Je mag best je mening geven en een hard applaus voor jezelf dat je nooit een Champagne wil fokken door het eventuele dwerg-gen.. Maar het is nu wel duidelijk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Ik heb een vermoeden van een paar dwergdragende hengsten, echter hebben zij nog nooit een werkelijke dwerg gegeven of zijn mensen hier nooit eerlijk over geweest. Bij Armani was het pas een van de laatste veulens die een dwerg was. De eigenaresse heeft haar verantwoordelijkheid genomen, de hengst gecastreerd en heeft hier nooit iets over verzwegen. Voor zover ik weet zijn er eerder geen dwergen van hem gekomen. Alle nakomelingen van de betreffende hengst zijn dus mogelijk dwergdrager maar welke het zijn weet niemand. Ze kunnen t allemaal dragen of misschien is het er geen een. Van Chanel is voor 1000% zeker dat zij het draagt. Hoeveel bewijs wil je nog meer hebben? Er zijn genoeg bewezen dwergdragers die nog volop dekken maar neem verdomme je eigen verantwoordelijkheid en trek zo'n beest terug uit de fok.
Ik verwacht idd dat Ridgehavens Cocoa het draagt. Of Dobby het draagt weet ik niet, naar mijn weten heeft hij nooit een dwerg gegeven maar ik vind het risico van fokken met deze hengst verhoogd en zal hier dus niet voor kiezen. Zeker niet enkel voor een kleurtje. Idem met Jet, Joop en alle andere champies. Ik zou er niet voor kiezen, imo komen ze niet in de buurt van het fokdoel en ik probeer zover mogelijk van dwergen vandaan te blijven.
Ja ik heb een lijst met dwergdragers en met verdachte dieren. Nee ik ga dit naar niemand sturen en/of openbaar maken.
Ymor schreef:mootjah schreef:Als je een merrie met het gen laat dekken door een hengst die het gen niet draagt, komt er geen dwerg uit en is er dus weinig aan de hand. Behalve dan dat het veulen het gen misschien wel draagt. Er is ook kans op een gezond veulen en aangezien er heel veel dragers van het gen zijn zou je dan een heel groot aantal van de mini's moeten schrappen.. Je moet gewoon goed uitkijken dat hengst waarmee je dekt het gen niet draagt. Dan heeft de merrie met het gen net zoveel kans op een gezond veulen als een merrie die het gen niet draagt!
Met hengsten dekken die het gen dragen vindt ik een ander verhaal.
Ben ik niet met je eens. Waarom zoutje bewust het dwerggen willen behouden? Als het ook mogelijk is om het hele gen er uit te fokken..
En helemaal nu de test er nog niet is vind ik het een heel groot risico om wel te fokken met zo'n merrie
Citaat:Ik heb een vermoeden van een paar dwergdragende hengsten, echter hebben zij nog nooit een werkelijke dwerg gegeven of zijn mensen hier nooit eerlijk over geweest.
Citaat:Waarom zou je niet alles uitsluiten?
Als je daarmee bereikt dat er geen dwergen meer gefokt worden is het dat wel waard.
Maar er is dus nu al een dwerggentest of bedoel je een andere test?
Icecrystal schreef:Maar omdat de nakomelingen nog geen dwerg hebben gegeven mag daar wel mee gefokt worden? Omdat ze het misschien niet hebben? Is dat onwetendheid?
Zo kortzichtig allemaal. Zo lang je hengst het gen niet heeft, krijg je geen dwerg.
LadyMadonna schreef:Met een drager is ook niet zo ontzettend veel mis. Tja, soms heb je de pech dat je twee dragers combineert en dat er dan een dwerg uit rolt... Weet je dat ook weer.
Met een dwergdrager fokken mag gewoon, en ik denk ook zeker niet dat het handig is om, als er getest kan worden, alle dragers eruit te knikkeren.
Vind dat er hier een beetje spastisch wordt gedaan eigenlijk...
Icecrystal schreef:Ik zou het persoonlijk zonde vinden om als er een test is alle dwerg gen dragende merries eruit te halen en met de mindere kwaliteit verder te fokken. Wat een groot voordeel zou zijn is dat de hengsten er dan op zouden getest kunnen worden waardoor iedereen weet welke hengst er wel of niet op zou kunnen.
Icecrystal schreef:....Waarom nog met Chanel fokken? Omdat ze de enige amha merrie met champagne is en dus "interessant" voor de fok. Egoïstisch? Misschien, maar mocht er een gezond veulen uit komen houden we die en weten we zelf welke hengst we er wel en niet op moeten zetten.
....
Dustinlover schreef:Leuke discussie hier.. Ik heb zelf met Jet 2 mini merries gedekt welke beide luxe zijn en hopelijk worden dit luxere veulens met een wat grotere maat(meeste die ik zie zijn mini maat) en met goede beweging. Mocht ik bij Jet erachter komen dat hij dwerg zou fokken dan is het gewoon klaar.