Bizzybijtje schreef:stef schreef:Je snapt echt geen zak van fokken, das wel duidelijk. Ik haak hier even af voor ik dingen ga zeggen waar ik spijt van krijg
Klopt als een bus, daarom stort ik me ook helemaal in deze discussie.
De fokkerij van tegenwoordig is namelijk enkel en alleen op geld gericht ten koste van die dieren. Dat snap ik inderdaad niet, dat je dat doet. En bij Shetlanders valt dit nog mee, omdat ze geen zak waard zijn en je ze aan de straatstenen niet kwijt raakt. Met of zonder papieren niet. Serieus, wáárvoor verbeter je nou? De gezondheid van paarden over het algemeen is nou niet echt beter geworden sinds de mens zich ermee is gaan bemoeien.
Als ze in de natuur niet goed genoeg zijn gaan ze gewoon dood, klaar. Dat is in een prachtig glad gemaaid grasveldje een ander verhaal. Ik snap het nut niet van het fokken, zoals gezegd is het alleen om de eigenaar een plezier te doen en zoals gezegd, lintjes te bezorgen op de keuring.
Wij verbeteren juist om de gezondheid van de pony te verbeteren, op het moment dat je de bouw van een pony verbeterd, verbeter je ook de bewegingen. En dat is wat we willen. En wij willen weten dat de pony gezonde voorouders heeft, (bv. zonder losse knieen etc.) daar hebben we dat papier voor nodig. Een pony zonder papier kan uiteraard heel mooi en lief zijn, ik kan alleen nergens de garantie krijgen dat de voorouders geen erfelijke gebreken hebben, en de pony dit dus aan zijn of haar nakomelingen kan overdragen.
Dit staat los van het hele keuringsgebeuren, wat er telkens tegen wil en dank bijgesleept wordt. Dat ik de keuringen wel nodig heb omdat ik nog een stapje verder wil dan een gezonde pony fokken. Ik wil nl. de mooiste pony proberen te fokken. (Voor alleen gezond is stamboekopname genoeg voor een merrie.)