Pony op proef, zou jij dat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:01

Ieder paard dat ik tot nu toe heb gehad, of heb meegemaakt, liet zich in het begin op de nieuwe plek heel anders zien dan op de plek waar het paard gewend was.
Moraal van het verhaal: mee naar huis nemen en dan een proeftijd vind ik niet handig, en niet fair naar het paard toe.
Het dier is op een nieuwe plek, met een nieuwe baas, en nieuwe paarden om zich heen.
Dit is nogal wat om mee te maken, zoveel veranderingen, en brengt een hoop onrust met zich mee.

Ik heb altijd kunnen afspreken dat ik bij de verkoper zo vaak terug kon komen om te testen als nodig was/ leek.
Dit is altijd voldoende geweest.

Daarna kopen, even met rust laten, laten settelen met de andere paarden, iedere dag wel mee 'in het regime' van verzorgen, maar nog niet direct van alles vragen.
Ik geef ze altijd even de tijd, en ga rijden wanneer ik het idee heb dat de groep rustig is en ze een beetje op hun gemak zijn. feitelijk gaat er dan vrijwel nooit iets mis.
Vaak gaat het op een nieuwe plek niet goed omdat het paard overdonderd wordt met 180 nieuwe prikkels en ook nog eens even braaf moet blijven....

Mijn advies: zoek een verkoper die echt een goed thuis zoekt voor zijn dier en je zo vaak laat komen als je wilt/ nodig vind.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:03

coroosje schreef:
@Jose ben het met je eens dat je inderdaad vaak gaat kijken bij een pony. Merk alleen dat de meeste pony's die mij aanspreken een paar honderd km verderop staan. Omdat mijn dochter op school zit en 's avonds op tijd naar bed gaat, plan je dan niet zo makkelijk een paar bezoekjes. De pony is dan al weg als wij een tweede keer kunnen kijken....

Er zijn genoeg pony's, en vast genoeg mensen waar je meermalen mag komen kijken zonder dat ie direct weg is... Als zo'n dier dan weg is, was het niet voorbestemd denk ik dan maar.

Natuurlijk kost het wat extra moeite, maar dan zie je het dier wel zoals hij is wanneer hij zich op z'n gemak voelt.... dat is het beste beeld.
Het is een aanschaf voor het leven, dus dan een paar keer 100 km heen en weer moet kunnen toch?

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:05

Ik heb zelf 2 gouden schetjes staan wat kinderen betreft, mijn dochters die er eigenlijk veel te groot voor zijn rijden er nu nog op. Voor geen goud zou ik ze op proef meegeven.
Het klikt of het klikt niet. Dan maar wat vaker komen tutten en rijden bij ons dan op proef meegeven.

stalbluemoon

Re: Pony op proef, zou jij dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:07

Ik zou dus ook de pony vasthouden voor de geintresseerde die als eerste komen kijken en niet gauw verkopen voor hun neus.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 13:08

stalbluemoon schreef:
Ik heb zelf 2 gouden schetjes staan wat kinderen betreft, mijn dochters die er eigenlijk veel te groot voor zijn rijden er nu nog op. Voor geen goud zou ik ze op proef meegeven.
Het klikt of het klikt niet. Dan maar wat vaker komen tutten en rijden bij ons dan op proef meegeven.

Tuurlijk! Maar zoals ik al zei, in jouw geval zou ik het shetje meteen meenemen na 1 keer kijken :j . Ik heb alleen wat shetten gezien die niet van kinderen zijn, maar waarvan wel wordt gezegd dat het zou passen... en dat zou ik dan wel willen testen (in een rijbak bijvoorbeeld).

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 13:09

Ninx schreef:
coroosje schreef:
@Jose ben het met je eens dat je inderdaad vaak gaat kijken bij een pony. Merk alleen dat de meeste pony's die mij aanspreken een paar honderd km verderop staan. Omdat mijn dochter op school zit en 's avonds op tijd naar bed gaat, plan je dan niet zo makkelijk een paar bezoekjes. De pony is dan al weg als wij een tweede keer kunnen kijken....

Er zijn genoeg pony's, en vast genoeg mensen waar je meermalen mag komen kijken zonder dat ie direct weg is... Als zo'n dier dan weg is, was het niet voorbestemd denk ik dan maar.

Natuurlijk kost het wat extra moeite, maar dan zie je het dier wel zoals hij is wanneer hij zich op z'n gemak voelt.... dat is het beste beeld.
Het is een aanschaf voor het leven, dus dan een paar keer 100 km heen en weer moet kunnen toch?

Heb ik er zeker voor over! (Heb inmiddels al een paar honderd km gereden :o , maar nog niks gevonden.)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:12

Ik zie dat veel mensen bij op proef ervan uitgaan dat de pony nog niet betaald is. Ik ga uit van koop met garantie zeg maar. Koper betaald het volledige bedrag en krijgt een "bonnetje" mee dat als het binnen de afgesproken periode niet mocht blijken te bevallen kan hij terug voor het aankoopbedrag. Mocht er iets gebeuren met het paard dat aantoonbare schade heeft aangekocht en ze willen het terug doen dan trek ik dat wel van het aankoopbedrag af: als ik een auto verkoop met twee weken garantie en hij komt terug met een kras dan gaan die kosten er ook echt wel vanaf van het terug te geven bedrag. Kan heel vele gezeur opleveren, maar maakt wel dat ik niet als manege ga dienen met mensen die maar onbeperkt willen twijfelen en proberen en vervolgens nooit terug komen.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:13

Ninx schreef:
Ieder paard dat ik tot nu toe heb gehad, of heb meegemaakt, liet zich in het begin op de nieuwe plek heel anders zien dan op de plek waar het paard gewend was.
Moraal van het verhaal: mee naar huis nemen en dan een proeftijd vind ik niet handig, en niet fair naar het paard toe.
Het dier is op een nieuwe plek, met een nieuwe baas, en nieuwe paarden om zich heen.
Dit is nogal wat om mee te maken, zoveel veranderingen, en brengt een hoop onrust met zich mee.

Ik heb altijd kunnen afspreken dat ik bij de verkoper zo vaak terug kon komen om te testen als nodig was/ leek.
Dit is altijd voldoende geweest.

Daarna kopen, even met rust laten, laten settelen met de andere paarden, iedere dag wel mee 'in het regime' van verzorgen, maar nog niet direct van alles vragen.
Ik geef ze altijd even de tijd, en ga rijden wanneer ik het idee heb dat de groep rustig is en ze een beetje op hun gemak zijn. feitelijk gaat er dan vrijwel nooit iets mis.
Vaak gaat het op een nieuwe plek niet goed omdat het paard overdonderd wordt met 180 nieuwe prikkels en ook nog eens even braaf moet blijven....

Mijn advies: zoek een verkoper die echt een goed thuis zoekt voor zijn dier en je zo vaak laat komen als je wilt/ nodig vind.

Heerlijk dit antwoord!! Ben ik helemaal mee eens!!
Net als een mens moet een paard ook aclamatiseren en wennen aan nieuwe stal/voer/vriendjes etc.
Soms zitten ze dan net als wij de eerste dagen/weken niet lekker in hun vel.
En wat is 'proef'? Een week, een maand, 2 maanden?
Het voelt goed of voelt niet goed en bij twijfel gewoon niet inhalen....

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:14

mijn vriendin had een paard gekocht! 3 a 4 x daar gereden!!.. super lief.. eenmaal thuis, en het paard was totaal niet meer het paard wat ze hadden gekocht, erg onrustig, overal van schrikken.. nu zit ze met een paard, komt er niet van af... kan dus ook geen ander kopen...

dus ik zeg JA paard op proef altijd doen, als het niet mag... nja daar heb ik dan mijn eigen mening over

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:15

Erg lastig. Vijf jaar geleden hebben wij onze kinderpony gekocht, nu was dit niet meteen een kinderpony, maar wat overal werd aangeboden als "kinderpony" zat ik ook niet echt op te wachten.
Jonge hengsten, net een keer een zadel opgehad etc.
Wij hebben een Welsh-pony gekozen waar wel eens een kind opgezeten had, maar die verder uitsluitend aangespannen (marathons) gereden was. Pony stond aan de andere kant van het land, enkele malen telefonisch contact gehad (door omstandigheden waren wij niet meteen in de gelegenheid om meteen te gaan kijken). Contact verliep heel fijn, mensen wilden de pony al van internet afhalen, omdat ze erg vreemde reacties kregen.
We zijn gaan kijken en dochter (net 3 jaar oud) heeft de pony gepoetst en er even zonder zadel opgezeten en we zijn gaan mennen.
Tjee, wat een pittige pony, maar goed opgevoed (niet verprutst door kinderen bv, maar opgeleid door volwassen paardenman) in de omgang en eerlijk. Pony gekocht en helemaal geweldig, inmiddels zijn ze 5 jaar een setje en dochter doet alles zelf (op de trailer, mennen, rijden, buiten rijden etc).

Maar: ze is er vaak genoeg afgevallen, ze hebben samen moeten groeien en doen dit nu nog, telkens een stapje verder.
Ik denk dat je ook als ouders het allemaal wat tijd moet geven.
Ik denk niet dat ik zelf een proeftijd zou willen afspreken, als het paard/pony dan moet verhuizen.
Ik snap dat het lastig is als het ver weg is, maar er spelen veel factoren, als je een paar keer bent wezen rijden/verzorgen en het gaat goed, dan zou ik de gok wagen en kopen. Bedenk me net dat we meteen gekocht hebben, want pony is meteen na het kijken mee naar huis gegaan := .

Hoe oud is je dochter en kan ze al een beetje rijden?

Ik zie net de reactie van Bluemoon: zo is het bij ons ook gegaan, het telefonische contact liep zo goed, dat mensen de pony voor ons hebben vast gehouden, nog voordat we zijn gaan kijken, wij hadden een goed gevoel bij hen en zij bij ons, ook omdat het niet alleen een pony voor het kind werd, maar ik er zelf ook mee ging mennen, een kinderpony (voor echt jonge kinderen) is gewoon ontzettend lastig.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:15

Mijn vorige haflinger(helaas overleden aan kanker) mocht ik een maand op proef hebben,gelukkig klikte het goed tussen ons en mocht ze blijven ;)
Daarvoor had ik ook een pony op proef, maar die is weer teruggegaan naar de vorige eigenaar,omdat hij mij een paar keer eraf had gebokt, en niet alleen mij,maar ook iemand anders,terwijl hij heel braaf was daar waar hij vandaan kwam.Ik was namelijk een paar keer wezen rijden op de plek waar hij vandaan kwam, en daar deed ie geen stap verkeerd...Was wel blij dat hij weer terug kon gaan naar zijn vorige baas....
En sinds kort heb ik weer een haflinger, die mocht ik niet op proef hebben,maar ben daar een paar keer wezen rijden,heb haar toch gekocht, iets in mij zei dat het een erg lieve pony was, en dat is ze echt wel, daar heb ik nu wel geluk mee gehad :j
Laatst bijgewerkt door Durante op 09-10-12 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

b0ukjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:16

Dat zou ik altijd doen, zo krijgen de kopers een goed beeld over hoe de pony is..

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:22

Avaluna: Helemaal met je eens.

Moet er niet aan denken dat die schatten van pony's in verkeerde omgeving terecht komen.
Helaas worden mijn kinderen te groot en denk ik ook wel eens, zal ik ze verkopen zodat andere kindjes er nog veel plezier mee kunnen hebben? Maar dat kan ik niet ben er zelf ook helemaal gek op.

Dus mensen vergeet niet echt super brave kindershetjes zijn zeldzaam en goud waard.
En vergeet niet een jonge schet kun je opvoeden zoals je zelf wil.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:23

Beauty_J schreef:
mijn vriendin had een paard gekocht! 3 a 4 x daar gereden!!.. super lief.. eenmaal thuis, en het paard was totaal niet meer het paard wat ze hadden gekocht, erg onrustig, overal van schrikken.. nu zit ze met een paard, komt er niet van af... kan dus ook geen ander kopen...

dus ik zeg JA paard op proef altijd doen, als het niet mag... nja daar heb ik dan mijn eigen mening over

En wat is die mening dan?

Het heeft natuurlijk twee kanten... Als verkoper kan je een paard 6 weken (bijvoorbeeld) mee op proef geven, Beestje heeft een heerlijk mondje, en komt 6 weken later terug met een bek van beton... Tja...

Het werkt gewoon twee kanten op :j

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:28

Onze pony is ook echt goud waard, is de beste aankoop ooit geweest.
Doordat we tweespan rijden staat de opvolger (maatje groter) al klaar, maar dochterlief heeft al aangeven met haar pony te blijven mennen <3 . Toen ze wat problemen hadden met de galop bood de buurvrouw aan dat ze hun pony wel mee kon nemen (Z2 en dat klikte prima), maar nee, hoor, ze gaat met haar pony, de pony die ze zelf eigenlijk alles geleerd heeft en die ook echt alles voor haar doet <3 . Zij is zo trots op haar pony, ze heeft een paar jaar geleden ook zelf een liedje voor haar gemaakt en er komt niks tussen die twee. Ik ben blij dat het een maat is waar ze ook echt een paar jaar écht op kan rijden.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:06

stef schreef:
Beauty_J schreef:

En wat is die mening dan?

Het heeft natuurlijk twee kanten... Als verkoper kan je een paard 6 weken (bijvoorbeeld) mee op proef geven, Beestje heeft een heerlijk mondje, en komt 6 weken later terug met een bek van beton... Tja...

Het werkt gewoon twee kanten op :j

nou jah, als je mensen eerst 2 keer bij je thuis laat rijden en dan een week of 2 op proef is meer dan genoeg toch? ik bedoel als iemand 2 x erop heeft gezeten, dan kun je in elk geval wel beetje zien hoe iemand rijd, en ook daar kun je afspraken over maken, dat dat soort dingen niet gewenst zijn, en om een pony in 2 week van zacht mondje tot blok beton te brengen moet je het wel heel bont maken, en mensen die het niet willen uit slechte ervaringen oke, maar mensen die het gewoon niet willen, nja goed, dan ben je ook niet bezig met het beste voor je pony te hebben, aangezien je alleen door dagelijsk omgang met een pony er achter komt of je een klik hebt, je kan em natuulijk ook zo verkopen, maarals hij dan na 2 week niet bevalt en valt in de handel, tja,.. dan krab je je wel 2 x achter je oren denk ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:08

Goh, meestal ben ik de naïeveling ;)
Na 2x iemand te hebben zien rijden op je eigen erf heb je geen correct beeld van hoe iemand thuis rijdt. Je weet het gewoon niet.
Bij jou rijden ze m netjes, en thuis knopen ze m met een slof tussen de benen....

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:17

stef schreef:
Goh, meestal ben ik de naïeveling ;)
Na 2x iemand te hebben zien rijden op je eigen erf heb je geen correct beeld van hoe iemand thuis rijdt. Je weet het gewoon niet.
Bij jou rijden ze m netjes, en thuis knopen ze m met een slof tussen de benen....

Dat heeft niks met naiief zijn te maken, zoals ik al zei daar kun je afspraken over maken... of je maakt de afspraak dat je zelf komt kijken bij het rijden mits ze niet ver van huis wonen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:19

Afspraken zijn er om niet nagekomen te worden... Als de pony niet bij jouw thuis staat, heb je er geen zicht op. Dan kan je van alles afspreken, en dan kan je enkel hopen dat men zich aan de afspraken houdt

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:21

nja als je je pony verkocht hebt, en et klikt niet, en hij beland bij een handelaar heb je er ook geen zicht op...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:22

klopt, maar dan komt ie niet meer terug om weer te verkopen. Dan is het "jouw probleem" niet meer

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:28

o dus je ziet het als een voorwerp, ach weg is weg.. :+ , fijn joh zn pony wat waarschijnlijk zich uit de naad heeft gewerkt voorje..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:29

euh, waar zeg ik dat :?
Nogal voorbarige conclusie, maar goed, als we op die manier gaan discusieren: Succes, doe ik niet aan mee :evaw:

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:32

nou als je je pony verkoopt en hij beland vervolgens inn de handel dan is het "jou probleem"niet meer... neee geen discussie maar als je zo redeneerd over een paard.. waarom heb je in vredesnaam een paard

Wild_Horses9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:46

:j Ik heb dat gedaan met mijn Arabiertje, Yasmine, hij bleek toch niet geschikt en na 1 week heb ik hem weer teruggegeven aan de eigenaresse. Ik heb zelf 2 poeslieve Shetjes, maar die zijn ook niet altijd even leuk hoor, ik zou gaan voor die proefperiode ja.