Bijna zwarte vacht ipv vos...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:45

hestejente schreef:
Wauw, het lijkt wel een mini schwarzwalder fuchsje :P

Heeft hij een aalstreep? En heeft hij zwarte of donkergrijze haren in zijn manen en staart? Hoe lang heb je 'm eigenlijk?

Maar een schwarzwalder fuchs is zilverappel en dit is een vos. Maar je hebt ook bij de haflinger zulke donkere vossen dat je ze aanziet voor zilverappels

Afbeelding

maarrr dan komt het het flaxen gen veroorzaakt witte manen en dat heeft die van jou niet

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:48

De staart is wel een stuk lichter van kleur dan de manen.
Een mooie toverbal!

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 00:49

Sappos schreef:
hestejente schreef:
Wauw, het lijkt wel een mini schwarzwalder fuchsje :P

Heeft hij een aalstreep? En heeft hij zwarte of donkergrijze haren in zijn manen en staart? Hoe lang heb je 'm eigenlijk?

Maar een schwarzwalder fuchs is zilverappel en dit is een vos. Maar je hebt ook bij de haflinger zulke donkere vossen dat je ze aanziet voor zilverappels

Afbeelding

maarrr dan komt het het flaxen gen veroorzaakt witte manen en dat heeft die van jou niet

Jajaaa, het is een mysterieus paardje <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:49

Fellpony schreef:
hestejente schreef:
Zeg, zomaar even een gedachte hoor: is er bij het stamboek niet iemand die weet welke kleur je pony is, of waar het kleurverschil door komt? Toen ik mijn paard nog niet zo lang had heb ik contact opgenomen met het stamboek waar hij is ingeschreven en kreeg antwoord van iemand die veel verstand heeft van dit soort dingen. Foto's gemaild, afstamming erbij, en zo kreeg ik allerlei info ook over de familie van mijn paard.

Is misschien een optie. Maar ik denk niet dat zij er veel aan kunnen doen. Aangezien het nog nooit eerder is gebeurd. Ik denk dat ik tot volgend jaar moet wachten ofzo. Misschien komt hij dan wel weer in zijn normale kleurtje terug :+

Je pony is niet de enige, hebben we net gezien. Wie weet is het een fenomeen waar ze meer van af weten? Ik moest toen foto's van z'n aalstreep, manen, staart en nog wat anders maar ik weet niet meer wat mailen, die heb ik heus niet speciaal voor die mail gemaakt, maar gewoon "oude" (bestaande) foto's gestuurd.

Schwarzwalder fuchs is GEEN zilverappel, zilverappel komt niet tot uiting op vos. Kan best dat zo'n paard wel het gen voor zilverappel draagt maar in het fenotype is het niet zichtbaar.

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 00:50

senna21 schreef:
De staart is wel een stuk lichter van kleur dan de manen.
Een mooie toverbal!

Mijn trots :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:51

maar schwarzwalders zijn doorgaans wel zilverappels. Zilver komt idd niet tot uiting op een vos maar er zijn zweetvossen die zo donker zijn dat zilverappel lijken.

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 00:52

hestejente schreef:
Fellpony schreef:
Is misschien een optie. Maar ik denk niet dat zij er veel aan kunnen doen. Aangezien het nog nooit eerder is gebeurd. Ik denk dat ik tot volgend jaar moet wachten ofzo. Misschien komt hij dan wel weer in zijn normale kleurtje terug :+

Je pony is niet de enige, hebben we net gezien. Wie weet is het een fenomeen waar ze meer van af weten? Ik moest toen foto's van z'n aalstreep, manen, staart en nog wat anders maar ik weet niet meer wat mailen, die heb ik heus niet speciaal voor die mail gemaakt, maar gewoon "oude" (bestaande) foto's gestuurd.

Schwarzwalder fuchs is GEEN zilverappel, zilverappel komt niet tot uiting op vos. Kan best dat zo'n paard wel het gen voor zilverappel draagt maar in het fenotype is het niet zichtbaar.

WOOOOW! En nu ga je verder dan mijn woordenkennis :=
Maar het is wel een optie om eens een belletje te doen naar het stamboek inderdaad

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:53

Sappos schreef:
maar schwarzwalders zijn doorgaans wel zilverappels. Zilver komt idd niet tot uiting op een vos maar er zijn zweetvossen die zo donker zijn dat zilverappel lijken.

Dan lijken ze misschien een beetje op zilverappelbruinen. Zilverappel vos bestaat niet.

Edit: fenotype is hoe het paard er van de buitenkant uitziet. Oftewel in dit geval: aan een vos kun je niet zien of hij wel of niet het gen voor zilver draagt. En aan een bruine of zwarte wel.
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-05-11 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Re: Bijna zwarte vacht ipv vos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:54

:') miscommunicatie

de meeste schwarzwalders zijn zilverappel zwart of zilverappelbruin

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:55

Sappos schreef:

Waarom heten ze dan fuchs.

Volgens mij raaskal jij. Een zilverappel zwarte of bruine ziet er heel anders uit dan een schwarzwalder.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:56

zijn het zweetvossen :oo dan leer ik iets nieuws, was er altijd heilig van overtuigd dat het allemaal zilver zwart en bruinen waren...dan zijn het dus gewoon donkere haflingers..
Laatst bijgewerkt door Sappos op 30-05-11 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 00:56

Sappos schreef:

Nou ik ga er maar eens een nachtje over slapen hahaha :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:57

Sappos schreef:
zijn het zweetvossen :oo dan leer ik iets nieuws, was er altijd heilig van overtuigd dat het allemaal zilver zwart en bruinen waren...dan zijn het dus gewoon donkere haflingers..

:j Donkere haflingers met bruineboterhambillen :P

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:58

vind ik wel mooi :+: :j Mijn volgende paardje wordt sowieso een zilverappel :')

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 02:34

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 03:04

Voeding kan een grote factor zijn dat de kleur opeens donkerder wordt.

Citaat:
Voeding:

Eiwitrijk voedsel stimuleert de pigmentvorming. Dieren met rode pigmenten zijn erg gevoelig voor veranderingen in het dieet. Voorjaarsgras, klaver en vooral olierijke zaden kunnen een ingrijpend effect hebben op hun vacht. Het is bijvoorbeeld bekend dat grote hoeveelheden lijnzaad giftig is, maar in kleine hoeveelheden of op de juiste manier geprepareerd veroorzaakt het een donkerder, rijkere vacht en diarree. Luzerne, klaver en bonenstro kunnen hetzelfde effect hebben.

Heel wat vosveulens zijn tijdens het afwerpen van de veulenvacht heel donker en houden daarmee hun eigenaar voor de gek, want die denkt nu een koffievos te hebben. Deze “valse koffievossen” zijn het produkt van goede merriemelk en rijk voorjaarsgras. Eigenaren van wat lichtere palomino’s krijgen vaak het advies niet zuinig te zijn met luzerne en lijnzaad. Andersom werkt het beslist niet; een dier met de “sooty” factor zal niet lichter worden van een streng, eiwitarm dieet zonder vers groenvoer. Verkeerde voeding in de vorm van slechte kwaliteit of drastische verandering van dieet is een bekende oorzaak van het teloorgaan van de vachtkleur. Mensen die bijv. een dier van de hongerdood weten te redden, hebben veel schik in de nieuwe kleur als het bewuste dier weer helemaal “boven Jan” is.

Bron: De kleur van het paard, gechreven door Jeanette Gower

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 08:52

_Karin schreef:
Fellpony schreef:
YESSS! Eindelijk iemand die hetzelfde heeft. Heeft hij hier elke zomer last van? Voor mij is het namelijk nieuw :+

Nee zij heeft het in de 6 jaar dat ik haar nu heb 2x gehad dat ze zomers donkerder is geworden. Zij is dus niet iedere zomer donkerder. :D

Okeee! Wel apart dus haha! :D

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 08:56

shetlandfan schreef:
Voeding kan een grote factor zijn dat de kleur opeens donkerder wordt.

Citaat:
Voeding:

Eiwitrijk voedsel stimuleert de pigmentvorming. Dieren met rode pigmenten zijn erg gevoelig voor veranderingen in het dieet. Voorjaarsgras, klaver en vooral olierijke zaden kunnen een ingrijpend effect hebben op hun vacht. Het is bijvoorbeeld bekend dat grote hoeveelheden lijnzaad giftig is, maar in kleine hoeveelheden of op de juiste manier geprepareerd veroorzaakt het een donkerder, rijkere vacht en diarree. Luzerne, klaver en bonenstro kunnen hetzelfde effect hebben.

Heel wat vosveulens zijn tijdens het afwerpen van de veulenvacht heel donker en houden daarmee hun eigenaar voor de gek, want die denkt nu een koffievos te hebben. Deze “valse koffievossen” zijn het produkt van goede merriemelk en rijk voorjaarsgras. Eigenaren van wat lichtere palomino’s krijgen vaak het advies niet zuinig te zijn met luzerne en lijnzaad. Andersom werkt het beslist niet; een dier met de “sooty” factor zal niet lichter worden van een streng, eiwitarm dieet zonder vers groenvoer. Verkeerde voeding in de vorm van slechte kwaliteit of drastische verandering van dieet is een bekende oorzaak van het teloorgaan van de vachtkleur. Mensen die bijv. een dier van de hongerdood weten te redden, hebben veel schik in de nieuwe kleur als het bewuste dier weer helemaal “boven Jan” is.

Bron: De kleur van het paard, gechreven door Jeanette Gower

Okee! Ook weer iets nieuws geleerd :o maar wat bedoelen ze precies met rode pigmenten? :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:44

Nou, dat verklaard een hoop bij mij. Maar bij mij is het juist de wintervacht die donkerder was!!
Ik voer ze veel lijnzaad en afgelopen winter ook lucerne! (ik plaats hier geen foto maar kan ik wel sturen op verzoek)

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:56

suuzepuus schreef:
Nou, dat verklaard een hoop bij mij. Maar bij mij is het juist de wintervacht die donkerder was!!
Ik voer ze veel lijnzaad en afgelopen winter ook lucerne! (ik plaats hier geen foto maar kan ik wel sturen op verzoek)

Oke, nog interessanter! Foto? _/-\o_

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:22

Fellpony, je hebt PB!!

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 10:27

suuzepuus schreef:
Fellpony, je hebt PB!!

Oke, ik ga kijken!

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:55

Ik zat nog eens te denken en te kijken naar dat stukje over de voeding. Maar zou het kunnen omdat ik altijd extra heb gevoerd in de lente en de herfst? Want dit jaar heb ik dat dus niet gedaan, omdat hij het niet nodig had. Hij had in september al zijn deken op en in de winter kreeg hij zijn winterdeken op, dus vandaar. Meestal krijgt hij een behoorlijk zetje van me qua voeding, maar dat was dit jaar dus absoluut niet van toepassing. Hij heeft gewoon brok en lijnzaad gehad. En volgende maand word hij dan weer geschoren :o

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:48

Mijn AMHA hengst heeft dit ook, en vorig jaar niet. Maar dat verhaal van de voeding gaat voor hem wel op.

Ik vind het wel erg mooi staan :j .

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 12:58

Sharani schreef:
Mijn AMHA hengst heeft dit ook, en vorig jaar niet. Maar dat verhaal van de voeding gaat voor hem wel op.

Ik vind het wel erg mooi staan :j .

Oke! Heb je een foto hiervan?
Dankjewel trouwens! <3