[centraal] Fokken met papierloze pony's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:21

Bizzybijtje schreef:
stef schreef:
Je snapt echt geen zak van fokken, das wel duidelijk. Ik haak hier even af voor ik dingen ga zeggen waar ik spijt van krijg

Klopt als een bus, daarom stort ik me ook helemaal in deze discussie.
De fokkerij van tegenwoordig is namelijk enkel en alleen op geld gericht ten koste van die dieren. Dat snap ik inderdaad niet, dat je dat doet. En bij Shetlanders valt dit nog mee, omdat ze geen zak waard zijn en je ze aan de straatstenen niet kwijt raakt. Met of zonder papieren niet. Serieus, wáárvoor verbeter je nou? De gezondheid van paarden over het algemeen is nou niet echt beter geworden sinds de mens zich ermee is gaan bemoeien.
Als ze in de natuur niet goed genoeg zijn gaan ze gewoon dood, klaar. Dat is in een prachtig glad gemaaid grasveldje een ander verhaal. Ik snap het nut niet van het fokken, zoals gezegd is het alleen om de eigenaar een plezier te doen en zoals gezegd, lintjes te bezorgen op de keuring.

Wij verbeteren juist om de gezondheid van de pony te verbeteren, op het moment dat je de bouw van een pony verbeterd, verbeter je ook de bewegingen. En dat is wat we willen. En wij willen weten dat de pony gezonde voorouders heeft, (bv. zonder losse knieen etc.) daar hebben we dat papier voor nodig. Een pony zonder papier kan uiteraard heel mooi en lief zijn, ik kan alleen nergens de garantie krijgen dat de voorouders geen erfelijke gebreken hebben, en de pony dit dus aan zijn of haar nakomelingen kan overdragen.

Dit staat los van het hele keuringsgebeuren, wat er telkens tegen wil en dank bijgesleept wordt. Dat ik de keuringen wel nodig heb omdat ik nog een stapje verder wil dan een gezonde pony fokken. Ik wil nl. de mooiste pony proberen te fokken. (Voor alleen gezond is stamboekopname genoeg voor een merrie.)

Mizora

Re: [centraal] Fokken met papierloze pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 06:54

Inderdaad.
Je kan de shetlanderfokkerij een beetje beginnen (dus nog niet gelijk aan) de hondenfokkerij. Kies een populair ras uit dat zonder extreme kenmerken gefokt is (dus geen franse bulldog, cavalier, etc.) en zet daar een look-a-like naast. Grote kans dat de look-a-like meer lichamelijke problemen heeft dan de ras-echte. Simpelweg doordat er geen papieren zijn en dus geen informatie van vele voorouders. En vaak ook minder doordacht gefokt is (dus niet getest is op problemen). Ook bij de hondenfokkerij kan je gewoon papier aanvragen zonder naar de keuringen te gaan, het kost alleen per nest 100 euro extra.

Bij pony's zijn deze problemen gelukkig duidelijker te zien, zoals patella luxatie, verkeerde beenstand, zomer-exceem. Maar een fatsoenlijke fokker gooit die dieren er in ieder geval al uit voor de fok. En door het papier te controleren kan het zomaar zijn dat ook een aantal dieren die ogenschijnlijk gezond zijn de controle van deze 3 problemen niet bij ouders en grootouders ook niet doorstaan. Dat is het voordeel van een papier en niets anders.

Het grote nadeel van papieren is dat je aan een beperkte genetische populatie zit, maar aangezien de shetlanderpopulatie (en eigenlijk de meeste paardenrassen) een zeer grote basispopulatie hebben is dat geen probleem. Een uitzondering hierop is bijv. de fries, en daar zijn dan ook allerlei extra problemen bekend.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 13:17

stef schreef:
Bizzybijtje, het gaat er niet om dat papierloze pony's waardeloos zijn, en dan wordt ook niet gezegt, het gaat om fokken met papierloze pony's.

dus:
Bizzybijtje schreef:
.

Maar wat ik bedoel is dat zo'n papiertje geen enkel nut heeft als je niet wil gaan fokken. En dát is wat ik duidelijk probeer te maken.

"als je niet wilt fokken"... het topic heet "fokken met papierloze pony's"

Ja? Snappie m nog? ;)

Ik denk dat ik 'm wel snap, als je dit bovenstaande goed bekijkt: als iemand de shet zonder papier al gefokt heeft (zie hem even als eindprodukt, denk bijv hakkie takkie) is het nog niet per definitie een waardeloze shet, hij kan gezond zijn en iemand kan er erg blij mee zijn.
Daar lijken de meeste het mee eens?
Draai de gedachtengang om en de belemmering om een papierloze shet te fokken lijkt voor mensen ineens een stuk minder groot, want als je een gezonde shet fokt die geen papier heeft, dan kan iemand er dus nog altijd veel plezier aan hebben.
De volgende stap in het denken lijkt dan, waarom dan ook zelf niet een veulentje fokken uit je papierloze, want die van jou is ook goed gelukt.

Ik geloof ook echt niet dat mensen die stamboekdieren fokken zullen neerkijken op een leuke, gezonde papierloze shet die een goed plekje heeft. Ik denk dat ze bang zijn dat een shet die 'zomaar' gefokt is zonder te letten op bijv gezondheid van de ouderdieren (de meeste stamboeken stellen ook eisen die vooral bedoeld zijn om alleen gezonde/functioneel bewegende dieren voor de fokkerij te selecteren), een mindere kans kan hebben op een goed leven, als hij in de verkoop komt.

Het meest gevoelige punt ligt wat mij betreft bij het wel of niet kunnen 'garanderen' (voor zover dat ooit kan, ook als je in eerste instantie zelf wilt houden kan het soms toch op verkopen uitkomen) dat je fokprodukt goed terecht komt. In een tijd waarin het aanbod veel groter lijkt te zijn dan de vraag, wordt het tijd om je te bezinnen of je wel (even veel als anders) zou moeten willen fokken. Dat geldt imo ook voor pony's met papier.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:35

Mijn verzorgveulen heeft heel veel geluk gehad...

Hij heeft een moeder met stamboom, een vader zonder, hij is gefokt op een kinderboerderij, want 'dat is leuk voor de bezoekers'.
Ze zochten natuurlijk wel een goed huisje voor hem, nu heeft hij geluk dat hij een aparte kleur heeft, en het geluk dat er iemand kwam die hem heel graag wilde, normaal raak je ze natuurlijk aan de straatstenen niet kwijt.

Ik ben tegen stamboomloos fokken, vooral bij Shetlanders.
Grotere pony's maken vaak nog wel een kans, maar Shetlanders :n.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 01:31

ik heb een papierloze merrie en papierloze hengst.
ze heeft al een veulen van hem gehad en die heb ik kunnen verkopen.
nu ga ik ze weer dekken maar ik weet zeker dat ik het veulen hou.
bij de aankoop van de hengst heb ik ook gekeken naar een aanvulling van mijn merrie
moest ik het veulen niet kunnen houden door omstandigheden kan die altijd bij een kennis terecht.
maar ik probeer het veulen zo te "fokken" dat moest er iets gebeuren dat het als sjiekkere pony verkocht kan worden, (door goede gangen, vriendelijk karakter) het is niet omdat de ouders papierloos zijn dat er niet bij nagedacht kan zijn.
ik zie ook vaak scharminkels in de wei staan waar mee gefokt wordt, dit is meestal door de onkunde van de eigenaars. ik vind het jammer voor de paardjes maar wat ik ook erg vind soms zie ik zo mooie shetlanders zonder papieren en echt lelijke paarden die wel een papiertje hebben.
voor keuringen zou ik ook altijd een papiertje op stal willen maar zowiezo moet erover nagedacht worden papier of geen papier
en als er niet met een hengst wordt gedekt of in de toekomst voor de dek wordt gebruikt zou ik hem castreren.
ik ga mijn hengst na dit veulen laten castreren gewoon omdat dat makkelijker is in kuddeverband.
ik snap niet welk nut het heeft een hengst te houden die niks mag. dat is frustrerend voor het beestje en je bent er niks mee

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 02:21

Ik vind dat de gemiddelde gefokte shet, zonder papier, nu niet echt kwalitatief goed te noemen.
Veel scheve gebitten, te korte "pootjes" (oh nee, dat heet mini volgens bepaalde mensen) en scheve beenstanden.
Juist omdat men vaak alleen maar denkt: klein op klein is klein.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:56

Dan ben ik blij dat de mijne het gemiddelde nog een beetje omhoog halen _O-