Ik ben 20 jaar dus mag me net in het topic melden haha! Ik heb ook een shetlander; Mikkie! Staat samen met El Zorro dus sta op dezelfde stal al de TS! Mikkie word 20 Juni alweer 2 jaar, en ga dan heel langzaam beginnen met lange lijnen! Ik wil hem voor de kar beleren en misschien een leuk kind ervoor zoeken die hem kan berijden!
Gok ongeveer dat Mikkie tussen de 83 en 86 cm in zit, laatste keer gemeten was hij 82 cm en dat was ongeveer 5 maanden geleden
Hij wordt dit jaar twee? Dan zou ik met die lange lijnen wachten tot volgend jaar Zou nu gewoon lekker met hem wandelen en verkeersmak maken Volgend jaar rustig lange lijnen en wat licht sleep/wagen werk en het jaar erna pas harder aan het werk
Nja, beetje longeren enzo kan niet zoveel kwaad, wacht sowieso tot na de zomer/najaar dan beetje longeren en lange lijnen dan is het winter kan ik niks en dan is hij al bijna 3. Ligt er ook aan hoe hij zich dadelijk ontwikkeld ( concentratie is al ver te zoeken met poetsen ) neem ik hem ook niet kwalijk hij is pas 1.5 dus dat snap ik wel.
Logeren kan zeer zeker kwaad. Logeren is erg slecht voor de benen van jonge paarden en pony's. Omdat ze constant in een bocht lopen en dus hun benen zeer ongelijk belasten. Tweejarigen moeten lekker spelen en eventueel wat wandelen. Niet werken. Daar hebben ze nog voldoende tijd voor als ze drie en ouder zijn. Neem aan dat jullie het beste voor hebben met jullie pony's?
FahyaFemke
Geplaatst: 18-02-12 21:16
ik meld me ook ik ben 24 jaar en heb EINDELIJK sinds 1,5 jaar mijn vroegere verzorgshetje gekregen Na jaren dus 'kwijt' geweest (hij stond hier wel in het dorp, maar ik verzorgde hem daarna niet meer en ging verder met mn leven zogezegd ) is hij 1,5 jaar geleden bij mij gebracht
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 18-02-12 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Blackflag
Geplaatst: 18-02-12 21:18
De meeste shetlanders spannen ze al in met 2.5, die van mij heeft niks te klagen dat weet ik zeker. Die mag nog lekker jong zijn hoor! Staat van 9.00 tot 16.00/17.00 buiten met 3 andere shetlanders ( verschillende leeftijden ) en 1 grotere die staan echt heel de dag te spelen en te vervelen
Ik ken helemaal geen shetten die met 2,5 al ingespannen worden. Van 9.00 tot 17.00 buiten vind ik weinig.
Hier gaan ze meestal rustig aan aan het werk als ze 3 zijn. Eerste jaar gewoon rustig aan, gemiddeld 2x in de week 20 minuutjes is meer dan genoeg. Mijn Benno word bijna 4 en doet pas een paar maanden ongeveer 1x in de 2 weken 10 minuutjes iets. Die word binnen kort pas wat meer opgepakt.
Nou dan ga maar eens goed rondkijken, zijn er zát die al zo vroeg worden ingespannen, sowieso niet alleen shetlanders ook grotere paarden!
Tsja, t is beter dan helemaal niet buiten of maar 2 uur, dadelijk in de zomer staan ze wel veel langer buiten.
FahyaFemke
Geplaatst: 18-02-12 21:26
mijn shet doet helemaal niks dan de hele dag buiten staan, mn veulen opvoeden en hooi/kuil eten
en volgens mij gaat het er niet om wat iedereen doet... maar wat er het beste is voor je paard. Ik ben zelf iemand van wetenschappelijk bewijs en niet wat iedereen maar doet.
Atalja
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-12 21:26
Ikzelf ga sowieso niet longeren als Zorro nog niet volgroeid is. Hij is pas 8 maanden, nog lang niet aan werken toe
Blackflag
Geplaatst: 18-02-12 21:31
Daarom, iedereen heeft t beste voor met zijn paard! En wat ik zo aan Mikkie zie heeft ie niks te klagen, hij is afgelopen 4(?) maanden weer zo levendig, logisch hij stond eerst op een andere stal stond hij wel 24 /pd buiten maar had hij geen weidegenootje dus daarom maar een andere stal gezocht.
Dennis
Geplaatst: 18-02-12 21:32
Bij dravers word het zat gedaan omdat ze moeten koersen. Maar mensen die er gewoon dressuur, vaardigheid en recreatief mee rijden niet hoor. Ik kom waarschijnlijk op meer stallen dan jij en kijk dus ook rond op meer plekken dan jij .
Wil je wachten tot hij volgroeit is heb je nog even te gaan, ze zijn pas rond hun 7e á 8e volgroeid.
Mijn ervaring is dat zo veel mogelijk buiten het gezondst is. En zo veel mogelijk is dus alle uren van de dag. Ik heb wel net 10 dagen (voor het eerst sinds 8 jaar) met de ergste vorst 2 pony's 's nachts (van 21.00 tot 7.00) binnen gehad. Tot groot ongenoegen van die pony's zelf. Maar die waren (op advies van de VA) net voordat die extreme vorst voorspeld werd geschoren (en staan hier in het open veld, vol op de wind wat met -20 niet ideaal is ).
Ja dat weet ik van dravers, maar ik heb er hier helaas zat gezien waar ze al zo vroeg paarden inspannen/inrijden. Ben zelf ook op een hoop stallen geweest ( stages etc ) Loop nu op een stal stage waar ze veel met rechtrichten doen, erg interessant! Toen Mik tijdje alleen stond heb ik er wel meer mee gedaan qua poetsen en wandelen enzo, maar nu doe ik er weinig mee, binnen en buiten zetten omdat ik op onze stal stage loop en voeren, en af en toe word hij gepoetst.
Maar ik ben allang blij dat Mik al deze uren buiten komt, zijn hier niet zoveel stallen die shetlanders (hengsten ) willen en daar komen ze echt maar 3/4 uur buiten.. voor een behoorlijk dure pensionprijs.
Atalja
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-12 21:45
Nee ze hebben op stal zeker niets te klagen, zeker niet als hengst zijnde.
Ik ken heel wat shetters, maar geen enkele die met 2,5 voor de wagen stond Daarnaast vind ik dat je zelf je plan moet trekken en niet moet doen wat al die andere mensen ook doen. Als zij in de sloot springen, betekend het niet dat jij het ook moet doen. Gewoon nog een jaartje wandelen, verkeersmak maken en alle enge dingen laten zien. En dan volgend jaar zomer rustig beginnen met opbouwen. Met 2,5 zijn de botten nog niet voldoende volgroeid.
Ach je moet gewoon kijken hoe de pony zelf is. Ik heb mijn 2,5 jarige voor de slee gehad. (owjee, bel 144 maar vast) Die knol is zo gek als een deur, overal voor in en vergeleken met leeftijdgenootjes een enorme tank. Trekken kon ze het makkelijk. Werken was het niet eens, ze liep gewoon te grazen met de slee erachter.
Ik meld me ook aan 26 jaar en in het bezit van 1 shetlander Kroonprins. Kroonrpins was bijna 4 toen ik hem ging beleren voor de kar ik denk altijd zo beter wat langer wachten dan heb je ook langer plezier van ze maar goed ieder heeft hierin zijn eigen mening.
Persoonlijk zou ik ook nog wel even wachten met longeren.. Ik ben al bang dat ik te vroeg zou beginnen met mijn Bikkel, als ik nu begin.. Hij wordt in april 3.. En op zich is zo'n longeer-ronde voor hem natuurlijk erg groot, maar ben toch bang om te vroeg te beginnen.. Aan de andere kant zegt mijn gevoel me heel sterk dat Bikkel het nodig gaat hebben, want hij begint veel trucjes te verzinnen, het lijkt echt of ie zich verveelt..
Vandaag is ie, verkleed en wel, meegegaan naar de carnavals-optocht! Ondanks dat ie het een beetje spannend vond (zonder paardenvriendjes mee), vond ie het toch ook erg leuk.. En nadien stond ie erg tevreden en rustig in de wei. Het wordt dus wel tijd om wat meer met hem te gaan doen..
Polly
Moderator Algemeen
Geplaatst: 19-02-12 13:19
Ik ben 27 en heb 2 shetlanders, de eerste kocht ik toen ik 15 was. Er zijn er heel wat gepasseerd maar inmiddels heb ik er nog 2 over, mijn eerste 2 pony's.
Ze lopen bij mij voor de wagen, aan de fiets, aan de longe, lange lijnen, VD en onder het zadel met verzorgstertjes. Ze hebben altijd op pensionstallen gestaan, werden geschoren in de winter en waren flink aan het werk. Dit jaar zijn ze voor het eerst buiten gebleven en heb ik alleen de borstjes geschoren en hebben ze dus ook vakantie. Ik dacht altijd dat ze gelukkig waren maar zo happy, vrolijk en blij als ze deze winter zijn heb ik ze in geen jaren gezien, zeker toen het -20 was en ik met bevroren wimpertjes kwam voeren en ze even snel op het grote land zette waren ze zo onwijs blij, daar zijn ze voor gemaakt. Maar echt handig is het niet als ze aan het werk moeten.. das ook de reden dat ze vakantie hebben..
Ik kreeg vaak de vraag wanneer ik nou een echt paard ging kopen, die heb ik in 2008 gekocht en toen kwamen de vragen wanneer ik mijn shets de deur uit deed.. nou nooit! Als er iets wegmoet is het die grote, hoe gek ik ook met hem ben, maar die kleintjes gaan echt niet weg..
hier ook een shetlander, een merrie van 10 jaar. Zelf ben ik 27 . Mijn shetlander heb ik gekregen en was het begin van mijn kudde paarden (inmiddels 4 stuks). Ze hoeft hier niets te doen, maar ik wandel wel af en toe met haar (in roze outfit, tot groot vermaak van de buurt).
Ik meld me ook! Ik ben 20, en heb sinds juni mijn eigen shettie. Als het beter weer is, gaan we weer beginnen met mennen. Dat vind ze erg leuk, en we krijgen altijd leuke reacties van voorbijgangers!
Atalja
Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-12 19:00
Nou het wordt hier nog druk met de shettenbaasjes, en wat een leuke shetlanders komen er hier voorbij
shetjessweet
Geplaatst: 19-02-12 19:24
Hier nog eentje met 4 Shetlanders, heb de oudsten inmiddels al weer bijna 6 jaar.
De jongste is 3,5 (bijna 4) en heeft vandaag voor de allereerste keer een beetje "gewerkt". Een paar honderd meter meegedraaft aan de fiets. Lekker onbelast en zo ziet ze wat meer van de wereld. Binnenkort komt de tandarts om haar gebit na te kijken en als dat goed is dan zal ze waarschijnlijk van de zomer, als ze 4 is, samen met haar grote broer van 5 beleerd worden voor de wagen. Daarna doe ik het weer even rustig aan met haar. De oudste merrie is 22 en loopt regelmatig voor de kar of naast de fiets (en is dan bloedfanatiek!). Is pas op haar 20ste beleerd. Daarnaast nog een ruintje van 15, waarmee het helaas op dit moment niet zo heel goed gaat en die nu niets hoeft te doen, hij heeft z'n energie zelf hard genoeg nodig.
De eerste reactie die ik kreeg op de manege toen ik vertelde dat ik Shetlanders had gekregen: "Wat moet je daar nu mee?" En regelmatig de vraag of ik er niet liever een rijpaard/pony voor in de plaats zou willen.