zelf shetlander rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:55

ik kan je foto's niet zien op je profiel, maar ik zou eigenlijk willen dat je bij mij in de buurt woonde, zodat je net effe de puntjes op de i had kunnen zetten bij mijn eigen shetlander, want ik vind het al ontzettend knap dat je zo snel al een ruitertje voor je pony hebt gevonden en ik denk persoonlijk dat goed aangeleerd een stuk beter werkt dan zo blijven aanklooien, het zijn toch over het algemeen ontzettend sterke willetjes , die kleintjes. Ik denk niet dat je er kwaad mee zult doen, maar eerder goed als je het maar echt een paar minuten per keer zult doen...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:20

pollewopsie7 schreef:
sneeuwpop schreef:
Dan zou ik de eerste lesjes gewoon combineren. Gewoon jonge kinderen laten stappen en dat langzaam uitbreiden.

Dat is inderdaad exact wat ik het afgelopen half jaar heb gedaan ;)

lekker mee doorgaan dan...

pollewopsie7

Re: zelf shetlander rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 15:47

Dat doe ik zeker :ja maar als dat voldoende was geweest had ik dit topic natuurlijk niet hoeven openen.

Dat is dus niet het geval. Er zal nog iets moeten gebeuren om haar acties op de een of andere manier te corrigeren. En of dat nou is door er zelf op te stappen of via een andere methode is dus de vraag.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:01

Ik moest in een dergelijke situatie van de dierenarts zelfs rijden.
Pony heb ik gekregen met overgewicht, en beginnende hoefbevangenheid, daar moest echt gewicht vanaf (na het genezen van de hoeven natuurlijk).
Pony was nog niet onder het zadel (niet dat ik weet), wel 10+ al.

Longeren deed ik al, maar de dierenarts prefereerde rechtuit door het bos rijden, omdat steeds hetzelfde rondje lopen ook niet bepaald slijtage-vrij is natuurlijk.

Kwam er op neer dat het heel goed heeft uitgepakt voor haar gezondheid, inmiddels rij ik hooguit 1 of twee keer in de maand nog om er geen vervelend gedrag in te laten sluipen. ('t zit voor geen meter en het ziet er niet uit).
Bijkomstigheid, ze is onwijs leuk voor kinderen nu om op te leren rijden en veel braver geworden in de omgang.

Ik zeg met deze ervaring dus duidelijk doen, zeker als het alleen om te corrigeren is.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:09

Als je een rank gebouwde shet hebt, niet doen. Een hele grote brede misschien. Pony kan 15-20% van zijn eigen gewicht dragen.Dus als je zo'n smalle hebt als ik heb, ook van 1m, van 200 kg dan kan ie max 40 kg hebben.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:13

Die van mij is wel wat groter dan die van jou (die van 1.03?) en ik zelf ook wat kleiner. Wat dat betreft is het handig om iemand jullie kent om een mening te vragen over deze combinatie. (dierenarts, instructie etc).

Maar liever even zelf corrigeren dan ongelukken, ook duidelijker voor de pony.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:14

Gix: Mss een blonde vraag, maar je had toch gewoon naast de pony kunnen lopen of fietsen? Je shet had al overgewicht wat ze mee moest tillen en daarnaast moet ze jouw gewicht en lengte ook nog mee torsen. Tel daarbij op dat ze bevangen was, dan vind ik het best een vreemd advies van de dierenarts persoonlijk.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:25

capopjekop schreef:
Gix: Mss een blonde vraag, maar je had toch gewoon naast de pony kunnen lopen of fietsen? Je shet had al overgewicht wat ze mee moest tillen en daarnaast moet ze jouw gewicht en lengte ook nog mee torsen. Tel daarbij op dat ze bevangen was, dan vind ik het best een vreemd advies van de dierenarts persoonlijk.

Pas gaan rijden na het genezen van, daarvoor elke dag wezen wandelen, heeft wel even geduurt, tegen de tijd dat ik opstapte was ze al redelijk op conditie.
Vooral ook eigenlijk rechtdoor stappen door het bos, dat draven hobbelt me veel te veel om langer dan een paar minuten te doen. Juist door dat extra gewicht is ze vrij rustig aan op gewicht en in wat betere bespiering gekomen.

Bijkomstigheid was ook dat ze meteen goed en braaf zadelmak werd = geschikt kleiner ruitertje.
Kan ik me weer bezig houden met mijn grote paarden, rijd toch fijner.

Je hebt rijden en rijden dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:32

Je kan ook gaan voor een tussenoplossing. Er zijn wel deftige pony ruiters te vinden die 1.40 en errond. Zeker als ze nog niet in de pubertijd zitten. Meisjes van 10/11 jaar die toch direct weer een stuk kleiner zijn. Zal al beter passen als jij :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:38

Vanaf de grond is dat prima te corrigeren hoor.
Zet de pony los en zorg dat ze op jouw lichaamstaal het rondje in de bak blijft lopen, zonder om te draaien. Daarna met ruitertje erop. Dan de ruiter verder leren en desnoods langer doorgaan aan de Longe. De ruiter is blijkbaar nog niet goed genoeg om los te rijden- heb geduld.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:41

DeMolenhoek schreef:
Je kan ook gaan voor een tussenoplossing. Er zijn wel deftige pony ruiters te vinden die 1.40 en errond. Zeker als ze nog niet in de pubertijd zitten. Meisjes van 10/11 jaar die toch direct weer een stuk kleiner zijn. Zal al beter passen als jij :)

Misschien offtopic hoor, maar worden shetlanders normaal ook beleerd door zulke jonge meisjes? Ideaal zou het vinden van een (hele) kleine volwassene zijn, maar dat lijkt me niet heel erg realistisch voor elke shetlander in Nederland.
Lijkt me ergens dat er ooit wel een volwassene te pas moet komen hierbij?

Ja geen idee hoor, ik heb ze zelf graag groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:42

Daar kan ik niet op antwoorden. Heb er nog nooit 1 beleerd, maar ken genoeg kundige ponyruiters die er wel op leerden :)

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 16:54

De molenhoek; dat scheelt inderdaad alweer een stuk. Goede tip.

Sneeuwpop; ik probeer er niet op aan te sturen dat het perse van onder het zadel geleerd moet worden, maar wel dat er iets extra's moet gebeuren. En de ideeën die je noemt zijn goed, bedankt. Ik heb ze alleen al grotendeels toegepast. Zonder resultaat (met haar huidige ruitertje, moet ik er wel bij zeggen :j)

Gix; dat zou echt heel ideaal zijn om een mini volwassen ruiter te hebben voor het rijden van mini pony's :))

Ik ga van de week of volgende week wat advertenties ophangen op maneges of bij supermarkten oid en kijken of daar meer van komt dan tot nu toe van de bokt markt ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:58

Gix schreef:
DeMolenhoek schreef:

Misschien offtopic hoor, maar worden shetlanders normaal ook beleerd door zulke jonge meisjes? Ideaal zou het vinden van een (hele) kleine volwassene zijn, maar dat lijkt me niet heel erg realistisch voor elke shetlander in Nederland.
Lijkt me ergens dat er ooit wel een volwassene te pas moet komen hierbij?

Ja geen idee hoor, ik heb ze zelf graag groter.

Hier komt er enkel een volwassene bij kijken bij het grondwerk. Grietje heb ik zelf beleerd toen ik nog een stuk jonger was jaren geleden. Hans heb ik alles vanaf de grond geleerd aan de dubbele longe en daarna een ruitertje erop gezet die de basis goed beheerste. Ze reed zo op hem weg, hij kende immers de teugel en stemhulpen al perfect. Af en toe is hij wel even aan het dollen, maar als de ruiter hem lekker aan het werk zet is hij heel braaf. Mijn ervaring is dat je met goede begeleiding de meeste problemen wel kunt oplossen.

Ts: Jouw ruitertje is 8 toch? Wellicht is er idd een 12 jarige te vinden die hem een paar keer wil doorrijden. Wellicht kun je eens rondvragen op een ponyclub in de buurt. Die ruitertjes kunnen vaak al leuk rijden, aangezien ze daar meestal al een paar jaar met een eigen pony of verzorgpony rijden. Die ruiters hebben vaak toch al meer vlieguren in de benen en al meer ruitergevoel ontwikkeld dan de 'standaard manegeruiter'.

suzanne533

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:35

Gezien je shetje pas 4,5 is en dus nog niet is uitgegroeid zal ik er zelf niet gaan opzitten! lichte kindertjes kunnen wel!
ga is langs een manege en kindjes 'scouten' er zit vast wel een goed ruitertje tussen die graag een uurtje extra pony rijdt!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:07

Ik heb mijn het ook beleerd met een klein meisje samen. Hij liep al voor de wagen dus kende de stem commando' s en het sturen. Hij is ook een tijdje heel stout geweest, gewoon zelf ook met je stem mee rijden en met een longeer zweep in het middel staan. Dan kun je het samen oplossen :j

Maar ik blijf erbij, je kunt er rustig even op rijden :)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:25

na alle wellen en nieten geteld te hebben en die van mij erbij staat wel voorop
maar ik ben het eens
t is jou pony en je zal hem haar echt niet pletten

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:29

er is een volwassen vrouw die op een (grote) shetlander mee rijd met dressuurwedstrijden tussen de paarden! die shet is waarschijnlijk wel iets groter maar als ik dat verhaal zo hoor moet dat van jou ook kunnen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:43

persoonlijk zou ik het niet meer doen, je shet moet wel op zn plaats terug gezet worden, dat is duidelijk, maar zelf opstappen lijkt mij niet fijn voor de shet zelf,
51 kg is totaal niet zwaar maar net over het randje van het maximale gewicht van een shet..
over je lengte kan ik nu niks zeggen, heb je een foto dat je naast je shet staat?

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:53

Ik heb ook nog lange tijd op mijn shet gereden. Tot een maximum natuurlijk. Ook om door te rijden. Als hij de basis goed bevestigd krijgt is dat alleen maar goed voor later en verdere dingen die hij nog gaat leren.

je geeft zelf aan wat het doel is en max 10 min dus daar doe je je pony echt geen kwaad mee.

let er wel op dat je zadel goed past. Slecht liggend zadel is al niet goed maar met dat extra gewicht al helemaal niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:56

Ik vind zulke dingen altijd erg pony-onvriendelijk; je lengte en gewicht passen niet bij een pony van 1 meter. Bovendien lijkt het me een glijdende schaal. Je stapt nu op de pony, waarom dan volgende week niet nog een keer? En als ze het die twee keer al heeft toegelaten, waarom dan niet een klein buitenritje? En na dat buitenritje had ze helemaal geen last, dus waarom niet nog een keer?

Je hebt een jonge pony gekocht voor jonge ruitertjes, volgens mij had je kunnen inschatten dat er wel eens communicatieproblemen tussen pony en lesklantjes kunnen zijn.

Ik hoop voor je dat je snel een kleine, handige ruiter vindt die je hiermee kan helpen. Succes!

suzanne533

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:01

goede tip verdiep je is in de academische rijkunst, dan kun je je paardje aan de hand trainen!!

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 20:56

chevax schreef:
. Bovendien lijkt het me een glijdende s Je stapt nu op de pony, waarom dan volgende week niet nog een keer? En als ze het die twee keer al heeft toegelaten, waarom dan niet een klein buitenritje? En na dat buitenritje had ze helemaal geen last, dus waarom niet nog een keer?

Je hebt een jonge pony gekocht voor jonge ruitertjes, volgens mij had je kunnen inschatten dat er wel eens communicatieproblemen tussen pony en lesklantjes kunnen zijn.

Het mag hopelijk wel duidelijk zijn uit de begin post en eerdere reacties dat het niet mijn ambitie is om haar zelf als rijpony te gebruiken!

Klopt, dat heb ik ook ingeschat. Een eventuele volgende shet zou ik ook wat ouder en volleerder kopen maargoed ik heb haar nu eenmaal en ik ben blij met haar want het is een vreselijk lief ding. Maar zoals ook bij een eigen rijpaard kan gebeuren kun je welleens tegen problemen aanlopen die je wilt proberen op te lossen.

Loveidefix; Zoë kent ook de stemhulpen inderdaad goed en sturen ook. Ik longeer haar zelf regelmatig en dat is ook met name de reden dat we haar voor de sulky hebben zodat je haar zelf op die manier kunt trainen. ;)

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:55

ik vind dat dit prima kan, ook je gewicht,,
denk aan supershet zorro of bonfire,( of de ijslanders met grote zware mannen erop) als je ziet hoe die lopen, en dan is het wel een te grote ruiter maar als ze daar nou echt last van hadden dan zouden ze niet zo lopen, en die punten halen, en om je pony even te leren wat nou wel en niet de bedoeling is, ikzelf heb ook een shet ze is dan wel wat groter, maar ik stap er ook weleens op voor een buitenrit of iets, toen ik haar in het begin kreeg, bokte ze gelijk elk kind van der rug af gallopeerde ze de hoeken in en draaide gemeen om,, ik heb haar in t begin wat vaker gereden, en na aantal maanden, liep ze door de bak met een heel onkundig ruitertje zo braaf, en tot op de dag van vandaag is ze nog steeds zo lief voor kinderen op haar rug. niemand op mijn stal gelooft dat ze ooit gemeen was.
ik denk dat je er meer goed mee doet door het wel te doen dan niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:57

kelly534 schreef:
ik vind dat dit prima kan, ook je gewicht,,
denk aan supershet zorro of bonfire,( of de ijslanders met grote zware mannen erop) als je ziet hoe die lopen, en dan is het wel een te grote ruiter maar als ze daar nou echt last van hadden dan zouden ze niet zo lopen, en die punten halen, en om je pony even te leren wat nou wel en niet de bedoeling is, ikzelf heb ook een shet ze is dan wel wat groter, maar ik stap er ook weleens op voor een buitenrit of iets, toen ik haar in het begin kreeg, bokte ze gelijk elk kind van der rug af gallopeerde ze de hoeken in en draaide gemeen om,, ik heb haar in t begin wat vaker gereden, en na aantal maanden, liep ze door de bak met een heel onkundig ruitertje zo braaf, en tot op de dag van vandaag is ze nog steeds zo lief voor kinderen op haar rug. niemand op mijn stal gelooft dat ze ooit gemeen was.
ik denk dat je er meer goed mee doet door het wel te doen dan niet.

Ik vind jou ook nog prima op je pony passen hoor! :j