Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
coroosje schreef:@Jose ben het met je eens dat je inderdaad vaak gaat kijken bij een pony. Merk alleen dat de meeste pony's die mij aanspreken een paar honderd km verderop staan. Omdat mijn dochter op school zit en 's avonds op tijd naar bed gaat, plan je dan niet zo makkelijk een paar bezoekjes. De pony is dan al weg als wij een tweede keer kunnen kijken....
stalbluemoon schreef:Ik heb zelf 2 gouden schetjes staan wat kinderen betreft, mijn dochters die er eigenlijk veel te groot voor zijn rijden er nu nog op. Voor geen goud zou ik ze op proef meegeven.
Het klikt of het klikt niet. Dan maar wat vaker komen tutten en rijden bij ons dan op proef meegeven.
. Ik heb alleen wat shetten gezien die niet van kinderen zijn, maar waarvan wel wordt gezegd dat het zou passen... en dat zou ik dan wel willen testen (in een rijbak bijvoorbeeld). Ninx schreef:coroosje schreef:@Jose ben het met je eens dat je inderdaad vaak gaat kijken bij een pony. Merk alleen dat de meeste pony's die mij aanspreken een paar honderd km verderop staan. Omdat mijn dochter op school zit en 's avonds op tijd naar bed gaat, plan je dan niet zo makkelijk een paar bezoekjes. De pony is dan al weg als wij een tweede keer kunnen kijken....
Er zijn genoeg pony's, en vast genoeg mensen waar je meermalen mag komen kijken zonder dat ie direct weg is... Als zo'n dier dan weg is, was het niet voorbestemd denk ik dan maar.
Natuurlijk kost het wat extra moeite, maar dan zie je het dier wel zoals hij is wanneer hij zich op z'n gemak voelt.... dat is het beste beeld.
Het is een aanschaf voor het leven, dus dan een paar keer 100 km heen en weer moet kunnen toch?
, maar nog niks gevonden.) Ninx schreef:Ieder paard dat ik tot nu toe heb gehad, of heb meegemaakt, liet zich in het begin op de nieuwe plek heel anders zien dan op de plek waar het paard gewend was.
Moraal van het verhaal: mee naar huis nemen en dan een proeftijd vind ik niet handig, en niet fair naar het paard toe.
Het dier is op een nieuwe plek, met een nieuwe baas, en nieuwe paarden om zich heen.
Dit is nogal wat om mee te maken, zoveel veranderingen, en brengt een hoop onrust met zich mee.
Ik heb altijd kunnen afspreken dat ik bij de verkoper zo vaak terug kon komen om te testen als nodig was/ leek.
Dit is altijd voldoende geweest.
Daarna kopen, even met rust laten, laten settelen met de andere paarden, iedere dag wel mee 'in het regime' van verzorgen, maar nog niet direct van alles vragen.
Ik geef ze altijd even de tijd, en ga rijden wanneer ik het idee heb dat de groep rustig is en ze een beetje op hun gemak zijn. feitelijk gaat er dan vrijwel nooit iets mis.
Vaak gaat het op een nieuwe plek niet goed omdat het paard overdonderd wordt met 180 nieuwe prikkels en ook nog eens even braaf moet blijven....
Mijn advies: zoek een verkoper die echt een goed thuis zoekt voor zijn dier en je zo vaak laat komen als je wilt/ nodig vind.
. 
Beauty_J schreef:mijn vriendin had een paard gekocht! 3 a 4 x daar gereden!!.. super lief.. eenmaal thuis, en het paard was totaal niet meer het paard wat ze hadden gekocht, erg onrustig, overal van schrikken.. nu zit ze met een paard, komt er niet van af... kan dus ook geen ander kopen...
dus ik zeg JA paard op proef altijd doen, als het niet mag... nja daar heb ik dan mijn eigen mening over
. Toen ze wat problemen hadden met de galop bood de buurvrouw aan dat ze hun pony wel mee kon nemen (Z2 en dat klikte prima), maar nee, hoor, ze gaat met haar pony, de pony die ze zelf eigenlijk alles geleerd heeft en die ook echt alles voor haar doet
. Zij is zo trots op haar pony, ze heeft een paar jaar geleden ook zelf een liedje voor haar gemaakt en er komt niks tussen die twee. Ik ben blij dat het een maat is waar ze ook echt een paar jaar écht op kan rijden. stef schreef:Beauty_J schreef:mijn vriendin had een paard gekocht! 3 a 4 x daar gereden!!.. super lief.. eenmaal thuis, en het paard was totaal niet meer het paard wat ze hadden gekocht, erg onrustig, overal van schrikken.. nu zit ze met een paard, komt er niet van af... kan dus ook geen ander kopen...
dus ik zeg JA paard op proef altijd doen, als het niet mag... nja daar heb ik dan mijn eigen mening over
En wat is die mening dan?
Het heeft natuurlijk twee kanten... Als verkoper kan je een paard 6 weken (bijvoorbeeld) mee op proef geven, Beestje heeft een heerlijk mondje, en komt 6 weken later terug met een bek van beton... Tja...
Het werkt gewoon twee kanten op

stef schreef:Goh, meestal ben ik de naïeveling
Na 2x iemand te hebben zien rijden op je eigen erf heb je geen correct beeld van hoe iemand thuis rijdt. Je weet het gewoon niet.
Bij jou rijden ze m netjes, en thuis knopen ze m met een slof tussen de benen....
, fijn joh zn pony wat waarschijnlijk zich uit de naad heeft gewerkt voorje..