout: als die ervaren paardenmensen nu ook nog konden lezen dan zag je zelf dat ze hem wel op commando bij zich laat komen maar dat het bovenop ts gaan liggen niet aangeleert is en niet op commando gebeurt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:53

Ook ik vind dat er een wezenlijk verschil zit tussen bij je liggen of half op je liggen/zitten.
Gipsyboy: iedereen reageert hier uitermate netjes en respectvol.
Misschien zou jij dat ook eens moeten doen? En de leeftijd dat ik 'jaloers ben omdat mijn pony dat niet doet' die ben ik allang ontgroeid hoor, de meesten hier volgens mij wel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:55

unamie schreef:
Dus als ik het goed begrijp is het ineens wel verantwoordelijk de TS er een commando aan vastknoopt?
Paarden zijn nooit te vertrouwen met kinderen, ook niet als ze het wel op commando doen
Net als honden trouwens!

Okee...dus mijn mechelaar valt ook kinderen aan omdat hij er niet mee is te vertrouwen?? Wat een onzin...ja als IK het commando geef, dan is het kind inderdaad dood!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:55

mijne doet t wel Ja Tong uitsteken

maar wel keurig beschaafd op het moment dat IK het vraag, en niet uit zichzelf

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:57

imd schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ze leert het hem zelf aan volgens mij en dat is heeeeeel wat anders dan een mini die zich even op je stort als je ergens gaat zitten. De lichaamstaal van het dier zegt voor een ervaren paardenmens meestal voldoende om te weten wanneer het wel en niet kan en mag. Ikzelf zie dat in elk geval in 1 oogopslag bij willekeurig welk paard dan ook hier op stal. Wanneer het wel aanvaardbaar is en wanneer niet.

Ik heb TS al eerder gequote, ze heeft het hem niet geleerd en hij doet het niet op commando. Ze kan het dus niet beheerse, wanneer en bij wie hij gaat liggen.

En daarom......... dat haalde ik ook al eerder aan. Op commando vált nog redelijk te bezien. Ik vind het een klein beetje vergelijkbaar met mensen die hun pony steigeren leren. Zolang het echt alleen op commando wordt uitgevoerd, is de situatie redelijk veilig te noemen, ookal weet je nooit of je pony het niet ooit tegen je zal gaan gebruiken.

In dit geval vraagt TS pony naar zich toe, maar pony gaat zélf liggen/zitten.
TS: ik vraag mij ineens af, je zegt dat je ook wel het leiderschap en dominatie hebt om de pony weg te jagen/niet te laten gaan zitten als ze dit zou willen doen, maar het lijkt mij sterk dat de pony dit dan snapt. Normaal gesproken mag dat allemaal maar zo, en dan ineens komt het jou niet uit en wordt hij weer weggejaagd. Ook dit lijkt mij niet erg consequent....

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:58

Op commando is inderdaad ook niet helemaal zeker, maar als hij het uit zichzelf doet heb je helemaal niks. Daar ligt imo het verschil tussen verantwoord en niet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:02

JoyCiej007 schreef:
Ik zit nu met een jaarling die altijd lekker knuffelig was, natuurlijk niet op schoot kwam, maar wel altijd kwam kriebelen. Dat beest begint nu aardig irritant te worden, ze dringt mijn persoonlijke ruimte binnen en gaat zó dicht bij of naast mij staan als ik met iets anders of een andere pony bezig ben, dat het gewoon niet leuk meer is. Ik kan haar wegduwen en wegjagen en alles, maar mevrouw botst dan gewoon weer tegen je aan, die wil haar aandacht hebben.
Ik persoonlijk houd daar gewoon totaal niet van; dus zijn we er mee aan het werk.¨

Dan heb je het al naar mijn idee te ver laten komen, voorkomen is beter dan afleren Ja

JoyCiej007 schreef:
Deze pony's zijn ontzettend slim, en de meesten weten maar al te goed, wat ze hebben geleerd kunnen ze op een gegeven moment ook tégen het baasje gebruiken.

Het is natuurlijk geen ramp, maar ik vind het behalve onverantwoord eigenlijk een vrij ondoordachte actie van iemand 'die al 15 jaar in de paarden zit'.

Dan doe ik vast elke dag ondoordachte dingen, vandaar dat al mijn veulens zo ongecompliceerd zijn Cool kreeg altijd de complimenten van de nieuwe eigenaren dat mijn veulens zo onzettend handzaam zijn

Ondoordacht vind ik het niet aangezien ze er zelf nog geen problemen mee heeft
Mijn hengst doet het ook maar alleen wanneer ik hem daartoe uitnodigt
uit zichzelf zal hij het nl niet [meer] doen
hij weet precies waar de grens ligt Cool

JoyCiej007 schreef:
Trouwens; al die jaren ervaring, dat zegt mij eerlijk gezegd helemaal niets. Ken mensen die jaren in de paarden zitten en zo dom zijn als het achtereind van een varken wat betreft de omgang en opvoeding met paarden..... Knipoog

Tja...
Laatst bijgewerkt door unamie op 08-09-08 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:04

aerdenhout1 schreef:
Okee...dus mijn mechelaar valt ook kinderen aan omdat hij er niet mee is te vertrouwen?? Wat een onzin...ja als IK het commando geef, dan is het kind inderdaad dood!

laat jij kleine kinderen dan alleen met een mechelaar Nagelbijten / Gniffelen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:05

ziet er super uit. ik lag vroeger ook altijd samen met mn pony languit in de wei. ja een pony van 1,48 pony lag dan languit en ik met mn hoofd op der nek ofzo lag er dus ook gewoon naast te slapen. als je je paard zo ertrouwd kan je dat makkelijk doen. mijn pony stond nooit maar dan ook nooit op als ze wist dat ik nog in de weg zat. zelfs niet als er gevaar drijgde dan wachte ze tot ik zei dat het goed was dat ze kon opstaan.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:38

Het is nu schattig maar leer ze het wel af! Als ze groot zijn is het hartstikke gevaarlijk!!!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:08

Honden en paarden die zelf beslissen waar ze mogen liggen in jouw gebied hebben gewoon niet voldoende respect; de rangorde is dan gewoon niet gehandhaafd. Over honden gesproken, stond voor de groep, waren mensen die al jaaaren een hon hadden, zetten baby op de grond in de Maxi Cosy, en de honden waren op dat moment vrij.

Als je je kind wilt laten verwonden moet je dat doen.

Rangorde is iets wat constant gevestigd moet worden in een kudde, zowel bij paarden als honden, als er iets niet duidelijk is.

Daarom vind ik dit dus link.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:25

ik vind het heerlijke foto's om te zien
volgens mij kan dit helemaal geen kwaad
als de rangorde al bepaald is kan het helemaal geen kwaad, zolang de TS maar kan bepalen wanneer wel en wanneer niet

iedereen heeft het over zijn eigen cirkel waar het paard niet in mag komen maar dat is flauwekul, dat mag best zolang jij hem laat komen en de rangorde al bepaald is

deze foto's heb een maand of 2 geleden genomen
Afbeelding

Afbeelding
puur paardengedrag en als deze 2 paarden dit zo doen kan de TS dat ook gerust doen met haar dier
paarden snappen heus wel het verschil tussen tegen elkaar aanliggen en boven op elkaar gaan liggen

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:37

Ik zal wel te weinig ervaring hebben, maar ik zie weinig of geen dominant of gevaarlijk gedrag op de foto's. Ik zie een vertrouwens band welke andere mensen met hun hond hebben.

Ik vindt het omhoog brengen van het lichaam (beentje geven, been op schouder) een zeer groot verschil met het omlaag brengen van het lichaam van de pony.

Een dominante pony zet zijn voorbenen op je rug op het moment dat je op de grond gaat zitten. Of tracht je met zijn borst / boeg omver te duwen. (Als pony's dit doen short er iets aan de opvoeding en is het allang tijd geweest om hem alle hoeken van het land te laten zien)

Ga eens bij een grote koppel pony's kijken, en zie wat merries accepteren van veulens en jaarlingen en kijk eens wat jonge hengsten met elkaar doen in het spel om het leiderschap.

Ik zie in deze situatie geen probleem, dat wil niet zeggen dat ik alle liggers over 1 kam scheer, bij kinderen / mensen zonder inzicht in paardengedrag kan dit idd uit de hand lopen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:40

als de rangorde al bepaald is kan het helemaal geen kwaad, zolang de TS maar kan bepalen wanneer wel en wanneer niet

Spatter, dat is nu juist het punt, volgens mij gebeurt dit ook spontaan bij het dier. De ene keer is het schattig maar als het dier je been bezeert, wordt het dan gestraft? Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:45

wat ik begrijp uit haar verhaal is:

dat ze zelf in de wei zit, pony bij zich roept en de pony dezelfde houding aanneemt als zij
oftewel, de pony past zich aan aan haar gedrag
gaat niet op haar liggen met zijn gewicht maar vlijt zich tegen haar aan

mocht de pony inderdaad ander gedrag gaan vertonen hoop ik dat de TS gelijk ingrijpt en corrigeert

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:45

spatter schreef:
ik vind het heerlijke foto's om te zien
volgens mij kan dit helemaal geen kwaad

iedereen heeft het over zijn eigen cirkel waar het paard niet in mag komen maar dat is flauwekul, dat mag best zolang jij hem laat komen en de rangorde al bepaald is

deze foto's heb een maand of 2 geleden genomen
Afbeelding

Afbeelding
puur paardengedrag en als deze 2 paarden dit zo doen kan de TS dat ook gerust doen met haar dier
paarden snappen heus wel het verschil tussen tegen elkaar aanliggen en boven op elkaar gaan liggen

Liggen ze op elkaar op de onderste foto?

Als een paard geen respect voor je heeft en je plet tegen de wand of op je neerploft, gebeuren er ongelukken en die gebeuren wel eens. Knipoog

Een paard versus paard is veel sterker en laat veel sneller begrijpelijk ongewenst gedrag zien dan de mens. Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:48

spatter schreef:
wat ik begrijp uit haar verhaal is:

dat ze zelf in de wei zit, pony bij zich roept en de pony dezelfde houding aanneemt als zij
oftewel, de pony past zich aan aan haar gedrag
gaat niet op haar liggen met zijn gewicht maar vlijt zich tegen haar aan

mocht de pony inderdaad ander gedrag gaan vertonen hoop ik dat de TS gelijk ingrijpt en corrigeert

Idd, maar hoe weet die pony dan waar de grens ligt?..
Denk jij echt dat die ebestjes zo subtiel zijn dat ze rekening houden met je voeten, benen, ellebogen, hoofd, etc?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:54

nee, ze liggen tegen elkaar aan en de achterste legde regelmatig zijn kop op de kont van de voorste als kussentje
in mijn ogen doet de pony van TS hetzelfde

detour ik weet zeker dat een paard dat kan
het eene paard gaat ook niet op het andere paard zijn benen staan
veulens liggen ook half onder de merrie zonder dat dat problemen geeft(op een enkele uitzondering na)
paarden kunnen heel voorzichtig zijn als ze dat willen(al is de ééne lomper als de andere)

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:55

Detour, nee dan mag het niet bestraft worden. Dit is een bewust genomen risico, en bij een schrik reactie bv door een hond oid. heeft de pony hier totaal geen schuld aan.

Maar op met name de 2e foto van TS zie ik vooral een pony die daar ligt met de gedacht "als de baas de indruk geeft door te liggen dat alles veilig is, dan vertrouw ik daarop en kan ik er rustig bij gaan liggen zonder dat er "enge" dingen gebeuren."

Mijn pony's liggen heel vaak dicht bij ons te slapen (wei grenst aan ons terras) ik ben ervan overtuigt dat ze dit doen onder het mom van, als jij nu even oplet kunnen wij rustig slapen, ik kan er ook rustig bij gaan zitten. (ze moeten wel zien dat ik het ben of mijn man, anders staan ze direct op).

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 11:10

Paarden kunnen heel subtiem opstaan, zonder je te raken, dit uit ervaring. Toen mijn zoontje 3 jaar was is hij tegen onze shet in slaap gevallen. Toen ik dit zag en verstijft bedacht hoe ik dit nu moest gaan oplossen zonder dat de pony bij het kind een been of arm zou breken, duwde Naomi (de shet) mijn zoontje zachtjes tegen zijn shouder/rug met haar neus om hem te bewegen om op te staan, zodat zij dit daarna ook kon doen.

Het had natuurlijk nooit mogen gebeuren dat die kleine bij de pony in de wei had kunnen komen want bij een van onze andere dieren had het waarschijnlijk heel anders afgelopen, en het zal me ook nooit meer gebeuren. Maar pony's kunnen heel zachtjes opstaan en kunnen zich heel bewust zijn van jou lichaam(sdelen).

Dit wil niet zeggen dat ieder paard dit zo doet, en ik vind liggen met kinderen absoluut onverantwoordelijk. Maar dat vindt ik persoonlijk ook met rijden zonder begeleiding.

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:11

Wel lief dat hij dat doet. Knipoog
En ik geloof graag dat hij je geen pijn wil doen, maar toch zou ik op passen met kinderen natuurlijk zoals naomi1 al zei!

* Oh de foto's staan er al. Wat schattig zeg!

Ik denk dat het helemaal niet gevaarlijk zal zijn als jij er zo af en toe bij gaat liggen, je weet zelf wel wanneer het te ver gaat dus. In dat geval is mijn shetlander gevaarlijker Clown , die hapt constant speels als hij de kans krijgt. (Hij is nog maar 2)