Shetlander niet dik genoeg...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:11

fiona1 schreef:
Varekaj schreef:
Als ze het verschil niet zien op een keuring tussen een vetbuik of een rondgeribd dier, dan stel ik me toch vragen bij de kennis van de ringmeester.

Het ras heeft er ook niets aan als er verkeerd wordt geoordeeld ivm dikte door vet of door ribomvang. Bij ribomvang is het goed, dat is gezond, meer ruimte voor hart en longen.
Bij vet is dat alleen maar slecht, het werkt gezondheidskwalen in de hand en da's imo toch niet de bedoeling?

Bij shetlanders is er wel degelijk een verschil tussen rondgeribd en vet, en dit ziet de keurmeester ook. zoals je al aangaf geeft voldoende omvang ruimte voor hart en longen, wat de condititie en beweging ten goede komt. Terwijl bij een vet dier dit tenkoste gaat van de bewegingen en dit is ook binnen de shetlandwereld niet wensenlijk.

De rasstandaard voor shetten is 50/50 borstdiepte 50 % v.d. stokmaat met voldoende ribboog.

Natuurlijk is er een verschil tussen keuringsconditie en sportconditie, maar dit geeft niet het verschil tussen een 1e of 3e premie, dan schort het toch echt aan andere dingen. zo zie ik hier ook een aantal pony's voorbij komen waar het schort aan de bovenlijn met name de kruizen zijn wat kort.

Dat kleurpony's standaard onder de zwarte geplaatst worden is niet waar, kleur wordt meer gefokt omdat de afzetmarkt hiervoor groter is. Bij het fokken van kleurpony's wordt er soms te weinig gekeken of merrie en hengst bij elkaar passen, maar wordt er alleen gekeken of de bloedlijnen en de kleur matchen. En dan zie ik vaak strakke bovenlijntjes, korte kruizen, korte halzen voorbij komen.

Vos- en zwarte fokkers kunnen hun voordeel niet halen uit de kleur, en moet hun veulens dus verbeteren op exterieur en beweging dit is de reden dat uiteindelijk vaak deze pony's voor staan. Ik ken overigens genoeg kleurpony's met een 1e pr. en kampioen geworden zijn, deze dieren hebben vaak wel 1 zwart/vos ouderdier.

Ik ga compleet mee met Fiona, vergeet ook niet te kijken naar de verhoudingen.
Zo had ik dit jaar een merrie mee naar de fokdag die behoorlijk fijn is op de benen, zij kreeg als commentaar mee dat ze iets te vol was(was ik het overigens helemaal mee eens) voor het fijne beenwerk wat zij bezit, de foto's die jullie hier tonen zijn foto's van pony's met een redelijk zwaar beenwerk, daar wil de jury dan ook iets meer massa boven zien.
De zwarte lijnen in NL zijn gewoon qua exterieur de beste lijnen, daar kun je niet omheen, er worden zeker zat gekleurde pony's hoog geprimeerd alleen kom je veel minder snel een goede gekleurde pony tegen omdat daarin vaak is doorgefokt qua lijn op kleur etc.
Vergeet daarnaast de bovenlijn,schouder en kruis en beenstand niet, de merrie's die hier getoond worden zijn leuke pony's maar geen toppers, dat ziet iedere fokker.

fiona1

Re: Shetlander niet dik genoeg...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:36

Eigenlijk zou sportconditie en keuringsconditie toch niet zoveel effect mogen hebben op de punten? Want op de bouw zelf verandert het niets, de ene is alleen misschien slanker/gespierder dan de andere, maar dat geeft geen wijziging aan ruglengte en rugsterkte, vorm en plaatsing van het kruis of beenstanden...[/quote]

Alleen bij een te vette pony vertekend de bovenlijn, vet op de lendenen geeft een vreemd kruis en een korte rug.

Shetlandkeuringen is ook een heel aparte tak van "sport", fokkers zijn er jaarrond mee bezig om de pony's in de juiste conditie te krijgen. En willen niet te veel vet op de rug zien, ze hebben wel iets meer buik (en dat hebben sportpony's niet) Doordat ik dit jaar door omstandigheden niet goed op het dieet van mijn dames heb gelet (ze zijn te vet, niet ongezond maar te veel voor de keuring) gaan ze niet mee naar de keuring.

De keuringsfokkers selecteren hun pony's ook heel zorgvuldig, en zullen hun toppers ook niet verkopen, (of men spreek over behoorlijke bedragen) en dat is voor een particulier met een paar pony's een stuk lastiger.

Vindt het aan de hand van de foto's moeilijk te beoordelen, moet wel zeggen dat ik de pony van Joycie007 een plaatje vindt in het tuig, en op de andere foto laat ze een heel krachtige draf zien, exterieurmatig is ze op deze foto moeilijk te beoordelen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:41

fiona1 schreef:
Shetlandkeuringen is ook een heel aparte tak van "sport", fokkers zijn er jaarrond mee bezig om de pony's in de juiste conditie te krijgen. En willen niet te veel vet op de rug zien, ze hebben wel iets meer buik (en dat hebben sportpony's niet) Doordat ik dit jaar door omstandigheden niet goed op het dieet van mijn dames heb gelet (ze zijn te vet, niet ongezond maar te veel voor de keuring) gaan ze niet mee naar de keuring.

Wat is ongezond vet en wat is te vet voor de keuring? Mijn Roos was ongezond vet (met haar ruim 300 kg, nu terug naar 260 kg), en is nu nog steeds veel te dik om fijn mee te kunnen rijden. Maar voor de keuring haal ik er echt niets meer af.

Ik heb een van mijn merries van een 2e premie (ongetraind, slap en in een groeispurt, kon ribben goed voelen) naar geen premie gehad (toen liep ze Z dressuur, heeft meer front gekregen en kon de ribben bijna niet meer voelen, ze was te mollig om fijn in de sport mee te draaien). Met het commentaar dat ze onbespierd en te schraal was. Sinds dien ben ik het spoor bijster.

Ik heb zelfs mee gemaakt dat een pony op speciaal beslag met z'n voeten in het verband (die dus ook niet rad liep) VOOR een correct bewegende en in elkaar zittende merrie (in sport conditie zijnde, slanker dan ik mijn merries nog heb) geplaatst werd. Tja, schiet mij maar lek.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:50

Het gaat in dit geval om mijn merrie die afgelopen jaar MM-kampioen is geworden in Appingedam, toen met veulen aan de voet, dit jaar heeft ze geen veulen, en dit heeft maar een te dikke grasbuik opgeleverd, en iets vet op de lendenen.(wellicht toch tegen ongezond dik aan) Ze staat op een langzaam afvaldieet, omdat ze nu wel drachtig is, (en ik tegen het snel afvallen dan wel aankomen ben) maar gaat dat niet verantwoord halen voor eind augustus, dus dan maar niet.

En pony die niet rad is hoort niet in de baan thuis, ik ben er zelf wel eens uitgestuurd omdat mijn pony een beetje rot van de trailer was gesprongen. (was haast niet zichtbaar, maar moest wel de baan verlaten)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:58

Moet overigens wel zeggen, dat ik "onbespierd en te schraal" geen rede vindt om een pony van een 2e naar geen premie te laten gaan. Dan is er ergens tussendoor iets fout gegaan zijn. Als de pony correct in elkaar zit, dus passend beenwerk, mooie bovenlijn, goede hals en schouderpartij en goede bewegingen is het een premiewaardige pony. (En als ik goed schat over welke pony je het hebt, is dit imo een 2e pr. pony)

Dat een pony Z loopt zegt niet alles over de bewegingen van een pony in de keuringsbaan, er zijn pony's die krap 60 punten scoren op beweging maar het voor de wagen erg leuk doen, en er zijn er die machtig kunnen showen in de baan, maar die voor de wagen inkakken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:02

Arabesk schreef:
Wat vaag, ik zie allemaal shetjes die eindleijk eens normaal op gewicht zijn :?

ook wat ik dacht....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:03

In jou geval snap ik het helemaal hoor, alleen voorbrengen als ze haar titel kan verdedigen.
Voor mij liggen keurings conditie en gevaarlijk dik heel erg dicht bij elkaar.

Ik heb het mee gemaakt dat een jonge pony van mij geen premie kreeg. Bij het wachten op het rondstappen kreeg ik een seintje van af de kant dat ze net niet fijn liep (iemand anders had haar van de trailer gehaald en los gestapt ivm drukte, dus zelf niet van te voren gekeken), dus ik naar de jury om dat te zeggen en vragen wat ik er mee moest. Pony was niet kreupel volgens de jury en liep prima, dus moest gewoon rondstappen (om vervolgens geen premie te krijgen).

Ik heb geen idee of ik het nu goed doe voor de keuring.
Ik heb 4 pony's mooi op gewicht (papierloze ruin, jaarling, 4 jarige merrie met veulen aan de voet en een 17 jarige), de rest is wat mij betreft te dik (wat niet gekeurd word staat al op dieet, wat wel gekeurd moet worden loopt nog flink in het gras).

Imo kan een pony niet in 1 jaar (waarin ze alleen maar mooier en completer geworden is) 2 stappen achter uit gaan. Maar dat blijkt dus wel te kunnen. Het is geen bewegings wonder, maar is wel gewoon correct op stand en in beweging, en een Z pony hoeft dat ook niet perce te zijn (Z is basis, met een gezonde pony gewoon haalbaar). Maar onbespierd en schraal voor een mollige pony die Z loopt snap ik niet. Dit is al een paar jaar geleden gebeurd. Ik hoop heel erg dat ze dit jaar gewoon netjes een 2e premie krijgt, gewoon waar ze (imo) hoort.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:23

Ik heb je foto van haar in het huiskamer topic gezien, en naar mijn mening is dat ook de premie die ze behoord te krijgen. En ik denk dat ze netjes in conditie is voor de keuring. Persoonlijk is dit het type shetlander welke ik mooi vindt (Ik heb een zwarte merrie, die is behalve de kleur 2 druppels water met deze merrie van jouw) maar de jury ziet helaas liever het andere plaatje. Maar deze pony's zijn wel correct, ook al voldoen ze dan niet aan het 1e pr. plaatje, en dus is een 2e op zijn plaats. (Naomi heeft trouwens ook enkel 2e premies gehaald)