kan een shetlander 1m20 groot zijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:20

Ik ken toch anders genoeg volle shetlanders met een bles :oo maar dat zou dan dus niet mogen? Hoe zit het dan met bonte shetlanders?

TS, als de pony alleen komt te staan (ook al ziet hij als jullie met m bezig zijn ook andere paarden) dan sowieso niet doen :n een pony MOET met minimaal 1 andere staan, ze kunnen echt niet alleen

Dennis

Re: kan een shetlander 1m20 groot zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:22

Het mag wel bij het NSPS, maar het is wel heel zeldzaam (bij de dartmoor komt het ook voor, maar is het niet gewild). NSPS pony's met aftekeningen (die er dus al weinig zijn) hebben veel vaker een kol dan een echte bles.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:44

Bedankt voor de uitleg!

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 23:41

Calanddra schreef:
Ik ken toch anders genoeg volle shetlanders met een bles :oo maar dat zou dan dus niet mogen? Hoe zit het dan met bonte shetlanders?

TS, als de pony alleen komt te staan (ook al ziet hij als jullie met m bezig zijn ook andere paarden) dan sowieso niet doen :n een pony MOET met minimaal 1 andere staan, ze kunnen echt niet alleen

dat is geen probleem , dan vraag ik aan een vriendin om er haar pony bij te zetten!
maar wat denk je dat het kost per maaand??

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:46

nee, kan niet. Hij ziet er uit als een dartmoor.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:23

Natuurlijk kan een echte shetlander 1.20 cm zijn, maar het is idd een zeldzaamheid. Ik heb een volle shet (met bles) van ik schat zo rond de 1.17 cm. Helemaal 100% shetgefokt, maar te groot voor het stamboek.
De pony op de foto is wel een leukerd :)

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:22

Maar dat zijn meestal wel oudere pony's.
Omdat vroeger de maximale stokmaat groter was.
Volgens mij was dat 1.12m

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:35

mijn oom had een shet van 1.12 maar dat was ook in de breedte maatje xxl.

Hij is indd uit het papier gegooid, maar ja dat maakte hem niksminder hij is er ruim over de 30 mee geworden.

Als je niet ruim voldoende geld hebt voor zo pony doe het dan niet, heeft het beestje helemaal niks aan.
Hij kan morgen zo ernstig ziek zijn en dan doet een dierenarts niks gratis, de minste rekeningen zijn zo een paar honderd euro.

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 22:13

;)

mvdbijl schreef:
mijn oom had een shet van 1.12 maar dat was ook in de breedte maatje xxl.

Hij is indd uit het papier gegooid, maar ja dat maakte hem niksminder hij is er ruim over de 30 mee geworden.

Als je niet ruim voldoende geld hebt voor zo pony doe het dan niet, heeft het beestje helemaal niks aan.
Hij kan morgen zo ernstig ziek zijn en dan doet een dierenarts niks gratis, de minste rekeningen zijn zo een paar honderd euro.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:34

Tovie schreef:
Maar dat zijn meestal wel oudere pony's.
Omdat vroeger de maximale stokmaat groter was.
Volgens mij was dat 1.12m

Ja dacht ik ook. Heb meer dan 20 jaar geleden ook een shetlander gehad. Toendertijd was de grote maat shet tot 1.12m maar er waren toen wel meer uitschieters naar 1.15m en hoger. Vroeger zag je ook veel vosshetlanders met een bles en/of 1 of meer sokjes. Tegenwoordig zijn de vosjes vaak zonder aftekening. Vind ik wel jammer, met aftekening op t hoofd, maakt t vaak wat sprekender vind ik, maar ieder zijn mening.

(een fries met kol die niet groter is dan een bepaald aantal cm in doorsnee wordt by the way gewoon opgenomen in t stamboek, tis dus toegestaan, maar niet wenselijk. Witte aftekeningen aan de benen is niet toegestaan en in die gevallen dus geen stamboek opname).

Idd mooie pony! Denk ook dat er welshbloed in zit. T hoofdje is edel en met hele mooie kleine (hebben shetten ook), naar binnen gerichte oorpuntjes. ( dat hebben shetjes niet, Welshjes wel want daar zit arabierbloed in).

Succes ermee, en idd goed opletten of de pony niet al eens ooit bevangen is geweest. (kan je smid wel zien aan de hoeven).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:37

Over dat het niet kan: Das onzin. Ja, een pony mag max 107 zijn om aangeboden te worden op de stamboekopname, maar er zijn genoeg shets die de maat uitgroeien. Ik heb er 1 gekend van 1.18, 100% shet, met stamboek papieren, alleen tja, veulenboek aangezien hij de maat uit was geklapt (en flink ook ;) )
Het kán dus prima (even los van deze pony)

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:06

Natuurlijk kan een pony groter worden dan 1.07m
Zeker als allebei de ouders 1.07m(met andere maten natuurlijk ook)
Maar deze pony's lijkt gewoon niet op een shetlander.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:12

Ja shetlanders van 1.20 bestaan, maar zijn wel zeldzaam.
Nee dit is overduidelijk geen (volle) shetlander

en er bestaan meer dan genoeg shetlanders met aftekeningen op het hoofd, hier stikt het zelfs van de shetten met bles of kol en dan heb ik het niet over bonte pony's.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:50

Tovie schreef:
Natuurlijk kan een pony groter worden dan 1.07m
Zeker als allebei de ouders 1.07m(met andere maten natuurlijk ook)
Maar deze pony's lijkt gewoon niet op een shetlander.

Ik heb het ook niet over deze pony, staat duidelijk in mijn bericht ;) Ik reageer enkel op de mensen die roepen dat een shetlander van 1.20 niet bestaat of er dan zowiezo 1 zonder papieren is, wat simpelweg niet waar is