Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Ik ben nu officieel in SHOCK...wat doen we hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:10

nathalie2302 schreef:
Ik heb hoe dan ook alvast een mail geschreven naar de webredactie van de Penny (we hebben immers toch dezelfde doelgroep) en heb wat mythes en sagen aangehaald mbt shetlanders en gevraagd of er een mogelijkheid zou zijn voor een artikel(tje) om dit soort mythes uit de wereld te helpen, niet alleen voor de veiligheid van de pony's maar toch ook voor die van de kinderen...het zal mij benieuwen en ik hou jullie op de hoogte!

Wat goed!!!!
Ben erg benieuwd.

Ben ook in shock van je verhaal trouwens,
zou het bijna niet geloven als ik je niet eerder "gesproken" had.
Goed bezig OK dan!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 19:34

@superwoman - ik geloof het zelf nog nauwelijks....het is ook niet "iets" wat niet helemaal lekker liep...het was gewoon ELK misverstand op elkaar gestapeld tot aan het voeren van pure haver!! Ik moet mijn man af en toe vragen...heb ik ECHT gezien wat ik denk gezien te hebben of heb ik het in gedachte nog erger gemaakt??? Als ik het nalees als een vreemde zou het op mij ook over kunnen komen als een overgedramatiseerd "kijk eens wat zielig dus dit wordt vast een populair topic"-verhaal....maar goed, volgens manlief is er niets mis met mijn ogen noch mijn geheugen.....(zou hier bijna 'helaas' aan toevoegen Huilen )

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 19:36

Ik zie dat er nu nog twee mensen gemaild hebben, misschien zou het geen gek idee zijn om allemaal te mailen? Aan de andere kant willen we natuurlijk wel serieus genomen worden dus allerlei "spam"mailtjes met niet onderbouwde teksten lijkt me weer niet verstandig. Wees ajb voorzichtig met je woordkeuze....vergeet niet..."De Penny is onze vriend" Haha!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:37

en de ponyclub net zo Knipoog

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:49

Tsjah... shetlanders beschikken nu eenmaal over superkrachten toch... dat blijkt wel weer...
arme beesten dat het zijn... (een groot deel van die pony's in ieder geval...)

Zo'n info dag lijkt me best leerzaam voor die kinderen... al denk ik niet dat ze er voor open staan... ze horen liever dat zo'n shet met gemak 90 kilo kan dragen

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:01

Neon schreef:
Tsjah... shetlanders beschikken nu eenmaal over superkrachten toch... dat blijkt wel weer...
arme beesten dat het zijn... (een groot deel van die pony's in ieder geval...)

Zo'n info dag lijkt me best leerzaam voor die kinderen... al denk ik niet dat ze er voor open staan... ze horen liever dat zo'n shet met gemak 90 kilo kan dragen

Kuch kuch, dat denken ze hopelijk niet

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 20:03

@Neon- kom op! niet zo negatief. Ik denk niet dat ze er allemaal niet voor openstaan hoor. Soms weten ze niet beter en hebben ze geen reden om te wantrouwen wat hen verteld wordt (natuurlijk, als je dan als voorbeeld aangeeft dat wij dus met ons hele gezin kunnen opstappen qua gewicht, vinden ze dat toch eigenlijk wel gek).

Ik las eerder dat er een verhaal in de Penny heeft gestaan over een meisje dat ging afvallen om nog op haar shet te kunnen...tja...die kinderen staan er dan niet meteen bij stil dat dat niet helemaal klopt en dat zo'n gedachtegang eigenlijk redelijk "eng" is. (zo was ik vroeger gek op de verhalen van die meisjes die zo'n speciale band hadden met die ene wilde hengst dat zij er alleen op konden rijden en 'm op het laatst altijd gratis kregen nadat ze na 2 weken kampioen waren geworden....nou...heb in mijn jeugd alle hoeken van heel wat weilanden gezien op "groene knollen" die in de wei stonden te vegeteren maar zo'n band heb ik nog nooit in 2 weken vakantie gerealiseerd....pfffffft...wel stralend witte tanden door de "zandhap-schuur-methode"...)

Ponyculb??? is er nog één?

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:16

wat goed joh die mail aan de penny, wat je ook zou kunen doen is dat stuuren aan paard&co of paard&sport ofzow zown magazien is dat die de FNRS gratis verstuurd naar leden (zowat elek manege is daar tegenwoordig bij aangesloten) daar bereik je ook vind kinderen mee denk ik Lachen.

En even wat over mij zelf ik heb tot voorkort ook nog gereden op mijn VZshetjes ik dacht net zo als de meeste dat het gewicht meer uitmaakte dan je lengte (als je pony geen last had van je lange benen) ik had in zown topic gezet hoe zwaar ik was hoe lang en hoe groot mijn VZ ponys waren ik kreeg toen daarna een berichtje van een meisje die mij uitlegde hoe grote rol de lengte wel niet speelt en hoe schadelijk dat kan zijn voor de wervels van de pony, ik ben toen meteen gestopt met rijden en heb de eigenaresse (14 jaar) er op gewezen dat we niet meer op de pony kunnen rijden en om welke reden, ze vatte dat goed op want ze wou het beste voor haar ponys (net als ik).

En weet je wat het grappige is dat ik het rijden niet een zo erg mis (soms in het bos racen wel maar jah) nu gaan we vaak wandelen en hebben we andere leuke dingen bedacht om te doen zo als VD.

Ik ben dat meisje echt dankbaar dat ze mij er op aansprak, wie weet wat voor een schade mijn VZponys anders zouden kunnen krijgen :S

Succes met de GOEDE info verder verspreiden ik hou deze topic in de gaten ben wel benieuwd of het gaat lukken ^^

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 22:04

@_vivi_ - hartstikke goed en wat fijn dat je je verhaal hier wilde opschrijven want zo kan iedereen zien dat het toch echt wel verschil kan uitmaken als er goede informatie beschikbaar is! OK dan!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:21

Zit je verhaal met stijgende verbazing te lezen... misschien naief maar ik dacht dat zulke dingen alleen in echte pennyverhalen nog voorkwamen. Niet dus ongelofelijk gewoon

Maar het idee om dit eens goed aan het licht te brengen vind ik echt super OK dan! Er schoot me trouwens iets te binnen net. Kennen jullie het paardenblad ROS? Ik ken de hoofdredacteur daarvan (Gerrit Band), hij heeft zelf ook shetlanders en zit er ook echt in. Hij heeft een aantal jaren terug ook een boekje over de Shetlandpony geschreven. Misschien een idee om contact met hem op te nemen? Misschien krijgen we het wel zover dat we in de volgende uitgave een special over de Shetlandpony kunnen plaatsen?!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 23:21

misschien, omdat shet vaak kinderboerderij dieren zijn,
en of goedkoop kunnen worden gekocht,
zouden ze net zulke boekjes erover moeten maken als dei basis boekjes die je in een dierenwinkel kan kopen,
dus welk voer, welke verzorging, etc..
maja aan de andere kant, zo geef je wel de indruk dat het huisdieren zijn..
ik hoop dat de penny er iets over wil publiceren,
kan geen kwaad zo te zien!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 08:33

@Eline - super idee, kun jij contact met hem opnemen en het eens voorleggen? Misschien kun je naar dit topic linken.

Helaas nog steeds niets van de Penny, iemand anders wel?

shetlanderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 02:06

Heey Nathalie,

Erg he voor die pony van de kinderboerderij !
Ik weet er ook alles van Boos!
Joke, dat ene meisje die ook door ging met rijden op Lia en Meggy.. ging eerst ook telkens op Pino(die shet vd kinderboerderij dus) Verward Boos!
Ze zei .. : "Hij kan me makkelijk houden" .. "hij stelt zich aan" en "Ja maar Jan zegt dat ik er op mag" (Jan = eigenaar van de kinderboerderij Knipoog )
Echt erg gewoon..
Ze ging zelfs met hem springen Verdrietig
Maarja ik hoop dat ze die dingen daar nu niet meer doen..
Ik ga ook liever niet naar de kinderboerderij, mede omdat ze niet zo heel goed voor de dieren zijn, ook zoiets, ze laten kleine kinderen die konijnen enzo vasthouden : laten sommige kinderen zo'n beessie vallen .. ik vind dat echt vreselijk om te zien Scheve mond
Maarja ik heb wel een foto voor je kan iedereen zien om welke shet het gaat Tong uitsteken Weet niet of het mag maar anders moet ie maar verwijderd worden..
http://img527.imageshack.us/img527/2663/spa0026ba5.jpg
Dit is 'm, PINO.
http://img139.imageshack.us/img139/1161/spa0027lj1.jpg
En nog een keer..

ps .. Dat meisje (half) op de foto is niet Joke (gelukkig) ! (alhoewel joke wel 1.70 is !!)

Trouwens.. Goed idee om het in de penny te laten zetten !!!!!! OK dan! Dat moet gewoon doorgaan !

Hopelijk is het niet erg van de foto's .. Bloos

Groetjes Natasha Doei!
Laatst bijgewerkt door Annash op 17-10-07 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's veranderd in link

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 10:43

Hoi Natasha,

De knuffelhoek in deze kinderboerderij vind ik inderdaad ook niet zo fijn omdat kleine kinderen gewoon zelfstandig achter de cavia's aan mogen gaan om ze te pakken en "knuffelen". Ook de baby konijntjes werden gewoon bij de moeder weg uit de hokken genomen (door ouders). Hierbij was er totaal geen begeleiding o.i.d. Toen wij er waren, had 1 van de cavia's vreselijk vergroeide nagels en dit had ik gemeld maar ik kreeg niet echt het gevoel dat ik serieus genomen werd.
Ik denk dat de foto's van Pino wel mogen maar denk dat je wel even de naam van het meisje weg moet halen, dat lijkt me niet zo netjes op een openbaar forum.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:43

goed dat je er werk van maakt nathalie , , we hebben het er al meerdere malen over gehad aan de telefoon en de msn , en natuurlijk ook in RL haha maar goed ,
je ziet het vaak zat en het redeneren van sommige meiden snap je niet ,
ja maar het is mijn vz pony en ik mag erop rijden , ja heel erg leuk maar zoek dan een grotere pony om mee te rijden , maar knuffelen en poetsen is ook erg leuk of mennen mits je er hulp bij krijgt , maar nee daar zien de dames het nut niet van in het gaat om rijden rijden rijden en dan kunnen ze op school vertellen dat ze het hele weekend paard hebben gereden ,

alleen vergeten ze er dan bij te melden dat het paard in hun ogen een veel te kleine shetlander is waaribj ze mee kunnen lopen , maar ja ze krijgen op school een hoge waardering van vriendjes en vriendinnnetjes omdat ze altijd maar kunnen paard rijden als ze willen en niemand mag natuurlijk die paardjes verzorgen ,
het dikste meisje van de klas wil graag een keer mee natuurlijk mag dat , je mag er zelfs op rijden ,
arm beestje zie het weer voor me maar ja .....

hopenlijk gaan de verhalen werken ik zal de horsimo aanschrijven

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:55

Vind dat die shet er wel prima uitziet; geen doorgezakte rug ofzo. Vraag me wel eens af hoe dat is in de rest van de wereld. Waar geen paarden voorhanden zijn, rijden alle volwassenen op pony's gebeurt bijvoorbeeld ook bij de IJslanders. Iedereen kent natuurlijk die akelige beelden van die ezeltjes die vrachten dragen van 200 kg en dat dag in dag uit; verschrikkelijk. Maar doen wij hier dan niet te hysterisch over een shet die zestig kilo moet dragen ??

(niet passend zadel en bit vind ik veel erger)

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:57

Dus omdat die ezeltjes dagelijks 200 kilo mogen sjouwen hebben deze shetten niks te klagen als er te zwere en te lange mensen op rijden?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:02

Leonora, dat zijn dingen die ver buiten ons bereik liggen. Misschien dat er in de toekomst ook daar wat aan veranderd, voorlopig proberen we het eerst Landelijk

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:05

heb ik dat geschreven? dat vind ik erg, maar ik vraag me serieus af hoe erg het is om een shet met 60 kilo te laten sjouwen. Is er een manier om het te onderzoeken of is dit al een keer op een eerlijke manier gebeurd (en dan aub niet door de pennybarbiemaffia Haha! ). Door heel Europa vergapen zich duizenden mensen aan springen op hoog niveau, dat betekent dat wekelijks talloze paarden van gemiddeld 1.67 volwassen ruiters over 1.50 of 1.60 meenemen en die zijn echt niet allemaal zo klein als Gerco. Cool

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:08

die ezeltjes ligt indrdaad buiten ons bereik en wie weet hopenlijk word ook daar ooit van vooor gedaan , maar hier kunnen we zelf wat aan doen ,
dit gaat om kinderen die verkeerd aanleren hoe het wel of niet moet en er dus stug mee doorgaan enkelt en alleen om te kunnen rijden , een grotere verzorgpony is niet makkelijk te vinden dus rijden ze maar door op de shet

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 14:12

@Leonora - Je hoort mij echt niet zeuren (als een pennybarbiemaffia of hoe je het ook noemen wilt) over een paar kilo teveel volgens HET lijstje.

Maar wel over een groot en niet passend zadel met jutezakken als dekje, een bijtende pony waar kindjes op vervoerd worden (toch ook gevaarlijk voor de kindjes), het voeren van pure haver, een bit dat achter de snijtanden hangt en het inrijden op 2 jarige leeftijd. In deze situatie is het gewoon de opeenstapeling van alles wat fout gaat die mij aan het hart gaat.
Daarbij woog het meisje in kwestie zeker minder dan 60 kilo maar waar het mij om gaat is dat haar door de eigenaar van de kinderboerderij is aangeleerd dat een shetlander 2 keer zijn eigen gewicht makkelijk kan dragen, het gaat mij er vooral om om de juiste informatie beschikbaar te maken. Ik kan verder niemand dwingen zich eraan te houden, maar kan wel hopen dat iedereen bereid is om EERLIJK met zijn/haar pony om te gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:16

@ Leonora: en graag niet zomaar uitspraken lanceren over onderwerpen waar je schijnbaar niet genoeg vanaf weet, want dat Ijslanderwereldje is iets heeeul anders dan de meesten gewend zijn. Ijslanders is een verhaal apart....

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 00:15

JoyCiej007 schreef:
@ Leonora: en graag niet zomaar uitspraken lanceren over onderwerpen waar je schijnbaar niet genoeg vanaf weet, want dat Ijslanderwereldje is iets heeeul anders dan de meesten gewend zijn. Ijslanders is een verhaal apart....

sorry, maar tenzij ik door een verkeerde bril kijk, ik vind een IJslander een pony en zie er volwassen mensen op rijden. Waarom zijn zij een verhaal apart? Ik signaleer iets maar veroordeel het niet!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 00:36

omdat we het hier in eerste instantie over voornamelijk shetten hebben. Ten tweede; stel die vraag eens in het ijslanderforum Lachen

verhouding ijslander/volwassene is héuuul anders dan verhouding shet/te groot en/of zwaar kind... Knipoog

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:02

ben het met JoyCiej007 eens een ijslander is weer een heel ander verhaal.
Plus dat ik een ijslander zie als een paard.
Maar goed daar gaat het hier niet om.

Iemand al wat gehoord van de penny?