Shetlandervacht en te warme tempraturen: wat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Shetlandervacht en te warme tempraturen: wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:26

Heerst nu heel erg, luizen. Heb het al van veel mensen gehoord.
Het beste is dat ook scheren, dan kun je het beter behandelen en luizen zitten er dan liever niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:20

Ik vind om deze tijd kaalscheren geen optie. Weer kan nog veranderen en je scheert de komende zomervacht er ook af
En met dekens knoeien ook niet, kan je net zo goed haar laten zitten.
Met haarrichting mee werkt hier iig super, je haalt alleen de lange wintervacht eraf en je houdt de zomervacht intact.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:22

[***] schreef:
Ik vind om deze tijd kaalscheren geen optie. Weer kan nog veranderen en je scheert de komende zomervacht er ook af
Met haarrichting mee werkt hier iig super, je haalt alleen de lange wintervacht eraf en je houdt de zomervacht intact.

Heb je daar een foto van??

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:35

Jesito, op pagina 1 staat een foto van mijn shet die ik zaterdag met de haarrichting mee heb geschoren :) .

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:37

Ik zit hier met hetzelfde probleem ik lees even mee.. Hij is nog
geen twee en helemaal scheren vind ik ook nog niet echt een optie..

Ik ben elke dag bezig met een furminator en ben ook begonnen
met wat olie door zijn voer, maar sjeee wat een haar!

Heb wel zijn mooie baard afgeknipt en de voorkant van zijn nek
en borst ook :+ hij loopt lichtelijk voor schandaal maar hij werd er wel
wat vrolijker van :')

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:39

Iemand al een keer geprobeerd met het voeren van ingekookte lijnzaad? Bij ons helpt het wel heel goed. Maar heb dan wel een bwper en geen shetlander

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:00

Ik zou natuurlijk ook alleen de hals kunnen scheren (hij heeft verschrikkelijk veel manen, onder zijn manen heeft hij ook de meeste last) en hem dan de rest zelf op laten lossen.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:05

Ik laat zo alleen de hals (tot schouder), benen (als het lukt) en mss buik/borst scheren.
Maar ik vind het ook spannend. Ik hoop er geen spijt van te krijgen. Ach, als het heel koud wordt kan ze altijd nog op stal 's nachts.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:20

Leukertje schreef:
ik heb ergens gelezen dat de zomervacht mischien heel lelijk word als je je paard scheert, is dat waar?
stond in de penny :o

Nee hoor, dat schijnt echt achterhaald te zijn. Ik heb dit jaar voor de derde keer mijn twee shetten in februari/maart compleet geschoren. Juist de zomers daarna stonden ze het mooist in hun zomervacht.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:10

Delphi schreef:
Leukertje schreef:
ik heb ergens gelezen dat de zomervacht mischien heel lelijk word als je je paard scheert, is dat waar?
stond in de penny :o

Nee hoor, dat schijnt echt achterhaald te zijn. Ik heb dit jaar voor de derde keer mijn twee shetten in februari/maart compleet geschoren. Juist de zomers daarna stonden ze het mooist in hun zomervacht.

Oh, als dat achterhaald is ga ik vrijdag echt scheren.

Heb dan wel geen shetlander (een C-pony) maar die ziet er ook altijd aangevreten uit met verharen. Incl kale plekken, zonder dat ze luis heeft. Ook moet ze haar eczeemdeken op, met zo'n vacht er onder is dat ook niks.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:24

[***] schreef:

Dat is makkelijk gezegd, ik vind het geen optie om je pony jeukend en zwetend te laten staan. De huid gaat smetten en ze krijgen wondjes. Jeuk is echt verschrikkelijk, soms nog erger dan pijn.

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:42

Shetlanders mogen dan nog zo gezond zijn en niet in contact komen met andere paarden, ze zijn een van de gevoeligste dieren om luizen te krijgen : net omdat luizen die warmte achter de oren erg fijn vinden.

Als je een shetlander hebt die schuurt, met vooral kale plekken voor de schouder/hals en onder de kaak, dan heb je GEGARANDEERD luizen : die kiezen daar hun plek om te voeden, en leggen de eitjes in de manenkam, achter de oren en voortop. Erg moeilijk te zien, er moeten er al massaal veel aanwezig zijn voor het opvalt.

Zodra het warmer wordt en ik merk dat er wordt geschuurd, ga ik preventief over tot het afsponzen met Sarnacuran (daar moeten ze dus NIET helemaal voor gewassen worden). Ik ga over de hele manenkam, voortop,borst en schouderpartij. Ik neem veiligheidshalve ook de staartwortel en bilpartij mee. Eén keer behandelen en het schuren stopt direct ! Dus wacht niet tot de kale plekken te erg worden : direct behandelen is de boodschap, ook al zie je geen parasieten. Het feit dat de pony's stoppen met schuren na behandeling is voor mij duidelijk genoeg.

Je kan uiteraard ook altijd scheren, maar om dan zo met die shetties met dekens te moeten sleuren.... dan is een eenmalige behandeling per jaar beter.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:44

Mijn shet heb ik in december al onder zn hals, tot de singelplek en een stuk van zn flanken geschoren, omdat hij stond te zweten in de stal.. hij is gelukkig al heel veel haar kwijt, helaas nog lang niet alles, want hij heeft het nu nog veel te warm. Net een nep furminator gekocht, wel voor honden, want ze hadden er daar geen voor paarden.. hoop dat het werkt!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:45

Safiera schreef:
Oh, als dat achterhaald is ga ik vrijdag echt scheren.

Heb dan wel geen shetlander (een C-pony) maar die ziet er ook altijd aangevreten uit met verharen. Incl kale plekken, zonder dat ze luis heeft. Ook moet ze haar eczeemdeken op, met zo'n vacht er onder is dat ook niks.

Ik zou gewoon rustig scheren hoor!

[***] schreef:

Voor mij persoonlijk is juist deze tijd fijn om te scheren. Heel de winter door vind ik geen optie, omdat ik dan heel de winter in de weer ben met dekens.
Nu is het nog maar een korte periode tot aan het voorjaar/zomer. Ik ontkom er dan niet aan om ze even een deken op te doen, maar dat is maar een korte periode.

Ik denk dat het erg afhangt van de reden waarom je wilt scheren (hier jeuk door luis). Hier staan ze aan huis 'in de achtertuin' dus ik zie ze continue lopen en een deken op of af is in mijn geval dan zo gedaan.

Dat je de zomervacht mee afscheert en zo kapot scheert is een fabeltje hoor. Ik heb al meerdere paarden gezien, waaronder mijn pony's, die in februari/maart geschoren waren en een mooie zomervacht hadden.

EDIT Sigrid, dat klinkt interessant! Zou het ook mogelijk zijn om dat preventief te gebruiken (eind januari en februari wekelijks bijvoorbeeld)? Mijn shetten hebben al 3 jaar achter elkaar in februari luizen gekregen. Ik zag ze pas schuren op het moment dat er al behoorlijk wat luizen op zaten.
Ik heb nog nooit van dit middel gehoord. Is dit een middel dat voorgeschreven wordt door de dierenarts of is het vrij verkrijgbaar? Bedankt in ieder geval voor de tip.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 10-03-14 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

aukje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:48

bij ons helpt gekookt lijnzaad ook heel goed. vorig jaar hebben we het niet gedaan en hadden ze het veel moeilijker met verharen. :)

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:18

Sarnacuran is een middel dat gebruikt wordt door boeren voor heel wat eco-parasieten (schurft, luis etc), en het is via die manier dat ik er mee in kennis kwam. Vaak is boerenkennis nog de enige beste.

Het is NIET goedgekeurd voor paarden, maar als zelfs kalveren en lammeren er in een teil in ondergedompeld mogen worden, dan zie ik het bezwaar niet voor pony's. De boeren hier gebruiken het gewoon voor alle dieren. Geen van mijn pony's heeft ooit maar enige reactie gegeven. Het middel moet heel nauwkeurig worden afgemeten (1ml per 1l warm water - ik gebruik een optrekspuitje uit de apotheek om nauwkeurig te werken) en dan gebruik ik een spons (die ik achteraf wegsmijt) en handschoenen en spons ik de plaatsen (ruim genomen) in tot de huid nat is. Opletten dat er niets in de ogen komt. Ik gebruik per shet 1 liter, en dus 1 ml. Ik koop het middel in de apotheek, waar het vrij verkrijgbaar is voor dieren. Het is niet iets dat je weekelijks gebruikt. In regel is één keer gebruiken voldoende, soms moet je na 1 week - 10 dagen even herhalen als je ziet dat de luizenpoppen nog niet vergrijsd (gestorven) zijn. Het is véél efficienter dan alle luizenpoeders en luizensticks.. het doodt alles, inclusief luizenpoppen én alle andere mogelijke parasieten op je pony.

Ik durf het ook wel eens te gebruiken als de pony's schuren aan hun staart voor de vliegjes : die blijven na een behandeling met Sarnacuran ook een hele tijd weg.

Opgelet : het middel is GIFTIG voor katten, die morgen er niet in aanraking mee komen. Voor andere dieren is het prima. Google maar even, je zal de bijsluiter van het product vinden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:23

Sigrid72 schreef:
Sarnacuran is een middel dat gebruikt wordt door boeren voor heel wat eco-parasieten (schurft, luis etc), en het is via die manier dat ik er mee in kennis kwam. Vaak is boerenkennis nog de enige beste.
Het is NIET goedgekeurd voor paarden, maar als zelfs kalveren en lammeren er in een teil in ondergedompeld mogen worden, dan zie ik het bezwaar niet voor pony's. De boeren hier gebruiken het gewoon voor alle dieren. Geen van mijn pony's heeft ooit maar enige reactie gegeven. Het middel moet heel nauwkeurig worden afgemeten (1ml per 1l warm water - ik gebruik een optrekspuitje uit de apotheek om nauwkeurig te werken) en dan gebruik ik een spons (die ik achteraf wegsmijt) en handschoenen en spons ik de plaatsen (ruim genomen) in tot de huid nat is. Opletten dat er niets in de ogen komt. Ik gebruik per shet 1 liter, en dus 1 ml. Ik koop het middel in de apotheek, waar het vrij verkrijgbaar is voor dieren. Het is niet iets dat je weekelijks gebruikt. In regel is één keer gebruiken voldoende, soms moet je na 1 week - 10 dagen even herhalen als je ziet dat de luizenpoppen nog niet vergrijsd (gestorven) zijn. Het is véél efficienter dan alle luizenpoeders en luizensticks.. het doodt alles, inclusief luizenpoppen én alle andere mogelijke parasieten op je pony.

Ik durf het ook wel eens te gebruiken als de pony's schuren aan hun staart voor de vliegjes : die blijven na een behandeling met Sarnacuran ook een hele tijd weg.

Opgelet : het middel is GIFTIG voor katten, die morgen er niet in aanraking mee komen. Voor andere dieren is het prima. Google maar even, je zal de bijsluiter van het product vinden.

Hihi toevallig zijn wij akkerbouwers, dus van dit middel nog nooit gehoord. Maar onze buurman is melkveehouder en die zal het ongetwijfeld wel kennen. Inderdaad zijn dat vaak toch de meest effectieve middelen.
Bedankt voor je informatie!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:53

calice schreef:
Jesito, op pagina 1 staat een foto van mijn shet die ik zaterdag met de haarrichting mee heb geschoren :) .

Is dat met de haren mee geschoren, zie weinig verschil.
Misschien ook eens gaan proberen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:59

jesito schreef:
meiske1577 schreef:
Vorig jaar kwam mijn shet ook slecht door de vacht heen en heb ik hem zomers geschoren met de haarrichtjng mee, dan haal je er minder af, ze zijn dan niet helemaal kaal maar wel de wintervacht eraf. Hij is daar toen echt zo enorm van opgeknapt.

Nu heb ik hem deze winter ook geschoren en nu zit hij alweer redelijk in zijn vacht. Vandaag heeft hij lekker even zonder deken in de zo'n gestaan. Zijn winterregendeken heb ik nu gewisseld voor een dunnere regendeken voor de nacht want hij had het te warm onder de dikkere deken. Als het weer kouder wordt gaat de dikkere 's nachts weer op.

Ik heb bij de intratuin een nepfurminator gekocht en dat werkt inderdaad ook super, hij is namelijk nu toch wat in de rui en daar haal ik alle losse haren mee weg.

Ik merk ook aan mijn shet dat hij minder jeukt nu hij dieetmix eet van Subli. Met Pavo nature's best en Pavo care for life en subli ponybrok schuurde hij meer. Nu schuurt hij niet meer, alleen vandaag zonder deken heeft hij wel even staan schuren omdat de losse haren jeukten...

Hier heb ik ook eens over gedacht, maar ziet dat niet lelijk uit??

Bedoel je scheren met de haren mee?
Het zag er heel mooi uit, net alsof hij in z'n zomervacht zat, het zag er niet geschoren uit en de overgang naar z'n sokken zag er ook natuurlijk uit. Nou ben ik wel redelijk ervaren met scheren, maar mijn ervaring is dat je het zo onder de knie hebt.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:12

Zo is het verschil denk ik wel beter te zien :) .

Tegen haren in (3 jaar geleden):
Afbeelding

Met haar mee:
Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:24

Sigrid72 schreef:
Shetlanders mogen dan nog zo gezond zijn en niet in contact komen met andere paarden, ze zijn een van de gevoeligste dieren om luizen te krijgen : net omdat luizen die warmte achter de oren erg fijn vinden.

Als je een shetlander hebt die schuurt, met vooral kale plekken voor de schouder/hals en onder de kaak, dan heb je GEGARANDEERD luizen : die kiezen daar hun plek om te voeden, en leggen de eitjes in de manenkam, achter de oren en voortop. Erg moeilijk te zien, er moeten er al massaal veel aanwezig zijn voor het opvalt.

Zodra het warmer wordt en ik merk dat er wordt geschuurd, ga ik preventief over tot het afsponzen met Sarnacuran (daar moeten ze dus NIET helemaal voor gewassen worden). Ik ga over de hele manenkam, voortop,borst en schouderpartij. Ik neem veiligheidshalve ook de staartwortel en bilpartij mee. Eén keer behandelen en het schuren stopt direct ! Dus wacht niet tot de kale plekken te erg worden : direct behandelen is de boodschap, ook al zie je geen parasieten. Het feit dat de pony's stoppen met schuren na behandeling is voor mij duidelijk genoeg.

Je kan uiteraard ook altijd scheren, maar om dan zo met die shetties met dekens te moeten sleuren.... dan is een eenmalige behandeling per jaar beter.

Dan heeft die van mij toch luizen. Nu ook geschoren blijft hij jeuken.. Moet ik dan al mijn paarden behandelen? (Ik heb ook 2 Tinkers en nog een shet) Gelukkig heb ik Sarnacuran staan ivm ik het gebruik voor mijn Tinkers hun sokken. DA heeft het mij destijds gegeven. Ga hem niet wassen, maar gewoon verdunnen met water zoals hoort en hup in de plantenspuit..

badassJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:05

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:53

Calice, ziet er idd mooi uit, dank je voor de moeite.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:05

Badass, ik gebruik een furminator voor katten. :D Werkt perfect, enige nadeel is dat het veel langer duurt dan met een grotere furminator.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:21

Ik gebruik de " furminator" van de intratuin voor honden, werkt prima bij mij. Vond de echte wat duur en wilde eerst maar eens proberen.