[ICAMH] Springflingshow open voor alle rassen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:57

Bij liberty is het het mooist als het paardje de hele ring gebruikt en beide kanten op gaat. Hij moet zijn draf mooi laat zien en vooral veel plezier hebben (bokken en even rond crossen mag best). Je mag je stem gebruiken met het vangen maar met eten lokken mag niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 00:16

Liberty is niet onbehouwen rond crossen he! let op! Tuurlijk mag ie ff uit zn pan gaan, maar verder....

Sap... je stelt me wel een uitdaging hoor.. :=

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:25

Sharani schreef:
Bij liberty is het het mooist als het paardje de hele ring gebruikt en beide kanten op gaat. Hij moet zijn draf mooi laat zien en vooral veel plezier hebben (bokken en even rond crossen mag best). Je mag je stem gebruiken met het vangen maar met eten lokken mag niet.

dat zal ik dan even paar keer moeten oefenen op de plaatselijke manege als de bak vrij is hihi, meneer zou zo willen gaan rollen denk ik :o maar leuke uitdaging toch, lokken met eten snap ik, maar hoop dat hij op mn fluitje reageerd zoals in het land haha

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:31

mn pa heeft ff gekeken en het is ongeveer een uur rijden dus plus minus anderhalf met de trailer op je gemakje, dat is goed te doen zeg!

Nu kijken of ik mn pa voor die dag kan regelen als chauffeur een trailer en auto fixen :P
als ik het goed gezien heb is het op een zondag, maar wel op moederdag :+

MiniLoe

Re: [ICAMH] Springflingshow open voor alle rassen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:50

ik heb intresse in vier klassen maar nog een vraag over deze:
3. Jumper (knock out) over 34” up to 38” Youth 12 and under

Ik begrijp dat je dan als begeleider mee moet springen over de hindernissen en het gaat om
wie het hoogste komt, is dit dan bv een hindernis die je steeds moet overwinnen of een parcourtje en vanaf hoe hoog begint dit? gaat dit ook op tijd?

22. Halter obstacle Youth 8 up to 12=
gaat dit ook op wie het parcour het snelste aflegt en het netste of is het binnen zoveel tijd weer
bij de finisch zijn of gewoon op je gemak maar alles zo goed mogelijk afleggen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 00:55

Youth class is leeftijd van de voorbrenger he, niet van t paardje ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:59

ohw oeps whaha, goed dat je het zegt, die zou ik dan moeten aanpassen naar:
23. Halter obstacle Youth 13 up to 18 & Adult
4. Jumper (knock out) over 34” up to 38” Youth 13 up to 18 & Adult

weet iemand ook de antwoorden op mn vragen die ik hieroven had gestelt voor de klasse
bovenstaande onderdelen?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:38

Jumper is een parcours wat steeds verhoogd wordt, je mag zelf meespringen maar het hoeft niet. Het gaat niet op tijd. Het begint laag.

Halter obstacle gaat ook niet op tijd, maar de jury kan je vragen naar de volgende hindernis te gaan als het te lang duurt. Het gaat om de netheid van de uitvoering.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:02

super bedankt, maar ben toch wel echt benieuwd met welke hoogte er word begonnen bij de jumper, iemand een scchatting? dan kan ik beoordelen of het te doen is, mn shettie kan niet heel hoog maar vind het super leuk

krijg je bv ook een lintje mee omdat je hebt deelgenomen of niets?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:54

Er zijn meestal 6 prijzen en lang niet altijd meer deelnemers aan een rubriek, dus dan heb je altijd een prijs.

Als je pony niet zo hoog kan springen zou ik eerder hunter meedoen, daar worden de hindernissen niet verhoogd.

Voorbeeld van de start hoogte, het paardje is ongeveer 86 cm.
Afbeelding

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:32

Ik heb al even gekeken en heb hier dan in ieder geval de country pleasure en de obstacle op de planning staan. Misschien dan nog twee halter rubrieken erbij en nog een menrubriek.

Gelukkig duurt het nog even want mn show sulky moet nog gebouwd worden haha.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:39

Voor de liefhebbers hierbij even een korte samenvatting van alle classes.

Citaat:
Halter

Bij halter klassen word het minipaard beoordeeld op verschillende punten. De beoordeling van deze punten is als volgt:

1 Conformation ( De correctheid van het minipaard)
2 Quality (Is het minipaard in verhouding gebouwd)
3 Presence ( De alertheid en uitstraling van het minipaard )
4 Way of going ( De beweging van het minipaard )
5 Type ( In hoeverre komt het type van het minipaard overeen met het grote formaat paard. Dit kan een overeenkomst zijn met meerdere rassen paarden)

Bij de halter klassen word er gelopen volgens een vast patroon welke is vastgelegd in het reglement.

Alle minipaarden gaan 1 voor 1 de ring binnen tegen de klok in.
Bij binnenkomst in de ring laat men tot ongeveer halverwege de ring een stap zien. Ongeveer halverwege de ring word er overgegaan naar een draf met aan het eind van de ring een bocht in draf. Hierna worden de minipaarden in een rij opgesteld waar het jurylid de tanden van het paard controleert.
Wanneer de tanden gecontroleerd zijn word er op een rechte lijn naar het jurylid gestapt. Het jurylid staat op dit moment ongeveer halverwege de ring. Wanneer het jurylid gepasseerd is gaat men over in een draf op dezelfde rechte lijn. Hierna word je een plaats toegewezen door een ringsteward. Op dit moment stel je jou minipaard vierkant op om beoordeeld te laten worden door het jurylid.

De indeling die bij halterclasses word toegepast is als volgt:

1 Jeugd
2 Amateur
3 Open

In deze indeling zit nog een extra indeling.
Hierbij word een scheiding gemaakt in het geslacht van het paard met daarop nog een leeftijd en hoogte indeling per leeftijd.

Showmanship
Bij showmanship wordt gekeken naar het vakmanschap van degene die het minipaard voor brengt.
De jury kijkt dus niet naar hoe het minipaard eruit ziet. De jury let vooral op het voorbrengen en op de verzorging van het geheel. Dus het minipaard moet netjes gewassen zijn en de kleding van de voorbrenger moet netjes en schoon zijn.
Iedereen staat in de line-up naast elkaar opgesteld. Om de beurt moet men een parcours lopen welke is vastgelegd in het AMHA reglement. Meestal is dat een stukje stap, draf en een pivot. Altijd zit er een beoordeling bij. Hierbij dient het minipaard vierkant te staan en zal de jury een rondje om het paard lopen. Belangrijk is dat men nooit met de rug naar de jury toestaat. Bij het AMHA is er een vastgestelde manier waarop dit moet worden gedaan.
De combinatie wordt beoordeeld vanaf het moment van binnenkomen, het minipaard mag tijdens het hele onderdeel niet aangeraakt worden.

Obstacle ( halter en driving )

De obstacle (hindernis) classes worden onderverdeeld in jeugd en volwassen classes. Daarnaast hebben we deze classes in halter vorm en driving (aangespannen) vorm. Bij deze klasse word er een parcours uitgezet met hindernissen. Dit parcours moet minimaal 2 uur voor aanvang bekend gemaakt worden aan de deelnemers. Het parcours bestaat uit minimaal 5 hindernissen en maximaal 8 hindernissen. De minipaardjes hebben een minimale leeftijd van 3 jaar. Wanneer de klasse start loopt het jurylid samen met de deelnemers het parcours over.

Het jurylid beoordeeld de hindernissen die genomen zijn op de volgende punten:

1 De wijze waarop de hindernissen genomen zijn (meestal een fouten systeem)
2 De wijze waarop het paard de hindernissen neemt ( gewilligheid, reactie en algeheel gedrag)

Elk minipaard mag maximaal 60 seconden doen over een hindernis en moet naar de volgende hindernis wanneer de tijd verstreken is.

Driving

Country pleasure
Country pleasure driving is open voor enkelspannen met een 2-wielige kar. Het is de bedoeling dat er een combinatie getoond word dat ontspannen in de ring rond rijd. Hierbij is het van belang dat het minipaard op deze wijze ook rondloopt. Een hoge opgeheven hoofd en hoge been bewegingen worden dan ook bestraft.
Country pleasure word op de volgende manier beoordeeld:

1 Attitude ( Het karakter van het minipaard )
2 Manners ( Het gedrag van het minipaard )
3 Performance ( de algehele presentatie )
4 Quality (Is het minipaard in verhouding gebouwd)
5 Conformation ( De correctheid van het minipaard )

Gangen die getoond moeten worden:

Walk
Pleasure trot
Working trot

Single pleasure

Single pleasure driving is open voor enkelspannen met een 2-wielige kar. Het is de bedoeling dat er een combinatie getoond word dat toont dat er met plezier rondgereden word maar toch veel beweging laat zien. Hoge beenbeweging is hierbij toegestaan zolang het maar niet extreem is.
Single pleasure word op de volgende manier beoordeeld:

1 Quality of performance ( De kwaliteit van de presentatie )
2 Manners ( Het gedrag van het minipaard )
3 Way of going ( De beweging van het minipaard )
4 Conformation ( De correctheid van het minipaard )
5 Appropriateness ( Algehele netheid )
6 Condition and fit of vehicle and harness ( Conditie en pasvorm van het tuigwerk en de kar )
7 Needness of attire ( Netheid van kleding en tuigwerk )

Walk
Collected trot
Working trot

Roadster

Roadster is open voor enkelspannen met een 2-wielige kar zonder onderbak maar met steunbeugels. De koetsier moet gekleed zijn in gekleurde kleding zoals bij de jockeys in de drafsport gebruikt word. Hierbij mogen geen palleten of glitters gebruikt worden. De hoofdgang voor deze klasse is de draf. In deze klasse hoort het paard duidelijke en geleidelijke overgangen hebben in verschillende draf vormen en moet zeer gewillig voor de kar lopen. Hierbij moet hij duidelijk aanwezig beweging tonen.

Roadster word op de volgend manier beoordeeld:

1 Performance ( de algehele presentatie )
2 Speed ( Snelheid )
3 Quality (Is het minipaard in verhouding gebouwd)
4 Manners ( Het gedrag van het minipaard )

Jog trot
Road Gait
Drive-on trot

Voor alle driving classes zal het jurylid aangeven wanneer van gang gewisseld moet worden.

Jumping

Bij de jumping classes is het de bedoeling dat er met de minipaarden over hindernissen gesprongen word. Het parcours wat afgelegd moet worden is een vooraf aangegeven parcours wat ook op de vastgestelde wijze genomen dient te worden. Het parcours bestaat uit een minimum van 4 hindernissen, waarbij minimaal 6 sprongen gemaakt dienen te worden, en een maximum van 8 hindernissen. Het is hierbij de bedoeling om de hindernissen niet te raken. Telkens wanneer iedereen de hindernissen hebben genomen zonder fouten worden de hindernissen hoger geplaatst. Zwepen zijn niet toegestaan en de minimum leeftijd van de paarden is 3 jaar.

Hunter

Bij de hunter classes is het de bedoeling dat er met de minipaarden over hindernissen gesprongen word. Hierbij word er echter een beoordeling gemaakt op basis van de stijl waarmee de hindernissen benaderd en genomen worden.
Het parcours wat afgelegd moet worden is een vooraf aangegeven parcours wat gevolgd kan worden volgens eigen inzicht. Het is wel de bedoeling dat er in ieder geval 1 wijziging van richting plaats vind tot een maximum van 4 richting wijzigingen. Het parcours bestaat uit een minimum van 4 hindernissen, waarbij minimaal 6 sprongen gemaakt dienen te worden, en een maximum van 8 hindernissen. Het parcours mag afgelegd worden in draf of galop maar de gang waar mee gestart word is de gang die het gehele parcours gehandhaafd dient te worden.
De beoordeling van de hunter minipaarden is als volgt:

1 Style ( De stijl waarmee het minipaard de hindernis benaderd en neemt)
2 Manner ( Het gedrag van het minipaard tijdens het nemen van de hindernissen)
3 Way of going ( De gangen van het minipaard)

Zwepen zijn niet toegestaan en de minimum leeftijd van de paarden is 3 jaar.

Color Classes

Bij de color klasses is er de volgende scheiding:

Multi-color horses ( alleen toegestaan voor bonte en appaloosa’s)
Solid-color horses ( alle overige paarden )

De beoordeling bij deze klasse is 80% op de kleur en 20% op de correctheid van het minipaard.

Voor de Multi-color geld dat er een mooi evenwichtig patroon moet zijn in de vacht welke het paard ook mooi uit laat komen.

Voor de Solid-color geldt dat er een egale kleur moet zijn in de vacht van het minipaard.
Dit moet overeenstemmen met de kleur die het paard heeft. Een buckskin (valk) gekleurd paard moet hier dus ook juist voor getekend zijn.

Bij beide klasses geldt dat de minipaarden netjes getoiletteerd zijn en het minipaard een gezonde uitstraling heeft.

Bij binnenkomst van de ring gaan alle minipaarden in een cirkel om het jurylid heen stappen tegen de klok in. Op aanwijzing van het jurylid gaan alle minipaarden met de klok mee in stap. Dit om de kleuring van het minipaard te beoordelen. Hierna mogen alle paarden vierkant opgesteld worden op de correctheid te bepalen.

Liberty

Liberty is een klasse waarbij de beweging van het minipaard in vrijheid beoordeeld word. Hierbij word gebruik gemaakt van muziek. De muziek zal gestart worden na verwijdering van het halster en zal na 1 ½ minuut uitgezet worden. Hierna is er 1 ½ minuut om het paard te vangen. Bij deze klasse is het toegestaan om met 2 personen de ring te betreden om het paard op te jagen met een zweep. Het is echter niet toegestaan om het paard aan te raken tijdens de muziek. De persoon die het minipaard heeft losgelaten is ook de persoon die het minipaard moet vangen. De helper mag het minipaard absoluut niet aanraken.
De beoordeling van liberty is als volgt:

1 Style and Grace 30 punten ( Stijl en elegantie )
2 Animation and presence 30 punten ( Beweging en aanwezigheid van het paard )
3 Gaits 20 punten ( Wisseling van gangen van het paard )
4 Music and suitability 10 punten ( De soort muziek en in hoeverre het past bij het minipaard )
5 Catch 10 punten ( Het vangen van het minipaard )

LET OP !!!
Hulp van buitenaf is absoluut niet toegestaan en kan tot diskwalificatie leiden voor de deelnemer.

Get of sire

Hierbij worden 3 nakomelingen van één hengst beoordeeld. De hengst zelf zal hier niet bij aanwezig zijn. De beoordeling zal puur op exterieur zijn en beweging word hierin niet meegenomen. Het belangrijkste is dat de nakomelingen, die getoond worden, zo op elkaar lijken dat je aan de hand van de getoonde minipaarden zou kunnen bepalen wie de hengst is.

Produce of dam

Hierbij worden 2 nakomelingen van één merrie beoordeeld. De hengst zelf zal hier niet bij aanwezig zijn. De beoordeling zal puur op exterieur zijn en beweging word hierin niet meegenomen. Het belangrijkste is dat de nakomelingen, die getoond worden, zo op elkaar lijken dat je aan de hand van de getoonde minipaarden zou kunnen bepalen wie de merrie is.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:06

geweldige uitleg, ik kan hier zeker wat mee. ik ga kijken of ik binnen kort wat kan regelen kwa vervoer enzo en dan inschrijven maar.

maar ik lees veel over minipaardjes enzo maar ik kom met een echte shet haha, ben toch niet de enigste dan?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:57

leuk!
wil wel graag mee doen.
zal dan wel met flappie worden en dan iets van de color en liberty of zo.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:59

Ik ga een kijken of ik mag, maar eerst oefenen!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:03

o en de halter natuurlijk ook nog

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:57

marieminime schreef:
geweldige uitleg, ik kan hier zeker wat mee. ik ga kijken of ik binnen kort wat kan regelen kwa vervoer enzo en dan inschrijven maar.

maar ik lees veel over minipaardjes enzo maar ik kom met een echte shet haha, ben toch niet de enigste dan?

Wij zijn een keer naar het benefietweekend geweest op dezelfde locatie. Toen waren er bijna alleen meer super slanke amha's en volgens mij 1 shetlander van een bokker hier. Dat was wel jammer..

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:08

is idd wel jammer, ik lees (onder andere hier op bokt) zo vaak de vraag of er een keuring of iets is voor hun pony die geen papieren heeft.
nu is er iets waar ze aan mee kunnen doen (en ik denk ook nog leuke onderdelen zoals de obstacle) maar dan komen ze niet.
nu word het volgens mij natuurlijk wel beoordeeld zoals onder de normale AMHA regels en dus zullen de luxere paardjes wel in de meerderheid zijn.
of in ieder geval is de manier van toiletteren heel anders waardoor het verschil veel duidelijker is, misschien dat sommige hierdoor niet mee willen doen met hun ongeschoren paardje?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:15

Ik kom ook altijd met shetten hoor, zullen er echt wel meer zijn

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:19

Storm van mij was toen mee, wel geschoren maar niet zo extreem getiolleteerd. Ik ging er vanuit dat het heel gemengd zou zijn maar er waren bijna alleen amha's. Ik moet zeggen voelde me er ook niet altijd even gemakkelijk bij als ze een beetje met scheven gezichten staan te kijken. Je weet dat je naar iets toe gaat waar andere rassen ook mogen kom toch?

Maar wat jij zegt, in het andere topic hier ook waren veel shetten/nmprs eigenaren heel enthousiast voor zoiets, wat houd je tegen je kan hier gezellig aan mee doen. dan moet je ook niet klagen dat er nooit wat is hihi.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:30

Volgens mij is deze show ook niet speciaal bedoeld als activiteit voor paardjes zonder papier.
De show wordt georganiseerd door de ICAMH (International Club for American Miniature Horses). En geeft doordat alle kleine paardjes mee kunnen doen, mensen de kans om kennis te maken met de Amerikaanse manier van showen die (nog) geen AMHA paardje hebben. Iedereen kan het showen nu eens uitproberen met het paardje wat ze al hebben en wie weet zijn er mensen bij die het showen zo leuk vinden dat ze er mee verder gaan.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:43

Ik denk dat dat indd meer de achterliggende gedachte is Sharani.

Vond het toen erg leuk de amha's te zien en ook hun hoe geshowt worden, het is toch net allemaal wat anders en iets extremer.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:09

Maar het gene wat mensen die het niet kennen extreem vinden zie je meer in de halter klassen.
Bij de performance klassen, jumping, driving, obstacle e.d. zie je ook in Amerika veel meer verschillende types paardjes. En daar wordt echt niet raar van op gekeken, daar niet en hier ook niet.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:28

Vergeet ook even niet dat er bij de springflingshow 2 juryleden zijn.
Allison is een AMHA judge
Jan Jans is een NMPRS jurylid en volgens mij ook NSPS.
Dus de paarden worden vanuit verschillende visies gejureerd.
Het maakt echt niet uit met wat voor minipaardje je komt.
Iedereen heeft evenveel kans door deze wijze van jureren.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat je het moet zien als een kennismaking zoals sharana al aangeeft.
En als belangrijkste natuurlijk een leuk dagje uit met je paardje.

Voor de benefietshow waren er een heleboel hier op bokt die riepen dat ze er naar toe gingen.
Uiteindelijk is dat volgens mij heel erg tegen gevallen.
Maar dat zal je altijd zien en dat zal bij deze show niet anders zijn.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:52

indd Takke, ik had verwacht dat er wat meer bekende zouden zijn maar het was niet zo hele grote groep. Ik kan er nog om lachen, de feestavond. Mijn vriend en ik lagen nog lang in de tent te genieten van alle zangers die viva hollandia zongen, heerlijk fout maar wel gezellig.

@ sharani, volgens mij hebben we elkaar toen tijdens de benefietshow gezien. Jullie zoontje kon prachtig met jullie pony mennen.