Ik werk met een slofteugel. Zitten prachtig 2 klipjes aan en een gespje in het miden. En soms met een leidsel, maar heb meerstal geen zin om te gespen .
ik heb een oude kapotte longeerlijn (van nylon, een smalle, dus springteugel idee) verbouwt, heb ik 2 haakjes aan gezet.. Alleen die haakjes passen niet door de ogen van mn schoftje, dus dan maar zonder
Mijn shet heeft het nogal druk gehad met rijden en dit weekend weer een slaapfestijn bij de ponyclub, maar morgen doe ik haar weer aan de lange lijnen. Mocht ik mijn vriend zover krijgen dan hopelijk wat foto's!
Ik werk op dit moment veel met de lange lijnen met mijn shet als voorbereiding op het werk voor de kar. Meestal ga ik de straat op en wandelen met de lange lijnen. Jimmy kent inmiddels de basisgangen, halthouden en achterwaarts. Stelling en een beetje schouderbuiten/binnenwaarts lukt ook al, maar dan meer per ongeluk dan dat ik het vraag. Ook longeer ik hen met de dubbele lijnen, wennen ze meteen aan het gevoel dat er iets achter hun bips hangt.
Ik ben begonnen met een oude longeerlijn aan twee kanten aan het halster, toen aan het hoofdstel en een singeltje gefabriceerd van een dekje met een dekensingel en een kunbitstukje, maar dat werkte niet echt. Vervolgens een tuigje gekocht, (een maat te groot, maar het schoftje past wel en de leidsels ook. Ik had een lijn gevraagd (voor de kerst)voor dubbele lijnen te doen met mijn shet, hebben ze mijn moeder een dubbele longeerlijn voor paarden verkocht,die is dus echt veel te lang.
Ik heb dus pas een vreselijke miscommunicatie gehad met Tink.. Het was ook mede mijn schuld, het was slecht weer, het waaide heel erg en een beetje miezer. Tink had haar kop er weer eens op staan en had er overduidelijk geen zin in. Sinds kort kan ze heel netjes en braaf stil blijven staan, voor maar 10tellen.. de laatste tijd gaat dat super goed. Ik weet dat ze het kan maar ze wilde absoluut niet stil staan. Elke keer al zette ik haar stil ging ze achteruit lopen.. Mijn reactie: Ik sla met de zweep keihard tegen mijn laarzen aan, waardoor tinkerbell met een ruk naar voren spring. Stijgert en als een volleerd cowboy-poonie rondjes gaat draaien, de lijnen draaide dus om haar nek heen, daardoor schrok ze en wilde ze als een gek er van door gaan.. Ik heb haar toch tot stilstand gekregen, de lijnen goed gedaan en weer verder gegaan.. Ben gestopt toen het goed ging..
Blehh, wat een terugval.. Zo ging het vroeger altijd.. Misschien verlangde ik weer iets teveel van der..
Nassie: gewoon weer aan de gang. Stilstaan kan je niet forceren. Mijn gelderse merrie is ook een heethoofd en vind stilstaan ook heel moeilijk. Ze is nu 5 en het gaat steeds beter. Ik ben begonnen met halthouden (duidelijk commando!) en als ze stond vrij snel weer stap, voor ze uit zichzelf begint te etteren. Iedere keer een paar seconden langer halthouden en dan komt de rust er als het goed is vanzelf in. Mijn merrie heeft al voor de sleep en alles gelopen, maar ik vond het eng om haar voor de kar te zetten als ze niet goed halt wilde houden, ze is er nu haast wel aan toe denk ik. Dus niet opgeven!
dat heeft mijn merrie dus ook. die wil alleen maar hard, stil staan staat gelijk aan steigeren en/of op dr achterbenen verderlopen. vandaar dat ik met haar wat meer aan de lange lijnen ga oefenen, ik heb gelukkig wel een andere betrouwbare pony voor de kar
Let op; het is niet de bedoeling om hele lange berichten (al dan niet met foto's) te quoten en er dan op te reageren. Als je op zo'n bericht wilt reageren, kun je beter even duidelijk maken op wie je reageert.
He leuk topic! Ik ben stilletjes aan ook begonnen met lange lijnen want mn shetje is in mei 3 jaar geworden. Momenteel kan ze lekker nagefelijk lopen en stap draf & galop.(uiteraard stappen we het meeste ) Ze loopt ook mooi in de stelling , maar soms ietsje minder Wat me wel fel opvalt is dat je veel met je buitehand moet regelen vanaf het moment dat je te streng gaat zijn met je binnenhand loopt in het 'het honderd'. Halthouden lukt nu ook erg goed! Dus de basis hebben we goed onderdeknie. Ik zou ook graag verder willen gaan dus hier even een stipje
Wil iemand mooi weer bestellen? Ik word helemaal flauw van die regen, mijn hele wei is net een vijver. Ben alleen gister even met de kar weggeweest, maar heb wil zin in oefenen aan de lange lijnen.
Ik loop altijd buiten te oefenen met lange lijnen, mijn shet vind de wei erg saai, dan wil hij ook alleen maar eten. Maar ja daar zijn het shetten voor.
Mijn shetlander snapt longeren niet, dus ik het de dubbele longe niet gebruitk als basis voor de lange teugel. Dat ze longeren niet snapt komt omdat ze niet reageert op de zweep, of enige vorm van drijven. Dus als mijn shet aan draaft, gaatze meestal erg sloom. Op dat moment wil ik haar even wat tempo wisselingen late lopen, dus geef ik mijn stem comando. als ze hier niet op reageert, krijgt ze een tikje. soms gaat ze wat sneller. Maar meestal staat ze abrupt stil. En staakt ze.. Einde oefening. Dit is echt heel frusterend, want deze pony is ongelofelijk scheef, maar recht richten als ze niet voor het "been" is. Ook in het weiland, kan ik niet normaal werken aan de lange teugel, omdat ze staakt bij 1 hoek, en er geen tempo wisselingen zijn te rijden.
Als ik naar de galop ga, of gewoon door het weiland ga racen en sprongetjes nemen( wat ze erg leuk vind) hoef ik maar ene klein beetje entousiast te maken en ze is super voorwaarts. Springt zo aan in gelop, en blijft dar ook in. Maar ook wilt ze het liefst gelijk naar het hek galoperen, en als ik dus een mooie volte maak om weer veder te rijden, Gaat ze gelijk een stuk slomer, en soms geeft ze een flinke bok. als ik haar dan weer terug naar de hindernissen rij, is ze ontzetten sloom, en begint ze soms te staken.
Zowiezo vind ze dressuren niks, maar ik wil haar toch een beetje proberen recht te richten, en het liefst zou ik zo hoge oefeingen aan de lange teugel maken.
Mijn shet snapte het longeren ook niet, zijn reactie op de zweep was meestal stijgeren en draaien en dan naar me toekomen, en inderdaad dat is frustrerend.
Met Jimmy ben ik daarom eerst aan de lange lijnen naar buiten gegaan, rechtdoor over de bospaadjes. Ik weet nog steeds niet goed waarom, maar dit deed hij zonder problemen. Op deze paadjes ben ik ook gaan werken aan stelling en buiging, waardoor hij losser in zijn lijf werd en vandaaruit langzaam ook eens een halve of hele volte en ook dat gaat nu goed, waardoor ik nu ook kan longeren. In het begin zijn we trouwens wel steeds met twee mensen naar buiten gegaan ik er achter en iemand anders ernaast. Degene die ernaast loopt steeds meer naar achteren.
Ohja in het begin met rijden was het precies hetzelfde, we hebben haar er echt door heen moeten rijden, en nu gaat het goed .
Ik denk dat ik gewoon terug naar de basis moet, en veel grondwerk moet doen. Helaas is het enige wat Polly denk; eten. en zodra ik probeer te longeren, gaat dat hoofdje naar het gras, en is het zoals je al zij; einde oefeing.
Oefenen waar geen gras is wil ook wel eens helpen is mijn ervaring. Hier in de buurt loopt een zandpad met een T/splitsing en daar longeer ik, geen heel mul zand, maar ook niet glad of te hard en gratis en voor niks. Als je een bak hebt wordt je vanzelf creatief.