Klopt dit lijstje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

panter1

Re: Klopt dit lijstje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:59

Maar als ik het goed begrijp, moet je dit allemaal zelf betalen.
En is dit je eerste pony?
Dan zou ik toch een heel wat aantal spullen er tussen uitlaten, die je toch niet nodig hebt Knipoog

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:01

of tweede hands zien te vinden, kan vaak goed spul tussen zitten en kan een hoop geld schelen. Als je eerst het hoog nodige maar hebt, de rest komt later. Ligt er ook een beetje aan welk tijd van het jaar je je shet aanschaft.

Ik kocht mijne in december, dus had ik geen vliegennetje nodig, geen vliegendeken, geen vliegenspray.
Dat kan je tegen de zomer tijd wel kopen. Koop je hem in de zomer hoef je nog niet een regendeken te kopen, geen winterdeken, geen tot weinig hooi en stro (waarschijnlijk staat hij toch grotendeels in het land) en word het wintertijd kan je tegen die tijd dingen kopen waar je in tussen tijd voor hebt gespaard.

verder zal ik wel een bepaald bedrag per maand weg leggen voor het geval er iets gebeurd en er moet een dierenarts komen, of je deken gaat opeens stuk en je moet een nieuwe. Voor schade die je pony kan aanrichten ben je als goed is al W.A verzekerd, daar vallen drie paarden onder (zien ze als grote huisdieren) dus dat is ideaal. Loopt je pony perongeluk moestuintje van je buurman stuk, hoef je dat niet zelf te betalen!

Kitty_Misje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:57

Dit lijstje komt denk ik heel aardig in de buurt:

Afbeelding

Per maand =
€6,50
€10,-
€10,-
€60,-
--
86,50

Per jaar =
12 x 86,50 = €1038,- + 200 euro eenmalige aanschaffen = €1238,-
Je kan dan ook zeggen dat je honderd euro per maand moet wegleggen, zodat je dan geen eenmalige kosten meer hebt.

En dan ook nog de stalling enzo.. + aanschaf!

Wel zou ik een hengst of een merrietje nemen. Aangezien je er (neem ik aan) niet op gaat rijden ka nje een veulentje kopen, die een goede afstamming heeft, er goed uitziet etc. Dan kan je daar later mee op de keuring. Met een hengst kan je dan ook gaan dekken, en een merrie laten dekken en de veulens verkopen (hoewel daar aardig veel tijd en geld in zit..)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:25

je kan toch ook een ruintje nemen...
met een hengst heb je vaak problemen om stalling te vinden.
Veel mensen doen moeilijk om een hengst bij hen te stallen. Een hengst moet ook
vaak alleen staan, dat is ook niet echt een gezellig leven.

met een merrie of ruin kan je kwa stalling veel meer.
Ik denk dat je gewoon een recreatie shet wilt....
mennen, longeren, wandellen, fietsen en grondwerk en eventueel kleiner iemand laten rijden.
Kan zowel bij merrie als ruin. Tenzij je echt naar keuringen en alles wilt met je shetlander, maar houd
er rekening mee dat er dan ook andere kosten bij komen, en dat je met dekken risico loopt op dat je hengst
word getrapt bij merries in het land of aan de hand.

Kitty_Misje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:30

Tuurlijk, maar ze zei 'laten we het niet over de stalling hebben'of iets dergelijks. Ruinen kunnen vaak wel of andere hengsten erbij. Ik weet niet wat ze wilt. Maar ik weet wél dat ze een goed beeld wilt hebben en een merrie zou ik ook fijner vinden, hoewel je dan met het bevallen, veulen etc. problemen kan krijgen en met een hengst niet. Alleen de risico's dmv een trap.

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:52

@ Kitty_Misje

Ik wil graag even jouw lijstje bijwerken

* bekappen, kan ook voor €15,-
* halsters, kun je er ook wel 2 van maken
* zadel, kun je ook het beste tweedehands kopen, scheelt je misschien wel weer €40,-/€50,-
* peesbeschermers, kun je ook best wel tweedehands kopen

Als je het bij elkaar optelt, bespaar je wel weer heel wat geld Knipoog

Groetjes,

edit: wou ik er nog even aan toevoegen

Voor je shetlander hoef je echt nog geen deken te kopen lijkt mij Knipoog
Zweetdekentje misschien(ook tweedehands? Tong uitsteken )
Regendeken lijkt mij wat overdreven om dat ook gelijk te kopen, als je aan een bepaalt budget zit
Het zelfde als vliegenspray, vliegennetje enz. Dat werd hiervoor ook al gezegd

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 21:28

panter1 schreef:
@ Kitty_Misje

Ik wil graag even jouw lijstje bijwerken

* bekappen, kan ook voor €15,-
* halsters, kun je er ook wel 2 van maken
* zadel, kun je ook het beste tweedehands kopen, scheelt je misschien wel weer €40,-/€50,-
* peesbeschermers, kun je ook best wel tweedehands kopen

Als je het bij elkaar optelt, bespaar je wel weer heel wat geld Knipoog

Groetjes,

edit: wou ik er nog even aan toevoegen

Voor je shetlander hoef je echt nog geen deken te kopen lijkt mij Knipoog
Zweetdekentje misschien(ook tweedehands? Tong uitsteken )
Regendeken lijkt mij wat overdreven om dat ook gelijk te kopen, als je aan een bepaalt budget zit
Het zelfde als vliegenspray, vliegennetje enz. Dat werd hiervoor ook al gezegd

Ja vind ik ook.
En een zadel heb ik zowiezo niet nodig, ik ga heus niet rijden. Tong uitsteken

Kitty_Misje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 07:39

Die peesjes zijn niuew 5 euro hier. Halsters, je kunt maar beter gelijk 3 nemen aangezien je altijd 1 weidehalster nodig heb, en 2 normale halsters. Zadels kun je niet het beste tweedehands kopen aangezien je dan wel het risico loopt dat het niet past. En dan zeg je dag geld! Bekappen kan tegenwoordig in deze omgeving echt niet meerv oor 15 euro als de hoefdsmid komt hoor... Vliegenspray vindt ik ook wel kunnen in de zomer. Als je dat allemaal niet kunt betalen moet je geen paard nemen! Ik neem aan dat je liever vliegenspul wilt dan een vliegendeken.

Presto_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:27

een longeerlijn en peesbeschermers etc. zijn niet noodzakelijk als je een shet koopt.
En de stalling ebn je erbij vergeten te rekenen Knipoog
ik ebtaal dan wel 30 euro per maand inclusief voer maar dat komt omdat ik de eigenaar al heel lang ken van het stuk land.
Voor jou geld denk ik het goedkoopste 50 euro stalling en dan 10 euro voer.
en jou wormenkuur is erg duur.
Vergeet niet dat shetlanders klein zijn en als je een wormenkuur voor ene paard koopt hoeft ene shet maar de helft te hebben.
Ik betaal voor een wormenkuur iets van 4 euro ofzo maar als je het ene dierenarts laat doen ben je wel meer kwijt Knipoog
en een vliegennetje etc heb je eigenlijk niet nodig, hetzelfde geld voor vliegenspray, je hebt het alleen nodig als je pony last heeft van vliegen of zomerexeem heeft (zoals de mijne) en als ej neit gaat rijden is ene zadel en hoofdstel ook overbodig, en om nou meteen een regendeken aan te schaffen hoeft ook nite.
shetlanders zijn erop gebouwd om hele koude en natte weersomstandigheden aan te kunnen en een paard vind ene deken alleen maar vervelend.