Maar Yinari, ik vind jou en je ijslander echt een geweldig mooi plaatje samen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
detour schreef:Onze grote Shet is nu (hoog)drachtig, weegt meer dan 300 kg , ze is 1.06m en haar vrouwtje weegt 52 kg en is 1.66m. Ze rijdt het dier nog twee keer per week en het dier briest van de pret. We bouwen het langzaam af, zolang het dier er van geniet..
Ik breng het wel eens naar de wei onder de man (weeg 72 kg en ben bijna 1.80m) en kan me voorstellen dat mensen dit beulerig vinden. Ik kom echter niet bij de grond hoor, ook niet als zij niet drachtig is! Dit is overigens maximaal 200 meter.
Het blijft een interessante kwestie.
Wat ik wel van mening ben is dat de dieren beter af zijn als ze met een lange niet te zware ruiter rijden dan dat ze in de wei lopen te vreten en moddervet worden en steeds trager. Zo zie ik ze dus niet graag.
detour schreef:Dat ligt toch anders, hoor. Hoe een paard loopt/kan lopen is namelijk in hoge mate afhankelijk van de lichaamsbouw. Dus die is niet alleen van invloed op het lopen van de 'extra' ijslandse gangen tölt en telgang, maar ook op de 'normale' stap-draf-galop.Maar bij de ijslander gaat het kennelijk om het fokken van de extra gangen, niet het exterieur..
Yinari schreef:Dat is er dan weer het voordeel van dat IJslanders over het algemeen vrij prijzig zijn. Mensen fokken niet zomaar met de hengst van de buren een veulentje erbij. Dus zie je minder afwijkingen in bouw, zoals de beroemde shetlander-met-korte-pootjes.
rossebol schreef:Ik vind het ook niet kunnen als een mega lang iemand op een ijslander rijd.
Net zoals bij een shet vind ik dit ook niet kunnen.
De ruiter moet in verhoudingen bij het paard passen.
Denk idd wel dat je bij shets sneller oordelen krijgt dan bij ijslanders hoezo??? zou het niet weten best wel krom eigenlijk.