fiona1 schreef:Varekaj schreef:Als ze het verschil niet zien op een keuring tussen een vetbuik of een rondgeribd dier, dan stel ik me toch vragen bij de kennis van de ringmeester.
Het ras heeft er ook niets aan als er verkeerd wordt geoordeeld ivm dikte door vet of door ribomvang. Bij ribomvang is het goed, dat is gezond, meer ruimte voor hart en longen.
Bij vet is dat alleen maar slecht, het werkt gezondheidskwalen in de hand en da's imo toch niet de bedoeling?
Bij shetlanders is er wel degelijk een verschil tussen rondgeribd en vet, en dit ziet de keurmeester ook. zoals je al aangaf geeft voldoende omvang ruimte voor hart en longen, wat de condititie en beweging ten goede komt. Terwijl bij een vet dier dit tenkoste gaat van de bewegingen en dit is ook binnen de shetlandwereld niet wensenlijk.
De rasstandaard voor shetten is 50/50 borstdiepte 50 % v.d. stokmaat met voldoende ribboog.
Natuurlijk is er een verschil tussen keuringsconditie en sportconditie, maar dit geeft niet het verschil tussen een 1e of 3e premie, dan schort het toch echt aan andere dingen. zo zie ik hier ook een aantal pony's voorbij komen waar het schort aan de bovenlijn met name de kruizen zijn wat kort.
Dat kleurpony's standaard onder de zwarte geplaatst worden is niet waar, kleur wordt meer gefokt omdat de afzetmarkt hiervoor groter is. Bij het fokken van kleurpony's wordt er soms te weinig gekeken of merrie en hengst bij elkaar passen, maar wordt er alleen gekeken of de bloedlijnen en de kleur matchen. En dan zie ik vaak strakke bovenlijntjes, korte kruizen, korte halzen voorbij komen.
Vos- en zwarte fokkers kunnen hun voordeel niet halen uit de kleur, en moet hun veulens dus verbeteren op exterieur en beweging dit is de reden dat uiteindelijk vaak deze pony's voor staan. Ik ken overigens genoeg kleurpony's met een 1e pr. en kampioen geworden zijn, deze dieren hebben vaak wel 1 zwart/vos ouderdier.
Ik ga compleet mee met Fiona, vergeet ook niet te kijken naar de verhoudingen.
Zo had ik dit jaar een merrie mee naar de fokdag die behoorlijk fijn is op de benen, zij kreeg als commentaar mee dat ze iets te vol was(was ik het overigens helemaal mee eens) voor het fijne beenwerk wat zij bezit, de foto's die jullie hier tonen zijn foto's van pony's met een redelijk zwaar beenwerk, daar wil de jury dan ook iets meer massa boven zien.
De zwarte lijnen in NL zijn gewoon qua exterieur de beste lijnen, daar kun je niet omheen, er worden zeker zat gekleurde pony's hoog geprimeerd alleen kom je veel minder snel een goede gekleurde pony tegen omdat daarin vaak is doorgefokt qua lijn op kleur etc.
Vergeet daarnaast de bovenlijn,schouder en kruis en beenstand niet, de merrie's die hier getoond worden zijn leuke pony's maar geen toppers, dat ziet iedere fokker.