wat vinden jullie hier van?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stippie1

Re: wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:36

Ach.. Het is een jong meisje waar het op de site staat. Dus snap de drukte niet echt.
Maar even op de kosten. Als je naar stallingskosten en dergelijke kijkt is dat natuurlijk aanzienlijk goedkoper (ben voor mijn paard 429 p.m. kwijt en heb er 2. En voor de shet die er binnenkort moet komen maar 75). Natuurlijk hebben ze net zoveel zorg, liefde en aandacht nodig. En hoefsmid en veearts kosten ook geld.
Maar moet ook wel weer zeggen dat shetjes taaier zijn als veel andere rassen, dus minder snel kwaaltjes hebben (op uitzonderingen na).

Maar ach ik ben ook begonnen met een shetje (ook gekregen terwijl ik niks van paarden wist en mijn ouders ook niet). Mijn ouders dachten dat paarden een bevlieging was en ik kreeg een shetje onder het motto van vogel maar wat aan en als je het echt lang leuk vind dan kopen we een echte pony voor je.
Nou Polly is zijn hele leven gebleven en de 'echte' pony is ook gekomen (toen ik te groot werd voor Polly, zijn er telkens grotere gekomen. In totaal 3)
En ik heb echt gouden herinneringen aan dat beestje.

Nu heb ik inmiddels dus 2 paarden (helaas betalen m'n ouders nu niks meer Boos!)en shetje komt voor mijn zoontje en ik vind het dus wel de perfecte kinderpony. Uiteraard blijf ik erbij, maar uiteindelijk is het zijn pony en moet ie het toch allemaal zelf leren..

En van vallen word je groot

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:23

@Stippie1: ik vind dat je gelijk heb met wat je zei oer dat je van vallen groot wordt.

en ik zie liever een kind van een shet af donderen dan een grote pony, en ik weet het shet kunnen ook kinderen lanceren.

zolang je maar ouders hebben die achter je staan en je steune als je van een pony afdondert.
toen ik nog klein was en ik viel in de les van een pony stormde mijn moeder direct de kantine uit en zei ze dat ik er direct weer opmoest omdat het bij paardrijden hoorde.
als ik nou val stap ik er ook weer op tenzijn ik niet meer opkan staan van de pijn.
leukste is dat mijn ouders er ook geen verstand van hebben en mijn moeder is ook bang voor paarden, maar mijn 2 shetten zijn niet eng.

en kinderen mogen ook niks met mijn shetten doen, alleen als ik er bij ben.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:35

En van een shet val je vaak nog lelijker dan van een grote pony dus dat je een kind liever van een shet ziet vallen snap ik niet.

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:42

misschien vanwege de hoogte van de val en gewicht van het dier....

kleine kinderen hebben vaak nog geen val les gehad.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:43

Nee precies, van een paard val je heel anders dan van een shet, en van een shet lig je direct met een smak op de grond en mijn ervaring is dan juist dat de kinderen veel beroerder vallen dan van een grotere pony.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:38

Ik heb m´n hele leven nog geen val les gehad, kreeg ik wel van m´n pony hihi..

En zelfs nu val ik nog wel ´s van mijn paard.
En van elke val kan je lelijk terechtkomen. Maar van m´n shetje ben ik altijd ´goed´ gevallen..

Snap niet zo goed dat iedereen zo moeilijk en bangig doet.
Natuurlijk moet je voorzichtig zijn. Maar iedereen is toch jong geweest? Je bent dan nog flexibel en je kan echt wel wat hebben.
Als je al niet eens meer van een pony af kan stuiteren.. Ik weet nog wel dat ik die leeftijd had, man je had eens moeten zien wat ik allemaal deed.
Als ik daar nu over nadenk dan verklaar ik mezelf ook voor gek. Maar op dat moment was het leuk en sta je er niet zo bij stil..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:06

Bijna iedere goede ruiter is gestart op een shet als klein kind, de perfecte basis voor een goede zit en je kunt van elk paard of pony beroerd vallen, hoor! Val les heb ik ook nooit gehad maar of dat erg is?...

De beste ruiter valt wel eens.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:01

ach het is gewoon iets wat een kind erop heeft gezet, iedereen begrijpt toch dat dat klinkklare onzin is?

hoewel een shet houden hier wel goedkoop is. ik betaal 20 Euro per maand voor mijn shet kruising, hihi! maar goed, dat is alleen stalling. de DA kosten waren wel even anders toen ik haar net had. daar denken mensen vaak niet goed over na, dat DA kosten voor elk paard hetzelfde zijn, ongeacht de stokmaat of het ras.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 08:11

ik weet dat het onzin is maar ik ken al 3 mensen die nu een shet hebben aangeschaft na dat ze dit hebben gelezen en zei zelf en de ouders weten niks van paarden af nu moet ik er iedere dag heen om ze te leren rijden ik heb toen gevraagt wat ze er vanaf wisten ( van paarden).
ze zeiden niks maar deze site gaf ons antwoord op onze vragen dus hebben we hem maar gekocht .

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:53

Er zijn tig van dit soort sites en het valt me altijd op dat het er vaak op neerkomt dat er geschreven wordt dat shets zo vreselijk sterk zijn en bijv. 50% van hun gewicht, 2 keer hun gewicht of 100 kilo (je ziet..altijd heel veel creatieve variatie) kunnen dragen. Nagelbijten / Gniffelen

Sterker nog..die sites gaan zo vaak over wat ze kunnen dragen (en dit zie je ook op bokt..kijk eens naar alle topics die hierover gestart worden!) dat het in mijn opinie er voor die meiden alleen om gaat om te verantwoorden dat ze er zelf best op kunnen en anderen zoeken die ook vinden dat het best kan.

Ik heb onlangs een hele discussie gehad met een te groot/te zwaar meisje over een shet van 98cm...maar het dringt gewoon niet door ... ja maar ik ben niet te zwaar, ja maar dat zadel van een D pony past best well...heb alleen een staartriem nodig, ja maar...ja maar..ja maar...

Dat er 3 mensen zijn die aan de hand van deze site een shet kopen, vind ik "knap"...dit is nou niet de makkelijkst te vinden site met shet-info en je hoeft geen genie te zijn om te zien dat dit nou niet bepaald een serieus informatieve site is.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 10:05

oke 2 dan maar het is jiust het probleem die ouders denken dat het een helegoede site is en daardoor geven ze dat door aabn ouder van dat vriendinetje die der ook een wil en zo komt verwaarlozing in de wereld

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:24

Verwaarlozing komt natuurlijk niet door dit soort sites van meisjes/jongens die uit ontwetendheid foute informatie opgeven en gewoon proberen een leuke site te maken. Als mensen alles op het Internet als waarheid gaan aannemen, hebben we toch echt een probleem Clown

Het kan wel komen omdat (in dit geval) ouders ervoor KIEZEN om zich niet genoeg te laten informeren voor ze zo'n "schattige kinderknuffel" kopen. Er zijn genoeg boeken en serieuze websites dus goede informatie is makkelijk te vinden.

Helaas is de shetlander door zijn relatief lage aanschafsprijs misschien een beetje de "goudvis" onder de paarden. Makkelijk in aanschaf....maar dan....(uiteraard geen oproep om maar net als een goudvis je in een opwelling gekochte shet door de w.c. te spoelen Knipoog )

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:16

ik zie ook vaak genoeg dat shets worden aangeschaft vanwege de prijs.
en het is gewoon een feit dat de DA kosten hetzelfde zijn als van een groot paard.

tja mijn mazzel is ook dat ik goedkope stalling heb, ben 20 euro per maand kwijt aan 2 pony's.

ik krijg ook wel eens te horen dat een shet te koop staat vanwege dat het beestje vals is, en dan kom je eens kijken en dan blijkt vaak dat er gewoon te weinig aandacht aangegeven wordt.

mijn hoefsmid en DA houden beiden ook niet van shetten, omdat het altijd zulke krengen zijn..

mensen vragen mijn ook vaak genoeg waar ik geen 'normale' pony of paard heb gekregen of genomen, als ik ze dan ook eerlijk vertel dat het mijn eigen keuze was dat ik met 2 shetten thuis kwam snappen ze je niet..

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:07

nathalie2302 schreef:
Verwaarlozing komt natuurlijk niet door dit soort sites van meisjes/jongens die uit ontwetendheid foute informatie opgeven en gewoon proberen een leuke site te maken. Als mensen alles op het Internet als waarheid gaan aannemen, hebben we toch echt een probleem

Verwaarlozing kan wel degelijk door dit soort sites worden veroorzaakt. Helaas staan dit soort teksten te veel op internet. Gelukkig zijn er meer mensen die zich goed laten informeren, maar helaas zijn er ook mensen die hier wel inspiratie uit halen. Ik ken zelfs iemand die inmiddels 3 shetlanders, een KWPN en 2 tinkers heeft, omdat het haar zo leuk leek. Dus papa en mama hebben een komplete manege aan laten rukken. Dit meisje beweert dat je het prima kunt leren uit een boek. Maar praktijkinformatie ontbreekt. Zij herkent geen koliek en dat soort zaken. Dat leer je wel zodra je een pony hebt. Ik kan hier over mij heel boos over maken. helaas wordt er heel veel gedacht op deze manier

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:49

@ Fanneke - Ik maak mij over zulke dingen (het zonder nadenken kopen van paard/pony...eigenlijk in feite ELK dier) net zo boos als jij, maar nogmaals geloof ik niet dat de fout ligt bij het feit dat onwetende kinderen een beetje knutselen met websites maar bij de ouders die ervoor moeten zorgen dat ze WETEN waaraan ze beginnen en dat doe je op andere manieren dan dit soort sites te raadplegen.

Uit boeken kun je veel leren en dat het meisje uit jouw voorbeeld er boeken bijhaalt, vind ik op zich al heel wat...er zijn genoeg mensen die helemaal maar wat doen. Niet dat het mij persoonlijk nou een goed idee lijkt om zonder enige ervaring meteen met een hele "manege" te beginnen hoor! Knipoog

Praktijk-informatie kun je veelal alleen leren door een paard/pony te hebben. Wij hebben een shetlander (dus wij zijn ook een papa en mama die een pony voor de kinderen gekocht hebben Knipoog ) en ik herken echt niet alle mogelijke ziektebeelden, toch hebben wij het beste met Rohan voor en hoort hij bij ons tot er een einde komt aan zijn (hopelijk) lange leven. Lachen

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:05

ik ben benieuwd van wat voor site het komt, een advertentie of informatie site?

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 18:27

me link is weg gehaalt maar als je shetlander informatie in type bij google moet je hem wel vinden denk ik