Hoe leer je bijten af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R00sjuh

Re: Hoe leer je bijten af

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:09

heey!!!

ik heb vraagje!!
ik heb een shetland hengstje! hij word in juni 2 jaar!! maar hij bijt en steigerd onwijs!! er kunnen ook geen vriendinnen of vreemden mee in het land. omdat t zo gevaarlijk is. maar ik weet ook wel dat hij dat doet om te spelen. hij bokt niet of zo. maar hij komt telkens om hooog. met de omgang is het echt een lievert een een teddy beer om te knuffen alleen als hij los in het land loopt moet je echt uit kijken!!

ik hoor het wel. stuur anders maar een prive bericht.
xx sharon en haar 2 shettten:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:26

R00sjuh schreef:
heey!!!

ik heb vraagje!!
ik heb een shetland hengstje! hij word in juni 2 jaar!! maar hij bijt en steigerd onwijs!! er kunnen ook geen vriendinnen of vreemden mee in het land. omdat t zo gevaarlijk is. maar ik weet ook wel dat hij dat doet om te spelen. hij bokt niet of zo. maar hij komt telkens om hooog. met de omgang is het echt een lievert een een teddy beer om te knuffen alleen als hij los in het land loopt moet je echt uit kijken!!

ik hoor het wel. stuur anders maar een prive bericht.
xx sharon en haar 2 shettten:)

Hier even een korte reactie. voor alle paarden/pony's geldt dat ze nooit en te nimmer mogen bijten of steigeren; zo gaan paarden onderling met elkaar om, dit kan spelen, stoeien, vechten of terechtwijzen zijn, maar het moet het paard duidelijk zijn dat wij MENSEN zijn, en geen andere paarden. Ze moeten respect voor ons hebben, en inzien dat, hoewel ze met elkaar spelen en elkaar dan soms speels bijten of steigeren, ze dat bij ons níet kunnen doen, omdat wij zoveel kwetsbaarder zijn dan een paard.

Dus; ook al weet jij dat hij het niet kwaad bedoeld, tóch moet het afgestraft worden, en dat kan het beste op de manieren die wij in onze vorige posts al uitvoerig hebben beschreven. De opvoeding van je jonge pony, en al helemaal jonge hengstjes, moet goed gebeuren Knipoog Heb je nog vragen, kun je ze hier altijd stellen, of mij even een pb'tje sturen Knipoog

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:58

Een paard schoppen zou ik heel erg mee oppassen. Zeker hoe je schopt. een vrouw bij ons op stal had haar merrie ook eens geschopt, er kon mooi een DA bijkomen omdat er een scheurtje in het buikvlies zat. Zo ook voor het schoppen tegen de kont, je kunt met de punt van je schoen/laars zo een spier kapot maken, daar hoef je echt niet hard voor te schoppen! De dierenarts die het buikvlies heeft geopereerd, was ook erg boos. Hij zei ook dat een mens nooit een paard moet schoppen, want je schopt makkelijk iets stuk. Een paard trapt ook niet, tenzij er echt gevaar dreigt.

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 21:10

Fanneke schreef:
Een paard schoppen zou ik heel erg mee oppassen. Zeker hoe je schopt. een vrouw bij ons op stal had haar merrie ook eens geschopt, er kon mooi een DA bijkomen omdat er een scheurtje in het buikvlies zat. Zo ook voor het schoppen tegen de kont, je kunt met de punt van je schoen/laars zo een spier kapot maken, daar hoef je echt niet hard voor te schoppen! De dierenarts die het buikvlies heeft geopereerd, was ook erg boos. Hij zei ook dat een mens nooit een paard moet schoppen, want je schopt makkelijk iets stuk. Een paard trapt ook niet, tenzij er echt gevaar dreigt.

Zo dan ;O..
Nou schoppen zal ik maar niet doen, als ik wat kapot maak ga ik er aan Tong uitsteken.. Pas wel op..

Ailyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:16

ik denk ook dat het de beste manier is om hem te laten weten dat hij het echt niet mag, dus zorg er voor dat je je stem gebruikt en des noods hem een tik geeft of hem bang maakt, door b.v hard stampend naar hem toe te lopen of met een plastic zak flik gaat schudden.
veel suc6! Knipoog

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 21:22

Ailyn schreef:
ik denk ook dat het de beste manier is om hem te laten weten dat hij het echt niet mag, dus zorg er voor dat je je stem gebruikt en des noods hem een tik geeft of hem bang maakt, door b.v hard stampend naar hem toe te lopen of met een plastic zak flik gaat schudden.
veel suc6! Knipoog

Vaak geprobeerd met stem en stampen... Hij heeft echt schijt aan...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:23

Fanneke schreef:

Dan zijn er vast veel paarden die in een kudde leven en dan dus letsel hebben omdat een ander paard ze een trap verkocht hebben... Sigaar

Deels ben ik het met je eens; ik trap ook nooit vol in de buik, maar een trapje tegen de kont moet makkelijk kunnen, komop op die kont zit vaak zóveel vlees dat je zelfs met de beste wil nog geen bot of spier/pees kapot kan maken. wil je dat doen als mens, dan moet je wel héél erg hard trappen met stalen neuzen oid.

Een schop tegen de kont kan prima, daar maak je niets mee kapot. als anderen hier anders over denken, prima, maar naar míj luisteren ze wel altijd Lachen

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 17:36

Daar heb zij dan ook wel weer gelijk in ^^

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:48

Debbyy schreef:
Daar heb zij dan ook wel weer gelijk in ^^

Kijk, ik vind dat áls je een keer een klap of schop uitdeelt, dat hoeft niet gelijk 'afraggen' van je paard te zijn. Als mijn jaarlinghengstje uit speelsigheid richting mij naar achter trapt, kan hij er ook één terug verwachten. wil niet zeggen dat ik hem gelijk mee de stal in neem en hem daar verrot ga staan trappen.

Wat ik altijd belangrijk vind; ik deel liever zélf een trap uit naar een paard, dan dat ik er zelf eentje incasseer; een paard merkt niet bijzonder veel van jouw schop tegen zijn kont, hij zal hoogstens denken 'oeps, nu ben ik een beetje te ver gegaan'. incasseren wij als mens echter een schop van een paard of pony, dan is voor ons het risico op letsel veel en veel groter.

met één schop tegen zijn kont beschadig je het paard echt niet Knipoog vaak geef ik zelfs de voorkeur voor een schop tegen zijn kont dan een tik tegen zijn neus, vanwege de hiervoor genoemde gevolgen als kopschuwheid e.d Knipoog

Edit: om nog even op Fanneke's reactie in te gaan: met je punt van schoen of laars letsel veroorzaken als je je paard eens een schop voor zijn kont geeft, dan moet je ook wel érg goed en superhard kunnen trappen. Bovendien draag ik op de weide en in de stal meestal sportschoenen bij mooi en warm weer, of mijn 'all-weather' boots. Ik kom soms ook wel eens op klompen; maar daar deel ik nooit een schop mee uit; klompen zijn van hard hout, en bovendien loop je het risico op natte voetjes; bij een schop vliegt meestal je klomp uit.

En ja, wat betreft die punten van je schoenen/laarzen; ik weet niet welke laarzen/schoenen jij bedoeld? Kijk, ik loop in het dagelijkse leven meestal op laarzen met punten (pumps) en hoge, dunne naaldhakken. Soms laat ik even de hond uit, en heb ik die laarzen ook aan. Kom ik dan even in de wei met mijn punten en naaldhakken, dan deel ik met deze schoenen écht geen schop uit; da's gemeen, gezien al mijn laarzen gewapend zijn met scherpe punten en hoge naaldhakken Knipoog Tong uitsteken

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 15:25

idd Haha! ben wel met je eens Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:36

Debbyy schreef:
idd Haha! ben wel met je eens Haha!

Bloos

Wil_Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:59

mijn shetlander zijn nog niet zo oud maar ze bijten onwijs......
Wat ik dan doe dan duw ik gewoon het hoofd van mij af maar als ze echt hard bijten dat geef ik ze een tikje maar ze weten ook dat het niet mag want als ze hebben gebeten en ik kijk om dan springen ze al opzij.......
Maarja ik schop of sla ze niet als ze bijten want dan vind ik het ook niet zo gek dat je pony bijt.... Bloos

Wil_Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:07

Wat mijn shet WIlko ook doet is als ik hem een tikje geef dat hij mij ook een tikje geeft.....
Dus als ik hem gewoon een tikje op zijn kont geef dan bokt ie al meteen terug en dan ga ik ook een hartig woordje met hem spreken..... Knipoog

Mmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:09

zoals iemand een keertje zei: oortjes eraf bijten Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:25

Wil_Fem schreef:
Wat ik dan doe dan duw ik gewoon het hoofd van mij af maar als ze echt hard bijten dat geef ik ze een tikje maar ze weten ook dat het niet mag want als ze hebben gebeten en ik kijk om dan springen ze al opzij.......
Maarja ik schop of sla ze niet als ze bijten want dan vind ik het ook niet zo gek dat je pony bijt.... :o

Alsof wij éérst een schop verkopen en dat de pony dán bijt... Clown Nee sorry hoor, ik behandel mijn beestjes met respect, zolang ze mij ook met respect behandelen. Slaan ze achteruit naar mij? dan kunnen ze ook een schop terug verwachten, komop zeg, moet wel een beetje in verhouding staan, al zou ik met de beste wil van de wereld niet eens zo hard kunnen schoppen als dat paarden dat zelf kunnen, dus wat dat betreft....

Wil_Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:53

JoyCiej007 schreef:
Wil_Fem schreef:
Maarja ik schop of sla ze niet als ze bijten want dan vind ik het ook niet zo gek dat je pony bijt.... :o

Alsof wij éérst een schop verkopen en dat de pony dán bijt... Clown Nee sorry hoor, ik behandel mijn beestjes met respect, zolang ze mij ook met respect behandelen. Slaan ze achteruit naar mij? dan kunnen ze ook een schop terug verwachten, komop zeg, moet wel een beetje in verhouding staan, al zou ik met de beste wil van de wereld niet eens zo hard kunnen schoppen als dat paarden dat zelf kunnen, dus wat dat betreft....

Ok wat jij wilt........

edine_shets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:53

Ik zou gewoon terug bijten Knipoog nee grapje!! Haha!
Een harde tik op de neus geven...
Maar niet te VAAK doen want anders wordt hij hoofdschuw...!
Anders een tik op de hals geven.
Maar eigenlijk hadden ze dat al moeten afleveren toen het nog een veulen was!!

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 21:54

edine_shets schreef:
Ik zou gewoon terug bijten Knipoog nee grapje!! Haha!
Een harde tik op de neus geven...
Maar niet te VAAK doen want anders wordt hij hoofdschuw...!
Anders een tik op de hals geven.
Maar eigenlijk hadden ze dat al moeten afleveren toen het nog een veulen was!!

Kopschuw is die al Knipoog..

Iedereen bedankt voor tips ;D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:57

@ Wilfem; sorry, ik zie nu pas met wie ik te maken heb, wij waren het altijd gróndig met elkaar oneens Knipoog dus ik ga hier verder niet op in....

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:02

mijn merrie heeft me 1x gebeten en uit kwaadheid heb ik haar in haar hals terug gebeten, ze heeft het nooit meer gedaan.
Mijn hengstveulen beet me ook steeds, even met een vinger tegen zijn boven lip aan tikken en 2 dagen later probleem opgelost. als je ze gaat slaan worden ze alleen maar lastig met hun hoofd. en je stem verheffen werkt ook. bij die van mij in ieder geval wel.

xMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:12

Hmm,Mijn HengstJe beet ook altijd..!!
(Nu nog steeds wel een beetje hoor..!! Knipoog )
Ik gaf hem altijd een tik op zn neusJe...
Maar ik heb gehoord dat dat niet mag ofzo... Bloos
Achjah,,wat moet je anders doen?!
Jah je kan ook de naam HARDOP zeggen tegen je pony...
Dat helpt misschien ook wel..!! Knipoog