Scheren van de wimpers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Scheren van de wimpers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:45

Als de wintervacht afgeschoren wordt, gebruiken we een deken die de functie van de vacht overneemt. We erkennen dus de functie van de wintervacht en geven die ook aan het paard terug.
Bij het afscheren van tastharen en wimpers geven wij het paard niets in de plaats wat deze functie kan vervullen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:12

Mooie theorie, praktijk wijst hier toch uit dat ze een stuk minder gehandicapt zijn als gedacht.
En ook zonder tastharen kunnen ze zelfs nog perfect de hele kleine brokjes sandclear uit een grote emmer met muesli, luzerne en pulp vissen en laten liggen.
Ik geloof best dat ze even verbaasd zijn als de tastharen er de eerste keer af zijn maar ze passen zich direct aan.
En het groeit zo hard dat ik ze meestal op donderdagavond thuis scheer en dan op zaterdag nog bijwerk omdat het alweer zo hard gegroeid is. Dus met een weekje is het echt al wel weer een stuk bruikbaar.

En de wintervacht vervangen met een deken klinkt ook aardig, tot je ziet hoeveel paarden er met slecht passende en schurende dekens lopen. IMO beperkt dat een paard behoorlijk als de schouders volledig kaal geschuurd worden en dat de hele winter lang...
Het kan prima die wintervacht af maar voor een paard is het niet noodzakelijk, alleen voor het baasje zodat ie in de winter kan hobbyen. Paard kan ook prima z'n wintervacht buiten gebruiken zonder dat het baasje erop rijdt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:26

Trekpaarden met een blokstaart leven ook hun leven zonder overduidelijke stoornis.
Paarden (en dieren in het algemeen) hebben de uitzonderlijke gave te berusten in hun lot. De mens maakt daar handig gebruik van (ik ook hoor, ik stel mij hier niet boven), maar we moeten goed in het oog houden dat we van dat gebruik geen misbruik maken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:32

Trekpaarden zonder staart noem ik anders toch echt flink meer beperkt dan tastharen die er een week af zijn.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:35

Maar mensen, het gaat hier om de wimpers van paarden wegscheren, niet over het wegknippen van de tastharen. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:37

Waarom? Omdat je het ene zelf toepast en het andere niet?
Tastharen van showpaarden zijn er ook net wel iets langer dan een week af, die worden wekelijks afgeschoren/bijgeknipt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:38

Wimpers zijn ook tastharen eigenlijk. Ze doen het ooglid in een reflex dicht knijpen wanneer er iets tegenaan komt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:45

Wat wordt er dramatisch gedaan hier zeg. Van alle dingen die er gebruikelijk zijn in de show en fokwereld vind ik wimpers wegscheren nog wel het minst erge... Maar goed, daar gaat het hier niet over 8)7
Ik lees hier een hoop boegeroep en "kwellingen door de mens opgelegd", nou besef je dan ook dat door het "de mens" te noemen je jezelf daar ook onder schaart ;) En het is inderdaad al vaker gezegd, de gezichtsharen groeien zó hard dat ze er misschien een paar dagen last van hebben. Als ze er al last van hebben...

Nee, ik kan er niet wakker van liggen. Als ik zie wat voor een drama er hier gemaakt wordt van het wegscheren van wimpers heb ik er nog wel een paar voor je waar je dan helemaal van van je stoel van valt denk ik.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:48

Gini schreef:
Waarom? Omdat je het ene zelf toepast en het andere niet?
Tastharen van showpaarden zijn er ook net wel iets langer dan een week af, die worden wekelijks afgeschoren/bijgeknipt.

Welnee, 3 of 4 keer paar jaar voor een show en misschien nog een keer voor een fotoshoot. Tussendoor staat hier alles met haar waar het maar groeien wil :+
Misschien bij stallen die ieder weekend op show gaan maar dat wil ik voor mijn paarden sowieso niet. Ik wissel wel paarden af, neem niet ieder show dezelfde mee. Vooral de jonkies gaan na iedere show eerst een paar weken 24/7 de wei op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:55

Fiffill schreef:
Magrathea schreef:
Wat wordt er dramatisch gedaan hier zeg. Van alle dingen die er gebruikelijk zijn in de show en fokwereld vind ik wimpers wegscheren nog wel het minst erge... Maar goed, daar gaat het hier niet over 8)7
Ik lees hier een hoop boegeroep en "kwellingen door de mens opgelegd", nou besef je dan ook dat door het "de mens" te noemen je jezelf daar ook onder schaart ;) En het is inderdaad al vaker gezegd, de gezichtsharen groeien zó hard dat ze er misschien een paar dagen last van hebben. Als ze er al last van hebben...

Nee, ik kan er niet wakker van liggen. Als ik zie wat voor een drama er hier gemaakt wordt van het wegscheren van wimpers heb ik er nog wel een paar voor je waar je dan helemaal van van je stoel van valt denk ik.

En daar gaan we weer met de suffe vergelijkingen! Er zijn een heleboel zielige kindjes in Afrika, dus dan mogen we eigenlijk geen mening hebben over wat voor 'ergs' er wel niet allemaal in de showwereld wordt gedaan. Of wat dacht je van Gaza? Of al die arme beesten die worden opgehokt voor de slacht?
Er is altijd wel wat ergers in de wereld :roll:

Nee hoor, je mag van mij best een mening erover hebben. Maar nogmaals: van alle dingen die er mis zijn in de show en fok vind ik dit wel de minst erge eigenlijk, dus ik zie niet helemaal in waarom dit nu zo erg is. Ja, het gebeurt. En?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:56

Maar waarom moeten die andere dingen er bijgehaald worden? Dat er ergere dingen zijn wil toch nog niet zeggen dat je dit niet sneu mag vinden?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:00

Fiffill schreef:
Maar waarom moeten die andere dingen er bijgehaald worden? Dat er ergere dingen zijn wil toch nog niet zeggen dat je dit niet sneu mag vinden?

Jij bent degene die er andere dingen bij haalt. Ik zeg alleen maar dat dit nog wel het minst erge is, omdat de haren snel terug groeien. Dus nee, ik kan er niet mee zitten. Gewoon zelf niet doen ;)

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:02

Ugh wat verschrikkelijk lelijk
Nog even en dan kun je Botex of hoe dat dan ook heet in een doorgezakte paardenrug spuiten
Waarom je dit doet? Geen idee...

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:03

Ik heb even flink getemd op al die off-topic berichten.

OT: Ik vind het sneu, én verschikkelijk lelijk. Een soort van mislukte vissenogen... Ik snap niet waarom mensen dit "mooi" vinden...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:05

maar ff een andere vraag aan de mensen die wel scheren voor de show

als je ervoor kiest om voor show de ogen te scheren kan je de wimpers toch gewoon laten zitten want je scheert toch enkel het ooglid kaal zodat het oog beter uit komt?

en zijn er ook paardjes waarbij je de ogen en neus niet scheert?
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 02-08-14 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:06

Ik vind het bijzonder lelijk.. -O-
Ik zelf knip als ik op wedstrijd ga de neusharen een beetje bij. Scheer ze er niet af en 9 van de 10 keer vergeet ik het zelf.
Vind het er heel 'gemaakt' uit zien, beetje plastic fantastic.

Een nee voor mij.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:29

NathalietjeB schreef:
maar ff een andere vraag aan de mensen die wel scheren voor de show

als je ervoor kiest om voor show de ogen te scheren kan je de wimpers toch gewoon laten zitten want je scheert toch enkel het ooglid kaal zodat het oog beter uit komt?

en zijn er ook paardjes waarbij je de ogen en neus niet scheert?

Persoonlijk snap ik ook niet waarom wimpers eraf geschoren worden. Dat het per ongeluk een keer gebeurt dat kan, maar het bewust bij alle paarden doen... :n
Het is wel makkelijker want je zit met het scheerapparaat heel dicht bij de wimpers natuurlijk. Het is zeker bij de veulens en jaarlingen soms een gepriegel en als ze eens onverwacht hun hoofd schudden dan kan je eens een hapje kwijt zijn.

Voor een show krijgen hier alle paardjes een facial, als in neus en boven de ogen volledig geschoren en de rest blenden tot de lengte van de vacht. Voor een demonstratie of bv een nmprs HK niet. Dan scheer ik alleen en niet eens echt kort.

Voor een fotoshoot wisselt het, afgelopen weekend 7 veulens op de foto gezet en hoewel ik het mooier zou vinden met facial heb ik er toch voor gekozen deze alleen simpel de veulenvacht eraf te scheren.

Dan krijg je dus dat ze er normaal zo bijlopen: http://www.dreamteamminis.com/pow/week_25.png
En 1 dag zo: http://dreamteamminis.com/2014/juli/Hon ... 2014_1.png
Direct na de fotoshoot is alles weer de wei op gegaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:32

Ahhh die eerste foto, hoe lief <3 Die 2e vind ik dan weer niks :o

Ik zou wel bang zijn om uit te schieten bij het wegscheren van de wimpers trouwens... paardjes zijn al niet zo groot :=

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:48

Voorheen scheerde ik mijn veulens ook altijd. soms zelfs helemaal en kregen ze al een deken op.
Maar omdat er zoveel weerstand tegen is en er voor het 3e jaar op rij een artikel stond in de In de IDS over keuring en scheren zijn wij die regels eens gaan volgen.
Over dat er juist zo weinig mogelijk geschoren mag worden, eigenlijk haast meer richting de welsh-keuring, op het wel vlechten na.
Oren in vlakke rand, niet uitgeschoren
Tast haren aan neus en oog laten zitten.
Baard mag bijgetrimd worden.
Dit dus netjes gedaan, volgens de regels van keurmeesters. Veulen liep goed. goede beoordeling en werd aangenomen voor veiling.

Kom ik vd week op de shoot voor de veilingveulens. Word mij vriendelijk doch dringend gevraagd mijn veulen compleet te scheren (was nog lekker in wol haar). Want hoe goed hij ook loopt "dit kan echt niet" volgens 1 van de veiling raadsleden.

Tja, dan speek je je als voorbeeld wel erg tegen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:55

Voor het echt kaal scheren met een scheermesje ben ik al niet zo, misschien omdat ik lichtelijk bevooroordeeld ben door de kale neuzen hier maar ook omdat ik het minder mooi vind.
Hier ook een flinke hap uit de wimper, per ongelijk, maar ga ze niet afscheren, nooit.

Maar vind dat de juryleden er wel een strakke lijn om moeten gaan trekken qua jurering. want ene jury gooit paardjes met kale neuzen in de top drie, en de andere enkel 'behaarde' neusjes. Als hier 1 lijn in is, dus ook qua snorharen en wimpers en kale neuzen, zouden er denk ik ook eerlijkere beoordelingen komen want alle paardjes zijn hetzelfde getoiletteerd. Dus daar al geen voorkeuren meer in.

Zo is het toch bij elk ander stamboek, welsh mag enkel oren recht geknipt en baard geknipt. BWP mag niets gedaan worden. Paard moet maar uit wintervacht zijn.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:07

Ik was ook altijd tegen het scheren van veulens toen ik nog rijpaarden en welsh cobs had. Tot ik mini's begon te fokken en de veulens bevangen van de hitte had door de extreem dikke veulenvacht. Ook nu was ik eigenlijk al een maand te laat met scheren en hadden er een aantal al flinke broei plekken.
Deze veulens hadden nog steeds dezelfde vacht als toen ze in februari geboren waren.
Dekens hebben ze hier niet op als ze geschoren zijn. Ze kunnen zelf in en uit lopen bij de grote schuilstallen op de wei.

Overigens mini veulens scheren en dan de neus volledig behaard houden om de tastharen te sparen, ik zou daar eigenlijk eens een foto van moeten maken als de veulens hier weer met dikke vacht lopen :')

Luna2006, ik weet dat op de meeste shows vooraf aan de juryleden van buiten de EU wordt verteld dat met scheermessen de neus scheren in sommige EU landen (Duitsland bv) niet is toegestaan en dat ze daar dus rekening mee moeten houden.
Dat de meeste Duitsers alsnog met volledig geschoren paarden komen maakt dan niet uit ;)
Bij een keuring maakt het ook niet zoveel uit (komen er bij het nmprs überhaupt paarden volledig met facial geschoren in de ring?) maar op shows gaat het toch om het meest complete plaatje.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:31

Weet dat het in duitsland niet mag, daar willen ze de pony zo natuurlijk mogelijk. al worden de snorharen ook afgedaan inderdaad. Zal ik hier ook doen met mijn hengst voor de hengstenkeuring, dan heb ik er ook geen probleem mee.

Als de show dezelfde lijn doortrekt als op keuring zouden er veel paardjes anders geplaatst worden denk ik om eerlijk te zijn. want op hengstenkeuring bij nmprs zie je zo indd geen enkel paardje, bmp zitten er wel heel veel.

Ik kijk er mensen niet raar voor aan dat ze hun pony zo doen, al zou ik het zelf niet doen. Maar dat is dan hun voorkeur. Bij sommige pony's misstaat de gilettemes over de neus niet, bij anderen is het spuuglelijk.

Indd mini veulens kun je het beste scheren, veel te warm met dit weer...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 23:39

Zoooo.

Ik volg Marije grotendeels.
WImpers scheren doe ik niet (al is het wel al een keer of 2 perongeluk gebeurd). Ik zie het verschil persoonlijk niet tussen een paard met of zonder wimpers, dus ik laat ze eraan.
De facials daarintegen doe ik ook, als het bij het paard past (meestal enkel degenen met een donkere huid, vind ik).
Wimpers afscheren vind ik ook al wat anders, een oog is een heel kwetsbaar lichaamdsdeel dat zijn bescherming nodig heeft. Geen idee hoe lang het duurt voor wimpers om terug te groeien.
Tastharen staan er alweer voor je bij wijze van spreken met je ogen geknipperd hebt.

Miniveulens scheren: absolute pro. Vaak verliezen ze moeilijk hun vacht en doordat hun lichaam zo klein is, hebben ze in grote hitte een erg klein lichaamsoppervlak om de hitte kwijt te geraken.
Mijn veulens stonden nat van het zweet, van helemaal niets te doen. Hun haar op hun oren viel er zelfs van uit tot op de blote huid (en ja, ze waren perfect gezond)
En je kan een paard dekens aandoen, een wintervacht vervangen doen ze NOOIT. Een wintervacht past zich dagelijks aan aan de weerstomstandigheden. Gaat rechter staan wanneer het kouder is, platter wanneer het wat warmer is,... Een deken is constant. Als de temperatuur zakt of daalt, gaat het deken niet meer of minder warmte afgeven. Vaak zijn paarden onder dekens dan ook gevoeliger voor verkoudheden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 00:10

Moderatoropmerking:
De discussie verloopt over het algemeen netjes hier, waarvoor dank ;). Enkele berichten die echt off-topic waren zijn verwijderd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 08:28

Eigenlijk is het dan zo een beetje zoals met die doorgefokte honden met platte neusjes. Dat we eigenlijk een dier gefokt hebben dat niet gezond kan leven zonder de tussenkomst van de mens?
Of trek ik nu de lijn te radicaal door?