Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En al die rommel belandt weer op Zuidlaren of elders. Als je ook maar een beetje hart voor je beesten hebt pak je het anders aan lijkt mij. Jelleee schreef:Wat ontzettend triestEn al die rommel belandt weer op Zuidlaren of elders. Als je ook maar een beetje hart voor je beesten hebt pak je het anders aan lijkt mij.
mvdbijl schreef:Bij de minipaarden zie je juist dat ze wat groter worden, welsh bloed erdoor gefokt etc.
Shetten zijn gewoon weg weinig waard. hengstveulens krijg ik ieder jaar weer per bosjes gratis aangeboden. Kleintjes verkopen nog wel omdat het leuk is voor erbij en mensen denken gooi erbij je hoeft er niks mee, goedkoop koop ik er even bij.
Waar ligt de fout? ik denk bij het fokken. Er wordt veel te veel gefokt met papierloze en simpele dieren, leuk een veulen maar in feite fokken ze een frikandel..
Jelleee schreef:callum schreef:Staan er nu een aantal op Bokt markt iig gister
Zoals reeds eerder vermeld, wordt het de pony waar ze gaat kijken mits er een 'klik' is.
Mira, dat je van alles kan met een mini van 80 cm zal ze wel weten en daar hoeft ze niet van overtuigd te worden. Mijn stalgenoot vind het geen gezicht een volwassene achter een inimini pony en dat is haar goed recht natuurlijk. Daar gaat dit topic ook verder niet over. Het gaat over mijn vraag waarom er nog steeds zo gigantisch veel (met name papierloze) mini's worden gefokt terwijl de markten uit hun voegen barsten met dat maatje.
Luna2006 schreef:En vergeet het hackney bloed niet bij de echte mini's. Echte veelzijdige dieren zijn het, maar net in een ander pakket.
TS je stelt een algemene vraag, dan krijg je actie en reactie op wat mensen hier zeggen. Als mini fokkers dan reageren op mensen die niet duidelijk weten hoe het ras in elkaar zit, is het niet leuk dat je ze de mond snoert, dan moet je een advertentie plaatsen waar je zo'n pony zoekt en niet openlijk de vraag stellen.
Ik heb af en toe ook een papierloos staan, hengst/merrie maar nooit boven de 90cm. Dat willen mensen gewoon niet voor hun kinderen want dan gaan ze direct naar een deftige A of B pony. Daarnaast mogen zo'n grote shetten niet volgens het stamboek gefokt worden als ik het goed begrijp en zijn dit dus ook papierlozen of hulpregister paarden. Deze dieren worden dus ook aanzien als nutteloos voor de fok.
Luna2006 schreef:1m07 is dus even groot als een goed gefokte mini en daar zijn veel grote maats (boven 95 cm) paardjes die ook goed doen in de sport. Zelfs meer als die papierloze grote shetten.
Als je niet weet wat een Mini paard in houd en denkt dat het een mode verschijnsel is, kan je beter je mond houden of eens verdiepen in de wereld van de minis!
Citaat:Ik wil niemand tegen de borst stuiten met dit topic en het is ook niet de bedoeling dat er allerhande foto's worden gepost om mij te overtuigen dat een pony van amper 80 cm ook leuk voor de wagen kan. Ik vraag mij oprecht af, waarom er steeds kleiner wordt gefokt, terwijl er al veel te veel echte mini's een goed baasje zoeken, en er met mij nog veel meer mensen zoeken naar een leuk bewegende grote maats pony.

Luna2006 schreef:1m07 is dus even groot als een goed gefokte mini en daar zijn veel grote maats (boven 95 cm) paardjes die ook goed doen in de sport. Zelfs meer als die papierloze grote shetten.
Als je niet weet wat een Mini paard in houd en denkt dat het een mode verschijnsel is, kan je beter je mond houden of eens verdiepen in de wereld van de minis!
Maar liever een shetlandpony gezien ze een liefhebber is.
testebeest schreef:Jelle als die ene niks word kan ik aan een klant van mijn vriend vragen wat hij heeft staan hij krijgt elk jaar shets. Die beleerd hij en verkoopt ze dan. Zijn vaak wat groter en bont vos en zwart. Misschien is dat wat
Al denk ik wel dat die pony het wordt, ze is er nu al gek mee en de kindjes ook.
....Twiggy2008 schreef:Heel herkenbaar, TS. Ik heb ook lang gezocht naar een grote Shetlander. Bijna niet te vinden, of ik was al nummertje zoveel in de rij of ze vroegen er de hoofdprijs voor....
Uiteindelijk werd ik verliefd op een prachtige zwarte met witte stip op haar voorhoofd - een echt mini black beauty van 1, 07 van toen 6 jaar oud. Ja, een zwarte.... Ik was eigenlijk op zoek naar een vosje/warm kleurtje. Maar haar karakter is geweldig. Vriendelijk, energiek, slim, heerlijke pony, die graag werkt en leert. Ook superlief met kinderen.
Soms denk ik wel eens aan veulentjes, maar ik zou ze niet kunnen verkopen. Ik wil ook niemand beledigen, maar ik begrijp dat fokken met ieniemienie Shets echt niet. Op MP staat ook altijd zo'n man met mini paardjes (ander ras, I know). Ik vind het gewoon eng. Denk ook dat 'ie ze niet snel verkoopt, want hij staat er lang op met die veel te kleine beestjes....