shetlander kijk aub filmpje wat doen aan het bokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nellekelover

Re: shetlander kijk aub filmpje wat doen aan het bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:39

die pony die aan de teugel loopt is niet mijn pony en daar heb ik ook geen dingen over tezeggen
en ja klopt dat ze met der been der door heen ging maar dat kwam ik schrok maar als ik dan aan die teugel zou trekken die niet door haar been zat draaide ze zich om dus ik dee ze losser en dan zeg ik zachtjes hoo en dan gaat ze al langzamer maar als ik dan ga lopen trekken ofzow wordt ze wild en als ze der dan vandoor gaat kan ze vallen :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:43

Maar kijk nou zelf eens kritisch naar het filmpje; ik kan werkelijk geen rust erin ontdekken, hoe moeten de pony's dat dan ervaren?

Je kan wel alles goedpraten met 'ja maar' of juist gaan denken nu:iedereen merkt op dat het niet lekker loopt, laat ik zelf eens heeeeel kritisch kijken en ook kijken naar de tips zodat het voor de pony ook weer leuk word?

Geloof mij, je fouten erkennen is het begin van een leerproces. Met goedpraten kom je echt niet verder.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:46

nou wat een negativiteit.. Jeetje zeg. Ik zie als eerste een meid wat gek is met d'r pony. Ja er kan het een en ander beter. Leg het uit aan deze meid, heeft ze wel verdient.

@ ts. Vooral doorgaan met je pony. Vraag even wat hulp bij het juist afstellen van je hoofdstel, bit en longeerspullen. Daarnaast je hindernis wat veiliger maken. Tempo iets lager.. en vooral plezier houden! :-)

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:46

Ragdollcat schreef:
Sorry, maar er wordt heel wat afgeknoeid met de paarden/ponys met als gevolg probleempaarden/ponys.

Dus ik snap de reacties hier wel.

Ik zou gewoon lekker keihard bokken en gericht gaan raken.

sorry hoor maar wat is dit voor reactie ze doet bij mij het bokken al het minst en vandaag ging het echt super zelfs galop buiten zonder en bokje of wat dan ook ze vondt het super los gaan op en veld :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:47

En toch zou ik de galop laten vallen eerst. Begin rustig weer opnieuw bij de basis; rust in de stap :)
Zorgen dat je rechtop loopt, rustig contact met de mond houdt en in een rustig tempo laten lopen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-09-12 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:48

Ik zie ook enorm veel onrust, en die pony met de 'touwsingel' wordt de hele tijd in de mond gezeten :n

Kijk zelf nog eens kritisch naar het filmpje ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:36

Ik ben geen prof maar wil je wel helpen met dingen te laten zien en uitleggen. Kom eens een middagje hier om te oefenen zou ik zeggen. ik woon in kopstukken/mussel.

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 20:57

pipo schreef:
Ik ben geen prof maar wil je wel helpen met dingen te laten zien en uitleggen. Kom eens een middagje hier om te oefenen zou ik zeggen. ik woon in kopstukken/mussel.
oke ja ik woon in musselkanaal:) en belle en nelleke staan in 2de mond

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:08

ja dat las ik al hihi, geef maar een pmmetje als ik ergens mee kan helpen of als je langs wil komen. Dan kan ik het hier een beetje uitleggen en laten zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:31

nellekelover schreef:
ja mogen we lol hebben met onze paarden......

Als dat ten koste van je paardje gaat? Nee, dat vind ik niet. Je doet haar pijn, dat is duidelijk te zien. Noem jij dat lol hebben?

Die pony loopt niet nageeflijk, ze loopt in de krul. Maar zelfs dat zie je niet, wil je niet aannemen van de mensen die het wel zien... :n

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:38

pipo schreef:
ja dat las ik al hihi, geef maar een pmmetje als ik ergens mee kan helpen of als je langs wil komen. Dan kan ik het hier een beetje uitleggen en laten zien.

+:)+ Super dat je de meiden wilt helpen in het geluk met de pony's!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:02

Koper schreef:
nellekelover schreef:
ja mogen we lol hebben met onze paarden......

Als dat ten koste van je paardje gaat? Nee, dat vind ik niet. Je doet haar pijn, dat is duidelijk te zien. Noem jij dat lol hebben?

Die pony loopt niet nageeflijk, ze loopt in de krul. Maar zelfs dat zie je niet, wil je niet aannemen van de mensen die het wel zien... :n

Nu ben je wel aan het overdrijven hoor. En bovendien kan een shet je wel echt tegenwerken als een shet dat echt wil... nou in het hele fimpje heb ik wat bokkesprongetjes gezien... en plotseling zou ze zogenaamd haar hier zowat knevelen. Moet deze shet uberhaubt nagefelijk lopen? In de krul nee dat ook niet. Maar kom kom zeg, we trainen niet voor de olympische.

ach met wat meer vrijheid in de hals en wat vriendelijk gebruik van de leidsels/bit en met wat meer rust is er echt geen probleem hoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:25

Van mij hoeft die shet niet na te geven, zo bedoel ik mijn opmerking ook niet. Wat ik wel bedoel is dat het dier zoals het nu opgeknoopt is niet anders dan met pijn kan lopen.

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 16:52

Koper schreef:
Van mij hoeft die shet niet na te geven, zo bedoel ik mijn opmerking ook niet. Wat ik wel bedoel is dat het dier zoals het nu opgeknoopt is niet anders dan met pijn kan lopen.

ja maar ze hoeft ook helemaal niet aan de teugel doet ze zelfs zelf met losse teugel doet ze het het is zelfs en beetje raar

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:24

Als het bokken een gevolg is van de leidsels op haar kont, dan kan je haar beter eerst leren wennen aan longes tegen haar lichaam, door te longeren met dubbele longe. Begin hier niet zomaar mee, maar vraag advies aan iemand met ervaring.

Leer je pony luisteren op commando. Mocht ze dan ooit nog eens verstrikt geraken in de longe, dan zal ze stoppen en blijven staan als je dit vraagt. Zo krijg je veel minder risico op verwondingen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:36

nellekelover schreef:
Koper schreef:

ja maar ze hoeft ook helemaal niet aan de teugel doet ze zelfs zelf met losse teugel doet ze het het is zelfs en beetje raar

Waarom zitten de teugels dan zo opgebonden onder dat touwtje door?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:56

misschien is het wel gewoon goedbedoeld, bij gebrek aan een longeersingel.

we kunnen nu wel allemaal gaan roepen wat ze niet moet doen, maar het is denk ik zinvoller om te vertellen wat ze wél moet doen.

dus ts: ga een kijken hoe piet bakker het doet, daar kun je veel van leren :j

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 19:49

Waarom zitten de teugels dan zo opgebonden onder dat touwtje door?

die zitten gewoon los er onder door dus als ze losser wil kan ze dat doen maar wil ze niet als je der naast loopt even doet ze het ook

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:45

ik zou als ik jou was niet achter je pony maar schuin naast de kont gaan lopen, dan kan je hem makkelijker corrigeren en krijg jij geen hoef tegen je kop :+

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 21:28

mensen vandaag hebben we nog en singel met sjabrakje besteld :) dus als we nu weer lange lijnen gaan doen heeft belle ook en singel komt silvia moest sparen met zakgeld ik wer dus duurde langer :)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:17

Super dat je geinversteerd hebt, geweldig!! _O_
Hopelijk heb je nog lang en veilig lol met de pony's.

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:36

Allereerst supergaaf dat je zo fanatiek bezig bent met je shet! :)
Wat tips betreft, ik zou inderdaad de touwsingel achterwege laten (maar dat doe je inmiddels zie ik :) ) en het met echte longeersingel of helemaal zonder singel proberen. Ja dat kan echt, zonder singel, in het begin is het heel erg wennen met sturen enzo maar veeeeel oefenen baart kunst. ;) En uiteindelijk is dat wel het meest vriendelijk voor je pony denk ik.

Tegen het bokken naar het touw zou je misschien het volgende kunnen proberen: knoop een kort halstertouw ofzoiets aan de bovenste twee ringetjes vd longeersingel, wel zo dat het in een lusje op haar kont hangt zeg maar. Hierbij moet je wel goed opletten dat de lus zo klein is dat ze er met geen mogelijk in kan komen met haar benen als ze gaat bokken, echt een klein lusje dus! De rest van het touw kun je wegfrommelen door de rest van de ringetjes van de singel. Als je dat gedaan hebt kun je haar gewoon los door de bak/wei laten rennen met de singel om, of eventueel longeren hiermee. Als ze gaat bokken doordat ze het touw op haar kont voelt, gewoon door laten lopen en laten bokken, ze went er vanzelf aan als je dit een paar keer oefent. Maar dus wel echt zorgen dat het touwtje op een veilige manier vastgemaakt zit! ;)

Je hebt een hele leuke shet moet ik zeggen. Komt vast helemaal goed, even een paar dingetjes aanpassen en dan gewoon een hoop lol met haar maken, dat is toch het belangrijkste! :D

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:44

Je bent leuk bezig met de dieren! De stukjes waarin je ze kroelt laten echt wel je band zien met hun!
Het hoofdstel van een van de pony's is echt wel veel te groot.. Niet alleen de neusriem, ook het bit lijkt me niet op de juiste grootte. En hoe je die pony naar je toetrekt met zijn bit is ook niet echt aardig.
Ik heb ook mijn pony een paar weken met touwsingel moeten longeren. wel heb ik hierbij dan een sjabrak gebruikt, in de touwen 2 knopen gemaakt met lussen zodat de longes konden schuiven, en dat touw vastgeknoopt aan de singel die ik gebruikte bij een groter paard.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:07

Ze zeggen vaak met rijden als het paard bokt heeft het pijn of heeft te veel energie na te lang stil staan. Maar vaak is pijn
ik zie dat ze letterlijk met de snoet na de borst getrokken word puur omdat je geen ruimt geeft + korte leidsels die je wel evt door een ring kunt halen ( zorgt er voor als je voltes maakt en jij staat in het midden dat het niet over de rug gaat)
bit is te groot
verde wel leuke shet

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:17

Ik doe dit niet in de zin van nooit omdat je als je achter je paard aan rent te onrustig bent. Ik vindt de dubbele longe beter werken en omdat je schuin naast je paard kunt lopen ben je dan rustiger en hoef je zelf minder te rennen wat onrust geeft. Verder denk ik dat meer afstand en een lossere longe beter werken. Het paard is nu wel erg opgesloten.