De aanschaf van een shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:52

Ze vergeten alleen dat er 2 pony's moeten staan :) dus echt minimaal 50 are. Heb je bv kleigrond en ook nog laaggelegen zoals ik dat heb; dan is meer echt nodig.

KimD

Re: De aanschaf van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:55

4 are is bij veel te klein. :') Daar kan een pony echt geen heel jaar op staan.

Je kunt nu wel uitwegen zoeken tot je eens ons weegt en uiteindelijk moet je het ook allemaal zelf weten maar in mijn ogen is het niet eerlijk twee pony's op dat stukje te parkeren. Dat kan niet goed gesproken worden. :n

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:59

LiesbethLief schreef:
http://users.skynet.be/dwerggeiten.shet ... ge0003.htm

volgens deze site zou 4 are al genoeg zijn, kan dit kloppen?

4 are, dus 8 are voor twee minishetten. Ze zullen het vast overleven hoor, maar dit is in mijn ogen geen goede afmeting om permanent twee kleine pony's in te huisvesten.
Dit moet je niet willen vind ik!

Je kunt natuurlijk slim indelen door delen te verharden, grond te keren en gebruik te maken van strookbegrazing. Maar dat is op zo'n postzegel gewoon niet te realiseren.
Daarnaast vind ik het fijn dat ze ook sprintjes kunnen trekken en lekker kunnen rennen.

In principe staan ze hier ook maar op +/- 1800m2 (18 are) aangezien ze op de track lopen en maar korte periodes op de weide. En dan nog is dat bijna het dubbele van waar ze bij jou op komen te staan.
Maar doordat het paden zijn van 2,5-3 meter breed en lange paden rondom de weide kunnen ze lekker sprinten en spelen.

TS het grind(?)gedeelte voor de wei, is dat ook van jullie? Hebben jullie een mogelijkheid om er iets bij te trekken om zo het oppervlak te vergroten?

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 17:08

ik heb eens opgemeten via google earth en het zou veel meer zijn, ik liet het net aan mijn vader zien, en hij verschoot ook, dat hij zich zou misschat had: dus de wei zou zo'n 1,3 hectare zijn.
Pffff, wat ben ik blij, ik zag even mijn droom wegschieten. *\o/*
in de link vinden jullie trouwens nog een foto van google earth, de roze lijnen bakenen het terrein af. Als jullie het zelf een willen bekijken kan je opzoeken, en dan moet je gewoon even die wei zoeken die ik met roze 'omcirkelt' had op de foto

https://www.flickr.com/photos/120423345 ... 168819313/
Laatst bijgewerkt door LiesbethLief op 15-03-14 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:10

Ik zou je adres even verwijderen, lijkt me niet handig om dat openbaar op internet te gooien! ;)

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:11

inderdaad! ik zou je adres wel verwijderen..

daar ziet het er wel ruimer uit
Laatst bijgewerkt door Lauraa12 op 15-03-14 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:15

Dat ziet er inderdaad een stuk ruimer uit! Als het 1,3 hectare is, heb je heerlijk veel ruimte!

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 17:18

ik heb het net in de papieren van de grond die we destijds gekocht hebben opgezocht, en het zou +- 1,53 hectare zijn, dat is toch ruim genoeg he?

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:34

Ja hoor, kun je wel een kleine kudde van maken dan, hahah!
Zou wel echt een stuk met zand ook afzetten dat ze niet permanent op de wei staan en dan de wei indelen in smalle lange stroken....
Wat een ontzettend leuk varken op de foto trouwens! Heeft de wei wel behoorlijk omgeploegd, misschien handig om deze wel een beetje vlak te trekken....
Is schapengaas aan de buitenranden of zie ik dat verkeerd?
Shetten zijn echt meester in uitbreken, dus als je delen afzet echt genoeg draadjes en stroom erop.

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 17:35

KimD schreef:
4 are is bij veel te klein. :') Daar kan een pony echt geen heel jaar op staan.

Je kunt nu wel uitwegen zoeken tot je eens ons weegt en uiteindelijk moet je het ook allemaal zelf weten maar in mijn ogen is het niet eerlijk twee pony's op dat stukje te parkeren. Dat kan niet goed gesproken worden. :n

je had groot gelijk, maar ik had er helemaal geen idee bij hoeveel dat 4 are is, toen jullie namelijk allemaal zeiden dat mijn wei te klein was, dacht ik ook van: 'als dat al te klein is hoe groot moet het dan niet zijn?!' maar blijkbaar had mijn vader zich dus enorm vergist in are/hectare. dus de weide is 1,53 hectare groot.
Ik vind het echter wel zeer leuk dat jullie zich zo inzetten voor het welzijn van de pony's.
Dus nogmaals excuses namens mij, en mijn vader!

groetjes Liesbeth ;) /3 *\o/*

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 17:38

Pepper32 schreef:
Ja hoor, kun je wel een kleine kudde van maken dan, hahah!
Zou wel echt een stuk met zand ook afzetten dat ze niet permanent op de wei staan en dan de wei indelen in smalle lange stroken....
Wat een ontzettend leuk varken op de foto trouwens! Heeft de wei wel behoorlijk omgeploegd, misschien handig om deze wel een beetje vlak te trekken....
Is schapengaas aan de buitenranden of zie ik dat verkeerd?
Shetten zijn echt meester in uitbreken, dus als je delen afzet echt genoeg draadjes en stroom erop.

Ja de wei zouden we idd wel nog in orde moeten maken, dat varken toch, net zoals de omheining, we moeten nog de juiste omheining laten zetten, want dat is idd schapenomheining, vroeger stonden er namelijk schapen, geiten, kippen, gansen,... haha

groetjes, Liesbeth! /3 ;) *\o/*

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:41

LiesbethLief schreef:
ik heb het net in de papieren van de grond die we destijds gekocht hebben opgezocht, en het zou +- 1,53 hectare zijn, dat is toch ruim genoeg he?

Dat zou zeer zeker meer dan genoeg zijn!!!
Voor de zekerheid zou ik het toch nog eens met je vader even nameten.

Ik zou je dan echt aanraden om eerst eens rustig en duidelijk te gaan bekijken hoe je dit allemaal in gaat richten. Bij mij is 0,7 ha weide (dus echt gras) véél te veel voor mijn 2 shetten om 24/7 op te staan. Dan worden ze moddervet en hoefbevangen.
Kijk daar dus goed naar!

Dat zal best even een investering worden en tijd kosten. Dus mijn advies is: neem de tijd en maak eerst alles af voor je op zoek gaat naar je shetten.
Zorg dat de omheining goed in orde is. En zoals ik al eerder gezegd heb, richt het gewoon slim in zodat ze niet continue op de wei kunnen.

Nogmaals, als je foto's wilt zien dan PB je maar even. Ik denk dat die afmeting voor 2 shetlanders ideaal is om er een paddock Paradise van te maken. Het leek mij echt enorm veel werk, maar wij hebben het met zijn tweeën in een weekend voor elkaar gekregen.

Dit is het bovenaanzicht van mijn wei (luchtfoto). Inmiddels ziet het er hier heel anders uit, maar de oppervlakte is nog hetzelfde. Dit is 0,7 ha, rood omlijnd
Afbeelding

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:13

Ik vind in principe niets mis met schapengaas hoor! Daar blijven ze tenminste achter staan.
Misschien wel handig om onder en boven een stroomdraadje te zetten. Dan blijven ze er een beetje vanaf en heb je niet het risico dat ze er met hun hoeven in blijven hangen of lekker tegen gaan schuren als ze kriebel hebben en het zo uit fatsoen of omduwen, haha! Ik zou de voorkant bij het stalletje het zand om laten gooien dat het witte boven ligt en daar omheining omheen. En niet te klein maken. Je houdt nog genoeg gras over dan. Misschien kun je er nog een paar schapen oid bij zetten (kunnen alleen wel aan de staart van de shetten gaan eten) om het gras bij te houden....zelfs als je het in stukken verdeeld is het inderdaad veel te veel voor 2 shetten. Heb je het weiland ook al gecheckt op giftige planten zoals jacobskruiskruid ed? Heel veel succes en inderdaad zoals hierboven staat eerst proberen alles op orde te krijgen en dan pas de shetten aanschaffen...en geen overhaastige beslissing nemen omdat je er zo graag eentje wilt en hij er schattig uit ziet. Is heeeeel verleidelijk, maar echt niet doen!!! Een half jaartje langer zoeken moet geen probleem zijn als je bedenkt dat ze er misschien nog wel 20jaar staan.....kan je veel geld kosten als je de verkeerde keuze maakt. Bedenk ook van te voren goed tot hoever je wilt gaan mocht er iets fout gaan als ie echt ziek wordt. Dier gaat bij mij altijd voor! En kijk wat je er mee wilt of misschien over een paar jaar zou willen. Als ie klein is zijn de opties beperkter dan met eentje van rond de 1meter die makkelijk voor een karretje of met klein ruitertje kan lopen. En hoe groter ook hoe meer gras ze kunnen hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:17

Hier ook gedeeltes met schapengaas aan de buitenkant van de palen en aan de binnenkant van de palen stroomdraad. Ik heb 3 stroomdraden aan de zijdes die grenzen aan de weg of onze akker en 2 draden aan de zijdes die grenzen aan onze tuin.

Hier is het schapengaas de afscheiding tussen onze voortuin en de wei en de oprit op het erf en de wei. Eigenlijk is het om te voorkomen dat onze kinderen hier zo de wei in lopen.
Hier gaat het prima en nog nooit iets raars gehad met een hoef vast in het gaas o.i.d.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:19

Schapengaas is misschien wel handig met shetlanders. Dat zijn echte uitbrekers. Gewoon even nagaan of het overal nog stevig is. Misschien een stroomdraadje er langs aan de binnenkant en klaar :)

Ik zou wel de weide maaien en al het onkruid eruit halen, want is wel een bende zo :P... Misschien het schuilhok nog een laagje verf. Wat ligt er eigenlijk voor ondergrond in de schuilstal?

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:20

Voor shetlanders kost de hoefsmid 20,- per keer.
Voer is dus geen probleem, hooi ook niet, en weidegang ook niet. Dit scheelt dus al een hoop.
Inentingen zijn zo ongeveer 100 euro per jaar.
En eventuele dierenarts kosten als er iets mis is. + Verdere kosten zoals bijvoorbeeld nieuw halster of iets anders ofzo.

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:31

De halsters, borstels e.d zijn voor mijn rekening, ik heb al heel erg lang gespaard, en ik heb eindelijk gevonden wat ik met het geld wil doen: mijn shetjes de meest fantastishe thuis geven!
Als we 1 keer de weide hebben gemaaid, moet dat daarna dan nog eens? Nu de weide omhalen heeft geen zin, dat varken staat er nog steeds en die haalt het gewoon terug overhoop :O

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:45

Ik betaal 30,- per shet per keer ;) Het is maar net welke hoefsmid je hebt.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:56

twee shets die niet beleerd zijn denk ik ongeveer 500 samen. :) wel leuk hoor shets!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:02

dream_lot schreef:
twee shets die niet beleerd zijn denk ik ongeveer 500 samen. :) wel leuk hoor shets!

€ 250,00 per stuk bedoel je? Dat vind ik persoonlijk erg veel geld voor een niet beleerde shetlander! Het ligt er ook een beetje aan of je er één wilt met papieren en een goede bloedlijn, maar mij maakte dat niets uit.
Ik ben toen diverse shetlanders tegengekomen rond de € 50,00 - € 100,00 en daar zaten ook beleerde shetlanders tussen.

Zelf heb ik wel enorm veel geluk gehad met mijn twee shetlanders die ik voor € 12,50 per stuk heb gekocht :+

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:04

Wormenkuur kost per jaar 156,-

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:04

Zelfs voor een goed beleerde shet met goed papier krijg je als verkoper maar vrij weinig ( rond de 300/400)
Voor twee onbeleerde shets kun je zo al snel 'maar' 200 kwijt zijn.

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:09

Delphi schreef:
dream_lot schreef:

€ 250,00 per stuk bedoel je? Dat vind ik persoonlijk erg veel geld voor een niet beleerde shetlander! Het ligt er ook een beetje aan of je er één wilt met papieren en een goede bloedlijn, maar mij maakte dat niets uit.
Ik ben toen diverse shetlanders tegengekomen rond de € 50,00 - € 100,00 en daar zaten ook beleerde shetlanders tussen.

Zelf heb ik wel enorm veel geluk gehad met mijn twee shetlanders die ik voor € 12,50 per stuk heb gekocht :+

€ 12,50! wow daar had je echt geluk mee!
wou de eigenaar er graag vanaf...?

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:11

ff rekenen:

1x per jaar tandarts = 120 euro
1x per jaar enting = 46 euro
4x per jaar hoefsmid = 32,50 x 4 = 130
12x per jaar stalling = 300 x 12 = 3600 :+
dan doe ik mestonderzoek dus geen wormenkuur als dit niet nodig is, hier weet ik de prijs zo even niet van.
Je weet dat als je wormenkuren blijft doen dat de wormen resistent kunnen worden?

Edit:
En dan heb ik nog niet dr spullen erbij gerekend, wat me elke maand zo'n 200 kost, dat is dus 12 x 200 = 2400
Ik ben dus jaarlijks 6296 kwijt aan mijn paard.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:40

Laura_Balti schreef:
€ 12,50! wow daar had je echt geluk mee!
wou de eigenaar er graag vanaf...?

Ja, en toevallig was het nog eens exact wat ik zocht. Een ruin van 3 onbeleerd en een merrie van 5 beleerd onder het zadel. Beide braaf aan de hand, enorm verkeersmak en gewend aan drukte.

Ze stonden op een zorgcentrum voor mensen met een verstandelijke beperking. Ze zochten een goed adres voor de pony's en wilden een symbolisch bedrag voor in de kas om knutselspullen e.d. voor de cliënten te kopen.

Ik heb foto's in mijn profiel staan van ze ;)