Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
stef schreef:En die hengst past allemaal bij die merries?Goh, je hoort overal dat men mindert met fokken, en hier komen er " even 10.....
FrieseMenner schreef:Ik heb me laatst laten vertellen dat je pony's als shetlanders beter 'vol' kan hebben, hierdoor kunnen ze het hele jaar volop op het land/gevoerd worden en worden ze vrijwel niet hoefbevangen/extreem overgewicht. Alle zorg die je moet bieden om al de pony's in goede conditie te houden is in principe duurder dan wanneer je maar 50 euro voor een hengstveulen krijgt. Ik zie hier wel een kern van waarheid in.
Ook heb ik het idee dat wanneer je bewezen merries en hengsten gebruikt je veulens zo kwijt kan, een kennis van me fokt met twee 1e premie kroonmerries en kiest ook een goede hengst uit. Vorig jaar heeft hij het hengstveulen voor 175 euro verkocht, niet verkeerd in deze tijd!
Ik heb er wel eens aan zitten denken om 1 of 2 fokmerries aan te schaffen omdat ik het erg interessant vind om er de juiste hengst bij te zoeken en er dan mooie veulens uit voort komen. Helaas vanwege tijdgebrek en meer oog voor de sport heb ik die wens vooreerst opgegeven. Misschien dat ik in de toekomst nog eens een bewezen merrie aanschaf.
snowdon schreef:Ik kan me wel voorstellen dat sommige goede fokkers die een eigen hengst hebben, de merries bij de hengst uitzoeken en daarin dus selecteren.
Een goede fokker selecteerd wel, maar bij de shetten andersom, goede hengst bij de merrie. Over het algemeen heeft men een aantal merries en daar zoekt men een hengst bij.
Friesemenner, dat zou toch van de zotte zijn... zo'n reden? Goed management is daarin de sleutel, niet het volstoppen van de merries.