Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Dennis schreef:Waarom niet kijken of je een pony op proef kan krijgen? Wie weet lukt het wel?
Als je nu ga dekken weet je zeker dat je pony nog een jaar alleen staat.
Jintexx schreef:Als er dan over een jaar een veulen is en het word tijd dat deze afgespeend moet worden dat doe ik een draatje in de wei zodat deze in 2e verdeeld is en ieder een eigen stuk heeft. zo kunnen ze altijd snuffelen aan elkaar en blijven ze bij mekaar. ik laat ze zo dan een paar maanden staan en dan haal ik het draad weer weg. zo heb ik het ook bij haar en haar moeder gedaan gehad.
Jintexx schreef:en nee ik wil niet zomaar een veulen fokken. als iedereen er zo op tegen is en ik wat leuks vind wat mij bevalt. van kleur en gedrag dan kan ik dat ook doen. maar dan wil ik wel kijken hoe het samen gaat. ze zullen uit eindelijk wel aan elkaar wennen en elkaar gaan accepteren maar ik vind het niet zo heel fijn om die kleine van mij 2 uur lang te moeten zien rennen. ze is door mijn fries 2 jaar geleden heel gemeen getrapt en loopt daardoor ook af en toe wat kreupel. ik heb alles gekeken, gevoeld en zo maar helemaal niks kunnen vinden telkens als de da kwam was dr nix aan de hand.
Ik weet dat het wel meer tijd nodig heeft maar ik kan niet 3 uur lang naar haar kijken als ze zo is en doet. ik ben dan zo van ik ga ze uit elkaar halen omdat ik niet wil dat ze elkaar bezeren.
Ik ben 18
Jintexx schreef:Als er dan over een jaar een veulen is en het word tijd dat deze afgespeend moet worden dat doe ik een draatje in de wei zodat deze in 2e verdeeld is en ieder een eigen stuk heeft. zo kunnen ze altijd snuffelen aan elkaar en blijven ze bij mekaar. ik laat ze zo dan een paar maanden staan en dan haal ik het draad weer weg. zo heb ik het ook bij haar en haar moeder gedaan gehad.
fiona1 schreef:Jintexx schreef:Als er dan over een jaar een veulen is en het word tijd dat deze afgespeend moet worden dat doe ik een draatje in de wei zodat deze in 2e verdeeld is en ieder een eigen stuk heeft. zo kunnen ze altijd snuffelen aan elkaar en blijven ze bij mekaar. ik laat ze zo dan een paar maanden staan en dan haal ik het draad weer weg. zo heb ik het ook bij haar en haar moeder gedaan gehad.
Ik ben al een poosje met je mee aan het denken, maar dit is helaas ook geen oplossing. Dan is het veulen toch alleen. Dan zou je het veulen bij je paard moeten zetten. Veulens hebben gewoon lijfelijk contact nodig. En uit ervaring weet ik dat een stroomdraad een veulen en moeder niet gescheiden houd. (ook 3 draden niet).
Mijn zwarte shetten zijn rasisten puur sang en hebben ook gevochten met mijn bonte tinker van 1.50m. en de tinker heeft raak terug geslagen. Maar na enkele dagen was het toch over en na enkele maanden schreeuwen ze moord en brand als er 1 uit de weide wordt gehaald. Om je shetten te beschermen tegen je paard kun je ook een draad op 1.10 spannen waar de kleintjes onderdoor passen.
Buiten het feit dat ik tegestander ben van papierloos fokken, denk ik ook dat een zelfgefokt veulen nog veel meer regelwerk en stress met zich mee brengt. Moeder en kind moeten eigenlijk uit het zich en gehoor om uitbreken te voorkomen. Als het veulen dan terugkomt slaat de moeder het ook van zich af.
Als je niet aandurft om de natuur de rangorde te laten bepalen, zie ik weinig mogelijkheden.
Hoe komt de merrie zo sociaal contact gestoord? Is het wellicht een flessenveulen geweest?
DeSa schreef:Jintexx schreef:Als er dan over een jaar een veulen is en het word tijd dat deze afgespeend moet worden dat doe ik een draatje in de wei zodat deze in 2e verdeeld is en ieder een eigen stuk heeft. zo kunnen ze altijd snuffelen aan elkaar en blijven ze bij mekaar. ik laat ze zo dan een paar maanden staan en dan haal ik het draad weer weg. zo heb ik het ook bij haar en haar moeder gedaan gehad.
Mijn veulen is afgelopen jaar afgespeend, mams in de ene wei met 1 shet, veulen bij een andere shet en paard. De weilanden liggen naast elkaar met aan de kant van het veulen 3 linten stroom en een hek van gaas. Wat deed mams, die ging gewoon tegen het gaas staan, veulen dook met dr hoofd tussen de linten, hoofd op het gaas (waardoor het verbogen/kappot ging) en drinken maar! Daar hebben we 2 meter van dat hek vandaan nog 4 stroomlinten gemaakt in de wei van de moeder. Mamma terug in de groep na 2 maanden, kreeg ze gelijk een trap van mams en heeft ze nooit meer gedronken.
Jintexx schreef:nee ze is niet met een fles opgevoed ze heeft bijna een jaar bij haar moeder gelopen gehad. van geboorte af. daarna even appart gezet gehad met een draadje is altijd goed gegaan. maa ik zit nu wel een beetje te kijken voor een leuke kleine van een jaar om er bij te zette en dan ook zo te laten. als jullie dan bijvoorbeeld een leuke kleine merrie die te koop staat weten laat maar weten.