shetlander bijt kind.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:19

supertinkie schreef:
Ik vraag me oprecht af waarom je hierover een topic opent TS.
Je komt over alsof je wel weet hoe je het die shet af moet leren, dus waarom dan vragen op Bokt? Je hebt op vrijwel alles een weerwoord.

Je krijgt een vrij eenduidig antwoord, het paard gelijk een tik geven, want voor velen is bijten een echte no-go. En daar ben ik het mee eens. Helemaal als er een kind van vijf met die pony om moet gaan.
Dit blijkt echter niet jouw manier te zijn, want je slaat een paard niet, maar bijten in het oor om iets af te leren doe je wel? Dat komt toch min of meer op hetzelfde neer? In beide gevallen levert het bij het paard een schrik/pijnreactie op wat het paard duidelijk maakt dat zijn gedrag niet acceptabel is.

Dus waarom het paard dan niet direct een corrigerende tik waarmee het ongewenste gedrag naar alle waarschijnlijkheid in een keer van de baan is. Of voor mijn part corrigeer je ook dit paard doormiddel van een bijt in het oor, want daar heb je het een paard eerder mee afgeleerd, dus blijkbaar werkt dat.

Een andere keuze is om het kind gewoon niet bij deze pony te laten. Dan kan er met het meisje in ieder geval in dat opzicht niks gebeuren.

Inderdaad dat vond ik nou ook al :=

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:23

Citaat:
Nee wij doen niet aan slaan! hooguit als hij bijt bijten wij hem terug in zijn oor.
Vind nergens voor nodig een dier te slaan, en de eigenaar van deze shetlander ook niet.
Wij gaan nu eerst goed met hem bezig zijn, voordat haar dochter er mee aan de slag kan.
Deze shetlander heeft altijd op een stuk land gestaan en nooit echt iets mee gedaan, dus wss is dat de oorzaak. Beter zoeken naar de oorzaak dan meteen beginnen met meppen, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Bedankt voor jullie reacties.

en hiermee creeer je dus monsters van een dieren en wie zijn uiteindelijk de schuldige.. De dieren want dan zijn ze ineens gevaarlijk en onhandelbaar |o

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:27

geloofhoop schreef:
Nee wij doen niet aan slaan! hooguit als hij bijt bijten wij hem terug in zijn oor.
Vind nergens voor nodig een dier te slaan, en de eigenaar van deze shetlander ook niet.
Wij gaan nu eerst goed met hem bezig zijn, voordat haar dochter er mee aan de slag kan.
Deze shetlander heeft altijd op een stuk land gestaan en nooit echt iets mee gedaan, dus wss is dat de oorzaak. Beter zoeken naar de oorzaak dan meteen beginnen met meppen, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Bedankt voor jullie reacties.

Serieus, bijten jullie een pony in zijn oor? Als je dat al lukt zonder zelf in je gezicht te worden gebeten of je tanden kwijt te raken als de pony ruw het hoofd wegdraait, een oor is veel gevoeliger dan een ponyvel met vacht. In feite is in het oor bijten veel gemener je slaat niet nee, maar je doet zo'n pony op een achterbakse manier pijn, met een groot risico op blessures bij zowel de pony als degene die bijt.

Nee, een tik op het juiste moment, is veel diervriendelijker! Het is communicatie die een pony goed begrijpt, zonder dat je hem verwondt. Maar je moet verder wel op een vriendelijke consequente manier kunnen omgaan met een pony. Ik heb het niet over afranselen of je woede afreageren en daarom slaan, dat is fout.

Eilinora

Re: shetlander bijt kind.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:30

Een gigantische schop geven.
Ongeacht wat dan ook, bijten en schoppen mag niet.

Geef mij maar welshjes, nooit problemen mee gehad en doodbraaf en perfecte kinderpony, s

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:36

geloofhoop schreef:

Probeer het dan eens met je vingertje op heffen en op vriendelijke toon (want snauwen/schreeuwen is ook écht heeeeeeeeeeeeeeeeel erg zielig hoor!) 'foei pony!' te zeggen.

Is het vast in 1 x over. :j

Nee zonder gekheid; begin alsjeblieft niet aan dieren zonder het benodigde verstand. Als je gaat mekkeren dat slaan/schoppen 'sielugh' is terwijl je pony een kind flink trapt of bijt (of welk ander persoon dan ook), koop dan liever een hobbelpaardje voor je kind, veel veiliger en die hoef je ook niet te slaan. En doe je dat wel, dan voelen ze er niets van. :')

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:41

geloofhoop schreef:
bigone schreef:
Je schrijft toch echt dat je terugbeet en schopte, hoe werkt dat met de klicker?

Ja dat deed ik bij mijn shetlander ook. hij was een boefje in zijn pubertijd. En k heb hem 1 x hoeven bijten in zijn oor. En hij heeft het nooit meer gedaan. Hij bijt mij, hij slaat me niet.
Als hij schopt krijgt hij een schop terug. Maar hij krijgt niet een tik als hij niet luisterd. Luisterd hij niet, gaan we aan de training met de clicker.

En bijten afleren met de clicker kan makkelijk.
maar beginnen bij de basis!!

Maar als je dit al zo stellig neer zet, waarom zet je de vraag van jouw "vriendin" dan hier neer? Ik zou zeggen, als een echte vriendin ga je haar actief helpen ipv het bolle boerenverstand telkens weerleggen. Ik had het, als ik het zo goed wist, op mijn manier voor haar opgelost ;) .

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:41

@JoyCiej: Inderdaad, in dit geval hadden ze beter een pony uit de speelgoedwinkel kunnen aanschaffen. Die bijten en trappen nooit en je hoeft ze ook niet op te voeden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:48

Ik heb hier overigens een shet gehad waarvan ik het verleden niet kende, maar waarvan ik vermoed dat hij ooit is gepest door kinderen. Toen hij hier kwam was er de eerste weken niets aan de hand, maar hij moest nog wel heel erg wennen.

Na een paar weken begon meneer zich ineens te misdragen naar kinderen toe. en niet zo'n klein beetje ook. Dat was echt zo'n pony die vol en gericht uittrapt naar kinderen. Kind kon hem een snoepje geven zonder ook maar iets 'fout' te doen, pony pakte snoepje aan, pony draait zich om en trapt gericht vól achteruit.

Ik was er helaas een paar keer niet bij, maar ben er 2x bijgeweest en heb toen letterlijk ponylief de hele wei doorgeschopt.
Vervolgens ook besloten dat er nóóit meer (kleine) kinderen bij hem in de buurt kwamen, en zijn verzorgstertje (mijn toenmalige, 16 jarig buurmeisje) dit ook goed uitgelegd. Naar grotere/oudere kinderen en volwassen was het echt een schat van een beest, maar zodra er een klein kind ook maar in zijn buurt kwam, gingen zijn oren al naar achteren en begon hij chagarijnig te kijken.........

Gelukkig heeft hij nooit écht geraakt, maar die paar keren scheelde het maar een haartje.

Pony is inmiddels verkocht naar een hele fijne meid die weet van dit probleem en daar volgens mij ook best rekening mee houd.

geloofhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 14:01

supertinkie schreef:
Je komt over alsof je wel weet hoe je het die shet af moet leren, dus waarom dan vragen op Bokt? Je hebt op vrijwel alles een weerwoord.

Je krijgt een vrij eenduidig antwoord, het paard gelijk een tik geven, want voor velen is bijten een echte no-go. En daar ben ik het mee eens. Helemaal als er een kind van vijf met die pony om moet gaan.
Dit blijkt echter niet jouw manier te zijn, want je slaat een paard niet, maar bijten in het oor om iets af te leren doe je wel? Dat komt toch min of meer op hetzelfde neer? In beide gevallen levert het bij het paard een schrik/pijnreactie op wat het paard duidelijk maakt dat zijn gedrag niet acceptabel is.

Dus waarom het paard dan niet direct een corrigerende tik waarmee het ongewenste gedrag naar alle waarschijnlijkheid in een keer van de baan is. Of voor mijn part corrigeer je ook dit paard doormiddel van een bijt in het oor, want daar heb je het een paard eerder mee afgeleerd, dus blijkbaar werkt dat.

Een andere keuze is om het kind gewoon niet bij deze pony te laten. Dan kan er met het meisje in ieder geval in dat opzicht niks gebeuren.

Maar zal jij je als je kinderen heb je kind dan ook slaan??

geloofhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 14:02

Zoolgangster schreef:
geloofhoop schreef:

Serieus, bijten jullie een pony in zijn oor? Als je dat al lukt zonder zelf in je gezicht te worden gebeten of je tanden kwijt te raken als de pony ruw het hoofd wegdraait, een oor is veel gevoeliger dan een ponyvel met vacht. In feite is in het oor bijten veel gemener je slaat niet nee, maar je doet zo'n pony op een achterbakse manier pijn, met een groot risico op blessures bij zowel de pony als degene die bijt.

Nee, een tik op het juiste moment, is veel diervriendelijker! Het is communicatie die een pony goed begrijpt, zonder dat je hem verwondt. Maar je moet verder wel op een vriendelijke consequente manier kunnen omgaan met een pony. Ik heb het niet over afranselen of je woede afreageren en daarom slaan, dat is fout.

Hij bijt mij toch ook? dan bijt ik gewoon terug. En heus niet tot bloendends toe hoor.
Heb het 1 x hoeven doen, en nee hij is niet bang voor zijn oor geworden. Als je tik in zijn gezicht geeft word ie bang voor je hand

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:02

TS je zegt dat je de shet niet gaat slaan als hij niet luisterd.Maar dat zegt hier toch ook niemand? ze zeggen dat je hem een flinke tik moet geven op het moment dat hij het kind bijt.
Niemand hier zegt dat je hem moet slaan als hij niet luisterd.

Ik had een shethengst die niet opgevoed was, 2 jaar oud en dronk nog bij zijn moeder,ze hadden hem niet afgespeend. Hij beet, schopte en klom op je rug als je 'krom' stond [met mesten].Ik gaf hem op het moment dat hij op mijn rug zat een trap onder zijn ballen,nooit meer geprobeert mij te dekken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:07

geloofhoop schreef:
supertinkie schreef:

We hebben het hier over een dier, een kind kan je uitleggen waarom iets niet mag.... Dit is dus een stomme vergelijking. Een dier is nu eenmaal geen kind, als je het als een kind gaat behandelen word het een onuitstaanbaar dier wat nergens naar luistert.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:10

geloofhoop schreef:

Paarden zijn geen kinderen. Tegen een kind kun je 'foei, niet doen' zeggen, of een time-out geven, uitleggen waarom iets niet mag etc. Dat is mensentaal. Een paard wat zich in de kudde niet gedraagd krijgt een trap of beet. Dat is paardentaal. En dan heb ik het niet over kleine overtredingen, maar bijten en dreigen naar een kind is een grove overtreding.

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:11

Mijn jaarling bijt ook maar ons is gezegd dat je nooit een hengst mag slaan omdat hij dan de neiging heeft om terug te slaan dus wij geven een een flinke snak aan zijn halster en roepen NEE maar het helpt niet.. Is het echt waar dat hij dan terug kan slaan?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:17

Ik hoop niet dat je pony in de rui was toen je hem in zijn oor beet...

Nikkihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:18

Hoi allemaal, ik ben hier nieuw en kwam dit bericht tegen, en heb alles even gelezen.

Nu wil ik me er graag mee bemoeien, hihi..

Een paard slaan of een tik geven zijn 2 verschillende dingen, je moet niet om alles wat jou niet aanstaat je paard en klap geven. Maar bijt hij trapt hij mag je hem best een tik geven. Maar beloon hem wel als hij het goed doet, dit is wat mensen vaak vergeten. Trouwens ook bij honden bv.

En terug bijten ja sorry maar ik bijt mijn shetlander ook terug in zijn oor als hij mij bijt. Hij bijt mij ik bijt hem. En echt niet dat hij er wat aan overhoud. Meestal heb ik een wond en me shet zelf niet eens.

Nikkihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:19

Storm schreef:
Ik hoop niet dat je pony in de rui was toen je hem in zijn oor beet...

Vind ik geen leuk bericht van je!
Ik bijt hem ook terug.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:21

Snap echt niet waarom je dit topic geopend heb.
Jij vraagt hoe je het oplossen kan. Dan krijg je reactie en dan is niets goed want je weet het allemaal beter en je doet het toch op je eigen manier.
Nou dus lekkur door gaan op nou manier en niet zulke topics openen als je bet niet wil aan nemen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:22

Nikkihorse schreef:
Hoi allemaal, ik ben hier nieuw en kwam dit bericht tegen, en heb alles even gelezen.

Nu wil ik me er graag mee bemoeien, hihi..

Een paard slaan of een tik geven zijn 2 verschillende dingen, je moet niet om alles wat jou niet aanstaat je paard en klap geven. Maar bijt hij trapt hij mag je hem best een tik geven. Maar beloon hem wel als hij het goed doet, dit is wat mensen vaak vergeten. Trouwens ook bij honden bv.

En terug bijten ja sorry maar ik bijt mijn shetlander ook terug in zijn oor als hij mij bijt. Hij bijt mij ik bijt hem. En echt niet dat hij er wat aan overhoud. Meestal heb ik een wond en me shet zelf niet eens.

Jouw pony bijt je dus blijkbaar vaker en flink hard (je hebt immers een wond) en jij blijft hem in zijn oor bijten als hij het weer doet?
Misschien moet er een belletje gaan rinkelen dat dit NIET de manier is??!
De ene keer dat mijn vorige paard mij een wond heeft gebeten, staat vast nog goed in zijn geheugen gegrift, de enorme knal tegen zijn hoofd zal hij niet snel vergeten zijn.

Nikkihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:26

Storm: Mijn shetlander hengst van 2 jaar, heb ik nu 3 maanden.
Hij heeft mijn 3 x gebeten waarvan ik hem 3x heb terug gebeten. En nu bijt hij me al 1 maand niet meer.
Jullie vinden een harde knal tegen zijn hoofd een goeie manier, ik vind bijten een beter manier.
Ieder zijn mening

Nikkihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:27

En een wond, niet bloed je ziet alleen zijn tanden er in staan!

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:31

Citaat:
Als je tik in zijn gezicht geeft word ie bang voor je hand

Onzin, ik geef mijn paard regelmatig een tik als hij niet luistert. Vandaag nog, probeerde hij mij als schuurpaal te gebruiken na het rijden met zijn hoofdstel om. Reageert hij niet op "nee!" en wegduwen? Dan krijgt ie van mij een tik op zijn neus. Nou, twee minuten later staat hij alweer aan je hand te snuffelen of je iets lekkers hebt hoor. Laat staan als ie me ooit zou bijten, dan zwaait er ook wat! (T is gelukkig een enorme lieverd <3 ).

Zolang je tik goed getimed is (dus zeer kort, in de orde van een seconde, op het ongewenste gedrag) kan het paard prima de link leggen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:46

geloofhoop schreef:
supertinkie schreef:

zou jij je kinderen in hun oor bijten?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:49

Gwahir schreef:
Citaat:
Als je tik in zijn gezicht geeft word ie bang voor je hand

Onzin, ik geef mijn paard regelmatig een tik als hij niet luistert. Vandaag nog, probeerde hij mij als schuurpaal te gebruiken na het rijden met zijn hoofdstel om. Reageert hij niet op "nee!" en wegduwen? Dan krijgt ie van mij een tik op zijn neus. Nou, twee minuten later staat hij alweer aan je hand te snuffelen of je iets lekkers hebt hoor. Laat staan als ie me ooit zou bijten, dan zwaait er ook wat! (T is gelukkig een enorme lieverd <3 ).

Zolang je tik goed getimed is (dus zeer kort, in de orde van een seconde, op het ongewenste gedrag) kan het paard prima de link leggen.

beter een link leggen, dan dat je eerst zn oor moet pakken om vervolgens je mond er naar toe te brengen en hem te bijten.

Nikkihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:52

En wat als je een paard overneemt die mishandeld werd, en juist heel bang voor je is. En als je hem dan pakt dat hij je probeert te bijten en slaan? Ik ben heus niet tegen een tik geven hoor! Geef mijne af en toe ook een tik. Maar terug bijten heb ik altijd geleerd.