Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:19

Nee is volgens mij niet goed te doen, maar een lint kost 2 euro of zo. Kan je gewoon bij de ruitersportzaak halen, gebruik het lint om de drie maanden ongeveer, vooral voor vinnie omdat die nog in de groei zit.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:43

Ik heb Zorro ook gemeten met een lint (van de PAVO) Volgens het lint is hij 255 kg.

[edit] dat zal nu wel meer zijn Nagelbijten / Gniffelen dit was in zijn sportconditie[/edit]

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:46

Jeetje zeg dat is een hoop inderdaad. Jimmy zal nu mt zn dikke pens ongeveer op 155 kg zitten, hihi

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:46

Hij is ook groot Haha! 1.07m

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:51

Ja zeker waar is echt moeilijk om me voor te stellen dat Vincent straks net zo vongeveer gaat wegen. Die zit nu rond de 180 kilo maar begint nu echt ind e breedste te groeien

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:40

hmm dan ben ik nu wel heel erg benieuwd hoeveel hij weegt.

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:30

Ik zal ook 's zo'n lint weten te halen, ben best benieuwd hoe zwaar Billie is namelijk.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:09

Ierepier schreef:
Ik zal ook 's zo'n lint weten te halen, ben best benieuwd hoe zwaar Billie is namelijk.

Ja Lachen Als ik zin/tijd heb ga ik er ook eens een halen Lachen Altijd handig toch?? Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 00:24

ik ga het ook doen! ben nou zo benieuwd! nu schat ik het elke keer, ben benieuwd hoe ver ik er naast zit, hihi!

cruel_rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 01:54

1,80 85k

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 02:13

Die 20% regeling is denk ik een hele goede regel om van uit te gaan. Dit houd dus in dat je tot max 40 a 45 kg op een shet kan zitten. Je shet extra dik laten worden zodat het 20% percentage hoger wordt is natuurlijk geen goed idee.

Valt mij wel op datzelfde meisjes die heftig verontwaardigd zijn dat ze met hun 55 kg niet meer op een shet zouden passsen.
Het o zo zielig vinden als iemand met 95 kg op een grote kwpn'er rijd. Want ja die persoon heeft dan zwaar overgewicht en moet nodig afvallen.

Het gaat er helemaal niet om of je zelf superdun bent of overgewicht hebt. Het gaat er om wat je paard kan dragen.
Die ruiter van 95 kg valt keurig binnen die grenzen van de 20% als hij op een grote kwpn er rijd. Dat slanke meisje van 55 kg zit er echt ruim boven als ze op een shet rijd.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:45

lindsey schreef:
Die ruiter van 95 kg valt keurig binnen die grenzen van de 20% als hij op een grote kwpn er rijd. Dat slanke meisje van 55 kg zit er echt ruim boven als ze op een shet rijd.

Karoliena schreef:
Bij paardenrassen ligt het percentage gewicht wat ze kunnen dragen tussen de 12 en 15 % afhankelijk dus een beetje van bouw, denk aan Arabier tegenover KWPN-er.

Hij zit er idd nog binnen de grenzen maar de 20% moet dan 15% zijn voor een KWPN-er. KWPN weegt al gauw 700 kg dus iemand van 105 kg moet dan nog passen. 55 kg vind ik ook aan de zware kant voor een pony.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:18

lindsey schreef:
Die 20% regeling is denk ik een hele goede regel om van uit te gaan. Dit houd dus in dat je tot max 40 a 45 kg op een shet kan zitten. Je shet extra dik laten worden zodat het 20% percentage hoger wordt is natuurlijk geen goed idee.

Valt mij wel op datzelfde meisjes die heftig verontwaardigd zijn dat ze met hun 55 kg niet meer op een shet zouden passsen.
Het o zo zielig vinden als iemand met 95 kg op een grote kwpn'er rijd. Want ja die persoon heeft dan zwaar overgewicht en moet nodig afvallen.

Het gaat er helemaal niet om of je zelf superdun bent of overgewicht hebt. Het gaat er om wat je paard kan dragen.

inderdaad, je kan dan ook enkel van die regel uitgaan als het paard op optimaal gewicht is. een te dik paard heeft zijn eigen overgewicht ook nog eens mee te slepen, dus dat trek je af van het ruitergewicht. een te dun paard moet je zowiezo voorzichtig berijden...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:09

Ik kan zo'n lint nergens vinden/ ze zijn 10 euro? Scheve mond
20 procent regel is idd heel goed, als je daarnaast nog rekening houd met de lengte kan het bijna niet meer fout gaan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:47

Ohhh, her kosten ze maar 3 euro of zo

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:24

karoliena schreef:
Ohhh, her kosten ze maar 3 euro of zo

breng je er eentje voor me mee als je toch deze kant nog opkomt? zou ik erg blij mee zijn!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:53

cruel_rider schreef:
nudehorsebackride.com (ja,ja,ja,ja)bad girls on ponys[/url]

wat is dit nou weer voor flauwekul? de naam van de site zegt genoeg. ga onkruid wieden ofzo.

argenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 00:00

.dan aangezien het het gewicht is dat Shetland steunt?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 00:21

Handige info! Dat zou betekennen dat mijn verzorg kwpn-er tussen de 105 en 140 kilo kan dragen. Kan ik nog lekker dooreten Vork . Als mijn shet oud genoeg is wil ik miss ook wel een bijrijdertje maar ik denk niet zwaarder dan 40 kilo omdat het om een smal shetje gaat. Als je met 62 kilo nog op een shet zit zou ik er ook nog makkelijk op kunnen rijden maar ik vind mezelf daar simpelweg te zwaar voor (heb het er vandaag nog met iemand over gehad). Ik weet wel een grote shet (1.10 of miss nog meer) waar ik zelfs nog op zou kunnen rijden maar dat is echt een megading.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:20

Sappos, volgens mij was het bij een KWPN-er, 15 procent. Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:27

Klopt inderdaad Paula.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:34

wij hebben zelf een uit de kluite gewassen shet van 1.15
ik ben zelf .158 en kan er nog makkelijk op hoor
en ik ben ook niet bepaald licht hoor en ben 36 jaar
de pony is van mijn dochter maar ook ik wil hem nogal eens flink te pakken nemen
want een shetje een kinderpony noemen is echt gelul ja misschien een lief klein shetje
weet je hoe sterk ze kunnen zijn?? daar is geen kind tegen gewassen hoor
KIJK GEWOON WAT JE SHETJE AAN KAN IEDER SHETJE IS ANDERS
loopt die perfect al en jullie voelen je allebei goed geen probleem toch

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:24

Dat is dus helaas neit waar. Zelfs mijn dekhengst kan gereden worden door een klein kind dus kinderpony's zijn het zeker. En als je mijn tekst gelezen had, had je gezien dat het dus nogmaals bevestigd word door een bekende dierenarts dat dus 20 % echt het maximum is als de lengte dat dus al toelaat.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:08

Alinda1305 schreef:
want een shetje een kinderpony noemen is echt gelul ja misschien een lief klein shetje weet je hoe sterk ze kunnen zijn?? daar is geen kind tegen gewassen hoor
h

Nou ze zijn in ieder geval niet sterk genoeg om een volwassen vrouw te dragen.
Mischien is de pony door zijn karakter/eigenwijzigheid niet geschikt voor kinderen maar dat wil nog niet zeggen dat hij dan een volwassene kan dragen.

Hoewel als je zegt dat ze niet geschikt zijn voor kinderen vanwege zijn karakter denk ik dat je daar met een goede opvoeding veel aan kan doen.
Kinderen die op een pony formaat shet passen zijn trouwens zo wie zo bijna altijd te jong om helemaal zelfstandig, zonder toezicht van een volwassene met een pony te kunnen omgaan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:10

Amen.

Inderdaad onze ruitertjes rijden altijd onder toezicht dat hebben ze gewoon nog nodig op die leeftijd. Ik mest ondertussen wel eens de stal uit maar blijf altijd in eht zicht iom ze te kunnen begeleiding als de pony even vervelend word of als iets niet goed lukt.