Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Re: Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:56

Nu vind ik ijslandruiters over het algemeen snel te lang ogen (maar dit heeft ook grotendeels te maken met wat ik gewend ben te zien (wat je gewend bent wordt nu eenmaal langzaam aan je "norm"))

Maar Yinari, ik vind jou en je ijslander echt een geweldig mooi plaatje samen! *LOL*

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:05

Dat is idd een hele goeie. Knipoog
Ik denk dat er idd wel luxere types Shetlander zijn gefokt maar ben er van overtuigd dat het klassiekere zwaardere gebloktere type met korte sterke benen prima een lange ruiter kunnen dragen mits het idd niet boven die 20% uitkomt; lange kerels op ijslanders heb ik ook zien rijden en daar idd nooit een klacht over gehoord; het is echter geen gezicht, het is net alsof ze een langharige cavia uitlaten. Maar bij de ijslander gaat het kennelijk om het fokken van de extra gangen, niet het exterieur.. Scheve mond

Onze grote Shet is nu (hoog)drachtig, weegt meer dan 300 kg , ze is 1.06m en haar vrouwtje weegt 52 kg en is 1.66m. Ze rijdt het dier nog twee keer per week en het dier briest van de pret. We bouwen het langzaam af, zolang het dier er van geniet..
Ik breng het wel eens naar de wei onder de man (weeg 72 kg en ben bijna 1.80m) en kan me voorstellen dat mensen dit beulerig vinden. Ik kom echter niet bij de grond hoor, ook niet als zij niet drachtig is! Dit is overigens maximaal 200 meter.

Het blijft een interessante kwestie.

Wat ik wel van mening ben is dat de dieren beter af zijn als ze met een lange niet te zware ruiter rijden dan dat ze in de wei lopen te vreten en moddervet worden en steeds trager. Zo zie ik ze dus niet graag.
Laatst bijgewerkt door detour op 02-04-08 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:06

Dank je wel Bloos , da's leuk om te horen Lachen

Ik ben het trouwens wel met je eens hoor, dat er teveel grote shetlandruiters zijn. Mijn pony's zijn maar 90cm en daarvoor is het ook best lastig ruitertjes te vinden. Vooral voor de hele drukke pony. Het is dus na een paar jaar 'jammer maar helaas' en dan is het afgelopen met rijden voor de kindjes. Dat vind ik wel altijd heel banketstaaf maar uiteindelijk zullen die kinderen toch over moeten stappen. Jouw ruitertjes kunnen nog wel een poosje mee zo te zien, nathalie 2302!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:19

detour schreef:
Onze grote Shet is nu (hoog)drachtig, weegt meer dan 300 kg , ze is 1.06m en haar vrouwtje weegt 52 kg en is 1.66m. Ze rijdt het dier nog twee keer per week en het dier briest van de pret. We bouwen het langzaam af, zolang het dier er van geniet..
Ik breng het wel eens naar de wei onder de man (weeg 72 kg en ben bijna 1.80m) en kan me voorstellen dat mensen dit beulerig vinden. Ik kom echter niet bij de grond hoor, ook niet als zij niet drachtig is! Dit is overigens maximaal 200 meter.

Het blijft een interessante kwestie.

Wat ik wel van mening ben is dat de dieren beter af zijn als ze met een lange niet te zware ruiter rijden dan dat ze in de wei lopen te vreten en moddervet worden en steeds trager. Zo zie ik ze dus niet graag.

Ik ben dus inderdaad 1 van die mensen die dat beulerig vindt, ik begrijp ook niet de noodzaak om er voor die 200 meter op te gaan zitten, moest er zelf ook niet aan denken om 200 meter met mijn man op mijn rug te lopen (1m90 en 90 kilo)....

Onze shetlanders zijn rond de 1m10 en dat zijn echt geen iele beestjes (zie profiel) en zoals eerder gezegd hou ik 50 kilo als MAX aan (en het maximale is iets waar ik vandaan wil blijven want maximale belasting vind ik gewoon niet nodig) en rond de 1m45-1m50 als maximale lengte en dit is bevestigd door onze dierenarts. Iemand van 1m66 en 52 kilo (tel daar dan nog een zadel bij) en dan 2 keer in de week?? Dat vind ik echt een zware (over)belasting voor dat dier....(wil hier geen discussie over starten hoor want jij bent al lang genoeg op bokt om alle "tegens" een keer gelezen te hebben Knipoog en kiest er dus voor om het op deze manier te doen)

Ook vind ik het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat shetlanders in de wei zich per definitie moddervet vreten en steeds trager worden. Hier vlakbij staat een kudde shetjes in een niet te volle wei (gaan ook op stal trouwens) waar verder, voor zover ik weet, niets mee gedaan wordt en die zien er erg gelukkig en zeker niet te dik uit! Je moet hun dieet in de gaten houden omdat ze sober gehouden moeten worden, maar dat de pony's ohz of voor de kar moeten lopen om beweging te krijgen is iets dat wij, als mens, bedacht hebben en niet iets wat zij nodig hebben als ze regelmatig (elke dag) buiten kunnen lopen.

@Yinari - klopt Haha!, die van ons zijn nog klein, onze dochter is ook echt petite dus die rijdt met haar pensioen nog op shetten...onze oudste zoon echter is lang en zal met een jaar of 9 wel klaar zijn...hij heeft echter al aangegeven de pony's nooit kwijt te willen want dan gaat hij "gewooon" mennen Haha!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:20

Ik denk dat je ook rekening moet houden met het feit dat IJslanders vroeger gefokt werden als "taxi" en werkpaarden voor de ijslandse boeren. Dat waren ook volwassen mensen. IJslanders moesten vroeger als last en rijdier korte stevige beentjes hebben, een korte rug (zodat ze meet gewicht konden), ze mochten niet te groot zijn, want dan waren ze onhandig. Een shetlander komt oorspronkelijk van de Shetland eilanden, waar, tot de shetten verscheept werden, nooit een mens kwam. Een shet was dus gebouwd en had zich ontwikkeld en geëvolueerd naar het klimaat op de shetlandeilanden. Het was daar koud, vochtig en er was weinig begroeiing. IJslanders worden de laatste tijd (naar mijn idee) redelijk doorgefokt, dat is met shetlanders al heel lang het geval. Daarom denk ik dat het een beetje afhangt van je ijslander en je shetlander wat hij wel of niet aankan.

Een "oerijslandse ijslander", zal meer kunnen hebben dan een doorgefokte ijslander. Zo ook met shetten, alleen omdat die al zo lang doorgefokt zijn, kunnen die nou eenmaal in verhouding minder hebben dan ijslanders.

Ik werk in ponyparkcity. Als je daar naar de shetlanders kijkt en hoe daarmee omgegaan wordt door met name ouders en tieners die eigenlijk al veel te groot en te zwaar zijn, dat is afentoe niet om aan te zien. Maar zo ook op ijslander wedstrijden zie ik wel eens mensen op een bepaald type ijslander zitten dat ik bij mezelf denk:"kom op zeg dit kan niet".

Mijn punt is dus dat het meer van het type afhangt dan van het ras zelf. Een doorgefokte shet en ijslander kan minder hebben in verhouding dan een "rastypische" shet of ijslander. En omdat de shetten al zo lang doorgefokt worden, kunnen die in verhouding minder hebben dan ijslanders.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:23

detour schreef:
Maar bij de ijslander gaat het kennelijk om het fokken van de extra gangen, niet het exterieur..
Dat ligt toch anders, hoor. Hoe een paard loopt/kan lopen is namelijk in hoge mate afhankelijk van de lichaamsbouw. Dus die is niet alleen van invloed op het lopen van de 'extra' ijslandse gangen tölt en telgang, maar ook op de 'normale' stap-draf-galop.

De typeverandering die zich in de afgelopen decennia heeft afgespeeld bij de IJslanders, is het gevolg van de vraag naar paarden die niet alleen groter zijn en eleganter uitzien, maar juist ook meer kracht, actie en expressie in de gangen hebben. En tot dat laatste fysiek in staat zijn, stelt dus bepaalde eisen aan de lichaamsbouw en -verhoudingen. Eea. is dientengevolge nauw aan elkaar gerelateerd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:25

Toch is dat op een andere manier fokken dan bij ashetlanders, Eric Prast, ik denk dat dat komt doordat Shetlanders meer worden gebruikt als iets moois om naar te kijken en mee te showen, misschien dat er andere belangen bij het gebruikdoel aan ten grondslag liggen.. Scheve mond

Nog gefeliciteerd, trouwens!!! Stond jij een keer in de Bit?..

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:29

@detour - ben het helaas weer niet met je eens, natuurlijk zijn er shetlanders die specifiek om hun uiterlijk worden gefokt maar daarbij zijn ze ook o.a. zeer geliefde menpony's en dat dateert al vanaf de tijd dat ze voor de mijnenkarren stonden (en hoewel de meningen erover verdeeld zijn, vind ik ze persoonlijk ook geweldige kinderpony's (ehm..die van ons dan Knipoog ))

edit: hopeloos off-topic maar gefeliciteerd Eric!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:46

Dat is ook waar hoor, maar ik denk echt dat de belangen bij het fokken van die twee rassen weinig overeenkomen. Bloos Waar was je het trouwens ook niet mee eens? Kan het me nl niet heugen, sorry.

Ik zie ook niet graag een groot kind op een heel tenger Shetje en helaas zie ik bij die luxere typjes vaak een vrij zwakke achterhand en minder fraaie achterbeenstand. Kijk maar eens naar MP, zoek eens Ijslanders op en Shetten, wat een enorm verschil zie je dan bij de Shetten en veel minder bij de Ijslanders, heb er nooit eentje gezien die er heel beroerd uitzag qua bouw.
Onze pony is ook een geweldige kinderpony, geen bokkerige, bijterige en stoute Shet.(Wat imo vaak met opvoeding te maken heeft, hoor, het zijn geen knuffeldieren Clown )..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:02

Dat is er dan weer het voordeel van dat IJslanders over het algemeen vrij prijzig zijn. Mensen fokken niet zomaar met de hengst van de buren een veulentje erbij. Dus zie je minder afwijkingen in bouw, zoals de beroemde shetlander-met-korte-pootjes.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:12

Yinari schreef:
Dat is er dan weer het voordeel van dat IJslanders over het algemeen vrij prijzig zijn. Mensen fokken niet zomaar met de hengst van de buren een veulentje erbij. Dus zie je minder afwijkingen in bouw, zoals de beroemde shetlander-met-korte-pootjes.

Da's idd ook nog een argument; voor 1 Ijslander koop je misschien wel 10 Shetjes!

NOJ5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:12

Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw op bokt en ik zag dit topic.
Ik heb zelf ook een shetlander en zij word gereden door een 12 jarig meisje, ze is 1.60 en weegt 45 kilo.
Mijn shet is 1.05.
Ik vind dat dit nog makkelijk kan.
Ze zit de pony niet in de weg en het ziet er ook zeker niet raar uit.
Zelf doe ik LL met haar en wat VD.
Aangezien ik 1.80 ben en wél wat zwaarder dan mijn bijrijdmeisje ga ik er natuurlijk niet opzitten.

Maargoed, ik wilde hier graag ook even op reageren.
Ik vind dat áls het bij Ijslanders kan, dat het dan ook bij Shetlanders kan.
Ik vind het er niet storend uitzien als een ruitertje een stukje onder de buik uit komt.
Máár vind het ook belangrijk, hoe iemand rijd.

Groetjes Carolien.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:39

Shetten zijn neit meer zo goedkoop hoor dus dat je voor 1 ijslander 10 shetten hebt is echt al lang neit emer zo. Ja slacht shetten misschein

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:43

Nou ja, heel veel mensen hebben papierloze shetten (inclusief ikzelf). Een grote maat heb je voor een paar honderd euro. Voor een ijslander moet je dat zeker wel vertienvoudigen hoor Ja

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:46

Denk dat een papierloze ijslander tegenover een papierloze shet echt niet tien keer duurder is hoor denk dat je dan heel erg vergist.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:49

Zouden er papierloze Ijslanders zijn? Volgens mij gaat het fokken met die dieren veel minder random omdat ze meer waard zijn, denk je niet?..

LADPR, ons merrietje was 300 euro, papierloos en een heel fijne sportpony. ZO zijn er vast nog wel meer, toch?..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:52

Ja horo natuurlijk zijn er papierloze ijslanders.

Nee ik heb zelf wekenlang gezoch naar een merrie.

500 euro voor een papierloze merrie die niet heel bijzonder is is op het moment heel normaal hoor. En dan heb je een kleine of een midden maatje. Grote maat en mini maat zijn nog duurder. En mini maat is erg lastig te vinden voor een beetje betaalbare prijs.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:54

Een papierloze IJslander (ofwel Grijslander) kom je nauwelijks tegen omdat ze dan veel minder waard zijn en omdat je dan niet mag starten in de IJslander sport. Dus wat je zegt gaat wel op, maar je ze niet veel tegenkomen, geen goeden iig

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:55

Bij mijn Shet staat een IJslander merrie, daar reed ik wel eens op, maar ik vind mezelf toch wel te lang. Ik ga er niet meer op rijden, want ik heb het gevoel dat ik niet echt makkelijk meer aandrijf. Misschien komt dat wel omdat ik altijd op kwpn'ers rij, maar toch..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:56

Nee een papierloze shet vinden die gezond en correct is is ook erg moeilijk. Dus zoveel van de ijslanders verschilt dat niet.

Behalve dan dat er heel veel slachtshetten gefokt worden. Mensen die maar raak fokken zonder naar de combinatie te kijken alleen omdat de Harry op de hoek lekker goedkoop is, of Harry dan wel of niet correct is of nakomelingen geeft met gebreken word dan niet naar gekeken

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:57

Dat vind ik echt heel zielig, maar het is helaas wel zo..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:58

Ja en omdat een hoop mensen correcte shetten te duur vinden kopen ze bij zulke mensen want daar heb je tenslotte een hengstenveulen voor een schijntje. Zo blijven die mensen lekker gemotiveerd om zo door te fokken.

En laten we eerlijk zijn zo'n fokker roept dat de hengstenveulens naar de slager gaan als ze niet verkocht worden en prompt zijn er een aantal mensen die de hengstenveulens kopen om te 'redden'. Dat zulke mensen juist zulke fokkers motiveren denken ze dan maar niet over na.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:59

Ja, maar om zo een beestje nou naar de slager te laten gaan is gewoon zonde.. en stoppen doe je het niet, want er zijn zo veel mensen!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:06

Nou ja als gewoon niemand meer bij zulke mensne koopt stoppen ze vanzelf met fokken. En nee ik vind het niet sneu voor de veulentjes die wel naar de slager gaan want zo'n fokker gaat op gegeven moment vanzelf nadenken.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:07

rossebol schreef:
Ik vind het ook niet kunnen als een mega lang iemand op een ijslander rijd.
Net zoals bij een shet vind ik dit ook niet kunnen.
De ruiter moet in verhoudingen bij het paard passen.

Denk idd wel dat je bij shets sneller oordelen krijgt dan bij ijslanders hoezo??? zou het niet weten best wel krom eigenlijk.

zou niet weten waarom.
voor het gezicht misschien ?