Omdat mensen het in me topic zeiden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kwii

Re: Omdat mensen het in me topic zeiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:19

Ik zou hem gewoon laten castreren, het is maar een relatief kleine ingreep.
Waarschijnlijk voor je shet veel prettiger, omdat hij dan meer rust in zijn hoofd heeft. (Hij kan best heel lief en rustig zijn, maar het hoofd van een man...)
Veel positieve punten zijn al genoemd. Misschien kun je een lijstje maken met een aantal redenen waarom je hem wel, en waarom je hem niet zou laten castreren. En kijk daar dan eens goed naar, het is uiteindelijk jou mening die telt, en daar moet je 100% achter staan.

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 15:46

sheela schreef:
Castratie bij een hengst is een simpeler operatie dan een sterilisatie bij een merrie. Dat wordt een buikoperatie en veel riskanter dan een castratie. Waarom wil je hem hengst houden? omdat hij verder wel braaf is. Maar je wilt hem niet meer laten dekken. Waar veroordeel je hem toe? Na de castratie kan hij weer gewoon bij de merries in de wei. Nu heeft hij gezelschap van 1 andere hengst. Ruinen zijn over het algemeen een stuk rustiger. Het overgrote deel van de paardenhouders laat hun hengst ruinen. Als de karakters zou ontzettend zouden veranderen zou er ook minder castraties worden uitgevoerd.

hij is al zo rustig.....
En hij staat aan huis dus hou je, lekker aan huis en hij is gelukkig met 1 vriendje ;)

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 15:47

kwii schreef:
Waarschijnlijk voor je shet veel prettiger, omdat hij dan meer rust in zijn hoofd heeft. (Hij kan best heel lief en rustig zijn, maar het hoofd van een man...)
Veel positieve punten zijn al genoemd. Misschien kun je een lijstje maken met een aantal redenen waarom je hem wel, en waarom je hem niet zou laten castreren. En kijk daar dan eens goed naar, het is uiteindelijk jou mening die telt, en daar moet je 100% achter staan.

Ja kijk ik wil het beste voor hem, en niet voor mezelf.
Maar omdat ik zoveel verschillende meningen hoor
de ene zegt zolang hij vriendje heeft en niet last van zijn hormonen krijgt moet je hem lekker hengst houden.
Sommige ruinen zijn onzeker geworden naar cateratie... dat wil ik hem niet aan doen..

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 15:48

Fennadev schreef:
mijn hengst heeft wel tot vijf à zes omheiningen waar hij langs moet en als de laatste een keer openstaat springt hij gewoon over de rest heen, die zijn minder hoog, die laatste komt hij niet langs, dus hij heeft weleens op de weg gelopen. Het is wel mogelijk.

nope bij ons in niet mogelijk want hij is 85 cm en de hekken zijn minimaal 150cm.

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 15:50

belle_boef schreef:
Ik zou hem lekker castreren, hij is nu nog lekker rustig maar dat kan ook veranderen ;) ALs je ze castreert kan je hem overal plaatsen, kunnen er geen ongelukje gebeuren en wat heb je nou aan een papierloze hengst?
Zoals je zegt er lopen al genoeg shetjes rond.

Hengsten zijn veel leuker dan ruinen hoor.
snap niet waarom mensen zo tegen hengsten zijn.
ooit geleerd van goed opvoeden??? :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:57

Pardon ^o) Ik zeg nergens dat een hengst niet op te voeden is.

Heel wat stallen weigeren hengsten, vanwege het risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:08

Bulkl_kieta schreef:
belle_boef schreef:
Ik zou hem lekker castreren, hij is nu nog lekker rustig maar dat kan ook veranderen ;) ALs je ze castreert kan je hem overal plaatsen, kunnen er geen ongelukje gebeuren en wat heb je nou aan een papierloze hengst?

Zo simpel dacht ik vroeger ook, dat een hengst leuk was want ik zou ze goed opvoeden. Tot we zelf een hengst veulen op stal hadden staan met een behoorlijk karakter. Nee geef mij maar een ruin, scheelt enorm veel gezeik op stal (en op concours, bij de ponyclub, bosrit, strandritten ed) en ik vind het paardvriendelijker dat ze lekker met de groep mee kunnen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:13

Bulkl_kieta schreef:
belle_boef schreef:

Dat is wel heel makkelijk.. Hengsten zijn lief en braaf en als ze dat niet zijn komt het door de opvoeding :')
Heb je nooit geweten dat karakter een heel groot stuk van de hanteerbaarheid van de hengst bepaald.. :n
Je gaat alleen maar in de verdediging als mensen adviseren om hem te ruinen. Als je hem hengst wilt laten moet je dat zeker doen..

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:17

Bulkl_kieta schreef:
kwii schreef:

Maar omdat ik zoveel verschillende meningen hoor
de ene zegt zolang hij vriendje heeft en niet last van zijn hormonen krijgt moet je hem lekker hengst houden.
Sommige ruinen zijn onzeker geworden naar cateratie... dat wil ik hem niet aan doen..

"sommige" Dus lang niet allemaal :Y)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:19

Bulkl_kieta schreef:

Als je dat echt wilt, dan kun je hem het beste laten castreren, dan is hij het rustigste in zijn koppie.

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 21:38

het gaat er om dan al mijn hengsten nooit agresief gedrag hebben getoond.. En hier mensen wel alleen maar agresieve hengsten heeft.. ik doe niet aan wedstrijden en paarden staan aan huis.. bosritte strand ritten buitenritten allemaal prima.. het gaat er niet om hier wat het beste of leukste voor mij is maar voor de pony. hij is rustig en heel relexst en maak zich nooit ergens druk om..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:51

Waarom maak je een topic als je voor jezelf al een keus heb gemaakt? Je zegt toch namelijk dat iedereen die het niet met je eens is omgelijk heeft want jouw pony is zo niet...

Ik ben van mening: een hengst is een hengst. Die kunnen nogal eens onvoorspelbaar reageren op dingen. Zeker gezien het een kleinere pony (= vaak kinderpony) is gewoon castreren. Maargoed dit heeft geen zin want je laat hem toch hengst.

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 21:55

__Marloes schreef:
Waarom maak je een topic als je voor jezelf al een keus heb gemaakt? Je zegt toch namelijk dat iedereen die het niet met je eens is omgelijk heeft want jouw pony is zo niet...

Ik ben van mening: een hengst is een hengst. Die kunnen nogal eens onvoorspelbaar reageren op dingen. Zeker gezien het een kleinere pony (= vaak kinderpony) is gewoon castreren. Maargoed dit heeft geen zin want je laat hem toch hengst.

wie zegt dat ik hengst laat ik zeg all.een dat ik niet mee eens ben wat ze zeggen..
En nee het is geen kinder pony want ik ben 21;)
Hij is rustig en geen hengsten kuren,
mijn vraag was enkel of het voor hem niet zielig is dat hij niet meer kan dekken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:57

Bulkl_kieta schreef:
mijn vraag was enkel of het voor hem niet zielig is dat hij niet meer kan dekken.

Nee het is niet zielig dat hij niet meer mag dekken....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:02

Je zegt dat het geen kinderpony hoeft te zijn omdat je al 21 bent en dat hij heel lief is...Hier wat punten uit je eerdere posts....
Bulkl_kieta schreef:
-Ik ken hem totaal niet terug hoe ik hem altijd heb gekent.
-Hij rent naar eigenaar van stal en trapt...
-Hij is dol op kinderen maar wil het zoontje van stal hem laten rennen gaan die oren in de nek, hij doet niks hoor maar merk dat hij dat niet accepteert,
-ik ben bang dat er toch ongelukken gebeuren

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:04

TS wat schiet je hier nu mee op?
Dit topic loopt precies op dezelfde manier als het vorige.

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:08

Aukelizzy schreef:
Je zegt dat het geen kinderpony hoeft te zijn omdat je al 21 bent en dat hij heel lief is...Hier wat punten uit je eerdere posts....
Bulkl_kieta schreef:
-Ik ken hem totaal niet terug hoe ik hem altijd heb gekent.
-Hij rent naar eigenaar van stal en trapt...
-Hij is dol op kinderen maar wil het zoontje van stal hem laten rennen gaan die oren in de nek, hij doet niks hoor maar merk dat hij dat niet accepteert,
-ik ben bang dat er toch ongelukken gebeuren

nee hij is niet van die eigenaren van stal...? dus is geen kinder pony hoeft ook geen kinder pony te worden.. ruin daagd ook nieuwe mensen uit en mama's merrie nieuwe mensen op stal ook drijgd ze ook en kijken hoe ver ze kan gaan, zolang hij maar lief tegen de bazen zijn en ook uit eindelijk tegen de andere mensen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:14

Je wilt alleen maar horen wat je uitkomt... Laat hem maar lekker hengst.. En als hij zielig wordt omdat hij niet meer op de merries mag duiken meld je hem maar aan voor een praatgroepje.... We geven je serieuze tips en ervaringen maar je wilt er toch niets mee... :evaw:

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:15

Nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen..

Maar ik ken een hele lieve brave hengst
Die staat nu bij een stel braaf opgevoedde hengsten, die gewoon hun leventje slijten in een hengsten-ruinengroep
Ik zie daar geen reden om te castreren. Dat brengt ook risico's mee

En ja die heeft gedekt maar nog steeds even braaf, geen streken, niet eens zachtjes knabbelen
Daar een ruin van maken heeft totaal geen meerwaarde (niet dat het mijn paard is)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:17

Rider01 schreef:
Nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen..

Maar ik ken een hele lieve brave hengst
Die staat nu bij een stel braaf opgevoedde hengsten, die gewoon hun leventje slijten in een hengsten-ruinengroep
Ik zie daar geen reden om te castreren. Dat brengt ook risico's mee

En ja die heeft gedekt maar nog steeds even braaf, geen streken, niet eens zachtjes knabbelen
Daar een ruin van maken heeft totaal geen meerwaarde (niet dat het mijn paard is)

inderdaad ....castreren brengt zeker risico's met zich mee.
Daarom heb ik twee hengsten.En die zijn niet gevaarlijk,zielig en eenzaam ;)

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:18

Aukelizzy schreef:
Je wilt alleen maar horen wat je uitkomt... Laat hem maar lekker hengst.. En als hij zielig wordt omdat hij niet meer op de merries mag duiken meld je hem maar aan voor een praatgroepje.... We geven je serieuze tips en ervaringen maar je wilt er toch niets mee... :evaw:

nee jullie komen alleen maar je pony word er rustig er van het is onverandwoordlijk het is gevaarlijk het is dit het is dat.
maar dat vraag ik toch helemaal niet.
ik vraag of het zielig is dat hij niet meer mag dekken.
Niet of het gevaarlijk is of ontverandwoord...
lga leren lezen.

mijn pony is rustig, ik heb hem nog nooit druk in zijn hoofd zien doen.
Nooit rennen als een gek houd liever van alles rustig aan doen en lekker knuffelen.
Paard breekt nooit uit, en heeft het nooit gedaan.
ik kan zelf het hek open laten staan hij komt hooguit mij achter na en blijft bij mij.
paard probeert nu vreselijk uit bij de vreemde mensen maar dat heeft heus niks te maken dat hij hengst is ;) luister mensen luisteren

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:20

Ik had ook een hengst en vond het stiekem wel stoer om hem hengst te laten. Ook hij was heel lief. Maar toen hij 4 werd, werd hij een kreng, bijten en uitproberen, ik moest hem altijd in de gaten houden, en nooit met mijn rug naar hem toe staan. Nadat hij mij echt heel erg hard had gebeten, het bloedde zelfs, heb ik hem laten castreren, voor hem was dit het beste, hij werd veel rustiger in zijn hoofdje en kon weer in een stal met zijn koppie naar buiten terwijl dat daarvoor echt niet kon.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:26

Hengst laten als hij nu gewoon samen met een andere pony staat en zo zijn sociale contakt heeft,ook is zijn karakter goed zeg je.ik heb ooit een hengst laten castereren en had ik het maar nooit gedaan gedrag was ook goed en super eerlijk,er na was het niet meer het paard dat ik er voor had.nou zal dat niet bij alle hengsten zo zijn.maar als zijn gedrag goed is en hij een goed en normaal paard waardig leven heeft alleen zonder het dekken lekker hengst laten

Bikkelshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:37

jezus mensen net als in mijn topic word er niet geluisterd naar de echte vraag.
TS mensen hier zijn gewoon jaloers dat mensen zo als wij... wel brave hengsten hebben omdat ze respect hebben naar ons. Verder ja doe wat je hart je zegt doe ik ook ik kijk tot de herfst aan. Dan is toch de beste tijd om hem te laten helpen. succes meid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:37

Bikkelshet schreef:
jezus mensen net als in mijn topic word er niet geluisterd naar de echte vraag.
TS mensen hier zijn gewoon jaloers dat mensen zo als wij... wel brave hengsten hebben omdat ze respect hebben naar ons. Verder ja doe wat je hart je zegt doe ik ook ik kijk tot de herfst aan. Dan is toch de beste tijd om hem te laten helpen. succes meid.

Nee jullie hebben paarden met een braaf karakter. Je hebt gewoon hengsten die wel kijken of je hem de baas kan of niet. En jullie krijgen dat er echt niet uit, het is deels opvoeding maar zeker ook voor een heel groot stuk karakter van het paard ;)

Hier heb ik nu 1 inmiddels ruin van 4 en een nog 2 jarige hengst en 2 mini hengstjes. De inmiddels ruin is een beest die je uitprobeert en pak je dat niet goed aan heb je er geen leuk paard aan. Verder super lief en aanhankelijk, ik en mijn vader hebben er geen problemen mee gehad maar het was vervelend dat hij steeds even moest proberen. Die werd zo vroeg mogelijk gecastreerd. Het is er een met een heel groot karakter, maar omdat je zo streng tegen hem moest zijn en hij als veulen tijdens het spenen over een muur van 110 hoog was geklommen heeft die in een kudde hengsten gestaan en was hij daar gedeeltelijk heropgevoed en zo vroeg mogelijk geholpen. Hij is een stuk rustiger en er kan zo een klein kind mee weglopen, maar zijn karakter heeft hij nog steeds. Hij volgt me zo in de wei, bak ed, maar je moet geen respect van hem afdwingen want dan breekt hij jou. Hij dekte zijn moeder ook al toen die 1 week oud was, toen gierde de hormonen al door zijn lijf.
Daar integen de 2 jarige hengst: die heeft nog niet door dat hij ballen heeft. Die is super lief en braaf en is daarom nog lekker hengst. Die gaan we zo laat mogelijk castreren. De 2 mini's idem dito. Die zijn verwaarloost geweest en hebben daardoor geen opvoeding gehad maar die zijn alsnog super braaf. Die 2 worden binnenkort gecastreert omdat ze naar de kinderboerderij gaan

Dat ze braaf zijn is dus niet alleen opvoeding, hier staan namelijk totaal andere paarden wat betreft hengstengedrag en ik ben er zo ook achter gekomen dat niet alle hengsten zo leuk zijn met zelfs een goede opvoeding ;) de ruin en "grote" hengst komen trouwens beide uit onze fokmerrie, beide vanaf dag 1 oud zijn ze hier en zijn ook nog eens half familie. Waarom de ene zo is en de andere niet? Joost zal het weten. Ik ben erachter gekomen dat een hengst houden niet zo simpel is als sommige mensen zeggen/denken.