wat voeren jullie je shet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:23

kimvoor2610 schreef:
onze shetjes staan 24/7 in paddock omdat land al te nat is,wij geven nu alleen hooi maar ik zie steeds staan bij verschillende sheteigenaren dat ze onbeperkt hooi voeren????
als ik dat zou doen zouden ze zich denk ik kapot eten???
wij hebben een slowfeeder gemaakt van een regen ton en hangen wat netten neer zodat ze wel wat moeten doen voor t hooi.iemand nog andere tips???

Het hangt helemaal van het hooi af of ze er dik van worden, maar een shet die "beperkt" hooi krijgt zal zich vol eten tot hij erbij neer valt. Dat komt doordat het zo gezegt dus "beperkt" is en ze dus verwachten dat als dit op is ze niks meer krijgen. Dus ik zou zeker onbeperkt voeren, maar dan graszaadhooi of structuurrijk kruidenhooi met een goede liksteen en de basisbrok plus van HH.

evelienn28

Re: wat voeren jullie je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:50

heej

ik val een beetje binnen in dit topic, want ik vraag me af wat ik nu het beste kan voeren aan mijn 2 jarige nmprs paardje.
Hij staat op dit moment 24/7 buiten op het land.
Hij krijgt van mij een halve emmer luzerne en ik geef hem sinds een weekje ook een plukje hooi elke dag.
Als we een lange wandeling ofso hebben gedaan dan krijgt hij vaak een handje brok.

is het verstandig om elke dag een vitamine brokje te voeren hij is op dit moment ook niet helemaal optimaal hij heeft een vrij dikke buik (heb mestonderzoek gedaan had bloedwormen en is ontwormt) en hij zit niet goed in z'n vel hij heeft veel jeuk en slechte huid.
is er voer wat ik misschien het beste kan voeren zonder dat ik hem overvoer?

hoop dat iemand me verder kan helpen

RachelIndy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 19:50

kimvoor2610 schreef:
niet dik van hooi????heb ik zeker "te goed"hooi
en zand heb ik ze nog nooit zien eten ze gaan lekker liggen
in t zand als t hooi op is!

Bij ons vaak gebeurd hoor :)
Ik bedoel dat ze van hooi niek zo dik worden als van muesli/brokken etc.
Bij ons als het hooi op was gingen ze restje zoeken in het zand, en dan kwam er toch behoorlijk wat zand binnen hoor.
Natuurlijk verschilt het qua hooi met wat voor hooi je hebt.
En natuurlijk, ieder paard is anders, de een eet zand, de ander niet :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:24

evelienn28 schreef:
heej

ik val een beetje binnen in dit topic, want ik vraag me af wat ik nu het beste kan voeren aan mijn 2 jarige nmprs paardje.
Hij staat op dit moment 24/7 buiten op het land.
Hij krijgt van mij een halve emmer luzerne en ik geef hem sinds een weekje ook een plukje hooi elke dag.
Als we een lange wandeling ofso hebben gedaan dan krijgt hij vaak een handje brok.

is het verstandig om elke dag een vitamine brokje te voeren hij is op dit moment ook niet helemaal optimaal hij heeft een vrij dikke buik (heb mestonderzoek gedaan had bloedwormen en is ontwormt) en hij zit niet goed in z'n vel hij heeft veel jeuk en slechte huid.
is er voer wat ik misschien het beste kan voeren zonder dat ik hem overvoer?

hoop dat iemand me verder kan helpen

Ik zou iig stoppen met het voeren van "alleen" luzerne omdat de calcium fosfor verhouding daari in flink scheef ligt.
Misschien is Healthy Herbs wat? Ik ben er zeer tevreden over :)
Wat voor brok voor je hem/haar nu?
Heb je er ook een liksteen hangen? Zo ja, welke?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:26

Ik bedenk me nu in eens dat hij misschien wel veel zand binnen heeft?
Staat hij op kort gras? Of misschien een hij zand als gevolg van een mineralen tekort?

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:31

Wat zou ik dan moeten bij voeren voor luzerne want mij is altijd verteld dat dit juist goed ruwvoer is hij vindt het ook lekker.
Hij krijgt gewone basisbrok van pavo, liksteen heb ik nog niet omdat ik dat slecht buiten kan hangen dan gaat het half verloren door de regen.
wou er eentje binnen kort in stal hangen als hij de nachten op stal gaat.

Healthy herbs heb ik nog nooit van gehoord klinkt wel goed, is dit alleen in een online shop verkrijgbaar of kun je het ook ergens anders krijgen?

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:32

donna123 schreef:
Ik bedenk me nu in eens dat hij misschien wel veel zand binnen heeft?
Staat hij op kort gras? Of misschien een hij zand als gevolg van een mineralen tekort?

hij staat op redelijk goed land niet veel zand hij heeft laast ook al een zandkuur gehad, zat wel idd te denken aan mineralen tekort want hij heeft wel een periode gehad dat hij zand wou eten.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:41

evelienn28 schreef:
Wat zou ik dan moeten bij voeren voor luzerne want mij is altijd verteld dat dit juist goed ruwvoer is hij vindt het ook lekker.
Hij krijgt gewone basisbrok van pavo, liksteen heb ik nog niet omdat ik dat slecht buiten kan hangen dan gaat het half verloren door de regen.
wou er eentje binnen kort in stal hangen als hij de nachten op stal gaat.

Healthy herbs heb ik nog nooit van gehoord klinkt wel goed, is dit alleen in een online shop verkrijgbaar of kun je het ook ergens anders krijgen?

Luzerne is geen ruwvoer vervanger, maar voer om een paard er langer op te laten kauwen. Geen volledig voeder dus. wat PAVO betreft zou ik nooit voeren, omdat het veel suiker bevat en niet GMO vrij is. Mijn Shet ging daar altijd van jeuken.
Ik gaf eerst altijd de summerfit koek 2 jaar geleden in de zomer en zijn vacht glansde totaal niet, maar dit jaar voerde ik Healthy Herbs en het resultaat is verbluffend!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:42

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:56

dankje voor je advies:)
ik voer niet alleen luzerne hij krijgt daarbij een plukje hooi en daarbij kan hij nu nog lekker grazen.
Er staat trouwens wel op de verpakking van luzerne dat je hiermee wel een deel van het ruwvoer kan vervangen.
Het bevalt mij eigenlijk wel goed hij eet het ook makkelijk op (hij is nog al een kieskeurige eter)
ik ga idd eens kijken wat ik aan mineralen enz kan gaan geven.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:29

krijt kuil/hooi , alleen dan veel minder als de paarden. overdag gras, en soms een stukje brood oid erbij!

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 08:17

Dat is ondertussen ook weer iets anders:
Woezel: strucomix original + dopje gemalen spelt,gerst,lijnzaad,zemelen + hooi en gras/ een klein beetje dailyplus op het hooi
Kynai: podo start (veulenbrok) + 1 dopje van de bovenstaande granen en zijn gras en hooi (als hij er niet op staat te mesten :s)