Maximale gewicht op een shetlandertje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sam98

Re: Maximale gewicht op een shetlandertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:16

vraagje mijn verzorg shet is 1 m ik ben 40 kilo maar ik moest die shet even rijden en trainen wand het is echt geloof me een lastige shet kleine kinderen konden er niet op rijden heb het natuurlijk geprobeert...
maar die shet die loopt zo met je weg zelf ik zat zo van zo die heeft een eigen willetje!!!
ze rent met je weg zo gewoon de straat op en rent ook gewoon sloten in en alles en nog wat terwijl je er nog op zat.
ik dacht dat het iets was met haar tanden en heb de paardentandarts laten komen en inderdaad het was GOED mis we moetsen gelijk naar de dierenarts paar uur later zaten ze daar met ze 5 aan het werk met die pony wat was er nou aan de hand ze hgad wel 25 cm lange tanden en die staken hellemaal in het tandvlees gelukkig is het nu goed maar ze doet het nog steeds.
toen de eigenaren haar gekocht hadden kwam ze wanschijnlijk uit een park maar die mensen die hem weg omdat ze vroeger mishandelt was en ze wisten niet hoe ze dat aanmoest pakken.
maar omdat ze wanschijlijk in ponypark slagharen heeft gelopen en altijd met iemand er naast.
ik had dat haar hellemaal moeten afleren.
anders liep ze niet.
inxlucief ze is gewoon heel moeilijk om te rijden maar nou is mijn vraag zou dat kunnen 40 kilo op een shet van 1 m?

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:18

oke mijn spellings fouten zijn echt erg Tong uitsteken:P sorry had het ene beetje snel getypt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:19

95 tot 100 cm 35 kilo
100 tot 105 cm 40 kilo
incl tuig... eigenlijk niet dus

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:57

nee maar hoe moet het dan wel ?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:00

Goed trainen en goed begeleiden. Ik stap nooit op mijn shetjes en toch kunnen kleine kinderen er op rijden, zelfs tussen de hengstige merries terwijl het een dekhengst is. Goed begeleiden, terug naar de basis en bij het begin beginnen en pas als ruitertje en pony het onder de knie hebben verder naar de volgende stap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:01

gewoon een ruitertje eropz etten die een vrij vaste zit heeft en niet snel bang is en eerst er naast blijven lopen en datn steeds een stukje verder weg gaan Lachen

zo doe ik dit bij Sedje ook en die volgt me als een hondje, maar ruitertje krijgt er wel zelfvertrouwen van want ik heb sedje niet vast ook een touw eraan en zeg wel welke kant hij op moet sturen en nu kan ik zelf ergens in het midden gaan staan en instructies geven Lachen

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:09

oke bedankt.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:37

Op mijn shetje van 82cm mag ook niet meer dan zo'n 20-25 kilo van mij.. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 00:44

daar zou ik maximaal 20 kilo voor aanhouden..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:36

ik vind dat er best wel wat meer op een grote shet kan.. 50 kilo tot 55 kilo kan nog vind ik.. Licht er ook aan, heel serieus en veel dingen van em vragen natuurlik niet, maar gewoon een rondje rustig door het bos ofzo moet makkelijk kunnen hoor..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:42

wel, nee ik houd me aan de 20 % regel en ook een ritje door het bos kan vermoeiend zijn horo!! helemaal overbelast!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:44

ja, maar als er normaal gewoon lichtere kinderen op rijden, en jij gaat dan een stukje door het bos stappen en kleine stukjes draf, dan vind ik dat prima kunnen... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:46

nee, mij niet gezien, ik houd het wel bij ernaast stappen, draven en galloperen, ook goed voor mijn eigen conditie!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:47

Ja, dat kan en is eigen keus, niet dat ik wel rijd hoor op m,n vz shetje.. maar ik weeg 47 kg.. kan nog wel eigenlijk maar k ben te groot.. Knipoog dus dan niet he.. Njaa,, soms wel eens zonder zadel en hoofdstel naar een veldje 5 minuten misschien nog niet eens.. Tong uitsteken en dan kan ze daar gewoon grazen dus dat mini stukje stappen kan wel vind ik.. Tong uitsteken

Puckvgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:07

Ik weeg iets meer dan 40 kg en ik ben zelf ook maar 1,50 m, maar ik rijd nog op een shetlander van 94 cm.!! Ik kom er met mijn benen niet onderuit en het misstaat ook niet! Clown Ik heb ook niet het idee dat ze er last van heeft! Ik heb laatst nog een dubbelsprong van ieder 30 cm gesprongen en het ging haar makkelijk af! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:09

marlinH schreef:
Ja, dat kan en is eigen keus, niet dat ik wel rijd hoor op m,n vz shetje.. maar ik weeg 47 kg.. kan nog wel eigenlijk maar k ben te groot.. Knipoog dus dan niet he.. Njaa,, soms wel eens zonder zadel en hoofdstel naar een veldje 5 minuten misschien nog niet eens.. Tong uitsteken en dan kan ze daar gewoon grazen dus dat mini stukje stappen kan wel vind ik.. Tong uitsteken

het is inderdaad eigen keuze of je je pony naar de kl*te wilt rijden voor je eigen lolletje, en ik persoonlijk vind dit zeer goistisch van de mensen die er dus voor kiezen dit te doen!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:36

Shanna schreef:
het is inderdaad eigen keuze of je je pony naar de kl*te wilt rijden voor je eigen lolletje, en ik persoonlijk vind dit zeer goistisch van de mensen die er dus voor kiezen dit te doen!

En ik vind jou antwoorden soms ietwat overdreven...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:25

shanna@ Van 1 keer in de week 5 minuten stappen met iemand van 47 kg vind ik nou niet echt een pony verkloten.. Knipoog Maarja, dat moet jij dan maar weten.. Knipoog

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:53

25 cm? Dat zijn wel reuze tanden? heb je ook een foto? is namelijk haast groter als het gezicht van het paard!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:21

Waar heb jij het over? Heb ik wat gemist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:32

marlinH schreef:
shanna@ Van 1 keer in de week 5 minuten stappen met iemand van 47 kg vind ik nou niet echt een pony verkloten.. Knipoog Maarja, dat moet jij dan maar weten.. Knipoog

wel, het is 5 minuten te veel overbelast lopen, en om die 5 minuten zou ik niet eens de moeite nemen om erop te gaan zitten, ik blijf er dan wel lekker naast! ik blij, pony blij, pony niet overbelast en ik dus langer plezier van mijn gezonde pony! Pling

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:39

47 kg vind ik nou niet echt overbelast hoor .. Tong uitsteken En als ik en de pony het nou niet erg vinden en we hebben dan een gezonde pony, dan zie ik ook geen probleem.. Tong uitsteken haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:06

wie zegt dat jou pony het niet erg vind? en elke kilo te veel is en blijft een kilo te veel..
en je pony is ook wel gezond als je ernaast blijft of er een passend ruitertje opzet hoor! of ga er desnoods mee mennen!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:30

Shanna schreef:
wie zegt dat jou pony het niet erg vind? en elke kilo te veel is en blijft een kilo te veel..

En wie zegt er dat die pony het wél erg vind?

Het spijt me zeer, maar je kan naar mijn mening soms echt heel overdreven doen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:06

Ik begrijp Shanna wel...waar ligt de grens, met 1 kilootje extra of 2 of 3?
En je ziet gewoon te veel dat er te zware (grote) ruiters op een shet zitten.

Persoonlijk vind ik dat lengte en gewicht samen gaan. Een kilootje extra is niet zo erg, mits de ruiter niet aan de grote kant is én kan rijden.
Meestal is een ruiter die (bijna) te zwaar is ook (bijna) te lang.
Wanneer je (te) lang bent, zal de pony veel moeten corrigeren om z'n balans te houden, dat geeft dus geen gelijke verhouding op de gewrichten om te dragen....
Zelfs iemand die goed kan rijden zal op een kleine pony vaker uit balans gaan. Dit voel je (bijna) niet, omdat de pony het corrigeerd.