Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
DayDream21 schreef:Ik krijg veel reacties over ´dat ligt er aan waar je woont en hoeveel de mensen voor de wei vragen´Maar dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is hoeveel zijn JULLIE kwijt aan jullie shet, paard, pony wat ever, per maand.
DayDream21 schreef:Ik krijg veel reacties over ´dat ligt er aan waar je woont en hoeveel de mensen voor de wei vragen´Maar dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is hoeveel zijn JULLIE kwijt aan jullie shet, paard, pony wat ever, per maand.
sannedeedee1 schreef:Ik denk dat jij beter een verzorg pony zou kunnen zoeken.
Je moet nog van alles leren! (ik ook maar ik betaal mijn pony niet zelf, en mijn bijrijd pony's zijn gratis ik hoef alleen de lessen 30 euro per keer te betalen, en de wedstrijden)
Ik zou als ik jou was wat meer gaan verdiepen in de kosten van zo'n pony, misschien kan je nog wat door sparen en voor een D pony gaan. Je zou dan een bijrijdster kunnen nemen die mee betaald in de stallings kosten. En als je de pony bij een boer kunt zetten met een redelijke buiten bak, en lid kanworden van een vereniging dat je in de winter in de binnenbak kunt rijden.
Ik weet niet of je goede vriendinnen hebt die ook voor een pony sparen? Anders zou je samen een wat grotere pony kunnen aanschaffen, en de stallings kosten kunnen delen. Je zou bijv. Een plan kunnen maken en aan je ouders kunnen laten zien, waarbij jij zegt dat je de stallings kosten betaald, en hun de hoefsmid en dat jullie samen de ziekte kosten delen? Dat scheelt ook weer geld, voor 700 euro kan je trouwens een prima shetland pony kopen. Tegenwoordig heb je ook erg leuke, jonge D pony's rond de 1000 euro.
Op bokt worden er ook gratis shetlanders aangeboden, en misschien kan je dan een 'gratis' shetje overnemen, die met spoed wegmoet, dan mensen die hem willen verkopen maar het geen 'nood' is.
Heel veel succes met je zoektocht!
jolandje schreef:ik vraag me af waarom je een ezel bij een shet wilt zetten, i.v.m. longworm is dat heel gevaarlijk, de ezel is daar niet gevoelig voor maar kan het doorgeven aan de shet die er aan dood kan gaan, ik zou dus zowiezo gaan voor 2 shets.
mijn paardjes ( AMHA en NMPRS) krijgen ongeveer 4á 5 keer per jaar een bekapbeurt, ook zo vaak doe ik ontwormen, 1x per jaar een enting erin en een pak hooi kost algauw tussen de 3 en de 4 euro, dan krijgen ze altijd wat brok bij en 's winters ook muesli en lijnzaadbrokken.
ik heb mijn paardjes bij huis , dus ben geen extra geld kwijt aan huur en stalling.
weet je al wat je met je shets wilt doen? wil je een raspaardje om mee naar keuringen en/of shows te gaan? of papierloos, gewoon voor de leuk en misschien voor de kar?, want tussen papier en papierloos zit nogal wat verschil in aanschafprijs
annibel schreef:Leuk dat je een pony mag!
Ik heb 2 D-pony's en een shetlander van 2 jaar oud, m'n paarden staan op een kleine pensionstal van mijn vriend, waar ik 2 stallen huur voor mijn D-pony's (shetlander staat bij 1 pony in de stal). Ik zal even een kosten lijstje maken (ik ga even uit van de zomer periode waarin mijn shetlander aan de dikke kant is) ;
Aanschaf shetlander; gratis
Stalling; gratis omdat hij bij mijn grote pony in de stal staat
Krachtvoer; heeft hij niet nodig
Hooi; er wordt 3x per dag 1 plak hooi in de stal gegooid (daar doen D-pony en shetlander samen mee) dus kwart plakje hooi voor shet. (2 kleine hooibalen van €4,- per maand voor de shetlander)
Wormenkuur; ik laat 2x per jaar mestonderzoek doen om te kijken of er wormen in de mest zitten, €14,- per keer + eventueel wormenkuur €10,- per keer.
Hoefsmid; mijn hoefsmid vraagt €10,- voor een shetlander en hij doet hem ongeveer 3-4 keer per jaar
Enting; hij wordt niet geënt, alleen als hij een grote wond zou hebben zouden we hem laten spuiten voor Tetanus.
De pony loopt iedere dag in de wei.
Verdere benodigdheden:
Halster en touw; vanaf €10,-
Borstels; (rosborstel, harde borstel, zachte borstel, manen borstel en hoevenkrabber) Bij elkaar ongeveer €30-40.
Verder heeft mijn shetlander nog een zweetdeken van €15,- en een regendeken van €25,-
In totaal dus per jaar;
Hooi; 96 euro
Wormenkuur; ongeveer 48 euro
Hoefsmid; ongeveer 40 euro
Totaal: 184 euro
Ik hoop dat je zo een beetje een beeld krijgt over de kosten van een pony!
JoyCiej007 schreef:DayDream21 schreef:Ik krijg veel reacties over ´dat ligt er aan waar je woont en hoeveel de mensen voor de wei vragen´Maar dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is hoeveel zijn JULLIE kwijt aan jullie shet, paard, pony wat ever, per maand.
je hebt toch al best wat reacties gekregen die daar specifiek antwoord op geven.
Daarnaast heb je alsnog weinig aan die informatie, want inderdaad, 'dat ligt er aan!'.
Ik heb 2 shetten en een Welsh A, die heb ik op een weide vlak bij huis lopen, op 2 min. loopafstand. Huur v/d wei is in mijn geval echt een schijntje. Ik weet wel dat sommige mensen de prijs die ik per jaar betaal, ook per maand betalen voor bijv. een pensionstal.
het zijn levende dieren; die kunnen onverwachts ziek worden etc. En dan gaat het je een hele hoop kosten, soms wel honderden tot zelfs duizenden euro's, alleen maar 'omdat 'ie ziek is geworden'.
Zelfs het laten inslapen van een paard kost je geld.
Dat is dus ook de reden waarom er geen direct antwoord kan worden gegeven op de vraag 'wat kost een paard (of een mini-shet), per maand/jaar'.
Een groot paard is even duur als een (mini)shet. Kleintjes eten in verhouding misschien íetsjes minder, en soms kan je toe met een halve wormenspuit ipv. een hele, maar geloof me, dat zijn de kosten niet.
Vaak zijn stalling, hoefsmid, dierenarts, spullen, allemaal net zo duur voor een shet als voor een 'groot paard'. En dan kun je in de meeste gevallen niet eens rijden op een (mini)shet, want de meesten zijn daar toch echt te groot/lang en/of te zwaar voor.
Kies voor een shet omdat je graag een shet wil, niet omdat je dat goedkoper lijkt, of omdat hij misschien íets minder zal eten.
En waarom een ezel bij de shet? Waarom geen andere pony of paard? Hoeft niet een 2e pony/paard van jezelf te zijn, kan er ook evt. 1 van iemand anders zijn.
., in de zomer iets eerder vanwege de droogte.
DayDream21 schreef:Heel erg bedankt! Maar als ik dit zo vergelijk met wat andere zeggen is het een best groot verschil. De meeste zeggen 200 per maand. Maar het grootste verschil is denk ik dat jij de stalling niet hoeft te betalen. Als ik opzoek ga naar een wei met schuilstal moet het denk ik wel lukken!
annibel schreef:DayDream21 schreef:Heel erg bedankt! Maar als ik dit zo vergelijk met wat andere zeggen is het een best groot verschil. De meeste zeggen 200 per maand. Maar het grootste verschil is denk ik dat jij de stalling niet hoeft te betalen. Als ik opzoek ga naar een wei met schuilstal moet het denk ik wel lukken!
Klopt dat zag ik ook al! Ik denk ook wel dat het goed komt om een goedkope stal te vinden! Een shetlander hoeft alleen maar een stukje gras te hebben en een afdakje waar hij eventueel met slecht weer onder kan staan!
In welke regio woon je als ik vragen mag ?
xclaireschr schreef:De prijs is erg verschillend per shetlander.
De ene shetlander moet bijvoorbeeld vaker naar de hoefsmit, of meer eten hebben
dan een andere shetlander.
Wij hebben hier een stalling voor onze mini die echt niet 100.- is.
En al helemaal geen 300.-??
Als je goed zoekt vind je vast en zeker een betaalbare stalling, of een wei die je mag huren.
Een shetlander hoeft in de zomer alleen op het gras en wat brokjes voor de vitamine. (10,-)
En in de winter hooi en voer bijgevoerd. Dan kom je denk ik rond 20.- per maand voor het voer.
Dan hoef je alleen de stalling er nog bij te betalen, als het voer er niet bij zit.
Hoefsmit rekent bij ons goedkoper, veel schilt het niet hoor![]()
Maar wij doen de hoefjes van hem zelf vijlen, en dan gaat hij als het nodig is naar de hoefsmit.
Een shet hoeft zeker niet iedere maand., in de zomer iets eerder vanwege de droogte.
De veearts is natuurlijk wel een stuk duurder ... Maar dat komt er alleen bij als die ziek is natuurlijk
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, veel succes!