appaloosa shet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:43

Zou het ook geen fijne zaak vinden hoor, als ze in een bepaald stamboek pony's met onder- of overbeten gewoon zouden opnemen. Zegt imo genoeg over de kwaliteit van het betreffende stamboek. :j

Stamboekdieren staan doorgaans voor een bepaalde kwaliteit, en het voldoen aan fokdoelen en rastypische kenmerken. Een pony met onder- of overbeet zou ik niet kwaliteitsvol noemen; er zijn zat dieren die minstens net zo 'goed' zijn, alleen dan zonder zo'n (erfelijk) gebrek.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 09-03-11 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:43

JoyCiej007 schreef:
Vanwege deze vraag dacht ik, ik meld het even....

bowlegged75 schreef:
ja idd,zo zal het bij onze pony ook wel gegaan zijn een kruising tussen een shetlander en een mini appaloosa.
kun je zo'n pony niet meer laten opnemen in het appaloosa stamboek?
sorry hoor heb helemaal geen verstand van fokkerij enz.

Kijk stamboeken kijken en redeneren voornamelijk met het oog op bepaalde fokdoelen en rastypische kenmerken. Een pony met (flinke) onder/overbeet voldoet haast nooit aan die eisen en voorwaarden, vandaar dus ook dat ik even wilde vermelden dat de kans dat jou pony met een flinke onderbeet in een stamboek (welke dan ook) zal worden opgenomen, heel erg klein is. Dat willen ze namelijk gewoon niet zien.

Ik snap het hoor :D Maar is wel goed dat je het even duidelijk hier neer zet, er zullen er vast meer zijn met onder/overbeet

Ik snap heel goed dat het niet verantwoordelijk is om hiermee te fokken gezien het ook erfelijk is
Pippi heb ik destijds gekocht voor de gezelschap voor mijn fries, dus Pippi staat bij mij niet meer te doen dan mooi wezen, vies zijn en stuitergedrag te laten zien :D :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:48

TS fijn dat je er zo over denkt; helaas denkt niet iedereen daar zo serieus over.
Je ziet het inderdaad wel vaker hoor, vrij vaak zelfs, vooral dus bij kleine pony's, shetten, mini's e.d.

Is ook het eerste waar ik zo'n beetje naar kijk als ik zelf een pony zou kopen. Ik heb september 2010 een Welsh A merrie aangekocht (mijn eerste échte aankoop van een 'vreemde pony' zeg maar) en ook netjes alles gecontroleerd. Bij controle van haar mond viel me op dat ze 1 ondertandje had wat een beetje scheef was gegroeid, verder zat alles prima in elkaar. Dat scheve tandje kan de tandarts nog wel wat aan doen; verder was alles prima dus heb ik die pony die verder hélemaal aan mijn eisen voldeed, daarom zeker niet laten staan.
Maar plan voor in de toekomst is wel om met haar ook evt. keuringen e.d. te gaan lopen, dus het was wel belangrijk dat het echt een hele kleine bemerking was, waar vaak nog van alles aan gedaan kan worden.

Charlotte44

Re: appaloosa shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:49

het is misschien wel een kruising

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:49

:=

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:50

JoyCiej007 schreef:
TS fijn dat je er zo over denkt; helaas denkt niet iedereen daar zo serieus over.
Je ziet het inderdaad wel vaker hoor, vrij vaak zelfs, vooral dus bij kleine pony's, shetten, mini's e.d.

Is ook het eerste waar ik zo'n beetje naar kijk als ik zelf een pony zou kopen. Ik heb september 2010 een Welsh A merrie aangekocht (mijn eerste échte aankoop van een 'vreemde pony' zeg maar) en ook netjes alles gecontroleerd. Bij controle van haar mond viel me op dat ze 1 ondertandje had wat een beetje scheef was gegroeid, verder zat alles prima in elkaar. Dat scheve tandje kan de tandarts nog wel wat aan doen; verder was alles prima dus heb ik die pony die verder hélemaal aan mijn eisen voldeed, daarom zeker niet laten staan.
Maar plan voor in de toekomst is wel om met haar ook evt. keuringen e.d. te gaan lopen, dus het was wel belangrijk dat het echt een hele kleine bemerking was, waar vaak nog van alles aan gedaan kan worden.

Dit bedoel je vast tegen mij maar ik ben TS niet hoor ;)

bowlegged75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 19:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de ts dat was ik !
dit is onze pipi,we hebben haar nog geen week,maar nu al super braaf!
ik heb niet de illusie dat ze met haar bouw opgenomen wordt in een stamboek hoor,
maar ben nog wel heel benieuwd hoe haar kleur nu precies heet....
het is gewoon een speelpony'tje voor de kinderen.
en persoonlijk vind ik haar wat te mager.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:57

ik meld me hier dan ook maar eens als eigenaresse van silletje.
volgens mij is pipi zeker een appie gezien de gemarmerde neus en oogleden en mensenogen.
alleen zie ik geen enkel donker haartje, wat mij het vermoeden geeft dat ze ook een schimmelfactor heeft. heb je ergens een stipje kunnen spotten in dr vacht? of weet je of er een schimmel-ouder achter zit? of heb je veulenfoto's?
ze is in ieder geval niet shet-typisch

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:22

als ze een schimmelfactor heeft zouden de stipjes nog wel op de huid moeten staan, dit zie je bij mijn appie ook goed als je haar natmaakt:

Afbeelding

als ze droog is is ze dus bijna helemaal wit.
ze is dus ook een panterbonte appie met schimmel-gen waardoor de stippen zijn verdwenen.

het is wel een leuk ding zeg!

bowlegged75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:40

ik heb een paar foto's van haar gekregen.
een van toen ze net geboren was daar is ze bijna geheel wit met alleen het hoofd wat donkerder,en duidelijke stippen.
ze loopt bij een merrie die zover ik het kan zien wit is met donkere benen,maar is een vage foto.
ook nog een foto van toen ze 5 maanden was daar is ze wit met duideijke stippen en grijze manen en staart.
ze heeft nu geen zwarte haren idd,en net als het paard hierboven wel zwarte stippen op haar vel.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:44

dan heb je een panterbont appaloosatje met de schimmelfactor :D

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:44

zou je die foto('s) misschien kunnen plaatsen?

bowlegged75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:54

nee gaat helaas niet lukken,de verkoopster had een soort boekje gemaakt met daarin kopietjes van de originele foto's(erg aardig)vandaar...
maar ze heeft op die foto's best kleine stipjes,wel aardig wat maar is ze dan panterbont? met schimmel-gen

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:57

Wel een schatje hoor! Wat een bos met manen ook!

bowlegged75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 22:09

ja wat een poppetje he!
ik hoop dat ze met ietsje meer vlees en spieren en een zomervachtje helemaal toppie wordt *D :o

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:14

Ik vind haar er absoluut niet slecht uitzien hoor, ze hebben nou eenmaal in de winter een langere vacht en dat maakt het vaak wat minder mooi
Al zal het wel zo zijn dat als ze de wintervacht kwijt zou zijn ze inderdaad magertjes zou ogen maar met lekker genoeg ruwvoer en beweging voor de spiertjes moet dat goed komen toch!!

bowlegged75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:30

:D dat komt vast wel goed,kids zorgen voor de training ;) .
en ik voor de lekker hapjes!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:50

Jammer dat je de veulenfoto's niet kan plaatsen want dan weet je helemaal zeker hoe haar kleur genoemd wordt. En dan was de fokker mogelijk ook te achterhalen.
Ik denk dat ze panterbont is (als ze nat is overal stippen) of een groot schabrak (dan is haar halshuid gekleurd) en daarbij dus de schimmelkleur.
Sinds kort is de schimmel- of verblekingsfactor te testen via DNA. Ze kan opgenomen worden in het appaloosastamboek (NAS) al is de schimmelkleur niet gewenst en wordt ze bij de eenkleurige ingeschaald. Ze kan geen ster worden. Als je er mee wilt fokken, bedenk dan dat de schimmelkleur in 50% wordt doorgegeven.
En ze is zeker geen kruising shet, daar is ze te chique voor. Ze lijkt op 2 foto's wat koehakkig te staan, dat zou wel opname in de weg kunnen staan.
Veel plezier met haar.

bowlegged75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 00:14

ok bedankt nog voor je duidelijke reactie,dan is het vast panterbont met het schimmelgen.
je kunt op haar huid nog zwarte vlekjes ontdekken.
en op de foto's staat ze er wel erg klunzig bij maar haar beentjes staan idd niet erg correct.
maar ze is super lief voor de kinderen,en ze is fijn te rijden dus daar laten we het mooi bij!! <3

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:27

Dat is zeker voor een kinderpony het belangrijkste. Zeker als ze niet echt de sport in moeten. Voor die kleintjes kan je maar 1x de eerste ervaring meegeven, goede of slechte. Dan is een betrouwbare pony goud waard.