Bitterbal schreef:Sja... zoals mn vriend mij op dit topic wees.. dit is precies mijn shet.. alleen dan is mijn shet wel geruint.
Wat ik heb gedaan als hij beet/bijt; heel energiek rond gaan springen, met je handen overal heen zwaaien, zorg dat je paard weg kan.. is hij niet weg dan krijgt hij een klap, ga NIET naar hem toeslaan en dingen want dan word het enkel erger....
Stijgert hij als hij het ergens niet mee eens is? Heel veel kabaal maken. je rug NOOIT naar hem toekeren, NOOIT ervoor gaan staan (dit zeg ik tegen iedereen die met Iwan omgaat... en dat is niet voor niks, 1 keer iemand die er niet naar geluisterd heeft, die heeft een paar mooie blauwe plekken op dr rug), zorgen dat je een zweep bij je hebt en hem overal raken waar je kunt net zolang tot hij weer met 4 poten op de grond staat. (okay hier bedoel ik dus niet mee dat je t paard helemaal bont en blauw moet slaan heh.... maar zorg dat hij weet dat je écht boos bent en dat je dit NIET accepteerd van hem) Zorg vervolgens dat hij weer luisterd, doe wat oefeningen met hem.. loop vooruit, loop achteruit.. sta stil weet ik het wat, zodra hij luisterd is het goed, belonen! (dat vooral NOOIT vergeten..) Wil hij bijv. niet stilstaan en gaat hij rondjes lopen, laat hem lopen om je heen tot hij er genoeg van heeft en doe er dan zelf nog een paar rondjes bovenop (3 ofzo, niet teveel maar precies dat het paard weet dat hij zn zin niet kan krijgen).
Probeer door die oefening hierboven, met het niet stilstaan, dus te vermijden dat je boos word omdat hij niet stilstaat. Mijn ervaring is dat als je daar boos over word je paard nog meer geirriteerd raakt en daardoor nog meer kapriolen uit gaat halen. Die hoeven zijn sterk, hard en kunnen geen schade aanrichten, denk daar goed om.... want je ligt zomaar in het ziekenhuis hoor ook al is ie nog zo klein.
Als je nog wat wilt weten ofzo of iets niet begrijpt pb dan maar!
Doe dit vooral niet als er anderen staan te kijken, je weet dan iig wel zeker dat ze zich ernstig gaan afvragen of je wel goed wijs bent
. Maar het helpt vast wel, je paard schrikt zich het apelazerus, zijn altijd zo rustige mens wordt gek, HELP, sla op hol!!