merriekeuring NMPRS 27 augustus 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siepie

Re: merriekeuring NMPRS 27 augustus 2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:48

Ik ben er ook nog nooit geweest enzo, maar die eigenaar van de vader van Fellow helpt mij een handje. Maar nu hij dus een beroerte heeft gehad moet ik het op de keuring helemaal zelf doen. Maar ik heb er wel veel zin in en heb er al veel over gezocht enzo.

@stef: Waar gaan jou paardjes vrijdag dan heen? :o

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:51

ik ben er dus zowieso! :))
Sophie gaat hier misschien mee als ze op formaat is hihi :o
nog eigenlijk niet over gesproken met eigenaresse van de stal!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:54

Leuk! Ik ben er ook sowieso! Vandaag heb ik bevestiging gekregen dat ze de inschrijving hebben ontvangen :D !

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:17

Lauwtjuh94 schreef:
@stef: Waar gaan jou paardjes vrijdag dan heen? :o

Naar bunsschoten, de vrijdag ervoor dus, de 26ste ;)

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:56

Wij wonen er zo dicht echt heerlijk maar 20 minuten rijden.
Wij komen met Yessie van de fjorkahoeve, Painted Twice van de Fjorkahoeve dit zijn 2 merrie veulens en Daydream Wakefull Cash hengstveulen.
Tevens laten we Colinda van de Holkamp keuren zij is al stermerrie maar meedoen lijkt mij erg leuk.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:58

Wij komen met Silver en Shado

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 09:02

Oh oke, ik dacht deze vrijdag al haha.

Maar ik heb even een vraag. Kent iemand de hengst Ton van Laaresch? Mijn merrie zou dit jaar gedekt worden door Marschall Talisman. Maar de eigenaar heeft een beroerte gehad en hij heeft problemen met de hengst. De hengst wil niet dekken en zal dit dus op vreemd terrein al helemaal niet doen. Nu heeft hij gezegd dat er dicht in de buurt van mij (lees: zelfde dorp) ook een hengst is van het nmprs. Ik had ook met hun mee kunnen rijden naar de hengstenkeuring, maar achteraf kon ik niet naar de hengstenkeuring. Maar zij zijn daar heen geweest met een hengst. Dus misschien was dat met deze hengst. Het is een appaloosa hengst. Maar kent iemand deze hengst? Ik kan er op bokt helemaal niks over vinden en bij google geen foto's.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:20

http://www.defhjhoeve.nl/

niks ten nadele van het hengstje.maar als je een hengst voor je merrie zoekt, zou ik hem wel eerst goed overwegen en verdr kijken wat er nog allemaal is. fokken is niet even een merrie en de hengst van de buren bij elkaar zetten. ze moeten elkaar ook echt kunnen verbeteren.
en een mooi paard heeft geen kleur ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:21

Heb wel KWPN keuringen meegemaakt, maar nog nooit een shettenkeuring. Heb een NMPRS-merrietje die hopelijk drachtig is van mijn goedgekeurde hengstje. Als ik ga, kom ik alleen, maar zijn er daar ook mensen die je kunt vragen om voor te brengen of om te helpen ?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 09:36

@xElienx: Ik vind dat je helemaal gelijk hebt wat betreft het verbeteren van elkaar. Maar het is nu eenmaal zo dat ik niet veel geld heb. De eigenaar van de vader van Fellow heeft Natanalientje gratis gedekt en dat wou hij dit jaar weer doen. Als ik een goede dekhengst zoek ben ik zo 2 a 3 honderd euro kwijt. Zoveel geld kan ik er niet aan uitgeven, want ik moet ook Fellow zelf betalen. Mijn moeder betaald ook een deel van de pony's, maar dit soort dingen moet ik zelf betalen. Ik zit er wel aan te denken om dit jaar te gaan sparen en volgend jaar een keer een echt zelf uitgekozen hengstje te doen, maar dat zit er nu niet in. Ik begrijp ook wel dat ik hier commentaar op ga krijgen. Maar sommige mensen fokken helemaal papierloos, dan is dit toch wel veel beter, want ik zoek sowieso een hengst met papier, zodat het veulen ook gewoon volledig in bij nmprs ingeschreven kan worden en niet dat het een onbekende vader heeft. Want ik wil geen worstje creëren :+ .

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:52

heel eerlijk? als je een dekking niet kunt betalen, moet je niet gaan fokken. en je moet je niet vergelijken met de mensen die dingen anders aan pakken, want dan kun bij alles wel zeggen dat er mensen zijn di het nog slechter doen. ook een veulen met papier kan krom zijn en in de worst belanden. vermeerderen met een papier levert ook weinig op. fokken is verbeteren.
als ik jou was zou ik lekker nog een jaartje doorsparen en komende tijd van fellow genieten. dan kun je je ook wat meer verdiepen in de materie, naar de hengstenkeuring van het NMPRS en het NAS gaan (je wou toch stipjes? )., advies vragen aan de kenners en een dekking van een goede hengst hoeft echt geen fortuin te kosten hoor. (hier hebben ze bijvoorbeeld een flink aantal goede hengstjes staan, waarvan de meeste volgend jaar weer op de HK zullen zijn http://www.hengstenhouderijdibbits.nl/h ... osa-1.html )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:27

Ik heb Tom weleens IRL gezien en ik vind het geen verkeerde hengst. Prima in de beweging ook.
Maar ik ben wel met Eliek eens dat als je dekgeld al niet kunt betalen, je IMO beter niet kunt fokken.
Want wat als het fout gaat? Ik heb 4 jaar terug een kneusjes veulen gehad, wat we in hebben laten slapen, maar voor dat dat zover was was ik wel 350 euro aan DA kosten kwijt

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:03

daarom ook niks ten nadele van het hengstje. maar je kunt nog zo'n goeie hengst hebben, hij moet wel bij je merrie passen (en ik ken de merrie niet). maar ik zou in ieder geval eerst vergelijksmateriaal willen hebben voor ik een keuze zou maken en niet bij 1 hengstje gaan kijken.

en 350 euro, dat vind ik nog niks. dat kan helaas nog veel duurder :o

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:10

En anders spaar je even door kan je wat leuks kopen, weet je meteen wat je hebt. ;)

Ik ga zowiezo met Lovebug en Foxy naar de keuring.
En stiekum hoop ik dat Dance optijd is om het veulen nog bij te schrijven...

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 12:15

Ik snap het helemaal, maar als er dierenartskosten zijn betaald mijn moeder die. Ik moet wel entingen, voer en andere dingen betalen. Ik bedoelde met worstjes eigenlijk dat als iemand een merrie heeft en de buurman een hengst dat het dan leuk is om een veulen te krijgen en dat er dan geen papier bij komt. Dan maak je worstjes en daardoor komt er een overschot in shetlanders en daarom gaat het niet goed met de ponymarkt. Ik bedoelde niet dat ze dan krom zijn ofzo. Ik heb me hier erg in verdiept en Natanalientje heeft al een paar keer gedated (voordat ik me hierin had verdiept) met een papierloze hengst. Ik ben achteraf heel erg blij dat daar niets uit is gekomen en dat ik Natanalientje heb laten dekken door Marschall One en dat Fellow nu papier heeft. Het is niet zo dat ik per se een appaloosa wil hoor. Dat was zo omdat de eigenaar van Marschall One hem mijn merrie gratis wou dekken. Marschall One was toevallig few spot waardoor er een appaloosa veulen uit kwam. Maar ik heb er ook een best luxe gebouwd veulen uitgekregen, want zijn moeder is nsps. De kleur maakt mij niet zo veel uit, dus ik hoef niet per se stipjes ofzo. En het is niet zo dat ik het dekgeld niet kan betalen. Ik kan het dekgeld wel betalen, maar dan kan ik verder niet veel uitgaven doen. Ik ben ook gewoon flink aan het sparen voor mijn paardjes en houd elke maand geld achter de hand om dat op een hoop te leggen. Ik heb dus al een best bedrag gespaard hoor. Het is niet zo dat ik helemaal geen geld heb ;) .

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:27

Waarom zo nodig vermeerderen ? Geniet van wat je hebt, meer ponies betekend meer maandelijkse kosten en minder aandacht voor de ponies die je al hebt, meer is niet altijd leuker!. Voor de verkoop hoef je het echt niet te doen, met of zonder papieren zijn ze aan de straatstenen niet kwijt te raken tenzij je iets heel aparts fokt.

Veulen van Heaven komt naar de keuring, of ik Heaven ook laat inschrijven ligt even aan haar stokmaat denk dat die 1.05 is, zou dus nog net kunnen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:56

maar zolang jij niet met verbetering van het 'ras' bezig bent, ben je net zo goed aan het vermeerderen.
er is ook een overschot aan pony's met papier. dat overschot op de markt komt niet alleen van de papierloze fokkerij. denk aan een kudde merries waar zomaar een hengst met papier bij wordt gegooid. veulentjes krijgen netjes een papier, maar op de keuringwrden ze afgekeurd of krijgen ze misschien allemaal een 3de of geen premie. wat is dan de meerwaarde van die beestjes? en waar komen ze terecht? juist, in de worst, want er lopen genoeg mattige beestjes met een papier rond. als je écht serieus aan het fokken bent bedenk je je eerst wat je met het veulen wilt, daarna of je merrie wel geschrikt is om een bijdrage aan het fokdoel te leveren (en dus niet alleen je eigen fokdoel). dan kijk je na wat je wilt verbeteren en behouden (en dan bedoel ik niet van 'ze mag wat luxer', maar puntje voor puntje; hoe is de stand en lengte van haar been, lenden, kruis, kootbeen, rug, schoft, halsaanzet, hoofd-hals verbinging, hoofd, beweging, karakter en ga zo maar door) . met die punten in je achterhoofd ga je op zoek naar een passende hengst.

maar zoals linda al zegt, waarom spaar je niet even door (nouja, soms krijg je de veulens al voor minder dan het dekgeld) en ga je op zoek naar een leuk passen paardje, geheel naar jou wens. misschien een leuk leeftijdsgenoortje voor fellow :)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:19

Ik begrijp het heel goed allemaal en wil ook gaan sparen voor een nmprs merrie (misschien nu nog een jaarling) en dan serieuzer gaan fokken. En het gaat me ook helemaal niet om vermeerderen hoor. Ik heb nu drie pony's en daar ben ik heel erg blij mee. En het is helemaal niet zo dat ik niet kijk naar het hengstje en de merrie, alleen Marschall One kwam op mijn pad en ik wou kijken (vooral ook omdat mijn merrie meerdere keren was gedekt en er steeds niks uit kwam) of ze eigenlijk wel veulentjes kon krijgen. Ik wou al heel lang (lees: 5 jaar) een veulen van haar en dat kon nu eindelijk. Ik ben heel erg blij met Fellow en wil hem ook graag houden. En het volgende veulen wil ik ook houden. Het gaat me ook helemaal niet om het verkopen van de pony's. Alleen als het echt noodgedwongen is moeten ze weg, maar dat is helemaal niet. Er is ruimte zat en mijn moeder heeft al een tijdje een vriend en die woont op een boerderij waar nieuwe stallen wordt gemaakt en daar is heel erg veel weiland, dus het is helemaal niet zo dat ik het doe voor de verkoop.

xUkKiE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:47

Ik ga misschien heen voor het eerst ... /3
Maar ik wil ook wel een keer kijken !
Waar is dat eigenlijk ?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 12:03

Het is in Bunschoten, Zevenhuizerstraat 154

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:56

Net de inschrijfformulieren voor de keuring in zitten vullen, die reg. nummers zijn echt onmogelijk lang! Past niet! ;)

Zit in rubriek 1 en 22, ligt ook lekker bij elkaar ;)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:04

Ik kom wel kijken/ helpen , heb enkel jaarlinghengstjes lopen nu .. en vind het niet heel erg veel toegevoegde waarde om ze nu mee te nemen.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 15:24

@stef: Haha, ja daar had ik ook al last van.

Fellow zit in rubriek 37.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:56

Ja, maar jij hebt er maar 1 bij, dus als je zou willen zou je na de middag kunnen komen. Ga ik niet redden ;)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 17:46

Ja klopt, dat is wel handig! Maar dat van die reg. nummers bedoelde ik eerst, die zijn inderdaad heel lang! Ik hoop trouwens dat ik het goed heb gedaan haha.