NMPRS vraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rose68

Re: NMPRS vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:40

Ik denk dat jejezelf de vraag moet stellen:
Heb ik het paard geregistreerd bij de NMPRS voor april 2011, zo JA dan zit die gewoon in het hoofdstamboek enkan die daar voor worden gekeurd.
Is het een NEE, komt dat dan doordat het een veulen was van vorig jaar? Kijk dan naar de ouders: zijn die ggk bij het NMPRS: dan ook hoofdstamboek, zo niet: dan kijken of de mogelijkheid er nog is om de ouders te laten keuren
Of zijn ze GGK door een samenwerkend erkend stamboek met NMPRS, dan is het ook hoofdstamboek

Ik denk dat het dat is..

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:45

Lijkt me een duidelijke uitleg Rose! Zo had ik het ook in mjin hoofd voor zo ver ik het begreep! :j

Herinner met ook ineens zo'n schema in het minimagazine met daarin ook de Ja/Nee vragen met uitleg.
Volgens mij is die afbeelding ook al een keer op bokt geplaatst.. :)

Is jou hengst Shimmer Legacy of Rose ook goedgekeurd bij het nmprs trouwens? Dat vroeg ik me laatst af.. :)

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:48

Maydine schreef:
Lijkt me een duidelijke uitleg Rose! Zo had ik het ook in mjin hoofd voor zo ver ik het begreep! :j

Herinner met ook ineens zo'n schema in het minimagazine met daarin ook de Ja/Nee vragen met uitleg.
Volgens mij is die afbeelding ook al een keer op bokt geplaatst.. :)

Is jou hengst Shimmer Legacy of Rose ook goedgekeurd bij het nmprs trouwens? Dat vroeg ik me laatst af.. :)

ja hij is goedgekeurd, en geeft erg mooie veulens: Rose Legacy conchita 1e premie, en Legacy rose royce, ook eerste premie en kampioen 2 jarige merries 2011 *\o/*
Laatst bijgewerkt door rose68 op 10-02-12 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:49

En dat denk ik dus niet Rose.
Neem Abbey.
Ja, die is geregistreerd NMPRS, echter, VRA (dus veulenboek). Zij zal hoe dan ook eerst een stamboekopname moeten doen om eventueel in een hoofdstamboek te komen. Dat was met de voorgaande regels ook al zo (alleen bleef ze dan veulenboek ipv hulpboek oid).

Ik zeg niet dat de nieuwe regels wel of niet goed zijn, maar ik vind ze gewoon erg onduidelijk opgesteld.
Ik weet dat er een aantal van het bestuur weleens mee lezen op de diverse fora (naast Linda dus ;) ) dus wie weet willen hun hier ook eens reageren?

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:53

Ja VRA betekend veulenboek, maar geen hulpveulenboek! Anders zou er "HVB.VRA Hulpveulenboek merries" staan. Is dus aangemeld voor april 2011

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:55

rose68 schreef:
Ik denk dat jejezelf de vraag moet stellen:
Heb ik het paard geregistreerd bij de NMPRS voor april 2011, zo JA dan zit die gewoon in het hoofdstamboek enkan die daar voor worden gekeurd.
Is het een NEE, komt dat dan doordat het een veulen was van vorig jaar? Kijk dan naar de ouders: zijn die ggk bij het NMPRS: dan ook hoofdstamboek, zo niet: dan kijken of de mogelijkheid er nog is om de ouders te laten keuren
Of zijn ze GGK door een samenwerkend erkend stamboek met NMPRS, dan is het ook hoofdstamboek

Ik denk dat het dat is..

Maar zo had ik het, toen ik gisteren het NMPRS belde, dus niet begrepen, wat ik begreep kon je dit jaar nog zonder ggk ouders bij goedkeuring in het hoofdstamboek en volgend jaar niet meer. Ik hoop dat Linda duidelijkheid kan brengen. Want ik snap het nu helemaal niet meer.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:57

rose68 schreef:
ja hij is goedgekeurd, en geeft erg mooie veulens: Rose Legacy conchita 1e premie, en Legacy rose royce, ook eerste premie en kampioen 2 jarige merries 2011 *\o/*

Hihi ja dat wist ik al! Rose Royce zie ik erg vaak bij Sandra en Jan en Conchita daar was ik al helemaal van in love op de merriekeuring afgelopen zomer, daarom vraag ik ook of de papa nmprs goedgekeurd is! ;)
Ik heb namelijk (nog) geen amha merrie's maar wel nmprs merrie's en was een beetje rond aan het kijken naar hengsten buiten mijn eigen hengst. :)
Al ben ik ook errug benieuwd naar de veulens van Lennard dit jaar! :j

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:01

volgens mij is het niet ingewikkeld. Alle onduidelijkheid maakt het ingewikkeld

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:14

stef schreef:
Linda, maar hoe zit het nou met bijv Woody? Stel dat de nieuwe eigenaar met hem naar de keuring zou willen.
Moeder is (nog) niet stamboek opgenomen. Dan moet zij dus eerst stamboek opgenomen alvorens Woody uberhaubt naar de keuring mag?

Ja de moeder moet dan eerst naar stamboekopname of thuiskeuring.
2 generaties is alleen aan vaderskant, dat hebben we zo ingesteld zodat merries zonder (bekende) afstamming hun veulen ook nog gewoon ggk kunnen worden.

xElienx schreef:
stef, wordt dat niet hulpstamboek? verder zou ik het niet weten

weet iemand hoe het zit als alleen moeders moeder, of moeders vader niet bekend is? voor zowel een hengstveulen als een merrieveulen

Minimaal moeder bekend en aan vaderskant dus 2 generaties dus vader, plus opa en oma.

LADPR schreef:
Nee maar als je dus nog geen stamboekopname hebt gehad dan worden ze dus wel hulpstamboek, dus zo zeker is alles dus niet.

Maar nog even een voorbeeld.
As ik mijn merrie dit jaar laat dekken door een nieuwe jaargang AMHA, dan is dat veulen dus automatische hoofdstamboek.
Laat ik mijn merrie volgend jaar dekken door een nieuwe jaargang AMHA dan wordt het veulen dus hulpstamboek.

Zit ik er dan naast of heb ik hem dan door?

Zolang de vader een ggk hengst is komt het veulen gewoon in hoofdveulenboek.
Heb je een veulen bv uit amerika met een vader die niet gecontroleerd kan word het hulpboek

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:17

Sharani schreef:
Linda: hoe zit dat dan met Fudge, hij heeft een IMPHS paspoort en is pq. Als hij dit jaar op de hengstenkeuring komt en wordt goedgekeurd, wordt hij dan stamboek of hulpstamboek?

Dit jaar nog hoofdstamboek, mits DNA ed natuurlijk ook in orde is. ;)
Vanaf 2013 gaat de regel in dat moeder ook gecontroleerd moet, en bij niet NMPRS paardjes dus ook beide ouders.

Verder heeft Rose het denk ik wel goed begrepen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:36

Dan had ik het toch goed begrepen van het stamboek kantoor maar ik begon te twijffellen, bedankt voor het antwoord Linda.

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:55

Ik pik ook even in...vind het af en toe ook wel wat verwarrend! :?

In 2009 hebben wij een veulen verkocht uit een nmprs gekeurde hengst x nsps merrie. Deze hengst gaat, door omstandigheden, dit jaar nog niet naar de keuring. Zijn moeder is inmiddels verkocht...
Als hij dan volgend jaar naar de keuring gaat, dan kan hij toch nog gekeurd worden voor het hulpstamboek hé? Of heb ik het verkeerd?

Zo'n PROK dierenartsen, zitten die enkel in Nederland? Is er ergens een lijst van te vinden?
Ik zie het echt niet zitten om al onze fokmerries mee naar de keuring te nemen, daar hebben we trouwens ook het vervoer niet voor. Wil dit dan zeggen dat wij iemand van Nederland aan huis kunnen/moeten laten komen? Zoja, zouden er dan in België ook geen DA'en bevoegd voor verklaard kunnen worden, kwestie van de Belgische leden beetje te ondersteunen ;) Wat maakt een DA juist een PROK DA?

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:08

@Linda: bedankt voor je heldere uitleg. :j

@Sophie_mini:
Een PROK DA is een dierenarts die (veelal KWPN/grote paarden) PROK mag keuren. Dat wil zeggen voor stamboek opname en het beoordelen van rontgen foto's. PROK keuren is bij KWPN paarden een klinische keuring + rontgenkeuring voor stamboekopname. Een paard kan PROK worden wanneer hij volledige goedgekeurd word, zowel klinisch als rontgen met alleen maar 1tjes en een enkel 2tje op het rapport.
Een DA moet speciaal bevoegd zijn om zo'n keuring uit te mogen voeren en dat is niet elke DA.. Zo'n DA mag de keuring van een minipaardje doen voor stamboek opname. Dit is natuurlijk geen keuring met rontgen etc. maar hij controleert de paardjes dan op de tanden, beentjes etc. naar aanleiding van het formulier dat je kunt aanvragen.
Naar mijn weten zitten PROK artsen ook in belgie hoor, gewoon even de kliniek bellen en uitleggen wat je nodig bent. Misschien heet het in Belgie wel anders..? :)

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:14

@Maydine, bedankt voor de toelichting! Ik heb er even met onze DA over gesproken, het zegt haar helemaal niets ... :?
Ik ga contact opnemen met NMPRS, om te informeren wat de mogelijkheden zijn voor Belgische fokkers.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:29

Mmh dat is vreemd.. Deze uitleg vond ik in een ander topic, misschien dat het dan wel duidelijk is voor je DA?
P.R.O.K.

Sinds enkele jaren bestaat de P.R.O.K. keuring. Deze is in het leven geroepen door het KWPN-stamboek. P.R.O.K. staat voor Project Rontgenologisch Onderzoek KWPN. Bij deze keuring word het beenwerk van het paard onderzocht op aanleg voor afwijkingen die later voor problemen kunnen gaan zorgen. Hierbij moet je denken aan spat, OCD en hoefkatrol. Het gaat om afwijkingen die in grote mate door erfelijkheid zijn bepaald en in mindere mate door milieufactoren.

Al twijfel ik nu wel of het in Belgie ook bekend is aangezien het door het KWPN is ontwikkeld en in werking gesteld is.. Anders even het stamboek bellen of een belgische arts misschien een ander soort, vergelijkbare bevoegdheid moet hebben?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:40

Misschien dat ze juist daarom bij het nmprs zeggen dat het door een nederlandse da gedaan moet worden..

Tenminste toen ik belde en zei dat de moeder van mijn hengst in duitsland stond kon hij alleen in het hulpstamboek want dat moest door een nederlandse DA gedaan worden..

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:02

Ik heb contact gehad met NMPRS...
Het moet dus echt wel PROK dierenarts zijn die keuring doet, dus maw inderdaad een Nederlandse DA. Er zouden er wel zijn die ook op verplaatsing naar België komen, zal natuurlijk wel weer wat extra kosten!
Ik ga er nog verder achter informeren, kan beter effe doorbijten en alles in orde laten maken!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:16

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:10

Word dus voor mijn Whisper geen hoofdstamboek meer..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:16

Ik vind het ook best raar, dieren in Amerika mogen wel door een lokale DA worden gekeurd maar in Europa moeten ze naar NL komen? Hengsten uit Europa zelfs verplicht naar de HK als je de vader in het paspoort wilt hebben.
Nou dan ben ik daar heel simpel mee, gewoon geen nmprs paspoort aanvragen voor veulens van Europese hengsten buiten NL :+
PVE paspoort is voor mij ook goed hoor, het is maar een reisdocument. Papieren hebben ze hier van het AMHA/AMHR.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:18

MarijeR schreef:
Ik vind het ook best raar, dieren in Amerika mogen wel door een lokale DA worden gekeurd maar in Europa moeten ze naar NL komen? Hengsten uit Europa zelfs verplicht naar de HK als je de vader in het paspoort wilt hebben.
Nou dan ben ik daar heel simpel mee, gewoon geen nmprs paspoort aanvragen voor veulens van Europese hengsten buiten NL :+
PVE paspoort is voor mij ook goed hoor, het is maar een reisdocument. Papieren hebben ze hier van het AMHA/AMHR.

Ik denk dat het het meest zuur is voor de mensen die geen AMHA/AMHR hebben maar alleen NMPRS.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:40

Juist, waar moet ik anders naar toe met mijn paardjes ? Ik snap er ook niks meer van. Hoe zit dit dan met merrie's ? Geldt daar hetzelfde voor als voor de hengsten?

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 07:58

Tosadog schreef:
MarijeR schreef:

Ik denk dat het het meest zuur is voor de mensen die geen AMHA/AMHR hebben maar alleen NMPRS.

Tja, inderdaad, dit klopt ergens niet hé >;) Maar wat moeten wij anders met onze NMPRS'ers?! We hebben weinig keuze hé...
Wij gaan dus vermoedelijk een Nederlandse PROK dierenarts langs laten komen, om nu alles in orde te maken. Daarna zal het kwestie zijn van bij te houden, en dus regelmatig met 3-jarige merrie naar de keuring te komen. Hoewel deze vaak drachtig zijn, en ik er oa. daarom geen echte voorstander van ben...

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:20

Nee het is krom.
Voor het geval Regal niet uit de maat groeit, heb ik nu toch alvast de veterinaire keuringsformulieren naar Amerika opgestuurd (je weet nooit wat er kan gebeuren, straks krijgen de ouderdieren een ongeluk ofzo en kan ik niks meer laten keuren) ; een veearts daar zal zijn vader en moeder keuren en die formulieren komen weer terug voor het NMPRS. Dan heb ik dat alvast geregeld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:23

Nouja, ik ga Abbey as keuring maar igg even door de stamboek opname gooien. Niet voor haarzelf (ze is niet echt het fokdoel zeg maar _O- ) maar wel voor Woody.