Koudbloed of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Koudbloed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:54

Charos schreef:
Dan zou een Haflinger ook een warmbloed zijn, daar zit nl. bij veel arabisch bloed in.
Een shetlander is net als een haflinger en een trekpaard een koudbloed.
Bij een Tinker twijfel ik dan weer, die dingen zijn zo vaak gekruist dat er geen touw meer aan vast te knopen is.

inderdaad, hafjes zijn bij mijn weten ook zéker geen koudbloeden meer. zelfs koniks zijn warmbloeden.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:03

fjordnina schreef:
Mijn paarden encyclopedie zegt het volgende:
Exterieur
De shetlandpony is een bijzonder krachtige pony, de sterkste van alle rassen: hij kan 2x zijn eigen gewicht trekken, iets wat een gewone koudbloed nooit zal lukken.

Koudbloedje dus.

Niet mee eens: een shet kan 2 keer zijn eigen gewicht trekken iets wat een gewone koubloed nooit zal lukken..

Weet jij hoeveel koudbloeden en dan bedoel ik de echte trekpaarden er nodig waren om een groot vrachtschip aan wal te trekken..

Juist ja ongeveer 12.. laten we uitgaan dat de gemiddelde belg 900 kilo weegt. 900 x 12 = 10800 nou een schip weegt vele malen meer..

dus ga me nu niet zeggen dat een shet sterker is dan een belg.. en de enige reden dat een shet in zijn uppie 2 x zijn eigen gewicht kan dragen is omdat hij zelf niet zo zwaar is en natuurlijk is het knap maar een koudbloed is het zeker niet.

De reden die ik kan bedenken dat een shet eruit ziet zoals hij is is omdat hij in koude gebieden leefde.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:20

inderdaad, shetten en haflingers zijn volgens mij dus ook geen koudbloeden. alleen de echte belgen en dergelijke typjes zijn dat nog. shetten zijn sterk, OK. maar twee keer hun eigen gewicht dragen is zéker een fabel, twee keer hun eigen gewicht trekken op vlak terrein is een ander verhaal.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:57

ik heb een mail van het stamboek terug gekregen dit kreeg ik terug

>De shetlander is inderdaad een koudbloed net als de trekpaarden/fjord/haflinger warmbloedpaarden zijn onderandere de arabier.

Roos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:13

arabier is een volbloed. haflingers zijn zowiezo al geen koudbloeden meer, dus ik denk dat er een foutje is gemaakt daar...

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:25

ow is een haflinger geen koudbloed?
dat wist ik niet, maar die vrouw van het stamboek blijkbaar ook niet....

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:01

haflingers zijn warmbloeden, shetlanders koudbloeden, en arabieren zijn volbloeden. wat een gedoe allemaal haha..Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:02

elinax21 schreef:
haflingers zijn warmbloeden, shetlanders koudbloeden, en arabieren zijn volbloeden. wat een gedoe allemaal haha..Haha!

inderdaad. maar volgens mij zijn shetten toch echt geen koudbloeden meer hoor!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:04

haha...nog ff en je leest hier alleen nog maar wellus nietus welles nietes Knipoog

ik heb het artikel ook nog niet gevonden helaas. ben al door de helft van onze blaadjes. maar komt nog wel..Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:07

ik heb er ook niks relevants over kunnen vinden... maar nu wil ik het weten ook!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:11

hihi..ik weet het al wel, maar wil t jou idd ook laten weten Knipoog nu nog verd*rie dat artikel vinden!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:28

elinax21 schreef:
hihi..ik weet het al wel, maar wil t jou idd ook laten weten Knipoog nu nog verd*rie dat artikel vinden!

zoek dan door!!! sneller!!! Haha!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:10

zou het navragen bij een echte trekpaarden stamboek.. Knipoog

onder koudbloeden verstaat men: trekpaarden, shires en tinkers..

vroeger waren fjorden en haffie's ook koudbloeden maar die zijn allemaal uitgedunt.. jammer genoeg willen ze dat ook met de belg gaan doen zodat het een ideaal rijpaard word Verdrietig

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:23

Verosjaak schreef:

vroeger waren fjorden en haffie's ook koudbloeden maar die zijn allemaal uitgedunt.. jammer genoeg willen ze dat ook met de belg gaan doen zodat het een ideaal rijpaard word Verdrietig

nou dan maken ze er maar een nieuw ras van, het zou zonde zijn om de echte belg te laten uitsterven.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:37

en wat dachten jullie van de arabo fries? vreselijk vind ik ze. ben zelf gek van arabieren, maar kan me voorstellen dat de friezengekken het ook niks vinden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:09

elinax21 schreef:
en wat dachten jullie van de arabo fries? vreselijk vind ik ze. ben zelf gek van arabieren, maar kan me voorstellen dat de friezengekken het ook niks vinden

dat vind ik een voorbeeld van het verpesten van twee mooie rassen. kijk als je zelf een fries en een arabier hebt, en voor de leuk een veulen wilt vind ik het wel kunnen, maar om er gericht op te fokken? nee.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:13

ik vind friezen dan weer niks, maar goed..zo is dat andersom ook vaak t geval natuurlijk. maar ik vind het idd vreselijk dat ze daar een nieuw ras van maken. en zo is dat met bijna alle rassen. zo zijn de originele groningers ook al heeel zeldzaam, en zo kun je idd nog veel meer noemen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:15

elinax21 schreef:
ik vind friezen dan weer niks, maar goed..zo is dat andersom ook vaak t geval natuurlijk. maar ik vind het idd vreselijk dat ze daar een nieuw ras van maken. en zo is dat met bijna alle rassen. zo zijn de originele groningers ook al heeel zeldzaam, en zo kun je idd nog veel meer noemen

zonde is dat. dat er nieuwe rassen komen, prima. maar hou de oude ook in stand. hoe meer raspaardne hoe beter. waar ik eerst op stal stond fokten ze gewoon met alles. als er even een hengst op stal was dekte die alle merries, van een frieze merrie tot een shet. gewoon zielig! zo'n grote hengst op een shetje...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 07:38

Waarom is een tinker een koudbloed volgens jullie?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:28

Charos schreef:

volgens mij is een tinker juist geen koudbloed. het is nl nog niet zo'n heel oud ras...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 10:02

Verosjaak schreef:

Een fjord is nog steeds een koudbloed, dat is iets wat ik 100% zeker weet voor zover dat mogelijk is. er is voor 200 (?) jaar terug geprobeerd om het ras te veredelen met 1 bepaalde hengst. De nakomelingen waren echter van slechtere kwaliteit dan de echte fjorden dus daar zijn ze van terug gekomen. Sindsdien is het ras hetzelfde gebleven. Natuurlijk is er nu wel in 2 richtingen gefokt (rijtypisch en landbouwpaard), maar dat komt niet door kruisingen met een ander ras. Alles is binnen het ras zelf gebleven.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:32

merrieveulen schreef:
Charos schreef:

volgens mij is een tinker juist geen koudbloed. het is nl nog niet zo'n heel oud ras...

Ik weet 110% zeker dat een tinker een koudbloed is.
ik zal het voor je op zoekken

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:54

Dit stukje kwam ik ergens tegen:

Paarden kunnen in twee hoofdcategorieën worden onderverdeeld: 'warmbloedig' en 'koudbloedig'. Warmbloedige paarden zijn ontstaan uit kruisingen met hoog in het bloed staande paarden. Hoog in het bloed staande paarden zijn lichter en ranker gebouwde, en edeler paarden, bijvoorbeeld het Engels Volbloed en de Arabier. Deze afkomst is ook in hun karakter terug te vinden. Warmbloedige paarden zijn alert, levendig, nerveus en lichter gebouwd. Ze worden meestal als rijpaarden gebruikt. Koudbloedige paarden zijn niet gekruist met hoog in het bloed staande rassen en daarom veel rustiger, massiever en sterker. Zij worden vooral als werkpaard ingezet. Door allerlei kruisingen tussen warm- en koudbloedige rassen zijn deze basiseigenschappen met elkaar vermengd.
Volbloed, betekent dat het dier van een onvermengd ras is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:57

tinkerXXlufX schreef:
Ik weet 110% zeker dat een tinker een koudbloed is.
ik zal het voor je op zoekken

Dat kan je dan wel 110% zeker weten, maar een tinker is een mix van alles en nog wat, er is dus niet meer na te gaan wat daar in zit. En er zit zeker ook warmbloed doorheen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:04

jah ok maar officieel staan ze onder koudbloed
en zit een fell onderandere door en dat is een warmbloed, en bij sommige komt dat ook meer naar voren.
maar een tinker valt officieel onder de koudbloed.