2 shetjes krijgen nooit aandacht..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:54

Mindypony schreef:
Ik hoef niet meer opgevoed te worden,en sommige reacties zijn niet nodig.
Het gaat in dit forum om antwoorden te krijgen op je vragen op een normale volwassen manier,niet om te vertellen hoe jou mening hierover is,daar zit ik helemaal niet op te wachten joh,het gaat me om het welzijn van dieren,en dat is voor mij wat telt.
En toestemming heb ik allang,er bestaat ook zoiets als watsapp :D

Is ook niet de bedoeling. Ik denk dat sommige mensen wat geschokt waren en dachten dat je het zonder toestemming had gedaan. Ik neem aan dat je het zelf ook niet prettig zou vinden als iemand zich zonder overleg met jouw pony's zou bemoeien? Ik denk overigens dat ze beter af zijn buiten. Jaarlingen en zeker shetten horen imo niet op stal. Dat zijn sobere en winterharde pony's.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:56

Ik vind het eerlijk gezegd een erg vaag verhaal... eerst zeg je dat de eigenaars zo triest zijn dat ze hun dieren aan hun lot over laten en dat je ze dus maar binnen hebt gezet op eigen houtje. En nu heb je ineens hun whatsapp nummer? Dan had je toch net zo goed éérst kunnen whatsappen voordat je negatieve dingen over ze op bokt gaat zetten?

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:57

Mindypony schreef:
er bestaat ook zoiets als watsapp :D

gelukkig :D nouja succes ermee!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: 2 shetjes krijgen nooit aandacht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:58

Sorry maar ik blijf het not done vinden om die beesten nu op stal te zetten. Paarden horen buiten! Als je die stal uit kunt mesten kun je toch ook wel een keer per dag water brengen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:59

Xloveskanjer: ik zou net zo goed een bordje bij een hoefbevangen pony hangen. Vraag is alleen of dat in sommige gevallen ook echt werkt ;)
Sterker nog, aan de afrastering bij mijn wei hangen diverse bordjes met leuke cartoonplaatjes van moddervette paarden, allerlei eten met een verbodsbord, en de tekst 'niet voeren!' met vervolgens een leuk gedichtje als 'al kijken we nog zo zielig, voer ons niets bij. Anders kunnen wij enkel nog rollend door de wei'. Komt wat leuker over dan alleen 'verboden te voeren!'.

Maarja, mensen 'bedoelen het goed' en denken: 'ach, een beetje appels/wortels/brood kan toch geen kwaad'. Dus zijn er ook hier helaas nog steeds mensen die er het gevaar niet van in zien, bijv. ook niet van een bak met gras uit hun grasmaaier bij mijn pony's gooien.
Jammer voor mij dat vervolgens 1 van mijn pony's daardoor met een flinke slokdarmverstopping stond....

TS: ons gaat het uiteraard net zo goed om het welzijn van die dieren. als paardeneigenaar spreek je soms vanuit een iets andere hoek dan als iemand die het soms 'zielig' vind en meent uit goedbedoeldheid wat te doen.
Je vraagt hier toch zelf om advies? Nou, dan zijn er een hoop mensen die zeggen: afblijven, niet zomaar ongevraagd op stal zetten.

En hoe dat zit met 'die vrouw' waar je nu toestemming van hebt en wie dat is (want de eigenaar was toch op vakantie?) begrijp ik dan niet helemaal, beetje onduidelijk, maargoed, het zal wel goed zijn dan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:02

Mindypony schreef:
En toestemming heb ik allang,er bestaat ook zoiets als watsapp :D

Als jij zo ontzettend volwassen bent had je je natuurlijk ook al lang en breed bedacht dat het heel handig is om dit soort dingen in je OP te vermelden.

Blijft dat het niet zo heel tof is om op bokt te verkondigen dat jij vindt dat ze haar paardjes te weinig aandacht geeft. Zoiets doe je niet. Maar ik neem aan dat je haar daarover ook al wel geappt hebt ;)

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:03

JoyCiej007 schreef:
En hoe dat zit met 'die vrouw' waar je nu toestemming van hebt en wie dat is (want de eigenaar was toch op vakantie?) begrijp ik dan niet helemaal, beetje onduidelijk, maargoed, het zal wel goed zijn dan.

ja dit zit mij ook wat dwars.
het begint steeds minder geloofwaardig te worden...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:06

Ook ik zou er niet om kunnen lachen: blijf van andermans (buiten)ponies af!
Je gaat dik in de wintervacht staande Shetten toch niet NU opeens binnen in een -zo ik het gelezen heb nu dus afgesloten - stal zetten?
Wellicht gaat het om een alleen dicht zittende onderdeur (van dubbele staldeur), dan komt er tenminste niet een plotselinge warmteval, maar blijft overeind dat deze Shetten dat waarschijnlijk totaal niet gewend zijn, en door de stress/ongewoonheid nog eens kunnen gaan zweten, hetgeen de vacht van BINNENUIT (van de huid af) doornat maakt.
Als de ponies geen stal (binnen houden) gewend zijn maak je de boel alleen erger, niet beter. Een 1-jarige met wintervacht die helemaal geen stal of schuil heeft is niets bijzonders, zeker niet voor een Shet.

Openen die staldeur, als ze nu nog binnen staan opgesloten, en wel meteen! Shetten naar buiten, en water in emmers/speciekuip aanbieden. Gaan ze gelijk drinken, weet je genoeg: dan hebben ze water te kort (gehad).
Sneeuw voldoet inderdaad IN GEEN ENKEL GEVAL, er dient PER SHET minstens 25-30 liter water per dag te worden aangeboden/beschikbaar te zijn.
Liefst (ivm bevriezing) over meerdere keren per dag verdeeld aangeboden. En let op dat het opgedronken wordt : een emmer wordt al gauw omgegooid!
Aan voedsel dient louter schraal hooi of desnoods stro aangeboden te worden, als er werkelijk en met zekerheid NIETS (ook niet onder de sneeuw) voor de Shetlanders te eten valt. EN GEEN ANDERE VOEDINGSMIDDELEN, dus ook geen oud brood, wortelen appels of iets dergelijks.

Verder lees ik dat TS op die locatie -als volwassen vrouw - met haar dochter zelf een Shet verzorgt, dan hoop ik toch op enig gezond verstand en weet zij toch wel meer over het reilen en zeilen qua onderhoud van deze andere 2 Shetten? Zijn zij (onder de wintervacht) mager? Zijn de hoeven tijdig bijgehouden/bekapt? Is het ZEKER dat er helemaal niemand daar ooit water of eten (hooi) verschaft en is het ZEKER dat de eigenaar op vakantie is? En niemand anders gevraagd heeft naar de Shetten om te zien?

Vind het altijd nogal voorbarig om maar aan te nemen dat er dieren verwaarloosd worden als je de ins en outs niet uit eerste hand kent.

Heb hier ook eens Dierenpolitie en naderhand nog Dierenbescherming over 't erf gehad voor mijn 2 Shetten: had ook iemand van buiten het dorp melding gemaakt: onvoorstelbaar, wat een onzin je dan over je heen krijgt. Helemaal niets aan de hand: ze hadden blijkbaar niet eens door dat de Shetten een opgehoogde DROGE vet opgestrooide stal van 4 x 6 meter hadden, naar believen in en uit te lopen, 24/7.
De melding ging er over dat ze permanent in modder paddock stonden, zonder meer.
Je schrikt je dan rot: hele dorp weet dat ik die Shetten (en verderop nog 2 bonte paarden) al JAAAREN heb, en dat mijn dagelijks leven van 6.00 tot 12.00 uit (mijn) paarden en ponies bestaat, alleen al het uitmesten, opstrooien, aan en afvoer (stro en mest) en verzorgen van die dieren en voorzieningen, neemt dagelijks heel veel tijd.

Dat doe ik dagelijks met veel plezier. Ook NU zou men weer kunnen gaan melden: er staat geen zichtbaar water. Nee, dat klopt: dat staat nu binnen in de hoek van de inloopstal, ingebed in stro, daar bevriest het tot op heden niet.

Uiteraard ben ik het er mee eens dat als paarden/ponies langer dan 24/48 uur in deze weersomstandigheden geen enkele beschikking hebben over water en hooi, dat er dan actie (door wie dan ook) dient te worden ondernomen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:10

terpentijn schreef:
Uiteraard ben ik het er mee eens dat als paarden/ponies langer dan 24/48 uur in deze weersomstandigheden geen enkele beschikking hebben over water en hooi, dat er dan actie (door wie dan ook) dient te worden ondernomen.

Ik denk dat iedereen het daar mee eens is... waar ik het dan niet mee eens ben is dat de actie in zou moeten houden om de ponies lukraak in een dichte stal te mikken zonder ruwvoer of water.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:12

Van andermans pony's blijf je af. Punt. Als er zaken zijn die je niet bevallen, neem je contact op met de eigenaar of desnoods de DB, maar het is niet van jou, dus je doet verder niets. Er is vaak meer dan een buitenstaander kan zien. Ik word er echt niet goed van als mensen bij mijn pony het weiland in lopen, voeren etc. Blijf er van af! (ja sorry, hier zit ook wat frustratie van dit soort praktijken...)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:09

Goh, ben ik igg niet de enige die vind dat je van andermans dieren af moet blijven.
TS: jij zegt 'jullie hoeven me niet op te voeden'. En dat je op je 13 jaar zoiets had 'mijn pony afblijven' maar, 'haha, nu al lang niet meer, kom op zeg'......

Omgekeerde wereld? juist kids en pubers hebben nog wel eens de neiging dingen uit te halen die niet kunnen, en aan andermans dieren te zitten. Juist volwassenen zouden over voldoende gezond verstand en fatsoen moeten beschikken om dat níet te doen, om er vanaf te blijven. Bij jou zit het dus blijkbaar andersom.......

Dus ja, je begint zelf over opvoeding..........
als jij werkelijk van mening bent dat jij zomaar zonder toestemming (want die heb je misschien nu, via de één of andere vage weg, maar vraag mij af of dat echt van de eigenaar van de pony's is) want jij hád geen toestemming op het moment dat jij die beesten op stal opsloot etc., dan ja......... klopt er idd iets niet qua gevoel wat je wel en niet kan/mag/behoort te doen.

Kan alleen maar hopen dat die beestjes z.s.m. uit die stal worden gehaald. Deur opengooien en laat maar lekker gaan. Wak in de sloot/meer maken, evt. bak water er bij, klaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:45

Niekje51 schreef:
Van andermans pony's blijf je af. Punt. Als er zaken zijn die je niet bevallen, neem je contact op met de eigenaar of desnoods de DB, maar het is niet van jou, dus je doet verder niets. Er is vaak meer dan een buitenstaander kan zien. Ik word er echt niet goed van als mensen bij mijn pony het weiland in lopen, voeren etc. Blijf er van af! (ja sorry, hier zit ook wat frustratie van dit soort praktijken...)

als ik zo zou redeneren zouden er al heel veel paarden het leven gelaten hebben hoor.(maar goed,ik heb contact met de DB dat is iets anders natuurlijk)
Water neerzetten kan geen kwaad,eventueel een plak hooi neergooien ook niet.
Ze opsluiten vind ik te ver gaan.

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:12

nee je kan ze beter laten staan zonder water enz.. nou ik vind het goed hoor ik zou het zelfde gedaan hebben

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:18

lotteenjoy schreef:
nee je kan ze beter laten staan zonder water enz.. nou ik vind het goed hoor ik zou het zelfde gedaan hebben

Meiske heb je het hele topic wel gelezen? Er staat nergens dat ze ze zonder water moet zetten. En geloof me als jij dit bij mijn pony's zou doen zou je een heel groot probleem hebben!

TS, ik ben wel benieuwd. Heb je ze inmiddels buiten gezet?

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:47

Wat een rommel wordt dit topic, ik had gewoon moeite om ergens te lezen hoe het nu eigenlijk met de pony's zelf gaat.

Ik kan me best vinden in de posts van JoyCiej007, ik heb ook een aantal voorvallen gehad waarbij mensen goedbedoeld allerlei rommel aan je dieren geven. Bordjes met 'niet voeren' etc. helpt hier ook niet, die worden gewoon meegenomen :?

Dus ja ik zou ook erg boos worden als ik hoorde dat iemand even denkt mijn paarden op te sluiten of een jong dier dat niks gewend is een trauma te bezorgen.

Toch vind ik het ook jammer dat de DB zo snel gebeld wordt. Ik zou het werkelijk een verademing vinden als men gewoon bij mij zou aanbellen om te vragen of de paarden over voer/water beschikken in plaats van direct de DB te bellen of zelf actie te ondernemen. Als mensen zelf de moeite nemen om de eigenaar te achterhalen en te vragen naar de paarden stoot je niemand voor het hoofd en hoeven de dieren zelf er ook niet onder te lijden.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:27

Ik moet zeggen dat ik het ook een vreemd verhaal vind, waarom is de eigenaar dan niet direct benaderd via what'sapp.?

De 1e en de laatste keer dat iemand 2 van mijn shetten midden in de winter in een stal heeft gezet heeft het arme dier een forse groene snotneus opgeleverd. Deze persoon zou alleen 1 dag hooi voeren en water checken, maar vond het ook nodig om ze binnen te zetten. ""Ze waren zo sneu, ze stonden met hun hoofd in mijn jas." Ja daar kwamen de broodjes net uit.

Water moeten ze hebben uiteraard, maar hoe groot is het weiland en hoeveel sneeuw ligt erop. Mijn shetten hebben goed hooi beschikbaar maar eten liever het gras onder de sneeuw, het hooi is er alleen voor mijn eigen gemoedsrust.

Hoe is het nu met de diertjes, staan ze buiten, of hebben jullie een oplossing kunnen vinden waardoor de stal op kan naar het weiland toe?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:23

Ik denk niet dat Ts nog gaat reageren., na dit bombardement van kritiek.
Hoop echter wel dat ze zich de diverse posts ter harte heeft genomen, en zich in het vervolg als een volwassene gedraagt.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:02

Niekje51 schreef:

je blijft er zeker AF.
kwam 2 weken geleden aan bij ponylief. En waar waren de manen?
Niet waar ze hoorden hoor.
Prachtig recht afgeknipt. niet dus.
(dader inmiddels gevonden_)

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:36

ja ik ben er wel mee eens dat je niet zomaar andersmans pony moet zitten punt.. vindt sommige reacties wel wat fel.. maar aan de andere kan snap ik dat ook wel..
bij mijn oude stage (kinderboerderij waar ik daarna nog regelmatig kwam) hadden ze van die grote belgische trekpaarden,, en natuurlijk met een heel groot bord NIET VOEREN!!!, en ja mensen zijn blind denk ik... maar toch voeren en voeren,, uiteindelijk (mijn lievelings) paard ( genaamd guus) dood.. het andere paard bleef over.. kwam een groot bord voor Guus dat hij door voeren van de bezoekers is dood gegaan, en staat er doodleuk een man het andere paard te voeren.. aangesproken dat het echt niet mocht,, zegt die man doodleuk ja ik blijf het gewoon doen..

jaa ik snap het allemaal... wel
zou handiger zijn geweest alvorens je handelde eerst de eigenares gesproken te hebben,, het blijkt dat ze er nu heel blij mee was,, maar wat nou als ze dat niet was..

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:43

Poeh mijn ponys stonden ook altijd buiten,, oke ze hadden wel eten en water en ik zou wel degelijk pis en pis neidig zijn als iemand ze binnen had gezet... Laat de beestjes lekker buiten ipv ieder op een vierkante meter :(

heartbeat999

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:26

blijf gewoon van een andermans dier af, en hou je aandacht bij je eigen!
Ik zou laaiend zijn als ik erachter kwam dat iemand aan mijn dieren zat, of zomaar voerde, of op stal zette!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:33

Ik vind da TS ook geen hooi moet gaan voeren! Je weet immers nooit of die pony daar misschien niet tegen kan!

Water neerzetten kan geen kwaad, maar ga nooit andermans dieren lukraak lopen voeren!
Je hebt geen idee hoeveel schade je daarmee kan aanrichten!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:58

simodi schreef:
Ik vind da TS ook geen hooi moet gaan voeren! Je weet immers nooit of die pony daar misschien niet tegen kan!

Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Nu zul je mss wel toestemming hebben maar voordat je die had zou je dat nooit moeten doen. Evenals zomaar buitenpaardjes binnenzetten. Uberhaupt aan andermans paardje komen.
Jij zegt wel in een eerdere post dat je juist blij zou zijn als mensen voor jouw dieren zouden zorgen als je er zelf niet bent maar zou je het fijn vinden als zomaar iemand het doet, niet iemand die je zelf hebt gevraagd? Ik zou het totaal niet leuk vinden als 1 of ander persoon zomaar bij mijn pony alleen al in de wei komt.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:38

JoyCiej007 schreef:
:') zo heftig zijn mijn posts niet eens mensen.

En nee, gestresst ben ik zeker niet. Zit heer heerlijk bij 't kacheltje achter mijn laptopje met een paar lekkere crackers met kaas, kopje koffie en een cup á soup.

Ik probeer alleen TS aan het verstand te peuteren dat je van andermans kinderen/dieren af hoort te blijven.
En als je de vergelijking die ik zojuist maakte niet begrijpt of overdreven vind, dan begrijp je mijn hele punt zeker ook niet.

Hoevaak hoor je wel niet van shetjes die op een paddock staan, zonder gras, met af en toe wat hooi. Omdat ze hoefbevangen zijn of net zijn geweest, of zelfs chronisch hoefbevangen. En hoe vaak hoor je dan wel niet dat mensen die beestjes 'sielugh' vinden omdat ze niet op het gras staan, en 'niets te eten hebben'? En je wil niet weten hoeveel mensen dan, 100% goedbedoeld, vervolgens de beestjes dan zelf maar gaan voeren door er brood, appels of wortels bij te gooien. Of zelfs het afgemaaide gras uit hun tuin.

Nee lekker, als eigenaar wordt je daar echt niet blij van hoor! Mag er dan niets van gezegd worden 'want de mensen bedoelden het zo goed?'.

Het gaat mij er om dat TS het 'goed bedoelen van iets' als excuus gebruikt en ook als redenatie 'als ik iets goed bedoel, dan mag ik dat gewoon doen, is helemaal niet erg'.

die goede bedoelingen kunnen er wel voor zorgen dat de pony's in die stal compleet uit de pan flippen, of gigantisch staan te zweten daar binnen, of de stal slopen, etc. etc.

Hierin ga ik met je mee , mijn shetje stond deze zomer enkele weken buiten op een kleinere weide dan zijn normale omdat we het gras wat wouden laten groeien want door de regenval was deze voor een deel helemaal vermodderd. Op de andere kleinere weide was er nog voldoende gras voor die paar weken en iedere dag voederden we hem wat bij met wat hooi en wortels. Naast de weide is er een klein bedrijf en blijkbaar vonden de werknemers van dat bedrijf dat mijn pony 'te weinig' voer had en gaven ze hem gewoon hun boterhammen en broodkorsten ( waar welliswaar nog choco , kaas , ham etc tussen lag ) , ik kon mijn ogen niet geloven ! Om geen ruzie te starten hebben we een bord gehangen met 'verboden te voederen' , tot mijn grote spijt lagen er de volgende dag toch weer enkele boterhammen. Ben dan gaan praten met de directie van dat bedrijf en ze gingen ervoor zorgen dat het ging stoppen. Dan na enkele weken ( hij stond weer lekker te grazen op zijn grote weide ) , kregen we de dierenbescherming aan ons deur?! :? ,
Die mensen hebben hun gewoon kriekgelachen _O- , Hij had een schuilstal , voldoende vers water , mooie verzorgde hoefjes en voldoende gras en je zag nog enkele overblijfselen van de wortelen die ik die ochtend was gaan brengen. Ze zijn maar 2min gebleven en veronschuldigden zich voor het ongemak := Ik was wel razend op het bedrijf naast ons.. Gelukkig zijn ze er nu mee gestopt maar ik HAAT het als vreemde mensen zich ' bemoeien ' met het lief en leed van andermans pony en zeker als dit erg misplaatst is ;)