dekhengst gezocht!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: dekhengst gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:22

ja dat snap ik maar ik weet niet of zij de concequenties weet was een grotere hengst op een kleine shet?

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 15:32

nicky_rilana schreef:
ja dat snap ik maar ik weet niet of zij de concequenties weet was een grotere hengst op een kleine shet?

Natuurlijk weet ik dat wel!!
maar ik wil geen klein opdondertje!!
als de hengst maar 10 cm groter is. kan het nog geen kwaad!!
kijk maar om je heen! bijna alle merries woerden gedekt door iets grotere hengst! en hier gaan jullie een probleem van zitten maken!
sorry mischien ligt het aan mij hoor maar ik ben al mijn hele leven bezig met paarden!
mijbn oom en nichten hadden aardig wat pony's/paarden!
ik weet heuswel wat van paarden!
en ik ga natuurlijk geen veulen nemen als ik er niks van af weet!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:38

ja maar een pony/paard is anders dan een shet.
maar dan eigenwijs zijn en lekker de kop van je veulen af hakken, ik weet niet of je dat zo graag wil

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:41

Ik zie het probleem hier weer niet zo.

Ik heb twee jaar geleden van mijn eigen pony toen een veulen gekregen, terwijl we niet eens wisten dat ze drachtig was! We hadden haar 9 maanden. We kwamen terug van vakantie en onderweg werden we gebeld dat we een veulen hadden! We hebben dus niet gemerkt dat ze drachtig was en daarom heeft de merrie op weinig gras gestaan.

Het veulen is is nu twee jaar en super gezond! Hij heeft nog nooit ergens last van gehad.

We weten dus niet wie de vader is van het veulen, maar het was wel heeel erg duidelijk dat dat een fjord was, terwijl de merrie een zwarte dartmoorkruising pony van 1.20.
Het veulen van nyu 2 jaar zit al tegen de 1.30 aan, de vader moet dus wel heel veel groter zijn geweest, ook omdat hij een fjord was.

Ondanks dat dit paardje onverwacht is gekomen hebben we hem toch gehouden en zijn hem nog niet van plan weg te doen.

Dus de horrorverhalen van een te grote hengst kloppen niet altijd, en anders zouden er wel complicaties tijdens de tijd dat het veulen in de buik zit zijn.

En mocht Dieuwertje hem weg willen doen weet ik zeker dat ze hem naar een goed tehuis zal brengen.
Al denk ik niet dat ze hem weg zal doen..

Denk daar maar eens over na

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:42

nicky_rilana schreef:
maar dan eigenwijs zijn en lekker de kop van je veulen af hakken, ik weet niet of je dat zo graag wil

Als ze niet uit kijken en per ongeluk familie bij elkaar zetten, of wanneer er een ziekte binnendringt, dan ook wel.
Hier is wel eens een veulen geboren (géén inteelt!) uit een hele goede merrie, maar die had als het ware het syndroom van down. Een veulen is altijd spannend.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:44

Janine1990 schreef:
nicky_rilana schreef:

Als ze niet uit kijken en per ongeluk familie bij elkaar zetten, of wanneer er een ziekte binnendringt, dan ook wel.
Hier is wel eens een veulen geboren (géén inteelt!) uit een hele goede merrie, maar die had als het ware het syndroom van down. Een veulen is altijd spannend.

volgens mij is het wel logisch dat zij daar goed op ga letten!
Laatst bijgewerkt door Tesssx op 06-01-12 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:44

Tess2051919 schreef:
Ik zie het probleem hier weer niet zo.

Ik heb twee jaar geleden van mijn eigen pony toen een veulen gekregen, terwijl we niet eens wisten dat ze drachtig was! We hadden haar 9 maanden. We kwamen terug van vakantie en onderweg werden we gebeld dat we een veulen hadden! We hebben dus niet gemerkt dat ze drachtig was en daarom heeft de merrie op weinig gras gestaan.

Het veulen is is nu twee jaar en super gezond! Hij heeft nog nooit ergens last van gehad.

We weten dus niet wie de vader is van het veulen, maar het was wel heeel erg duidelijk dat dat een fjord was, terwijl de merrie een zwarte dartmoorkruising pony van 1.20.
Het veulen van nyu 2 jaar zit al tegen de 1.30 aan, de vader moet dus wel heel veel groter zijn geweest, ook omdat hij een fjord was.

Ondanks dat dit paardje onverwacht is gekomen hebben we hem toch gehouden en zijn hem nog niet van plan weg te doen.

Dus de horrorverhalen van een te grote hengst kloppen niet altijd, en anders zouden er wel complicaties tijdens de tijd dat het veulen in de buik zit zijn.

En mocht Dieuwertje hem weg willen doen weet ik zeker dat ze hem naar een goed tehuis zal brengen.
Al denk ik niet dat ze hem weg zal doen..

Denk daar maar eens over na
Laatst bijgewerkt door Tesssx op 06-01-12 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:45

Tess2051919 schreef:
volgens mij is het wel logisch dat ik daar goed op ga letten!

Ben jij de TS dan?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:45

nicky_rilana schreef:
je zoek een hengst die groter is dan je merrie, dat moet je al nooit doen. want een shet is een soort van mislukt ( groot hoofd korte beentje) als je met een grotere hengst dekt is de kans ook groter dat, je merrie niet normaal kan bevallen. en dan moet het hoofd van het veulentje in de buik eraf gesneden worden. want dat hoofd is dan te groot en kan er niet in 1x uit. je zegt dat je er nog over na gedacht hebt en ook over de concequenties, dan moet je dit toch ook weten

dit is het probleem bij veel shets

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:48

Blijft de vraag staan waarom geen ggk hengst? voor een paar centjes meer. Merrie heeft papier zo kun je dus goed zien of je geen inteelt krijgt.

wat is de volledige stamboek naam van de merrie? Het is dan voor mij een kleine moeite het volledige papier boven water te krijgen, en jullie zo goed mogelijk te adviseren.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 15:53

fiona1 schreef:
Blijft de vraag staan waarom geen ggk hengst? voor een paar centjes meer. Merrie heeft papier zo kun je dus goed zien of je geen inteelt krijgt.

wat is de volledige stamboek naam van de merrie? Het is dan voor mij een kleine moeite het volledige papier boven water te krijgen, en jullie zo goed mogelijk te adviseren.

natuurlijk neem ik een goedgekeurde hengst!
maar het kan toch net zo zijn dat iemand zo'n hengst heeft staan.

de stamboek papieren heb ik nog niet als het goed is krijg ik die deze of volgende week.
de man van wie ik haar heb gekocht moest ze nog effekes zoeken..

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:55

moet je wel goed op letten dat je de goede krijgt

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:57

Helemaal goed, als jij de papieren binnen hebt, wil ik beste even voor je informeren welke hengsten er bij jouw in de buurt beschikbaar zijn voor een normale prijs en welke goed bij je merrie past.

Als ik je niet van je standpunt afkan brengen, gaan we voor een zo goed mogelijk resultaat!

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:01

fiona1 schreef:
Helemaal goed, als jij de papieren binnen hebt, wil ik beste even voor je informeren welke hengsten er bij jouw in de buurt beschikbaar zijn voor een normale prijs en welke goed bij je merrie past.

Als ik je niet van je standpunt afkan brengen, gaan we voor een zo goed mogelijk resultaat!

dankjewel

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:07

dieuwertje_ schreef:
nicky_rilana schreef:

Natuurlijk weet ik dat wel!!
maar ik wil geen klein opdondertje!!
als de hengst maar 10 cm groter is. kan het nog geen kwaad!!
kijk maar om je heen! bijna alle merries woerden gedekt door iets grotere hengst! en hier gaan jullie een probleem van zitten maken!
sorry mischien ligt het aan mij hoor maar ik ben al mijn hele leven bezig met paarden!
mijbn oom en nichten hadden aardig wat pony's/paarden!
ik weet heuswel wat van paarden!
en ik ga natuurlijk geen veulen nemen als ik er niks van af weet!

TS, heel erg veel succes met het fokken van een eigen veulen.
Maar kind..je bent 14, en als ik dan lees dat je je hele leven bezig bent met paarden en je wilt je veulen echt echt echt..serieus voor de rest van zijn/haar leven houden...dan krijg je van mij een dikke +:)+ want er zijn maar heeeeeel weinig mensen die zich aan deze belofte kunnen en willen houden, door welke omstandigheden dan ook.
Ik ga echt met het merendeel van de mensen mee: waarom wil je nu perse een eigen veulen fokken? Voor de leuk? Het is ook heel leuk om een jong veulen te kopen.
De markt voor shetten is slechter dan slecht, ik vind het dieptriest wat er met dat ras gebeurt, en weet je..als je om wat voor reden dan ook je veulen niet kunt houden straks of het is toch niet helemaal wat je zoekt, dan heb je zijn of haar doodvonnis feitelijk al getekend want je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt. Ja enkeltje salami is dan de optie die altijd openstaat.
En zorg aub wel dat je je papieren krijgt want als een paardje verkocht wordt lijkt het me dat de papieren erbij zijn en niet later nog even opgezocht moeten worden? :o

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:15

TS, heel erg veel succes met het fokken van een eigen veulen.
Maar kind..je bent 14, en als ik dan lees dat je je hele leven bezig bent met paarden en je wilt je veulen echt echt echt..serieus voor de rest van zijn/haar leven houden...dan krijg je van mij een dikke +:)+ want er zijn maar heeeeeel weinig mensen die zich aan deze belofte kunnen en willen houden, door welke omstandigheden dan ook.
Ik ga echt met het merendeel van de mensen mee: waarom wil je nu perse een eigen veulen fokken? Voor de leuk? Het is ook heel leuk om een jong veulen te kopen.
De markt voor shetten is slechter dan slecht, ik vind het dieptriest wat er met dat ras gebeurt, en weet je..als je om wat voor reden dan ook je veulen niet kunt houden straks of het is toch niet helemaal wat je zoekt, dan heb je zijn of haar doodvonnis feitelijk al getekend want je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt. Ja enkeltje salami is dan de optie die altijd openstaat.
En zorg aub wel dat je je papieren krijgt want als een paardje verkocht wordt lijkt het me dat de papieren erbij zijn en niet later nog even opgezocht moeten worden? :o[/quote]
ik ken die man bijna 3 jaar, dus dat met die papaieren komt wel goed! XD

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:20

Ik wil je een foto laten zien van mijn Hummel, Hummel is het resultaat van iemand die net als jou heel graag een veulentje wilde fokken. Een goedgekeurde hengst was een beetje te duur dus een hengst van verderop werd ingezet. Hummel werd geboren, hij heeft het nadeel dat hij vos is en ook nog eens hengst. Om een lang verhaal kort te maken Hummel en zijn moeder moesten weg, zijn maar aan een handelaar meegeven omdat er op marktplaats etc geen reacties op beiden kwam. De handelaar heeft hem en waarschijnlijk genoeg andere shets opgehaald en in een weiland gezet, er is verder niet naar hem omgekeken. Totdat ik hem dus trof op de paardenmarkt in Zuidlaren. Ik kan je vertellen dat Hummel 20kg woog, vol zat met spoel en bloedwormen onder de luizen, schimmel en korsten zat. Ik ben al 3 maanden voor zijn leven aan het vechten. Denk er asltublieft goed over na, we zeggen dit echt niet om je te beledigen. Oja Hummel heeft dus het geluk gehad dat ik hem heb meegenomen, zijn buurmannen op de markt zijn een enkeltje slager gegaan..... Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Letsdunit op 06-01-12 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:21

Wat een negativiteit allemaal.
Iedereen weet dat de markt verzadigd is ook een meid van 14 jaar maar dat neemt niet weg dat er geen eigen veulentje gefokt kan worden, zeker als het de bedoeling is dat zij hem/haar houd. In de toekomst kijken kan niemand en je moet uitgaan van de huidige situatie. Een beetje positiviteit kan geen kwaad.
TS succes met je veulentje!

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:26

TS zegt dat ze een goedgekeurde hengst neemt. LEZEN!!

Ben het met Flint05 eens!
TS: Als je een goedgekeurde hengst neemt sta ik voledig achter je!
Het is geweldig om een veulen te zien opgroeien.
Naar mijn weten past het veulen zich gewoon aan de grote van de moeder's buik.
Ik weet alleen geen goedgekeurde shetlanders in Zeeland.
Succes!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:27

Het is niet gek dat er zoveel "negativiteit" is Flint05, de praktijk bewijst het nu al een aantal jaren.
Het dierenleed is ongekend, ik ken Hummel hierboven persoonlijk en het is in- en intriest, en een direkt gevolg van het leuk en lukraak veulentjes fokken.
Ik snap best dat een meid van 14 een veulen leuk vind, maar misschien moet je het omkeren: in de huidige markt MOET je gewoon eerst de afweging maken: heeft mijn veulen, als ik het ooit ga verkopen, toekomst? Tuurlijk leuk hoor, dat ze het veulen ALTIJD wilt houden, maarja...helaas is dat lang niet altijd het geval en dan kun je maar beter iets op de wereld zetten waar nog vraag naar is. En een shetlandveulen is dat nu helaas beslist niet.
Maar goed, de keuze zal toch al wel gemaakt zijn. Ik ga een veulen fokken, beetje goedkope hengst want het moet wel leuk blijven natuurlijk = een toekomstig kansloos veulen.
Negatief? Ja. :( Sorry, ik kan er niet meer van maken.

Mijn advies zou zijn: koop ergens een leuk veulen, keus zat!! En je geeft zo'n paardje weer een goed tehuis.

Enne: loisbr96: ik kan LEZEN hoor.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:28

dieuwertje_ schreef:
fiona1 schreef:
Tess, hoe anders wil je het hebben. Het enige wat wij willen is dat TS goed nadenkt over haar keuzes en daarom een aantal feiten neerzetten waar wij allemaal al mee te maken hebben gehad. Dat heeft niets met afkraken of kritiek te maken. Wij willen haar alleen behoeden voor eventueel leed wat uit ondoordacht dekken kan voortkomen. Zeker als het een kwestie is van 50 euro.

Wie zegt dat ik wil fokken voor 50 euro?!

Ik wil 1 keer een veulentje!
hij blijft zijn hele leven bij mij.
jullie zeggen toch weer telkens dat ik geen veulentje moet gaan fokken, maar kopen!
Als ik er nu goed over nadenk en ik kies een goede hengst is mijn veulen gezond.
als ik een veulen koop voor een klein prijsje(wat jullie allemaal zeggen) kan die ook ongezond zijn!
ik heb een haf waar ik nooit meer op kan rijden, die hou ik toch ook gewoon(ze is 4 jaar)

Hij blijft zijn hele leven bij mij.....
Weet je wel hoe oud een shetlander kan worden? Mss wel 25 jaar.
Zo'n dier heeft verzorging nodig. Hoefsmid, enting, voer enz. En dat keer 2.
Bezint eer je begint.
Ben het met meerdere Bokkers eens dat er al zo'n overschot is aan paarden, mn aan Shetlanders. Wees verstandig en doe daar niet aan mee!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:31

oww, ik vind ook dat iedereen erg snel een oordeel klaar heeft hoor, als TS een leuke shetmerrie heeft en ze wil daar één keer een veulen bij fokken en dat veulen mag ook blijven bij haar , dan is er toch niet zo'n probleem? ik denk dat het grootste probleem nog steeds zit bij de "grote"fokkers , die ik geen fokker wil noemen maar vermeerderaars, een wei vol met merries( van welk stamboek dan ook) een ggk hengst er het hele jaar bij in en dan maar veulentjes krijgen en proberen nog weer te verkopen, waarom? je verdient daar echt geen rooie cent meer aan, en dit gebeurt bij de "boertjes"maar ook bij grote erkende fokstallen, bah, dát vind ik pas erg

Ts ik zou je in elk geval aanraden een goedgekeurde hengst te nemen om de meeste erfelijke afwijkingen uit te bannen, dan heb je de meeste kans op een goed en gezond veulen kijk eens op deze site, prachtige goedgekeurde hengsten, in alle maten en kleuren, voor weinig geld ter dek
http://www.hengstenhouderijdibbits.nl/

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:33

Jolanda, het probleem is vaak dat ze dus niet een heel leven blijven, vaak niet eens een paar jaar.
Maar goed, ik wil ook niet iemand helemaal afkraken, das niet de bedoeling, maar denk er heel goed over na, want of je nu een grote fokker bent of een hele kleine, elk veulen is er 1

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:36

maris je hebt wel gelijk, maar het zou mooi zijn als die hele grote massafokkers eens een halt toegeroepen werd, en mensen die voor zichzelf een keer een veulen willen fokken dat moeten kunnen doen. ik snap het wel, koop een veulen, red het diertje van de slacht.... maar het is een speld in een hooiberg ;( de "fokker"van hummel staat dit jaar gewoon weer met een vrachtwagen vol stumperdjes op de zuidlaardermarkt, want"hij heeft ze allemaal verkocht" :(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:38

nicky_rilana schreef:
nicky_rilana schreef:
je zoek een hengst die groter is dan je merrie, dat moet je al nooit doen. want een shet is een soort van mislukt ( groot hoofd korte beentje) als je met een grotere hengst dekt is de kans ook groter dat, je merrie niet normaal kan bevallen. en dan moet het hoofd van het veulentje in de buik eraf gesneden worden. want dat hoofd is dan te groot en kan er niet in 1x uit. je zegt dat je er nog over na gedacht hebt en ook over de concequenties, dan moet je dit toch ook weten

dit is het probleem bij veel shets

Dit is de grootst mogelijke onzin. Een veulen past zich aan aan de ruimte in de baarmoeder. Hier zijn onderzoeken naar gedaan. Dat een veulen er niet uit kan is een zeldzaamheid en heeft niks te maken met kleine moeder grote hengst. Het waterhoofd gen kan hier wel een rol in spelen.