Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
[***] schreef:Ik vind om deze tijd kaalscheren geen optie. Weer kan nog veranderen en je scheert de komende zomervacht er ook af
En met dekens knoeien ook niet, kan je net zo goed haar laten zitten.
Met haarrichting mee werkt hier iig super, je haalt alleen de lange wintervacht eraf en je houdt de zomervacht intact.
.
hij loopt lichtelijk voor schandaal maar hij werd er wel
Leukertje schreef:ik heb ergens gelezen dat de zomervacht mischien heel lelijk word als je je paard scheert, is dat waar?
stond in de penny
Delphi schreef:Leukertje schreef:ik heb ergens gelezen dat de zomervacht mischien heel lelijk word als je je paard scheert, is dat waar?
stond in de penny
Nee hoor, dat schijnt echt achterhaald te zijn. Ik heb dit jaar voor de derde keer mijn twee shetten in februari/maart compleet geschoren. Juist de zomers daarna stonden ze het mooist in hun zomervacht.
[***] schreef:Ik vind om deze tijd kaalscheren geen optie. Weer kan nog veranderen en je scheert de komende zomervacht er ook af
Met haarrichting mee werkt hier iig super, je haalt alleen de lange wintervacht eraf en je houdt de zomervacht intact.
Safiera schreef:Oh, als dat achterhaald is ga ik vrijdag echt scheren.
Heb dan wel geen shetlander (een C-pony) maar die ziet er ook altijd aangevreten uit met verharen. Incl kale plekken, zonder dat ze luis heeft. Ook moet ze haar eczeemdeken op, met zo'n vacht er onder is dat ook niks.
Sigrid72 schreef:Sarnacuran is een middel dat gebruikt wordt door boeren voor heel wat eco-parasieten (schurft, luis etc), en het is via die manier dat ik er mee in kennis kwam. Vaak is boerenkennis nog de enige beste.
Het is NIET goedgekeurd voor paarden, maar als zelfs kalveren en lammeren er in een teil in ondergedompeld mogen worden, dan zie ik het bezwaar niet voor pony's. De boeren hier gebruiken het gewoon voor alle dieren. Geen van mijn pony's heeft ooit maar enige reactie gegeven. Het middel moet heel nauwkeurig worden afgemeten (1ml per 1l warm water - ik gebruik een optrekspuitje uit de apotheek om nauwkeurig te werken) en dan gebruik ik een spons (die ik achteraf wegsmijt) en handschoenen en spons ik de plaatsen (ruim genomen) in tot de huid nat is. Opletten dat er niets in de ogen komt. Ik gebruik per shet 1 liter, en dus 1 ml. Ik koop het middel in de apotheek, waar het vrij verkrijgbaar is voor dieren. Het is niet iets dat je weekelijks gebruikt. In regel is één keer gebruiken voldoende, soms moet je na 1 week - 10 dagen even herhalen als je ziet dat de luizenpoppen nog niet vergrijsd (gestorven) zijn. Het is véél efficienter dan alle luizenpoeders en luizensticks.. het doodt alles, inclusief luizenpoppen én alle andere mogelijke parasieten op je pony.
Ik durf het ook wel eens te gebruiken als de pony's schuren aan hun staart voor de vliegjes : die blijven na een behandeling met Sarnacuran ook een hele tijd weg.
Opgelet : het middel is GIFTIG voor katten, die morgen er niet in aanraking mee komen. Voor andere dieren is het prima. Google maar even, je zal de bijsluiter van het product vinden.
jesito schreef:meiske1577 schreef:Vorig jaar kwam mijn shet ook slecht door de vacht heen en heb ik hem zomers geschoren met de haarrichtjng mee, dan haal je er minder af, ze zijn dan niet helemaal kaal maar wel de wintervacht eraf. Hij is daar toen echt zo enorm van opgeknapt.
Nu heb ik hem deze winter ook geschoren en nu zit hij alweer redelijk in zijn vacht. Vandaag heeft hij lekker even zonder deken in de zo'n gestaan. Zijn winterregendeken heb ik nu gewisseld voor een dunnere regendeken voor de nacht want hij had het te warm onder de dikkere deken. Als het weer kouder wordt gaat de dikkere 's nachts weer op.
Ik heb bij de intratuin een nepfurminator gekocht en dat werkt inderdaad ook super, hij is namelijk nu toch wat in de rui en daar haal ik alle losse haren mee weg.
Ik merk ook aan mijn shet dat hij minder jeukt nu hij dieetmix eet van Subli. Met Pavo nature's best en Pavo care for life en subli ponybrok schuurde hij meer. Nu schuurt hij niet meer, alleen vandaag zonder deken heeft hij wel even staan schuren omdat de losse haren jeukten...
Hier heb ik ook eens over gedacht, maar ziet dat niet lelijk uit??
Sigrid72 schreef:Shetlanders mogen dan nog zo gezond zijn en niet in contact komen met andere paarden, ze zijn een van de gevoeligste dieren om luizen te krijgen : net omdat luizen die warmte achter de oren erg fijn vinden.
Als je een shetlander hebt die schuurt, met vooral kale plekken voor de schouder/hals en onder de kaak, dan heb je GEGARANDEERD luizen : die kiezen daar hun plek om te voeden, en leggen de eitjes in de manenkam, achter de oren en voortop. Erg moeilijk te zien, er moeten er al massaal veel aanwezig zijn voor het opvalt.
Zodra het warmer wordt en ik merk dat er wordt geschuurd, ga ik preventief over tot het afsponzen met Sarnacuran (daar moeten ze dus NIET helemaal voor gewassen worden). Ik ga over de hele manenkam, voortop,borst en schouderpartij. Ik neem veiligheidshalve ook de staartwortel en bilpartij mee. Eén keer behandelen en het schuren stopt direct ! Dus wacht niet tot de kale plekken te erg worden : direct behandelen is de boodschap, ook al zie je geen parasieten. Het feit dat de pony's stoppen met schuren na behandeling is voor mij duidelijk genoeg.
Je kan uiteraard ook altijd scheren, maar om dan zo met die shetties met dekens te moeten sleuren.... dan is een eenmalige behandeling per jaar beter.

Werkt perfect, enige nadeel is dat het veel langer duurt dan met een grotere furminator.