Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nicky_rilana schreef:ja dat snap ik maar ik weet niet of zij de concequenties weet was een grotere hengst op een kleine shet?
nicky_rilana schreef:ja maar een pony/paard is anders dan een shet.
maar dan eigenwijs zijn en lekker de kop van je veulen af hakken, ik weet niet of je dat zo graag wil
Janine1990 schreef:nicky_rilana schreef:ja maar een pony/paard is anders dan een shet.
maar dan eigenwijs zijn en lekker de kop van je veulen af hakken, ik weet niet of je dat zo graag wil
Als ze niet uit kijken en per ongeluk familie bij elkaar zetten, of wanneer er een ziekte binnendringt, dan ook wel.
Hier is wel eens een veulen geboren (géén inteelt!) uit een hele goede merrie, maar die had als het ware het syndroom van down. Een veulen is altijd spannend.
Tess2051919 schreef:Ik zie het probleem hier weer niet zo.
Ik heb twee jaar geleden van mijn eigen pony toen een veulen gekregen, terwijl we niet eens wisten dat ze drachtig was! We hadden haar 9 maanden. We kwamen terug van vakantie en onderweg werden we gebeld dat we een veulen hadden! We hebben dus niet gemerkt dat ze drachtig was en daarom heeft de merrie op weinig gras gestaan.
Het veulen is is nu twee jaar en super gezond! Hij heeft nog nooit ergens last van gehad.
We weten dus niet wie de vader is van het veulen, maar het was wel heeel erg duidelijk dat dat een fjord was, terwijl de merrie een zwarte dartmoorkruising pony van 1.20.
Het veulen van nyu 2 jaar zit al tegen de 1.30 aan, de vader moet dus wel heel veel groter zijn geweest, ook omdat hij een fjord was.
Ondanks dat dit paardje onverwacht is gekomen hebben we hem toch gehouden en zijn hem nog niet van plan weg te doen.
Dus de horrorverhalen van een te grote hengst kloppen niet altijd, en anders zouden er wel complicaties tijdens de tijd dat het veulen in de buik zit zijn.
En mocht Dieuwertje hem weg willen doen weet ik zeker dat ze hem naar een goed tehuis zal brengen.
Al denk ik niet dat ze hem weg zal doen..
Denk daar maar eens over na
nicky_rilana schreef:je zoek een hengst die groter is dan je merrie, dat moet je al nooit doen. want een shet is een soort van mislukt ( groot hoofd korte beentje) als je met een grotere hengst dekt is de kans ook groter dat, je merrie niet normaal kan bevallen. en dan moet het hoofd van het veulentje in de buik eraf gesneden worden. want dat hoofd is dan te groot en kan er niet in 1x uit. je zegt dat je er nog over na gedacht hebt en ook over de concequenties, dan moet je dit toch ook weten
fiona1 schreef:Blijft de vraag staan waarom geen ggk hengst? voor een paar centjes meer. Merrie heeft papier zo kun je dus goed zien of je geen inteelt krijgt.
wat is de volledige stamboek naam van de merrie? Het is dan voor mij een kleine moeite het volledige papier boven water te krijgen, en jullie zo goed mogelijk te adviseren.
fiona1 schreef:Helemaal goed, als jij de papieren binnen hebt, wil ik beste even voor je informeren welke hengsten er bij jouw in de buurt beschikbaar zijn voor een normale prijs en welke goed bij je merrie past.
Als ik je niet van je standpunt afkan brengen, gaan we voor een zo goed mogelijk resultaat!
dieuwertje_ schreef:nicky_rilana schreef:ja dat snap ik maar ik weet niet of zij de concequenties weet was een grotere hengst op een kleine shet?
Natuurlijk weet ik dat wel!!
maar ik wil geen klein opdondertje!!
als de hengst maar 10 cm groter is. kan het nog geen kwaad!!
kijk maar om je heen! bijna alle merries woerden gedekt door iets grotere hengst! en hier gaan jullie een probleem van zitten maken!
sorry mischien ligt het aan mij hoor maar ik ben al mijn hele leven bezig met paarden!
mijbn oom en nichten hadden aardig wat pony's/paarden!
ik weet heuswel wat van paarden!
en ik ga natuurlijk geen veulen nemen als ik er niks van af weet!
dieuwertje_ schreef:fiona1 schreef:Tess, hoe anders wil je het hebben. Het enige wat wij willen is dat TS goed nadenkt over haar keuzes en daarom een aantal feiten neerzetten waar wij allemaal al mee te maken hebben gehad. Dat heeft niets met afkraken of kritiek te maken. Wij willen haar alleen behoeden voor eventueel leed wat uit ondoordacht dekken kan voortkomen. Zeker als het een kwestie is van 50 euro.
Wie zegt dat ik wil fokken voor 50 euro?!
Ik wil 1 keer een veulentje!
hij blijft zijn hele leven bij mij.
jullie zeggen toch weer telkens dat ik geen veulentje moet gaan fokken, maar kopen!
Als ik er nu goed over nadenk en ik kies een goede hengst is mijn veulen gezond.
als ik een veulen koop voor een klein prijsje(wat jullie allemaal zeggen) kan die ook ongezond zijn!
ik heb een haf waar ik nooit meer op kan rijden, die hou ik toch ook gewoon(ze is 4 jaar)
nicky_rilana schreef:nicky_rilana schreef:je zoek een hengst die groter is dan je merrie, dat moet je al nooit doen. want een shet is een soort van mislukt ( groot hoofd korte beentje) als je met een grotere hengst dekt is de kans ook groter dat, je merrie niet normaal kan bevallen. en dan moet het hoofd van het veulentje in de buik eraf gesneden worden. want dat hoofd is dan te groot en kan er niet in 1x uit. je zegt dat je er nog over na gedacht hebt en ook over de concequenties, dan moet je dit toch ook weten
dit is het probleem bij veel shets