Hengstenkeuzes 2013

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:48

mag ik dan tussen door iets vragen als de veulens voor verkoop staan wat verwachten jullie dan dat ze op moeten brengen??b.v een american miniture horse.
want volgens mij als goed gaat zoeken vind je zulke mooie dure paardjes ook makkelijk op de paarden markt

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:10

Prijzen voor veulens verschillen afhankelijk van geslacht, afstamming, beweging, kleur, prestaties ouders etc. etc.

De echt, kwalitatief goede american miniatures met alle juiste papieren goed in orde vind je (nog) niet op de paardenmarkt hoor.. :n
Enkelen staan al wel op de markt maar of ze mankeren dan iets of de papieren zijn niet meer in orde of incompleet. En bovendien is er binnen het ras, net als bij elk ander ras behoorlijk wat kwaliteitsverschil qua bouw, beweging, showkwaliteiten etc.

Daarnaast fokt echt niet iedereen puur voor de verkoop. Natuurlijk zullen er een aantal veulens verkocht gaan worden. Ikzelf, en dan praat ik alleen voor mezelf, fok niet voor de verkoop. Ik fok voor mezelf, om een in mijn ogen ideaal minipaardje te fokken voor o.a. het aangespannen werk en shows etc. Ik heb land en ruimte genoeg dus wanneer ik iets te koop aanbied maar de juiste plek dient zich niet aan, MOETEN mijn paardjes niet weg, ze MOGEN weg naar een fijn tehuis.

Mag ik dan nu op mijn beurt vragen waarom je deze vraag stelt? Omdat je daadwerkelijk geintresseerd bent of om er een discussie over te starten? Dit is namelijk niet het onderwerp van dit discussie topic, hengstenkeuzes voor 2013 wel.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:04

Leuk topic :D
Ik ben ook nog niet definitief uit mijn keuze's hihi.
Heb wel wat ideeen maar ja mijn bank rekening moet dat wel toestaan ;)
Eerst maar eens zien wat de combi's 2013 gaan doen *D
Ben daar zo benieuwd naar!! :j

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:02

Ik heb de keuzes ook nog niet helemaal rond.
Ook mijn portemonee zegt weleens stop......
Volgend jaar krijg ik als het goed is drie veulentjes. En ik denk dat ik de combi josje met berrie nogmaals ga maken.
En flirtje gaat voor de herkansing naar thunder. en twilight gaat denk ik met diego, ipv chakira met diego.
Maar hier ben ik nog niet over uit. Ik ga gewoon eerst even afwachten hoe de veulentjes eruit zien.

joysjuh1987

Re: Hengstenkeuzes 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:13

Ik ben er ook nog niet uit. Ik wil eigenlijk wel eerst kijken wat er uit deze combi komt. Misschien doen we dezelfde hengst dan wel weer en anders wil ik kijken wat de hengst Chico van alana op de keuring zal doen. Dit vind ik ook wel een leuke hengst. Mooi klein en Slang gebouwd. In combi met onze merrie zou dat ook erg leuk kunnen zijn. We weten het dus nog niet....
Wij fokken puur om onze bloedlijnen voort te zetten en om de paardjes kwa kwaliteit te verbeteren. Je probeert paardjes te fokken zoals je ze zelf graag ziet. En tuurlijk moet je dan wel eens afscheid nemen maar ik fok niet met het doel het gelijk te verkopen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:07

Eerst maar eens een gezond veulen en een gezonde merrie na de bevalling in 2013 ;-)
Ik denk dat ik ze net als Dennis ook leeg laat komend seizoen, Bloembol is nu 22, het is wel welletje geweest en met de veranderde stamboekreglementen van het NSPS is de ''fokkerij'' ten dode op geschreven.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:21

Uiteraard ga ik ook voor een gezond veulen en een easy bevalling. Maar toch moet je al wel vooruitkijken wat je evt al zal willen. Als het niet goed zou gaan zou ik haar ook niet zo weer laten dekken maar als je kijkt heb je nog niks vaststaan ja

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:51

Ik ga waarschijnlijk ook voor Zegmar. Al moet ik nog wel meer info inwinnen over hem. Vooral over zijn, zijn ouders, karakter weet ik weinig. Wat ik buiten bouw en beweging wel belangrijk vind.
Bonny zal gedekt worden en misschien Emma.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:57

Ik heb een veulen gehad van Zegmar, zat echt geen kwaad in. Nu was de moeder ook wel erg lief en rustig. (Nog steeds hoor :P ) Als je het makkelijk wilt en niet zijn hele stamboom wilt uitpluizen heb ik die wel voor je.

Trouwens, heel slecht van mij maar bedenk me net dat ik een halfzusje van hem heb staan :o En dat is echt een stikbrave pony. Laat daar de kindertjes van de camping op rijden als ze niet te groot zijn.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:03

Ja zo heb ik ook twee jaar geen veulen gehad. Bewust/onbewust, maar aan de andere kant geen probleem geweest. Was er achteraf ook wel blij om.

Ook ik ben bewust keuzes aan het maken. Zolang het maar binnen mijn budget past. lees.... het er voorover heeft.
Tja en elk jaar maak ik weer keuzes wie er mag blijven en wie er mag gaan. Zo zit dat en niet anders. Voor wie fok ik??? Tja voor me zelf en voor het stamboek. Je wilt natuurlijk ten alle tijden toch een correct veulentje met super bewegingen?

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:54

Thanks DeSa. Emma is behoorlijk dominant en karaktervast, wat niet erg is, maar wil er wel rekening mee houden. Bonny is een goedzak voor haar is het aanvulling in de beweging. Wil je de stamboom pb-en?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:20

Mijn merries Peaches en Dance gaan zowiezo naar Libertymeres Velvet Buckeroo.
Daisy grote kans dat die weer naar Circle S Painted Vegas gaat ben nu al heel benieuwd naar die combi.
En Fire heb ik wel een paar op de lijst maar wie weet wat ik nog tegenkom mits het LWO negatief en bij een stamboek is/word ggk. ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:31

Meavey schreef:
Daisy grote kans dat die weer naar Circle S Painted Vegas gaat ben nu al heel benieuwd naar die combi.
En Fire heb ik wel een paar op de lijst maar wie weet wat ik nog tegenkom mits het LWO negatief en bij een stamboek is/word ggk. ;)

is fire lwo+ dan?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:40

Wat leuk Linda, 2 naar Bob :D

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:35

Helaas dit jaar geen levend veulen voor ons maar wel een prachtbeestje. Ik had bepaalde dingen waarvan ik droomde dat dat aan het perfecte veulen zou zitten en dat was zo alleen hebben we er dus niks aan. Aan gezien de merrie het erg goed maakt en volgens de DA wel gewoon weer bij de hengst kan gaan we dit jaar weer voor dezelfde hengst in de hoop volgend jaar een gezond veulen te mogen krijgen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:39

ilse_89 schreef:
Tuurlijk heeft iedere pony z'n eigen punten die verbeterd kunnen worden.
Als ik zelf 1 of 2 merrie's zou hebben om te dekken zou ik ook zeker naar deze punten kijken.
In mijn situatie met zo'n aantal merrie's is het gewoon te duur om al mijn merrie's naar een hengstenboer te brengen
en door verschillende hengsten te laten dekken.

Maar ga je dan voor kwaliteit of kwantiteit? Collin heeft een 3e premie en krijgt dus max 5 dekbonnen voor een jaar. Hoe doe je dat met de rest van de veulens? Ik zou liever 2 of 3 merries naar goede hengsten brengen die de merries aanvullen op de zwakke punten dan lukraak 10 merries bij 1 hengst gooien. Ik wil namelijk dieren fokken met een goede premie waarbij het hele plaatje gewoon klopt. Daarnaast zou ik niet fokken met een dier wat er bij het NMPRS veterinair niet doorkomt :n

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:52

jolandje schreef:
Meavey schreef:

is fire lwo+ dan?

Ja dat leek mij wel duidelijk ook :D

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:59

@sappos.. Geen zorgen.. Coco is weg en mijn merries (3 stuks) worden aabkomend jaar misschien niet eens gedekt.
En als ze wel gedekt worden, breng ik ze weg naar een "goede" hengst die erbij past

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:46

Dat is wel slimmer :j

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:00

Halona vertrekt binnen enkele weken weer naar Couragio. Normaal had ze reeds rond deze periode een veulentje gehad van hem, maar dat is ze spijtig genoeg kwijtgeraakt in november.
Dus dit jaar weer deze combi:

Stal Heijden Velvetbucks Halona
(v. Libertymeres Velvet Buckeroo )
Afbeelding

X

Silver Plates Baccarra Couragio
(v. Little Kings Buckeroo Baccarra )
Afbeelding

De hengst voor 2014 ligt ook al voor 95% vast :D

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:57

Hier zijn er dus een aantal dingen veranderd in hengstenkeuze. Drie meiden zijn drachtig

Viga van het Hultje x Circle S Painted Vegas 1 Juni

Iris van de Madina's Hoeve x EHR Little Orion Light Star 2 Juni

Bar B Zeus Covergirl x Magic Mans Thriller 30 Juni
Laatst bijgewerkt door Bassenqua op 28-11-13 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:01

Dennis schreef:
Hier is nu alles leeg. En blijft dat komend jaar 99% zeker ook.
Heb wel genoeg leuke ideeen, daar ligt het zeker niet aan.

Mijn keuze is het zelfde gebleven. Vorig jaar alles leeg, nu alles leeg.
En voor komend jaar geld weer dat 99% zeker alles leeg blijft.

Ik vind het zonde en het kriebelt enorm. Maar als je simpelweg niets verkocht krijg voor een redelijke prijs is voor mij de lol er af.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:05

Dat kan ik begrijpen hoor. Ik ontkom er bij sommige merie's niet aan vanwege hun gewicht, doe al om het jaar om het binnen de perken te houden. Jij sport ook veel met je paarjes natuurlijk, op die manier is het gewicht ook onder controle te houden denk ik. Hier zijn ze er niet allemaal geschikt voor maar er moeten er toch echt een paar aan gaan geloven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:33

Dekken om op gewicht te houden vind ik niet de juiste reden.
Hier komen ze heel beperkt op het land (lees: hooguit 3 uurtjes). Want die 2 á 3 keer in de week dat ik max een half uurtje met ze train is echt lang niet voldoende om ze op gewicht te houden.

Hier worden ze hier pas gedekt als ze gepresteerd hebben, ze moeten minimaal M lopen en minimaal 2e premie zijn. Voor die tijd vind ik ze zelf simpelweg niet goed genoeg. Een ZZ merrie die een 3e premie scoort zal hier niet gedekt worden. Maar een 1e premie merrie die het in de sport niet goed doet ook niet.
Maar zelfs dan alleen als ik denk iets verkoopbaars te kunnen fokken (kwa bloedvoering, prestaties, karakter en kleur heb ik toch wel wat unieks lopen, maar zelfs daar is geen vraag meer naar).

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:59

Hier wordt ook niks meer gedekt, sterker nog, ben eindelijk van al mijn fokmerries af en ga nu lekker genieten van de 2 schatjes die over blijven :D