Pas ik nog op mijn pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kyraties

Re: Pas ik nog op mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:42

Ik had volgensmij al duidelijk gezegd dat ik de pony niet heb gekocht om te rijden! Het zou af en toe leuk zijn mar zeker niet noodzakelijk!
Ik ben niet zo een meisje van:
Ik koop een kleinere pony, dat kost minder geld!!

En aub niet zo fel!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:43

Nee je bent te groot. Als je af en toe een ritje wil maken zoek dan een bijrijdpaard of huur ergens een paard. Mss heb je een vriendin met een paard waar je af en toe op mag stappen?

Het filmpje van laatst is voor mij wederom het bewijs dat paarden ontzettend hard zijn voor zichzelf. Zelfs met dikke vrouw op de rug bleef die shet proberen om te werken. Nu is dit een extreem voorbeeld, maar het dier probeerde gewoon maar te doen wat ze vroeg.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:44

Klopt! Van dat filmpje ben ik idd ook erg geschrokken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:45

kyraties schreef:
Ik had volgensmij al duidelijk gezegd dat ik de pony niet heb gekocht om te rijden! Het zou af en toe leuk zijn mar zeker niet noodzakelijk!

En aub niet zo fel!

Niemand doet fel, mensen zijn realistisch.
Als het niet noodzakelijk is, en je weet zelf al dat de pony te klein is om mee te rijden, waarom vraag je het dan nog? Daar verwonder ik me gewoon over.
Ga aan de hand leuke dingen doen, maar als je weet dat het niet kan, laat het dan. Als je graag wilt horen dat je er prima oppast, ga dan op penny.nl je vraag stellen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:45

Heb je geen lief klein buurmeisje die er erop kunt laten rijden? :)

Of leer mennen: dan kun je ook hele ritten maken :)

Maar rijden? Nee. Als je echt veel van je pony houdt, doe je dat niet meer :)

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:47

Ik wil later idd gaan mennen!

chelle_dora schreef:
kyraties schreef:

En aub niet zo fel!

Niemand doet fel, mensen zijn realistisch.
Als het niet noodzakelijk is, en je weet zelf al dat de pony te klein is om mee te rijden, waarom vraag je het dan nog? Daar verwonder ik me gewoon over.
Ga aan de hand leuke dingen doen, maar als je weet dat het niet kan, laat het dan. Als je graag wilt horen dat je er prima oppast, ga dan op penny.nl je vraag stellen.

Ik ga hier ff niet meer op reageren!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:48

Ja je bent te groot en te zwaar. Sommige vinden 50 kilo al te zwaar voor een D pony laat staan voor een shet. En ik heb even een snelle berekening gemaakt maar 15% (van gewicht shet ongeveer) en shet eweegt dan ongeveer 250 kilo is 37.5kg mag je erop zitten.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:49

Gewoon niet doen.. Je hebt het antwoord op je vraag gekregen, zoals je wenste. Het antwoord is "nee". Je bent te groot en te zwaar om op haar te kunnen rijden. Ik kan verder nog wel een suggestie geven om toch nog buitenritjes te kunnen maken. Beleer je pony voor een wagentje! Zo kun je over een minimaal een halfjaartje misschien al je eerste buitenrit maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:51

Minimaal een half jaar? Beleren gaat vaak niet zo lang duren hoor :P

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:51

Dat was idd ook mijn plan mennen lijkt me super leuk!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:52

Mee wandelen, naast de fiets, mennen, als handpaardje mee in een staprit van andere paardenvriendinnen, vrijheidsdressuur (Shetten zijn doorgaans super-intelligent, hebben de dingen gauw door), sprongetjes in het land, balkjes lopen, inbeleren voor kleine (buurt.dorps) kinderen die wel eens willen kennismaken met "paardrijden", longeren... de mogelijkheden met Shetten zijn onuitputtelijk.
Waarom Shetten omdat ze klein zijn en sterk zijn altijd maar bezien worden als minder dan een groot paard, maar als "dingen" is mij een raadsel: er is zo veel plezier aan te beleven.
Maar er zijn grenzen in de belastbaarheid.

Nee, dan moet er per se OP GEREDEN worden, door iemand die vooral graag wil RIJDEN.

Niets begrijp ik daarvan. Als je graag wil rijden ga je toch naar een manege of zoek je als bijrijdster een verziorgpaard. Waarom moet dat per se op je eigen te kleine Shetlander?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-07-13 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:53

Ik wist idd al LANG wat je allemaal met een shet kunt doen zonder te rijden!!

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:54

capopjekop schreef:
Minimaal een half jaar? Beleren gaat vaak niet zo lang duren hoor :P

Dat weet ik :+
Maar ze moet het zelf natuurlijk ook nog leren. En ik zou sowieso niet gelijk buitenritten gaan maken als ik en mijn pony nog maar net kunnen mennen ;)

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:55

I wil inderdaad ook gewoon rustig aan doen met beleren! Mijn pony is de makkelijkste niet. Zijn nu bezig met NHMS en dat gaat de goede kant op!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:55

Doe dat dan, TS, en zanik verder niet of je nog op je Shet kunt rijden want nee, het kan NIET. Ook niet "voor een buitenrit"

Het is heel simpel: pony is te klein, jij bent te groot.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-07-13 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:56

kyraties schreef:
Ik wist idd al LANG wat je allemaal met een shet kunt doen zonder te rijden!!

Nou dat is dan heel fijn voor je meid.
Dan weet je dus dat je echt niet hoeft te rijden om iets met je poown te kunnen doen.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:56

Ik heb het maar een keer in dit topic gevraagd: de begin post, ik zanik dus niet door!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:57

Ach als je goede begeleiding hebt dan kun je prima al naar buiten hoor. Mijn pony en ik zijn meteen de eerste keer dat ze voor de wagen stond naar buiten gegaan. Wel met begeleiding uiteraard. Ze was al verkeersmak.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:58

Eerst het mennen rustig opbouwen in de bak en als dat goed gaat kunnen we naar buiten!

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:00

kyraties schreef:
Eerst het mennen rustig opbouwen in de bak en als dat goed gaat kunnen we naar buiten!

Top idee :P

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:02

lucaa2 schreef:
kyraties schreef:

Top idee :P

Doe jij ook mennen? Lijkt me namelijk superleuk om te doen!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:03

Mijn instructeur wilde juist meteen naar buiten ipv in de bak. De bak was wat klein voor mijn welsh en het hobbelt veel meer dan op de weg. Dan hoor je de wagen helemaal niet, dus daar hebben ze vaak minder moeite mee. Maar goed, ieder dat dat op zijn manier. Mijn ene shet is in de bak beleerd, de andere in een vlak weiland. Maar dat is weer een andere discussie.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:04

Bij onze stal waar Otje staat zijn ongeveer 3/4 menners. We hebben dus ook echt een super grote bak!!

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:09

Ik heb een pony van 1,20 zelf ben ik 1,60 (45 kilo) ik rijd er niet meer op, omdat als je te lang bent dat je, je pony uit balans kan brengen. Vooral met het inrijden is het belangrijk dat ze een goede balans krijgen. Dus ik zou em laten inrijden.....
Kijk ik zit soms ook nog wel eens eventjes een rondje zinder zadel op mijn ponytje maar echt rijden doe ik niet. Als ik er al een rondje zonder zadel op heb gezeten, krijg ik van mijn moeder te horen dat ik een dierenbeul ben :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:10

kyraties schreef:
Bij onze stal waar Otje staat zijn ongeveer 3/4 menners. We hebben dus ook echt een super grote bak!!

Dat is wel heel erg fijn! :) alvast veel plezier met leren mennen :)