Waarom een shet of mini?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:27

Daphne3 schreef:
Hoeveel uur per dag ben je bezig met je shetjes?
Mijn man en ik werken voltijds en hebben een zoontje van 2 jaar. We hebben een weide van 2000 vierkante meter en overwegen de aankoop van twee shetjes..
Iemand tips?

Aan mijn verzorgshet ongeveer 3 kwartier-uur aan poetsen/knuffelen en aan het werk zetten (in de zomer als ie 24/7 buiten staat, wel minder) en dan ook nog de stal mesten (in de winter).

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:38

Ligt er maar net aan natuurlijk hoeveel je ermee wilt doen. Op zo'n kleine wei moet je wel bijvoeren en mest ruimen. Reken daar ongeveer een half uur per dag voor. De rest is allemaal leuk maar niet noodzakelijk.
Vergeet ook niet de tijd die weide onderhoud en voer halen etc kost. Is niet dagelijks, maar toch iets om rekening mee te houden.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:42

Na een fikse valpartij durfde ik niet meer goed op een 'groot' paard en ging ik verder op een haflinger en later op een IJslander. Dat was geweldig.
Helaas waren ze ver boven mijn budget, maar harig en robuust moest het toch worden, dus kwam er een shetlander.
Daar wilde ik wel wat mee gaan doen, en ben mij gaan richten op het mennen (recreatief).
Leuke hobby en toch volop paardenplezier op deze manier.
Maar ook dan moet je niet te onzeker zijn trouwens ;)

Verder doe ik nog wat aan vrijheidsdressuur en fotografie, maar voornamelijk geniet ik van mijn muppets :)

Maar hoe klein ze ook zijn, ze hebben wel ruimte nodig.
Paddock (zand) met schuilstal is ideaal. Stukje wei erbij zou fijn zijn.
En opslag voor hooi en mest.
@Daphne: Ik voer 4x per dag, 2x mest ik de paddock uit. Ze staan niet aan huis, dus kost mij ook tijd aan er heen gaan. Zo ben ik toch aardig wat tijd zoet, met alleen nog maar voeren en uitmesten.
Als ik ga rijden met de wagen, ben je al snel paar uur kwijt, zelfs voor een korte rit (poetsen, inspannen, uitspannen, opruimen).

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:58

Je bent er zolang mee bezig als je zelf wil ..... voor de verzorging reken ik ongeveer 30 tot 60 min maar ik ook weleens korter bezig zijn.
De aandacht reken ik hier niet echt helemaal bij want ik wandel ook weleens

Jessix

Berichten: 16502
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:18

Ik heb niet gekozen, ik heb allebei. Twee grote paarden en één mini. Er komt in de toekomst nog een mini bij. Ik vind beide leuk, even leuk eigenlijk. Maar ik vind eigenlijk bijna alle paarden in alle soorten en maten leuk! :')

gerlindie

Berichten: 4657
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:13

Als ik niets doe met mijn Shetlanders, ben ik 's ochtends 5 minuten bezig met buiten zetten, en 's avonds hooguit een kwartier met binnen zetten.
En op zaterdag mest ik in drie kwartier uit.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:24

Ik heb mijn Shetlander als maatje gekocht voor mijn rijpony. Nu heb ik nog 2 andere maar ik verkoop haar niet. Ze is echt de grote vriendin van mijn rijpony en ze is gewoon super schattig :D Beestje kost weinig in onderhoud dus ik hou haar lekker aan. Als ik wat meer tijd heb ga ik vd met haar doen en haar rustig aan beleren onder het zadeltje.