Van grote paarden naar shetlanders... en dat op je oude dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:03

Heb je weleens gedacht aan een Suomenhevonen (Fins paard)? Het is een zeldzaam huisdierras. Het zijn ontzettend rustige en betrouwbare werkwillige paardjes. Ze zijn niet heel groot, ca. 1,55 m, vrij breed en sterk, vaak voskleurig en stevig gebouwd. Kunnen goed tegen het koude klimaat. Zijn geschikt voor rijden en aanspannen.

In de wiki staat er wel wat over, maar de foto die erbij staat lijkt meer op een haflinger.
http://www.bokt.nl/wiki/Fins_paard

IK stel me meer dit voor:

Afbeelding

Sandrina

Re: Van grote paarden naar shetlanders... en dat op je oude dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:11

Wow, mooi span zeg. Mooi type paard.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:12

Even een zijstraat, maar wat dacht je van een Fell pony? Lijken qua karakter en zelfs ook wel een beetje qua uiterlijk heel veel op een shet, maar zijn een stuk groter (rond de 1,40m) zodat je er ook nog op zou kunnen rijden. Prima geschikt voor menwerk, winterhard, en lekker koelbloedig. Queen Elizabeth rijdt er ook op trouwens. http://i.huffpost.com/gen/454133/QUEEN-ELIZABETH-HORSE.jpg :)

Verder sluit ik me bij eerdere opmerkingen aan dat het handig is als je man en jij op 1 lijn komen te zitten natuurlijk. Het verschil tussen een Shire of een shet is wel echt (letterlijk en figuurlijk) mega. Misschien eens op een rijtje zetten wat hij in een pony/paard zoekt en wat jij.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:15

Wat kijkt de queen lelijk.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:22

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:27

dyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:16

Beste,

Mocht u geinteresseerd zijn in het mennen met miniatuurpaarden, dan verwijs ik u graag door naar Susan Bijl.
Zij rijd, enkel, dubbel, 4- span en tandem met haar miniatuurpaarden en kan u hier alles over vertellen.
Volgende week ga ik ook naar een clinic van haar die georganiseerd word door de icamh, erg gezellig en leerzaam.

Succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 19:57

Bedankt allemaal voor het meedenken. De finse koudbloed gaat het niet worden. Leuke paarden, maar lastiger aan te komen en ik heb toch definitief besloten dat het een kleinere maat wordt. Ik denk aan een B, mogelijk een gotland russ. Fellpony wordt het ook niet... ook daar is slecht aan te komen en dientengevolge duur. En voor mij is het niet zinvol om grote bedragen aan de aankoop te besteden.
Miniatuur wordt het dus ook niet...

Ik hou jullie op de hoogte.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:33

Lycka Till!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 09:10

Ben dus inmiddels een aantal gedachtengangen verder.
Afgelopen week heb ik helaas mijn mini moeten laten inslapen, maar dit stond volledig los van mijn zoektocht naar een menpony. Het heeft daardoor alleen even stil gelegen

Inmiddels weet ik wel wat ik wil. Definitief dus een B pony. Maar toch geen beleerde pony, maar een jonkie.
Een aantal redenen. De beleerde pony's die ik tegen kwam waren ook fiks gereden, vaak op jonge leeftijd en dat brengt toch weer risico's met zich mee.
Met drie kneuzen in de wei, zit ik daar niet op te wachten.
En erg onder de indruk van hetgeen ik tegenkwam was ik niet

Daarnaast spelen de financieen mee. Ik heb de laatste maanden (eigenlijk vanaf de zomer) kapitalen uitgegeven aan de lichamelijke problemen van mijn kneuzenclub en heb nu besloten dat ik niet meer wil uitgeven dan de opbrengst van mijn gehele vrijwel nieuwe rijuitrustig van de twee voortijdig gepensioneerde grote paarden, die ik dus definitief te koop heb gezet.
Dan wil ik daarna sparen voor een fijn tuigje en een wagentje wat ik ook echt wil hebben.
Tijd zat met een jong paardje.

Natuurlijk ben ik zelf geen ervaren menner, maar ben wel altijd betrokken geweest met inspannen van jonge paarden bij een fokker en ben prima in staat om de voorbereidingen te treffen; dwz basisvaardigheden aanleren, leeg leren mennen, 'streetwise' maken etc. Evt een sleep erachter in de wei tzt. (heb dat ook met de shetlanders en de twee grote paarden gedaan) Als dan het moment van echt inspannen komt, schakel ik een doorgewinterde menner in, laat hem helpen met inspannen en blijf daar dan ook een tijdje bij lessen.

Jong paard dus, maar met 'cool' karakter. Dat maakt het toch gemakkelijker.
Ik ga komende week (of twee weken) naar 5 pony's kijken. Drie gottland rus pony's en twee kruisingen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 09:19

Nogmaals veel geluk met je zoektocht. Er over denken is al leuk; het uitvoeren nog leuker! Laat je ons weten wat je allemaal hebt gezien en wat je bevindingen zijn?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 09:26

Jep... ik vind het zelf ook leuk en spannend. Gewoon al het vooruitzicht om straks weer echt met een paard aan de slag te gaan... dat mis ik toch wel.
Moet ook eerlijk zeggen dat dat vooruitzicht mij staande heeft gehouden (en nog steeds houdt) nu Billy weer complicaties kreeg en duidelijk werd dat het voor hem was afgelopen.
(Ik was echt gek op die pony en het was niet de eerste van wie ik afscheid moest nemen... bovendien staat hier nog een omaatje en twee paarden met serieuze lichamelijke problemen)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 13:27

Nu ben ik in een dilemma geraakt........

Maandag en donderdag in totaal 4 gotland rus pony's bekeken (b pony's) en heel impulsief een shetlander.
) rijspullen van twee paarden investeren in een pony.
Maar voor een goed gehanteerde gotland rus, kom je daar niet mee. De fokkers verkopen onbeleerde paarden al voor meer (maar ik denk dat ze dan ook meer in de hand zijn geweest).
Over een grotere pony als fjord of haf nog maar te zwijgen.

Maar goed... op zich heb ik vroeger vaak genoeg met jonge paarden gewerkt, om ervan uit te gaan dat het best mogelijk is om ook een onbeleerd paard op te leiden. Daar is meestal niet veel aan verknoeid. Hoewel ...
Heb er dus, zoals gezegd, 4 gezien. Eentje had vlgs mij zomereczeem. Uiteraard niet nu, maar ik herkende de typische staart en manengroei die ook bij mijn eczeempaardje zichtbaar was. Dat is voor mij per definitie een nono. Ik ga het niet opzoeken.
Eentje was zeer heftig; schrok nog van een scheve grasspriet, toonde onrustig, druk etc.
Dan nog 2 jarige; eentje was ook behoorlijk druk. (was ook lang hengst geweest) Eentje viel wel mee, maar flipte erg toen bij het terugzetten de ander alvast de wei inliep. Op zich begrijpelijk voor een jong dier, dat nooit uit de wei wordt gehaald.
Maar het maakt duidelijk dat er toch wel heel wat werk aan gaat komen.
(hoewel die van de russen mij dus het best beviel)

De vraag die ik mij stel; heb ik nog de energie en de zin om daaraan te beginnen? Ik dacht eerst van wel, maar ik heb hier al lange tijd alleen gezapige dames staan. Nu ik weer jonge, ongehanteerde paarden van dichtbij heb bekeken, twijfel ik.
Ik weet dat daar veel werk aan gaat komen en ik heb zelf vaak te maken met een slechte rug en mijn mindere dagen daardoor...

Nu ging ik impulsief ook bij een shet kijken van ong 1 meter (geen mini dus) -ik vrees dat ik zo'n zwak heb voor shetjes -
Ze was 9, wel ingespannen op jonge leeftijd, maar eigenlijk niets meer mee gedaan. Meer ingezet voor de fok.
Ze werd veel meegenomen op wandelingetjes met de honden en had dan soms een kindje op de rug.
Het paardje vond het helemaal geweldig om mee te gaan (ondanks eigen veulen en andere paarden in de wei) , had er stevig de pas in, maar luisterde toch goed, doorlopend de oortjes naar voren, positief , vriendelijk, absoluut niet nerveus, en geen probleem met honden, katten etc (hebben wij dus ook)
Kortom... een heel aangenaam paardje. Misschien ook meer passend bij mijn gezapige merries (gaat een jongeling zich niet doodvervelen bij die tantes?) Bovendien binnen budget
Maar dus een shet.
Nu hou ik van shetjes, maar de opzet was natuurlijk een B omdat die toch iets gemakkelijk trekken.

Nu dus het dilemma... toch nadenken over die tweejarige omdat het iets meer paard is? Toegeven aan het pennygevoel? Verder kijken?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:37

tja je moet jezelf inderdaad heel goed afvragen of je nog wel zit te wachten op zo'n jonkie, zeker nu je ze van dichtbij gezien hebt. Daar heb je vaak de eerste jaren gewoon je handen vol aan, ze moeten alles nog leren immers. Dat is enerzijds heel erg leuk, maar je moet er wel veel energie en geduld insteken. Je weet toch niet precies wat voor vlees je in de kuip hebt, bij een oudere opgevoede pony weet je vaak beter wat je in huis haalt.

Een goed opgevoede wat meer doorgewinterde pony kan ook veel plezier opleveren, ze zijn natuurlijk niet allemaal per definitie stukgereden en verklooit. Je hebt er niet de zorg aan dat ze alles nog spannend en nieuw vinden, je kunt bij wijze van spreken opstappen en wegrijden. Maar in niveau kunnen jullie samen nog groeien dus een uitdaging kan er echt nog wel inzitten als ze verder niks mankeert. Wij hebben onze eerste Shetlander gekocht toen ze 11 was, nou we hebben er zoveel plezier van gehad (en nu nog overigens). Juist omdat de basis er al in zat en we daar lekker op voort konden borduren.

Wat voor ritten heb je in gedachte om te maken met je toekomstige pony? Een Shetlander kan best wat aan, maar je zal dan niet met meer dan 2 op een niet al te grote kar kunnen. En de ondergrond speelt ook een grote rol. Een stevig gebouwde B-pony zal het beter aankunnen inderdaad, als je echt stevige ritten met zn 2en wilt maken. En dan kan die Shet nog zo leuk zijn, ze moet wel aan jouw gebruikswensen kunnen voldoen anders is het ook niet eerlijk tegenover de pony, of is het uiteindelijk een teleurstelling voor jezelf.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 13:54

Dat wat je noemt over jonge paarden, is dus ook mijn twijfel. Ik weet nl niet of ik daar nog de energie voor kan opbrengen. Zoals gezegd heb ik regelmatig mindere dagen (of weken) vanwege chronische rugklachten-
Ik weet nl ook erg goed wat er komt kijken bij een jonkie, hoeveel energie daarin gestoken moet worden en hoeveel werk het gaat worden.
Ik keek er nogal positief tegenaan, totdat ik er weer voor stond (was alweer lang geleden dat ik met jonkies te maken had)

Een goed ingespannen B is financieel geen optie. Dan moet ik mij in allerlei bochten gaan wringen na de ellende van afgelopen maanden met ziektekosten van de paarden en dat wil ik niet.
Ik moet een buffer kunnen houden voor als er eentje ziek wordt.

De vraag is natuurlijk ook wat hier het beste past; bij gezapige weidegenootjes en een niet heel fanatiek baasje, dat gewoon beetje lol wil maken.

Doel met een pony is eigenlijk gewoon beetje hobby-mennen. Ik denk dat ik in de regel alleen ben (al dan niet met een hond erbij). Het is voor mij man al twijfelachtig of hij bij een B pony op de bok gaat zitten, maar bij een shet doet hij dat zeker niet :+

Maar goed... toen we allebei een rijpaard hadden, kwam er van rijden bij hem ook vaak niets terecht omdat hij altijd andere prioriteiten had. Hij vond het wel leuk, maar hij houdt niet van verplichtingen.
Daarom heeft hij ook besloten dat ik het maar helemaal zelf moet weten, zelfs als hij zelf een shet iets voor kindjes vindt. :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:07

Nou als ik zo je 'eisen' lees dan moet een 9 jarige goed gebouwde Shetlandpony daar prima aan kunnen voldoen. Qua gewicht/trekkracht kan het makkelijk, zeker wanneer je echt hobbymatig zelf wat wilt mennen. En als je man toch al niet super vaak mee zou gaan dan hoef je daar dus ook geen B-pony voor aan te schaffen :Y) Ik zou wel echt heel goed controleren of ze echt geschikt is voor in het tuig (proefritje maken daar?) want dat ze het vroeger heeft gedaan wil nog niet veel zeggen natuurlijk. Voor hetzelfde geld loopt ze niet meer voor de wagen omdat het een keer mis is gegaan oid. Je weet het helaas nooit. Maar verder klinkt het als een leuke vlotte pony waar je veel plezier van zou kunnen hebben, mits ze helemaal gezond is natuurlijk!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 14:20

De meid waar de pony staat, heeft haar alleen voor de fok gebruikt (en voor de kindjes af en toe op te laten zitten) Ze heeft geen menwagentje.
Proefritje wordt dus lastig. Ze heeft alleen droog gemend en dat gaat ook goed.
De pony is alleen op jonge leeftijd ingespannen, dus daar verwacht ik geen wonderen van. Zal gewoon opnieuw opgebouwd moeten worden alsof het een groentje betreft, lijkt mij.

De pony is eigenlijk van iemand anders maar die heeft de pony bij haar gezet omdat ze geen geld en tijd had en kon ook de kosten van verzorging niet meer opbrengen. Vandaar de verkoop

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:25

Pfoe..ik heb je hele topic doorgelezen, moeilijk hoor.
Hier ook iemand die al een paar keer een "overstap" heeft gemaakt; van rijpaarden naar shetlander, van shetlander min of meer overgegaan in NMPRS en AMHA (mini)paardjes, wel graag in de grotere maten, ik heb een A Welsh en sinds enige tijd compleet verslingerd aan de American Shetlands. Geen kleintjes, maar wel sterk, ideaal voor aangespannen werk en je hebt ze in diverse types, varierend in stokmaat van mini tot ongeveer 1.45.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 14:30

Oh er zijn meer leuke rassen... maar ik moet ook rekening houden met het lage budget voor dit moment. Ik wil daar gewoon in blijven, omdat ik hier met dames zit met een mindere gezondheid en altijd de zorg moet kunnen bieden, die nodig is.

Over een paar jaar ziet het er wellicht weer anders uit, maar dat is een zorg voor dan.
Kan natuurlijk een paar jaar wachten en hopen dat het dan beter gaat, maar dat vind ik wel jammer... dat betekent dus ook een paar jaar niets doen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:46

Een vriendin van mij heeft altijd met shetjes gemend. Ik had eerst ook zoiets van... zo klein en dan ons tweeën trekken? Geen enkel probleem, het was gewoon leuk. Shet vond het leuk, wij hadden lol, werkte heerlijk. Lange tochten gemaakt door de bossen.

Toen ik een kind was kwam de voddenman nog langs, die haalde schillen en oude lappen op. Hij had een grote platte kar, waarop hij zelf zat met alles wat hij ophaalde. Dat kostte die shet zo te zien geen moeite.

Ik heb nooit speciaal iets met shetty's gehad, maar door goede ervaringen ben ik ze erg leuk gaan vinden. Ze zijn sterk en de meeste die ik kan zijn goed gehumeurd. Soms zie je er een die je zo wel mee wilt nemen, geweldig karakter, erg geduldig en toch niet saai.

Verder, lees de boeken over 'de Ponyhof' eens van Lise Gast, die fokt shetlanders en ijslanders en daar deed ze alles mee.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:11

Liljebo: je zult het toch zelf moeten uitmaken; wij zien niet wat jouw dagelijkse lichamelijke lastige momenten zijn en hoe lang die aanhouden. En die financiéle buffer moet niet te snel slinken.
Hier worden paarden naar het slachthuis gebracht, omdat mensen geen geld meer voor het onderhoud. Je zou zo'n paardje te pakken moeten krijgen. En het dan naar Zweden zien te krijgen.............

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 16:27

Ja, snap ik natuurlijk, dat ik de beslissing zelf moet maken.
Maar erover schrijven kan soms helpen zelf eea op een rij te krijgen :)

Het feit dat ik hier minder gezonde paarden heb staan en weet hoe hard de klap aankomt als ze allemaal gaan sukkelen, is voor mij een belangrijke reden om binnen een budget te blijven.
Ook hier (en overal) komen mensen in de problemen omdat er geen geld meer is/worden paarden naar de slacht gebracht
Al moet ik eerlijkheidshalve erbij zeggen dat het niet zelden zo is dat paarden naar de slacht moeten omdat baasje een oudere/paard met problemen/etc wil ruilen voor een jong exemplaar en geen geld(of wil) heeft voor 2 paarden.
Maar daar doe ik niet aan. :) De oudjes blijven hier zolang ze dat zelf nog ok vinden.

Paard 'redden' van het slachthuis vind ik geen optie. Dat kan ik hier in zweden ook doen. Maar dan kom ik bij de warmbloeddravers, oudjes of gebrekkigen. Gezien ik hier al een koudbloeddraver, een trekpaard met lichamelijke problemen en een bejaard shetje heb staan, wil ik nu toch echt een gezond paardje waar ik iets mee kan doen.

Rosieposie... ik ben natuurlijk al weg van shetters. Heb er zelf ook gehad (en heb nog een bejaard exemplaar :) )

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:56

Hum geen optie dus, je zit niet op nog meer kneuzen te wachten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 16:59

Nee, niet echt.... Ik heb deze kneusjes ook niet bewust daarop uitgekozen, maar het is niet anders en ze mogen gewoon blijven tot hun laatste dag.
Maar het is een kostbare hobby, zo'n eigen Brooke Hospital, dus nee, niet er nog bewust eentje erbij nemen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:03

Ik herken het gevoel. Wij hebben een welshje van 21, een stel stokoude geiten, 5 erg oude katten en we komen om in de dierenartskosten. Maar alles blijft. Alleen hebben we een paar maanden geleden een moedergeit met 2 geitlammeren erbij gekocht en dat jonge spul is zo leuk!
Zoals mijn dochter het uitdrukt: het is heerlijk om ook dieren te hebben die niet op sterven na dood zijn...