Shetlanders, als 'minder' behandeld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:52

Bo_Cassey schreef:
Ik kreeg wel eens de vraag of er voor shetlanders niet speciaal lage staldeurtjes kunnen worden gemaakt, want dat is toch zo zielig een 'grote-paarden-deur'.
Dus ik: uhm, als je hem in verhouding maakt springen ze eroverheen!

Toch hebben wij wel degelijk voor onze dekhengst die in de winter op stal staat, de deur op zijn hoogte gemaakt, met daarboven een ijzeren balk :) Nu kan hij tenminste gewoon naar buiten kijken.

Hoogst irritant dat vaak shetten niet voor vol worden gezien -O-
Bijvoorbeeld de vraag als je er een te koop hebt 'Wat leuk voor in onze achter tuin!'.............. :(

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:52

Jenkins schreef:
Femek2902 schreef:
Tja, eigenlijk klopt dat toch ook gewoon?
Shetlanders zijn veel goedkoper in aanschaf en onderhoud, het valt bijna niet te vergelijken met elkaar.. Ik heb uitgerekend hoeveel een eigen paard/pony mij zou kosten per maand, en een shet zou me nog geen 100 euro kosten per maand en een 'gewoon' paard zo rond de 400 euro.

Daarnaast shetlanders hoeven ook geen heel dieet te hebben (en dan bedoel ik aan vitamines en krachtvoer enzo) en ik kan me voorstellen dat je geen zadel van 1500 op een pony van +- 500 gaat leggen. Zeker niet als je het dier niet hebt gekocht om mee te rijden, maar gewoon als weidemaatje.

Hier klopt dus niets van..
Voor mijn shetlander kruising ben ik even duur uit als dat ik een groot rijpaard zou hebben.

Shetten eten doorgaans minder dan paarden, tenzij je paard heel sober houdt (hangt van paard en arbeid af) Mijn grotere (en zware) pony krijgt in de winter 4 handjes per dag. Een shet portie dus, of mss wel minder.

Een zadel van 1500 op een pony van 500 die een weidemaatje is. Nee, dat doe je niet. Maar niet vanwege de aanschafprijs, maar vanwege het feit dat hij niet werkt. Een pony moet een goed zadel hebben. Als je met je 500 euro shet wil rijden en hij is dusdanig dat maar weinig zadels passen en je duur moet kopen, dan zij dat zo.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:55

Kentaro schreef:
Bo_Cassey schreef:
Ik kreeg wel eens de vraag of er voor shetlanders niet speciaal lage staldeurtjes kunnen worden gemaakt, want dat is toch zo zielig een 'grote-paarden-deur'.

Toch hebben wij wel degelijk voor onze dekhengst die in de winter op stal staat, de deur op zijn hoogte gemaakt, met daarboven een ijzeren balk :) Nu kan hij tenminste gewoon naar buiten kijken.

Hoogst irritant dat vaak shetten niet voor vol worden gezien -O-
Bijvoorbeeld de vraag als je er een te koop hebt 'Wat leuk voor in onze achter tuin!'.............. :(

Dan snap je -anders dan veel mensen- dat een shet behoorlijk hoog springt! Lekker dat hij fijn kan koekeloeren.

Tja, alsof het tuinkabouters zijn ofzo. Of een soort poppen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:02

:= Hij hangt nu nog wel eens met een been over de balk als er een merrie langs komt :+

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:06

Wat eten betreft vinden mensen ook ze alles maar mogen eten: het zijn toch shetjes ? Dus krijgen ze van de buurt brood, groente afval en weet ik niet wat nog meer allemaal. En ik ze maar proberen op een gezond gewicht te houden... Er hangen overal bordjes met het verzoek ze niet te voeren. En wat een zadel betreft ik heb een goed passend mini zadeltje voor mijn nichtje. Toen ik een groter zadel kocht via marktplaats paste deze niet ideaal. Afgelopen zomer had ik eindelijk wat geld bij elkaar gespaard om de oudste shet een nieuw zadel te laten aanmeten.
Mijn shetten zijn mijn vriendjes, ik word altijd blij als ik bij ze ben en ik mijn nichtje op ze zie rijden. Ik heb ook een paard en die heeft hetzelfde effect op mij als mijn shetten hoor.

We zeggen toch niet voor niets een shetlander is heel veel paard in een kleine verpakking ?

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:05

Bo_Cassey schreef:

Wij hebben dus gewone stallen, alleen zitten er in die stallen vierkante "raampjes", waardoor de shetlanders naar buiten kunnen kijken. Mijn shet is de kleinste op stal, en als hij zich verveelt, loopt hij door zijn "raampje" heen.
Dan hebben we achter het huis van de staleigenaar nog gewone deurtjes, maar die 2 stalletjes worden niet meer gebruikt, omdat sommige shetlanders erover heen sprongen, of het slot kapot maakten.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:29

Iets waar me ook veel aan stoor is toen ik op zoek was naar stalling ik regelmatig kreeg dat mensen wel verwachten dat ik ze met z'n 3en (2 shetlanders en een shetland kruising.) in één stal kwam proppen

En dan heb ik het niet over mega boxen maar gerust over boxen van 2,5 bij 2,5 :+

Ze zijn klein maar zo klein dus niet :7

capopjekop

Re: Shetlanders, als 'minder' behandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:32

Ajoh kan toch makkelijk! Ik heb hier 2 stallen van 3x3, een voor mijn shetties en een voor mijn welsh. Maar die mafkezen slapen liever met zijn 3e in een stal. Ik wist niet wat ik zag de eerste keer :+ Maar het scheelt, hier staan de deuren altijd open. 2,5 bij 2,5 is dan wel klein voor 3 pony's. Raar dat ze er maar vanuit gaan dat dat kan. Ook qua karakter moet dat maar net kunnen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:51

Dat ken ik wel degelijk! Heb de paardenstal van 4 x 6 achter huis speciaal opgehoogd toen de Shetten aan huis kwamen, zodat ze over de onderdeur heen en door de raampjes heen konden kijken (maar wel in op terras/erf uitkomende bovendeur een weefrek bevestigd, anders probeerde de grootste Shet er dus wel degelijk via boven uit te komen of hingen er twee hoeven over de onderdeur). Grootste Shet is 1 meter schofthoogte.
Die stal heb ik dus flink moeten ophogen binnen, plus hellinkje naar buiten (deur naar paddock staat altijd open) anders werd 't verschil te groot.

Hebben mensen nog een keer de DP op me af gestuurd omdat ze dachten "dat de mest zo hoog lag". Ja hoor...natuurlijk.

Maar ik hoor er bepaald niet van op als een zeker slag Shetten proberen wel over een paardenonderdeur heen te komen (de kleinere Shetmerrie zie ik er niet voor aan, maar mijn ruintje echt wel!).

Eens had ik het hek niet gezekerd, het was zomer en de achterdeur naar het erf stond open, kwam meneertje doodkalm via achterdeur, gang en kamerdeur de woonkamer binnengekuierd.

De gezichten van mijn 2 Dobermanns...! Die dachten er niet eens aan om waaks te gaan reageren, maar waren volslagen afgebluft. Nou kennen ze de Shetten heel goed, maar eentje in de huiskamer was toch van een andere orde.. echter noch Shet noch honden reageerden.
Ik wist ook niet wat ik meemaakte... en denk maar niet dat Shettemans in paniek raakte of zo... die vond het allemaal reuze gezellig.
Alsof-ie even een bakkie koffie kwam doen.
Heb 'm maar vriendelijk doch dringend verteld dat dit toch niet helemaal de bedoeling was en hem met een inderhaast van de kapstok gegriste hondenriem om de hals geslagen, via de keuken, gang en achterdeur weer naar eigen leefruimte geloodst.

Nou is de stal/hek paddock ook op werkelijk 3-4 meter van de achterdeur af, dus tsja... dan ga je al gauw effe een bakkie doen natuurlijk... hahaha.

Bijdehandte leuke ponies zijn het, en hoewel ik elders in de weide twee grote bonte paarden heb staan, vind ik de Shetten ook gigantisch leuk, met de deur of ramen open hoor je ze lekker briesen, je ziet ze altijd staan, of liggen te rollen in het zand, ze zijn er altijd zo dicht om me heen, je leeft er echt mee, hele leuke vriendjes, echter huisdieren zijn het natuurlijk niet... al dacht Shet Bartje daar die dag even anders over...

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 18:07

Ik ben dus echt niet de enige, mooi zo :D

Mijn Shetlander wordt niet anders behandeld als mijn grote paard, ze voelen toch hetzelfde?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:15

In feite staan mijn 2 Shetten "luxer" dan mijn 2 rijpaarden, want de Shetten hebben een stal waar ze naar eigen believen in- en uit kunnen lopen, een stuk schaduw van overhangende berken, een verhoogde droge strostal, en de hele dag mensen om zich heen (ze kunnen vanuit stal/paddock door het grote achterraam heen ons zo in huis zien lopen), ze horen ons zelfs naar de plee gaan, hahaha...

Nee, ze hebben geen graswei, maar dat is in hun geval beter, vooral voor de kleinste.

Mijn paarden hebben... alleen een grote graswei, 24/7. Maar geen stal.

Tsja....

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:15

Sommige mensen behandelen ze inderdaad net zoals een groot paard, maar andere
hebben er 50 in de wei lopen en zijn ze niks meer dan grasmaaiers!!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:21

ik heb zelf zo,n klein dondersteentje rond lopen naast een haflinger
en de kleine word eigelijk meer verziekt dan de haf :j :D dat vind hij (de haf hoor )
ben echt gek op die kleine smurf en dat krijgt ze ook te weten van me
maar behandel haar echt als een groot paard
met dingen aan haar te leren zo als longeren en freestyle en als ze dat goed kan gaat ze vor de kaar
met haar grote vriend mee naar buiten

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:21

Heb eens een bixie-wedstrijd gezien, al die kleine dametjes op jonge luxe pony's en 1 wat oudere shetlander. Nou, die liet ze allemaal een poepie ruiken hoor, als een jonge god ging 'ie door de baan met zijn ruitertje!

Heerlijke pony's waar je ontzettend veel mee kan en heel veel van kan leren.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:24

yevs schreef:
Heb eens een bixie-wedstrijd gezien, al die kleine dametjes op jonge luxe pony's en 1 wat oudere shetlander. Nou, die liet ze allemaal een poepie ruiken hoor, als een jonge god ging 'ie door de baan met zijn ruitertje!

Heerlijke pony's waar je ontzettend veel mee kan en heel veel van kan leren.

juist mijn shet leert beter dan mijn haflinger zelfs en zij is pas net 3 en hij al 4,5
ze zijn dus juist heel slim die kleintjes