Ik heb een shetlander hengst gekocht nu heb ik een vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:36

normaal zeggen ze altijd in het voor of na jaar castereren.en niet in de winter of zomer inverband de blubber en in de zomer de vliegen

zelf vind ik het najaar het fijnste

hotchocolat

Re: Ik heb een shetlander hengst gekocht nu heb ik een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:00

Hier castreren we meestal in het voorjaar.

Bikkelshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 20:21

okee dank je wel

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:31

Heb je merries? heb je kleine kinderen die er iets mee willen doen? dan castreren, maar als dit niet zo is kan je hem ook gewoon hengst laten, of hij moet erg druk zijn.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:48

Citaat:
Voor TS: zo lang hij zich gedraagt lekker hengst laten. Bij de eerste flinke 'misstap' van zijn kant: hakkietakkiewegzakkie.

wat als die misstap al erge gevolgen heeft? Dan baal je dat je het niet eerder hebt gedaan.
Zelf twee ervaringen met shetlanderhengsten (en een friese hengst).

1 verzorgpony toen ik 14 was. Het was het schouwhengstje van een kwpn-fokkerij. Zelf ingereden en hele dagen met het dier op stap geweest. was mijn maatje. Werd helaas verkocht en bij die eigenaar gecastreerd want was levensgevaarlijk :?
tweede ervaring was een shetlanderhengst die mij aanviel uit het niets, met uitpuilende weggedraaide ogen. Hij wierp me omver, lag op me en beet minutenlang heel hard in mijn arm. Toen hij mijn arm losliet om naar mijn hals te grijpen, kon ik hem met 2 armen op zijn hoofd beukend van me afslaan. De slager die het dier ophaalde, vertelde heel veel (van het een op het andere moment) valse shetlanderhengsten te slachten. Deze dieren hadden bij andere paarden al losgescheurde manekammen en verschikkelijke wonden toegebracht. Ik heb 5 maanden met schade aan mijn arm gelopen.
Ondanks dat ik wat met hengsten heb, ik weet hoe ik ze moet hanteren, zou ik ook gaan voor castreren. Die hormonen kun je niet altijd de baas zijn.
een vriendin van mij heeft haar 18-jarige arabische hengst nog laten castreren, geen probleem!

ik zou trouwens nooit een jong kind bij een hengst inlaten, hoe erg je die ook vertrouwd...pfff

Bikkelshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 22:12

chipie17 schreef:
Citaat:
Voor TS: zo lang hij zich gedraagt lekker hengst laten. Bij de eerste flinke 'misstap' van zijn kant: hakkietakkiewegzakkie.

wat als die misstap al erge gevolgen heeft? Dan baal je dat je het niet eerder hebt gedaan.
Zelf twee ervaringen met shetlanderhengsten (en een friese hengst).

1 verzorgpony toen ik 14 was. Het was het schouwhengstje van een kwpn-fokkerij. Zelf ingereden en hele dagen met het dier op stap geweest. was mijn maatje. Werd helaas verkocht en bij die eigenaar gecastreerd want was levensgevaarlijk :?
tweede ervaring was een shetlanderhengst die mij aanviel uit het niets, met uitpuilende weggedraaide ogen. Hij wierp me omver, lag op me en beet minutenlang heel hard in mijn arm. Toen hij mijn arm losliet om naar mijn hals te grijpen, kon ik hem met 2 armen op zijn hoofd beukend van me afslaan. De slager die het dier ophaalde, vertelde heel veel (van het een op het andere moment) valse shetlanderhengsten te slachten. Deze dieren hadden bij andere paarden al losgescheurde manekammen en verschikkelijke wonden toegebracht. Ik heb 5 maanden met schade aan mijn arm gelopen.
Ondanks dat ik wat met hengsten heb, ik weet hoe ik ze moet hanteren, zou ik ook gaan voor castreren. Die hormonen kun je niet altijd de baas zijn.
een vriendin van mij heeft haar 18-jarige arabische hengst nog laten castreren, geen probleem!

ik zou trouwens nooit een jong kind bij een hengst inlaten, hoe erg je die ook vertrouwd...pfff

doe niet zo kinderachtig met je pff.
ik durf een klein kind zelfs alleen met hem te laten..
Hij beschermt zelfs kleine kinderen.
Ik denk dat je zelf heel wat fout heb gedaan.
Dieren worden nooit uit zich zelf agresief.
Wat erg trouwens dat je hem daar door naar de slacht bracht.
Geen paarden mens ben jij.
pff voor jou.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:17

mijn shethengst liet alles met zich doen hoor...door een meisje van toen 8.
Maar goed,die is niet 'vals'.

Bikkelshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 22:27

mijn ventje ook

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:10

haha, wie is hier naief....

ken nog iemand die ineens bijna gedekt werd door de oude, lieve, schattige hengst die nooit wat deed. Ja, ze daagde hem vast uit, ze was zijn drinkbak aan het schoonmaken....ik was trouwens de paddock aan het uitmesten, en zeker niet met mijn rug naar hem toe. En het geitje wat gepakt werd door een andere shet hengst bij de buren...die had het er zeker naar gemaakt. >;)

Dus nee, ik vertrouw hengsten zeker niet en ik ben blij dat ik hem niet verkocht heb, straks had hij een kind gepakt die door zijn ouders bij de schattige hengst gelaten werd...dat is pas dom.

En onzin (via pb) is het niet, ik probeer jullie alleen maar te waarschuwen wat er ook kan gebeuren. Maargoed, zoek het zelf lekker uit, ik spoor toch niet volgens jullie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:43

Ik moet me dan maar excuseren als mijn oordeel niet klopt, bij deze TS excuses. ;)

Daarbij inderdaad in het najaar laten castreren, bij mij komt de afspraak eind September dan is het vliegenseizoen zo goed als over. Vliegen zijn het ergste wat je kunt hebben bij een castratie.

Overigens is de hengst in kwestie ook de kinderpony en absoluut niet gevaarlijk met haar... Ze kan alles met hem, zonder dat hij ook maar een seconde denkt aan haar pijn te doen of weg te schieten. :n

Bikkelshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:39

chipie17 schreef:
haha, wie is hier naief....

ken nog iemand die ineens bijna gedekt werd door de oude, lieve, schattige hengst die nooit wat deed. Ja, ze daagde hem vast uit, ze was zijn drinkbak aan het schoonmaken....ik was trouwens de paddock aan het uitmesten, en zeker niet met mijn rug naar hem toe. En het geitje wat gepakt werd door een andere shet hengst bij de buren...die had het er zeker naar gemaakt. >;)

Dus nee, ik vertrouw hengsten zeker niet en ik ben blij dat ik hem niet verkocht heb, straks had hij een kind gepakt die door zijn ouders bij de schattige hengst gelaten werd...dat is pas dom.

En onzin (via pb) is het niet, ik probeer jullie alleen maar te waarschuwen wat er ook kan gebeuren. Maargoed, zoek het zelf lekker uit, ik spoor toch niet volgens jullie.

Je hebt blijkbaar je paarden ( hengst ) nooit goed opgevoed.
en niet lief geweest.
Nog nooit heeft een hengst die ik in me leven heb gehad agressie getoond.
En ik heb met zoveel hengsten gewerkt.
Goed opvoeden gebeurt er niks;)