Probleem met shetjes:(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bietjuhh

Re: Probleem met shetjes:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:53

karoliena : wat ze nu verteld is ze toch wel in de goeien richtig bezig?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:56

Nou ik hoor alleen dat ze erop zit en dat er iemand naast loopt dat hoeft niks met goed inrijden te maken te hebben. Als er met inrijden iets fout gaat blijft dat altijd meespelen zo belangrijk is het. te belangrijk dus om te gaan doen zonder ervaren beeleiding

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:57

ja dat is waar. maar mijn vertelde ze ook dat haar vriedin wel paarden heeft ingereden. en mischien moet ze eerst ook alles vanaf de basis doen met wandelen en daarna longeren enzo want dat ken die denk ik ook nog niet zo goed. en dan zou alles mischien stukje makkelijker gaan dan

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:58

Ja dan heeft dei vriendin dus of gelogen of het zelf maar even bedacht, op deze manier kan je geen pony inrijden en dan al helemaal neit verwachten dat je er zo mee weg kan rijden

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:00

gezellig hier... Clown
Ik begrijp een aantal dingen niet zo goed:
als ze zo'n goede begeleiding van haar vriendinnen krijgt waarom vraagt ze dan hier advies?
Eerst zegt ze dat de pony zelfs niet loopt wanneer iemand ernaast loopt en later alleen wanneer ze los is.
Ik begrijp het probleem dus niet zo goed maar weet wel dat een paard(of pony) inrijden werk is voor deskundigen. Dus mijn advies is haal er iemand bij die deskundig is op dit gebied (en ervaring heeft?) via internet kan je niet leren hoe je een paard moet inrijden...

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:03

LaDar mee eens. van internet kunnen we je niet echt helpen met het inrijden maar. wel met tips geven als die beetje is ingereden maar zo nog haal er volwassen iemand bij die er kijk op heeft.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:06

Ten eerste vind ik het een beetje raar dat je er zomaar op bent gaan zitten. Het lijkt mij handig dat je de pony eerst aan het zadel laat wennen en bit. Aangezien ik nu lees dat je geen genoeg geld heb voor een hoofdstel bedenk ik me nu net: Hoe ga je de andere belangrijke kosten betalen? Vind die shet je niet een beetje zwaar? En nog belangrijker: Hoe groot en zwaar ben jij en hoe groot is de shet zelf? Is het een mini of een grote shet. Zou je niet een klein ruitertje zoeken om erop te zetten. Ik neem aan dat het rijden leuk is enzo, maar je moet wel aan wat dingen denken. Staat je paard aan de longeerlijn? Want dan kan je eventueel een bitje kopen en aan het halster vast maken. Zo kan je leren dat hij moet stoppen of stappen of draven of wat dan ook als je een klein rukje in haar mond geeft. Dan hoef je ook niet bang te zijn dat hij keihard weg draaft. Verder denk ik dat je maar beter kan gaan sparen voor een hoofdstel of aan de eigenaar vragen of hij/zij wat voor je wilt doen. En anders denk ik dat je beter aan VD kan beginnen ofzo of aan andere leuke dingen maar hoe het er nu uitziet kan je rijden beter opgeven. Dat is mijn tip Knipoog

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:23

bietjuhh:
Acqouy heeft zelf ook wel een paar vingers om te typen en te reageren. Ik lees alleen maar krampachtige pogingen van jouw kant om het allemaal maar goed te praten.

Mijns inziens past hier maar een advies, en dat is hulp vragen aan iemand die verstand van zaken heeft, in real life.....

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:32

[quote]
bietjuhh:
Acqouy heeft zelf ook wel een paar vingers om te typen en te reageren. Ik lees alleen maar krampachtige pogingen van jouw kant om het allemaal maar goed te praten[/qoute]

Mee eens, Tenzij Acqouy zoveel feiten heeft gehoord dat ze maar beter even niks kan zeggen Knipoog . Maar denk er is goed over na en dan niet alleen van de zonnige kant maar denk ook eens goed na over de dingen die misschien niet goed kunnen zijn. Als ik jou was zou ik lekker andere dingen gaan doen en pas als de pony's er écht klaar voor zijn rustig aan en met een goede desnoods met een professionele hulp gaan beginnen. En dan nog wat: Er zijn heel veel van die mensen die denken dat shetlanders maar een stuk speelgoed is dus dat je daar zomaar op kan stappen en er vandoor kan gaan. Daar kan ik nogal kwaad om worden.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:37

hallo hallo,

ik heb ook een shet. het is een mini.
ze was nog helemaal niet beleerd, maar mijn stiefdochter is een paardefan dus toen heb ik haar er gewoon heel voorzichtig opgezet! en mooi meegelopen...

het gaat heel goed. nu rijdt ze altijd zonder zadel en met halster en halstertouwtje. dat zit beter want haar andere zadeltjes passen niet zo goed.

Afbeelding

Afbeelding

ik weet niet hoe groot je bent acquoy? als je voorzichtig bent dan zie ik niet zoveel problemen?

wij hadden gewoon wat lekkere hapjes mee en goed belonen. zodat het voor haar ook heel leuk is, dat is natuurlijk het allerbelangrijkst!

hoeveel shetjes zie je wel niet in de wei staan waar nooit wat mee gedaan wordt... ik denk dat die shetlanders best wel blij zijn dat er met ze omgefrunnikt wordt.

wanneer Josan(mijn stiefdochter) Ulster(de shet) uit het land haalt, dan is Ulster gewoon een beetje trots!

en tuurlijk er is altijd dat beeld van prutsende penny's (zo noemen jullie die hier toch?) die een pony in hun ontwetendheid verknallen, maar ik denk dat dat hier best nog wel meevalt.

succes!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:41

Nou een pony krijgt op zo'n manier dus nooit de basis te kennen en meot dus maar leren dat eals er been gegeven word goed hard dat hij dan dus meot lopen, vind het een zeer slechte aak het is zoals eerder gezegd geen speelgoed.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:42

Zijn die beestjes wel beleerd ?
Zo te horen niet . En zelf iets maken ... En dan dingen aanrichten bij die pony's
Waarom koopt die eigenaar dat niet ? Het zijn zijn pony's .
En als je al geen halster kan kopen voor een shetlander ?? (KOST €3 !!)

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:43

karoliena schreef:
Nou een pony krijgt op zo'n manier dus nooit de basis te kennen en meot dus maar leren dat eals er been gegeven word goed hard dat hij dan dus meot lopen, vind het een zeer slechte aak het is zoals eerder gezegd geen speelgoed.

Mee eens Knipoog , Je moet je pony eerst aan de longeer lijn zetten en dan na een tijd met jou erop dan kun jij voorzichtig met je benen en dan de gene die de longeerlijn vast heeft die doet het met zijn stem en als de pony daar niet op reageert een beetje met de longeerlijn. Maar ik geloof dat jullie niet erg veel geld hebben voor de pony dus mijn advies gewoon niet rijden. Heel simpel maar wel goed.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:44

Ja inderdaad

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:47

Enne, rijden op een shetlander zijn meestal wel dromen van jongeren meisjes.. maar geloof me er zijn genoeg andere dingen die ontzettend leuk zijn zoals VD lekker wandelingen maken en als dat mogelijk is naar het strand. Gewoon lekker genieten van de dingen die de shet kan en als je weet hoe je iets moet beleren dan kan je dat gewoon beleren Knipoog . Maar jij weet blijkbaar niet hoe rijden in elkaar steekt dus dat houd dan maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:47

Ies_ schreef:
karoliena schreef:

Mee eens Knipoog , Je moet je pony eerst aan de longeer lijn zetten en dan na een tijd met jou erop dan kun jij voorzichtig met je benen en dan de gene die de longeerlijn vast heeft die doet het met zijn stem en als de pony daar niet op reageert een beetje met de longeerlijn. Maar ik geloof dat jullie niet erg veel geld hebben voor de pony dus mijn advies gewoon niet rijden. Heel simpel maar wel goed.

Ja

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:53

Ach mensen dit heeft gewon weinig nut. Echt overal staan pony's en paarden die door een stel kinderen worden verzorgd zonder enige kennis of ervaring. Lees eens hoe kinderen soms bezig zijn hier op bokt, dan draait je maag toch al om. Ze stellen zo vaak vragen dat je al weet dat ze zomaar iets aan het doen zijn. Longeren lijkt zo leuk, dus willen ze ook even doen. Of bijzetteugels, want een paard moet in een krul lopen. Of vergeet niet het springen....Les??? Hoezo is dat nodig?????? En natuurlijk western, gewoon racen buiten, of paard in een spin of stop trekken. Ja, en dan wordt en nog gemopperd over hoe bepaalde prof's en trainers te werk gaan...... Hebben ook hun fouten of soms een harde hand, maar duidelijk zijn en weten waarom en hoe je iets doet is dan nog altijd prettiger voor een paardje. Dat een shet een naam krijgt als dwars en koppig is wel heel jammer. Is die van ons ook weleens hoor, maar dat zijn meer paarden weleens. Hou je van paarden denk dan aan je paard of pony en waarmee je bezig bent! Hoe groot of hoe klein ook. Je zou kinderen haast eerder nog een Belg geven om mee te spelen dan zo een klein schattig bolletje wol! Overigens staat er een hele leuke shet te koop!!..............Bij de Bart Smit, kun je op zitten en ook alles mee doen, zonder te verpesten!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:56

zo en daarmee heb je alles wel gezegd denk ik, ben het volkomen met je eens.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:20

Ies_ schreef:

ik heb dat advies ook al gegeven maar ze wil niet luisteren.
ze zegt dat wij haar alleen maar afkraken.
(ja hallo gek he? Boos! )

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:22

misschien kun je ook gewoon een 2 e hands halstertje kopen,, Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:36

Dan nog als je geen geld hebt voor goede spullen moet je al helemaal neit aan inrijden beginnen

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:38

Als ik het goed begreep is de shetlander niet van haarzelf, of toch wel?

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:07

Nee ze zijn van een man las ik ergens. Nu vraag ik me af of deze man wel weet wat de TS met die shetjes doet en zoja waarom hij niet de verantwoordelijkheid neemt om ervoor te zorgen dat er goede spullen en begeleiders zijn. Hij als (volwassen?)eigenaar is en blijft namelijk verantwoordelijk voor eventuele ongevallen die kunnen gebeuren met zijn pony(s)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:23

Ja, dat is zo, maar dat doen er heel veel niet! Als iedereen dat namelijk wel deed hadden we een probleem minder. En, o, ja, bokt zou veel minder topics hebben!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:49

Acqouy schreef:
dat merk je vanzelf wel als hij niet meer loopt en normaal wel dan vind hij jou waarschijnlijk te zwaar maarj e kan het ook merken door dat hij gaat wankelen als je op stijgt dat hoor je vaak maar licht ook aan je lengte duss

dit kwam ik in een ander topic tegen