Totale kosten Shetlander.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 08:26

sandr0 schreef:
EskeGirl schreef:
Oké.

De kosten van een Shetlander zijn ongeveer hetzelfde als die van een paard, een Shetlander is niet zoveel goedkoper.

Ben ik t niet helemaal mee eens. Mijn shet kost een 1/4 van wat mijn paard kost per maand.

Kan je dat misschien uitleggen, snap wel wat je bedoelt hoor :+ maar meer waarin de verschillen zijn in kosten ed.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:17

sandr0 schreef:
EskeGirl schreef:
Oké.

De kosten van een Shetlander zijn ongeveer hetzelfde als die van een paard, een Shetlander is niet zoveel goedkoper.

Ben ik t niet helemaal mee eens. Mijn shet kost een 1/4 van wat mijn paard kost per maand.

Maar dat is dus net wat je zelf wilt.
Wil jij je shet ergens op een weitje bij een boertje, ja, dan ben je goedkoper uit.
Wil jij je shet ergens op een stal met alle faceliteiten, dan ben je over het algemeen evenveel kwijt

frodo1993

Re: Totale kosten Shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:28

Goed van je dat je je in ieder geval verdiept in de kosten TS :)
Een shetlander is natuurlijk wat goedkoper in onderhoud, maar op sommige punten moet je toch goed letten.

Stalling ligt er net aan wat je wil. Alleen een landje is, meestal, veel goedkoper dan een stal met allerlei facciliteiten.
Vergeet ook de wormenkuren, hoefsmid en DA niet. Heb vaak gezien dat mensen dit niet nodig vinden voor shetlanders, erg triest.
Wat wil je met de shetlander gaan doen?
Spullen voor bijv. mennen, of een zadeltje zijn ook zeker niet goedkoop.

Veel succes ermee!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:56

Mijn paard kost aan Stalling 220 pm. Mijn shet 100. De Smid Voor paard 100, shet 35. Wormenkuur is Voor mijn paard 1,5 spuit.Voor mijn shet kan ik er 3 keer mee doen. Zadel shet 140 euro Voor mijn paard 1200. Al met al is mijn paard met alles veel duurder dan die kleine smurf:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:59

Is het voor je shet dan inclusief beslag? Anders is het natuurlijk appels met peren vergelijken. En ik denk dat het verschil in kwaliteit van je zadels ook meespeelt. Waarschijnlijk is die van je paard van een veel betere kwaliteit dan het ponyzadeltje van je shet?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:13

sandr0 schreef:
Mijn paard kost aan Stalling 220 pm. Mijn shet 100. De Smid Voor paard 100, shet 35. Wormenkuur is Voor mijn paard 1,5 spuit.Voor mijn shet kan ik er 3 keer mee doen. Zadel shet 140 euro Voor mijn paard 1200. Al met al is mijn paard met alles veel duurder dan die kleine smurf:)

Voor mijn grote kan ik ook een zadel van 140 euro kopen, en voor mijn ukkie kan ik ook een zadel van 1200 kopen....

Paard smid 100 is neem ik aan met ijzers, althans, als jij een hoefmid hebt die 100 euro voor een paard bekappen vraagt, zou ik me toch eens achter mn oren krabben

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:37

Giolli schreef:
Maar idd, het bekappen is goedkoper wegens kleine hoefjes.
Het enten is goedkoper wegens kleine hoeveelheden.

Beide is inderdaad niet waar, voor beide betaal ik gewoon evenveel als voor een groot paard.
Bij ontwormingsspuiten heb je voor 1shet inderdaad geen hele spuit nodig, maar ik koop elke keer gewoon een nieuwe. Tenzij je meerdere shetten hebt en je dus 1 spuit voor 2 pony's kan gebruiken ben je iets goedkoper uit, anders dus ook niet.

Ik ben het verder met de rest eens dat je ook op tuig ed niet kan/moet besparen 'omdat het maar een shet is'.
Je betaald over het algemeen evenveel geld voor een maat shet als een maat full dekje/dekentje.

xNathaliee schreef:
Oja en voor de wat oudere meiden, hoe doen jullie dat qua tijd (opleiding, werk)
Aangezien ik er zelf niet op rijd en er weide genoeg zijn vlak bij mijn huis zou ik er dagelijks heen kunnen, maar is dat ook echt nodig etc ?
Een shetlander is ook gewoon een paard dus heeft echt niet minder aandacht nodig dan een KWPNer. Tuurlijk verschilt dat per pony, maar als ik mijn minishet 2 dagen laat staan is het een bommetje, bovendien vindt hij het leuk om te werken.
En inderdaad elke dag controleren op wondjes en voldoende water als je niet op een pensionstal staat is ook niet verkeerd. ;)

Het enige waarin ik goedkoper uit ben is stallingkosten en kosten aan voer. Dit zijn vaak wel de grootste maandelijkse lasten, maar verkijk je dus niet op de andere kosten zoals DA, hoefsmid, ontwormingskuren, tuig ed.

Ik hoop dat je er goed over nadenkt voordat je tot aanschaf overgaat en niet alleen een shet neemt omdat het toevallig iets goedkoper is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:03

stef schreef:
stalling: 150 p/m
ontwormen, 20 per x
enten: 35 per x
bekappen, 27.50 per keer

dat is wel heel veel, hier in gelderland:
60,00 euro stalling (maandelijks) (hierin zit stalling, stro, weiland, hooi en bix)
4,00 euro 15,00 euro afhankelijk welke spuit (en dit ca 6x per jaar)
35,00 / 40,00 euro enten (1x per jaar)
15,00 euro bekappen (om de 7 weken)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 08:17

Hier in de buurt kost stalling 210 per maand (zal voor shetje wel goedkoper zijn die hebben weer andere, lage boxen geloof 150) waar alles in zit; stro, hooi, biks, entingen en wormenkuur. Enten en wormenkuur doen ze op de stal gewoon in 1x met z'n allen.

Ik neem vooral een shet omdat rijden bij mij niet op nummer 1 staat. Ik kan daar gewoon niet de tijd voor vrijmaken om elke dag met m'n paard les te nemen of zelf te trainen, maar wil wel graag lekker met de paarden bezig zijn. Vooral grondwerk/vrijheidsdressuur spreken mij enorm aan. Ik kom dan uit op een klein paardje, bijv. een shet. Als ik een groot paard neem waar op gereden kan worden vind ik het zonde als ik een keer een dag geen tijd heb om te rijden oid. Of dat ik gehaast maar alles moet doen. Tuurlijk vergt een shet ook tijd, maar aangezien ikzelf er toch niet op rij is kost het me wat minder tijd.

Ik ben zelf nu al wel op zoek maar ik geef er een half jaar de tijd voor. In dit half jaar ga ik gewoon kijken of ik het red (qua geld en tijd) en of ik het nog steeds wil, kan ik langs gaan bij de shets waar ik interesse in heb en dan van het voorjaar neem ik het definitieve besluit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:38

En dat vind ik nou zo'n onzin he. Men neemt een shet, want die heeft minder aandacht nodig. Een shet heeft evenveel aandacht nodig als elk ander paard. Een grote hoef je ook niet op te rijden.
Als jij een shet wilt, prima hoor, maar ik vind je beargumentatie nogal onzin

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:11

Vergis je niet TS, ook een shetlander heeft zeker veel aandacht nodig!
Denk er ook aan dat de pony niet alleen moet staan. Een maatja voor in de wei is zeker nodig.
En wat als je later toch met hem wilt gaan mennen of je vindt een ruitertje die graag met de pony wil rijden?
Heb je daar plek voor? Een weiland is meestal niet echt ideaal.
Heb je dan het geld om hem eventueel ergens anders te stallen?
Dat zijn dingen waar je ook aan moet denken.
En vergis je alsjeblieft niet in de tijd die je moet besteden aan een shetlander.
Ik red het af en toe al niet, maar gelukkig heb ik een leuke verzorgster die het dan van mij overneemt :)
Je moet dus niet alleen kijken naar de kosten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:09

EskeGirl schreef:
Stap 1: Klik op zoeken, rechts bovenin
Stap 2: Typ 'kosten paard' of 'kosten Shetlander' in
Stap 3: Klik op zoeken

Wacht nu een paar seconde en bekijk de resultaten :Y) :7

Of gebruik de wiki:

http://www.bokt.nl/wiki/Aanschafkosten

http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten

Staat alles keurig op een rijtje.

stef schreef:
En dat vind ik nou zo'n onzin he. Men neemt een shet, want die heeft minder aandacht nodig. Een shet heeft evenveel aandacht nodig als elk ander paard. Een grote hoef je ook niet op te rijden.

Hard maar waar :j

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 18:56

stef schreef:

Over welke beargumentatie heb je het dan als ik vragen mag ?
Want het is nooit mijn bedoeling geweest om een shet te kopen en dan maar te kijken of ik zin en tijd heb om er heen te gaan zéker niet, ik bedoel meer (weet niet hoe ik het anders moet formuleren) dat het rijden van een pony meer tijd kost doordat je het moet poetsen, zadelen, instappen, rijden, uitstappen, afzadelen evt. bijvoeren en ga zo maar door.
Een shetje kan je lekker pakken, poetsen en lekker rondje mee wandelen, mee vrijheidsdressuren oid en zet je weer op de wei of stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:03

xNathaliee schreef:
sandr0 schreef:
[quote="EskeGirl"
Oké.

[/quote

Kan je dat misschien uitleggen, snap wel wat je bedoelt hoor :+ maar meer waarin de verschillen zijn in kosten ed.

Bij mij is dat ook zo, maar dat komt omdat mijn shet aan huis staat bij mn ouders.
Hij heeft slechts een kwart van zn stal (3x3,5) bodembedekking, de rest ligt hij toch nooit.
Ook eet hij veel minder, dus daarin is hij inderdaad slechts 1/4e van een groot paard aan kosten.

Echter wat betreft verzorging en training en toebehoren (dekens, hoofdstel, halsters e.d.) is hij (minstens) net zo duur als mn grote paarden, dus daarin kan je niet op een shet besparen haha!
Als ik hem op pension zou zetten dan vragen ze hier ook gewoon de prijs voor een pony. Dus het is maar net waar je de pony stalt en welke kosten je meerekent als je wilt besparen door een shet te nemen.

Je kan bij boertjes ook grotere pony's/ paarden voor een paar tientjes per maand stallen, ook incl voer e.d., en dan ben je met een shet dus net zo veel kwijt als dat je aan een groter paard kwijt bent. Alleen op een shet kan je niet rijden, en met een grotere pony wel.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:11

Ik ben voor mn Welsh A intussen iig aan stalling even veel kwijt als ik aan een paard kwijt zou zijn := Ik begon op 50pm, dag en nacht op t land.. Maar laat ik nou net weer een hengst met diva-gedrag treffen die zich beter voelt als ie 's nachts op stal staat.. Dus daar ga je al. Nou sta ik nog redelijk goedkoop, 135 kaal (maar verbruik nauwelijks stro omdat ie keurig alles in zn uitloop legt) en alle faciliteiten aanwezig muv een binnenbak. Materiaal is idd niks goedkoper, soms zelfs duurder.. Kleine dekentjes zijn moeilijker te vinden dus kun je zelden kiezen voor een bepaalde prijs/kwaliteit. Minimaatjes hebben ze dan vaak wel weer dus voor een mini-shet zal het miss net iets makkelijker zijn. Als je gaat mennen kan je je lol op, ben me intussen aan het verdiepen in wagens, maar das verdorie geen sinecure := Loopt aardig in de papieren haha.

Smid is bij mij wel goedkoper, rekent 20 euro voor bekappen :) (fijne vent, zelfs al laat ik m voor alleen mijn uk komen kost t me nog niks extra). Entingen en wormenkuren bespaar je idd weinig mee, kost mij ook een halve wormenkuur mja, je zal toch een hele moeten kopen..

Denk dat je gewoon het beste even bij stallen in de buurt kunt gaan vragen :j En goed voor jezelf bedenken wat je graag wil.. Op een weitje bij de boer is vaak idd goedkoop maar daar heb je dan ook weinig (meestal dan). Wil je graag toch wat doen met je pony ben je blij als je een bak enz hebt, dus dan zit je toch alweer bij de pensionhouders.. En tref je er zo eentje als de mijne die gewoon niet zo lekker gedijt 24/7 buiten ga je alweer naar een stal.. Ik loop ook keuringen en ben sowieso blij met mn stalletje dan, maar geloof dat voor de Shets een lekkere poofy vacht juist weer gewenst is? Dan is een dikke wintervacht van een winter buiten niet zo'n probleem natuurlijk :)

Probeer iig goed in kaart te krijgen wat je graag wil.. Een pony is hardstikke leuk, moet er niet aan denken om met zo'n groterd op pad te moeten := Nee hoor, ik ga over een jaartje lekker mennen en doen, vermaak me prima met die uk :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:15

xNathaliee schreef:
Over welke beargumentatie heb je het dan als ik vragen mag ?
Want het is nooit mijn bedoeling geweest om een shet te kopen en dan maar te kijken of ik zin en tijd heb om er heen te gaan zéker niet, ik bedoel meer (weet niet hoe ik het anders moet formuleren) dat het rijden van een pony meer tijd kost doordat je het moet poetsen, zadelen, instappen, rijden, uitstappen, afzadelen evt. bijvoeren en ga zo maar door.
Een shetje kan je lekker pakken, poetsen en lekker rondje mee wandelen, mee vrijheidsdressuren oid en zet je weer op de wei of stal.

Maar dat ligt toch niet aan de shet? Een paard wat je niet rijdt is precies hetzelfde verhaal.

Ik rij aangespannen met mijn shet, en ben zowat langer bezig dan destijd met mijn haflinger die ik OHZ reed

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:39

xNathaliee schreef:
Ik bedoel meer elke dag erheen gaan om wat met de shet te doen, of dat nodig is voor zo;n klein beestje.
Kijken of alles goed gaat doen de mensen van die stal toch ook sowieso :)

Sorry maar jij bent de eigenaar en dus verantwoordelijk voor je eigen pony, niet de mensen van de stal, ze gaan gewoon oppervlakkig kijken zoals: zijn ze er allemaal nog? en dat is het wel een beetje, logisch het is hun probleem niet.

Je wilt er niet al teveel moeite voor doen en het aan anderen overlaten, dan raad ik je voorlopig een verzorgschet aan, hoef je niet elke dag heen en de eigenaars controleren het of alles goed gaat, kost jou niks.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:23

Nou als mijn pony ineens met zn been in het hek zou hangen word ik toch echt wel geïnformeerd hoor := En als het nodig is word ik ook met poown en al naar de kliniek gereden (even worst case scenario) dus als je een pensionhouder hebt die alleen koppen telt zit je naar mijn idee toch niet erg goed...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:57

amyz schreef:
Nou als mijn pony ineens met zn been in het hek zou hangen word ik toch echt wel geïnformeerd hoor := En als het nodig is word ik ook met poown en al naar de kliniek gereden (even worst case scenario) dus als je een pensionhouder hebt die alleen koppen telt zit je naar mijn idee toch niet erg goed...

Natuurlijk als er iets heel ergs aan de hand is wordt je wel geinformeerd maar over het algemeen ben je toch zelf verantwoordelijk voor je dier en niet pas als je dier wat is overkomen he en dat je dan pas ernaar omkijkt.

Ik raad je toch aan om een verzorgschetje te nemen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:07

Hier kun je gewoon totaal verschillende reactie en vooral prijzen gaan verwachten.
Je kunt dit dan ook niet vragen, de ene betaald 60 p/m aan stalling terwijl de andere 350 p/m betaald,
daar zit dus nogal wat verschil in, ga gewoon voor jezelf na, hoe duur een stalling bij jou in de buurt is.
(een shetlander hoeft ook niet perse op stal staan, liever juist 24/7 op de weide met een schuilstal,
dus dat scheelt wel wat kosten.
ga dan ook even na hoe duur een hoefsmith bij jou in de buurt kost.
En het ligt ook totaal aan de pony hoe vaak ze bekapt moet worden. de ene moet heel vaak de ander haast nooit.
Dus anderen kunnen veel zeggen, maar je moet het toch voornamelijk zelf uitzoeken ;)

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:11

Een shet kost niet veel minder als een paard.
Ik dacht ook, een shetlander! Leuk voor erbij. Tot de rekeningen van de DA tot €500 in een week tijd opliepen. Na het hebben van een slokdarmverlamming.
Je kan wel het goedkoopste van het goedkoopste vinden, maar 1 is dit niet altijd even goed voor je pony en 2 als de veearts erbij moet komen heb je toch geld nodig...

Succes!

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:25

Ik ben rond de 7 euro per maand kwijt aan mn 2 shetjes :) Hihi.. Dat komt omdat wij het geluk hebben met een groot stuk land, en het bedrag is natuurlijk exclusief de toebehoren die vervangen of nog aangeschaft moeten worden. Maar ik geloof dat er in mijn omgeving niet veel word gevraagt voor een shetje om hem ergens te stallen. Sommige zelfs gratis.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:29

Oja, en als je een goede band met je shettie op wil bouwen is het wel belangrijk dat je er iedere dag ff bent. Soieso moet je altijd naar je shettie omkijken, en zorgen dat ie ergens staat met vriendjes :) Ik volg een avond deeltijd opleiding, en overdag werk ik gewoon fulltime, maar k ga altijd voor en na mijn werk langs, en de avonden dat ik college heb daarna nog ff een kroeltje brengen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:38

Mijn pony kost een stuk minder dan mijn paard. Minder voer, minder stalgeld, minder hoefsmid (komt elke 8 weken voor mijn grote, maar meestal gaat mijn shet om de keer omdat ze nog in prima staat zijn - hij controleerd ze wel altijd en ik vijl ze zelf bij tussendoor!). Hoeveelheid voer verschilt gewoon aanzienlijk. Mijn merrie krijgt krachtvoer, mijn pony niet, aanzienlijk minder hoeveelheid hooi etc.

Maar toch moet je het niet als een 'goedkoop' paard zien. Spullen zijn even duur, entingen zijn bij mij ook even duur, wormen kuren zijn ook hoog nodig regelmatig en dierenarts kosten krijg je helaas geen korting op omdat het maar zo'n kleintje is ;) Spulletjes kun je zo duru maken als je zelf wilt, net als bij een groot paard. Maar neem aub WEL en goed passend zadel, hoe goedkoop of duur die ook is, ook als je maar af en toe rijdt is dat heel belangrijk.

Verder ga ik elke dag naar mijn pony, doe er niet elke dag wat mee, maar controleer haar wel op rare dingen en geef dr een knuffel :)

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:26

stef schreef:
die van mij staat gewoon in een 3x3 box ;)

hopelijk weet je wel dat shetjes niet zo van ik een box staan houden ze staan liever in de wei of hij moet problemen