Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Konstantine schreef:Ik zou nog eerder 10.000 euro neertellen voor een op zijn janboerenfluitjes gefokte Shet met kromme beentjes dan voor zo'n Amerikaans minipaardje, want die beesten vind ik me daar toch oerlelijk
Maar goed, dat is een andere discussie...
Kentaro schreef:Ik vind het walgelijk, die lage bedragen!!!!
En het is ook zo'n beetje alleen in Nederland![]()
Als je het bijvoorbeeld aan iemand in Denemarken verteld, kijken ze je met ZULKE ogen aan![]()
Ik kan er ook echt heel slecht tegen, al die advertenties met 'Liefst Gratis', 'Heb er niet veel voor over', 'Maximaal 50,00'![]()
En dan vindt men het gek dat fokkers ze naar de slacht brengen of met een handelaar meegeven.... (niet dat ik dat leuk vind hoor!!!), maar daar krijgen ze er soms nog meer geld voor
randalinpony schreef:Konstantine schreef:Ik zou nog eerder 10.000 euro neertellen voor een op zijn janboerenfluitjes gefokte Shet met kromme beentjes dan voor zo'n Amerikaans minipaardje, want die beesten vind ik me daar toch oerlelijk
Maar goed, dat is een andere discussie...
Ik durf te wedden dat jij die Amerikaanse mini's er ongepimpt in de kudde helemaal niet uit kunt halen tussen de appaloosa's, shetten en NMPRS geregistreerde paardjes.![]()
Maar goed dat is inderdaad een andere discussie en nu schop ik ongetwijfeld weer een paar mensen met AMHA's tegen de benen.![]()
.
JoyCiej007 schreef:Nies_ schreef:Je kunt er minder mee dan met een grotere pony of paard, hoe je het ook wendt of keert.
Waarom moeten fjorden er maar meteen bijgehaald worden?Om je vraag te beantwoorden, nee dat zeg ik niet, maar ik snap wel dat ze goedkoper zijn dan een KWPN'er(oid) omdat die beter zijn voor de sport en dat is toch wat de meeste mensen met een paard willen.
Weet je wat ik dan zeg? Wie 't kleine niet eert, is 't grote niet weert! Gaat helemaal op in dit geval. Dat je zelf niks met shetten hebt prima, maar dat er keer op keer maar beweert wordt dat grote paarden 'beter' zijn of zelfs 'beter voor de sport', kom op zeg! Er bestaat ook nog zoiets als mensport en daarin zijn de shetten zéker niet onverdienstelijk! Sterker; laat een 2span paard en een 2span shet tegelijkertijd hetzelfde indoorparcours afleggen en 9 v/d 10 keer zullen de shetten het van de groten winnen.
Dat KWPN'ers beter voor de sport zijn is de meest grote onzin ooit. Waarom ik Fjorden bij haal? Omdat jij er blijk van geeft dat je er niets van snapt. Fjorden zijn tegenwoordig ook heel veelzijdig; kijk maar naar Ginny met Banshee hier op bokt; die draaide met haar Fjord ook hoog in de sport mee.
Edit; en nu zal ik stoppen om me verder over deze onzin uit te laten, daar gaat het immers helemaal niet om.
Vraag van TS was inderdaad hoe het toch komt dat ze zo goedkoop zijn. En dat komt dus níet omdat je er niets mee kan.
Laten we de minipaardjes er even bij halen; daar telt men duizenden euro's voor neer, daar kan je toch ook net zo veel/weinig mee dan shetten? Met als verschil dat minipaardjes imo wat te ielig zijn om echt mensport mee te beoefenen.
@ TS: oplossing is idd lastig te bedenken.... het NSPS is (gelukkig!) al heel streng voor wat betreft de eisen als het gaat om opname in het stamboek en keuringen; alleen shetten met vol papier komen in aanmerking. Helaas kan je bij het NMPRS nog steeds terecht met je papierloze merrie, wat mij betreft is dat een slechte zaak want daar moedig je het alleen maar mee aan.
En helaas hebben mensen steeds minder verstand van paarden; juist doordat de shetten zo goedkoop zijn, krijg je al snel dat mensen 'even een shet kopen voor hun dochtertje, voor in de achtertuin', zonder dat ze weten wat ze zich op de nek halen. Een veulentje is ontzettend schattig, dus het papierloze hengstje met kromme benen van de buren gooien we er ook maar ff op. Tsja, fokverbod is gewoonweg niet te controleren, maar iets in die trant zou pas echt werken.
20 jaar geleden zag je nog helemaal niet zo veel shetten; nu zie je ze overal, op iedere hoek van de straat. Ze worden niet voor 'vol' aangezien, maar idd als goedkope grasmaaier of als opleuking van de tuin.
DominoLiefde schreef:Als je een shetlander hebt,
gaat het niet alleen om de papieren!!!
Jullie doen net of alle shetlanders zonder papieren maar afgeslacht moeten worden,
nou dan hebben jullie ook geen gevoel!
Shetlanders met papieren zijn niet meer als shetlanders zonder papieren!
Als jij een band met je shetlander hebt,
en je er veel van houdt.
Dan maakt het niet uit of het wel of niet papieren heeft!
(DAT VIND IK!)
Vjestagirl schreef:Waarom willen de meeste mensen nu een shetlander? Als grasmaaier of gezelschapspaardje. Er zullen er ook een leuk aantal zijn die hem willen als knuffelpony voor de kinderen, misschien wel om de eerste rondjes op te stappen.
Misschien werd er vroeger wel meer voor betaald omdat het een 'novelty' iets was, iets wat weinig mensen hadden en wat bijzonder was. Je gaat me niet vertellen dat in die tijd de shetlanders al compleet ingeburgerd waren in de mensport en dat iedereen er toen goed geld voor betaalde om mee te mennen. Shetlanders zijn over de loop van de tijd ook 'gewoner' geworden, je kunt ze bijna overal wel int weiland zien staan.
Of er teveel zijn dat weet ik niet, dat er veel zijn is wel duidelijk. Zolang er nog op grote schaal mee gefokt wordt zijn er duidelijk mensen die vinden dat er niet té veel zijn. Mensen fokken sneller met hun shetlander dan met hun grote paard omdat ze lief en schattig zijn, en omdat ze ze niet als volwaardig paard zien (anders zouden ze er ook wel een goedgekeurde hengst op zetten), omdat *tromgeroffel* je er niet op kunt rijden. Bij een rijpaard hebben mensen een doel, ze willen spring gericht, dressuur gericht, dure namen, chique hengt. En oh, daar loopt mini ook nog, laten we daar ook maar een veulen uit fokken, dat is zo schattig...
En er word zoveel mee gefokt omdat mensen het niet erg vinden om hun grasmaaier een paar maanden stil te moeten zetten, want ze doen er toch al niets mee. Mensen maken vaak een weloverwogen keuze of ze hun sportpony willen laten dekken omdat ze die daardoor een paar maanden stil moeten zetten als ze hoogdrachtig zijn of net bevallen. De grasmaaier staat toch al alleen maar in de wei, dus doen we er een veulentje bij, das leuk. Punt is dat het gros van de shetlanders níet in de sport wordt gebruikt (of dat nou mensport of onder het zadel is).
En ik heb niets tegen shetlanders, k vind ze best leuk en schattig, en er zullen idd ook best wat shetlanders zijn die dingen doen die grote paarden niet doen. Er staat er 1 op stal die ik zo zou willen hebben, maar ook hij staat zomers 24/7 in het land, 's winters 24/7 in een uitloop stal en ze komen er hoogstends 1x per maand uit om ff gepoetst te worden.
Giolli schreef:DominoLiefde schreef:Als je een shetlander hebt,
Jullie doen net of alle shetlanders zonder papieren maar afgeslacht moeten worden,
en je er veel van houdt.
(DAT VIND IK!)
Zucht, eindelijk een reactie waar ik me in kan vinden. Ik snap dat hele papier gedoe ook niet.
( Voor de fok en wedstrijden, Allá.. maar anders? )
Want houden jullie nou echt meer van je paard dat papieren heeft dan je andere paard zonder?
Dit is iets wat ik nooit zou gaan begrijpen, heb deze discussie met mijn vriendin vaak zat gevoerd over dat op bokt alles om papieren draait. Als een pony papieren heeft is het gelijk een topbeestje en kun je zeggen "Die van mij heeft papieren!!!"Wat dan nog? So be it!
met papieren kan je pony ook dood gaan hoor, en ook een been breken of ziek worden. Niets anders aan...
DominoLiefde schreef:Als je een shetlander hebt,
en je er veel van houdt.
(DAT VIND IK!)
Giolli schreef:Zucht, eindelijk een reactie waar ik me in kan vinden. Ik snap dat hele papier gedoe ook niet.
Want houden jullie nou echt meer van je paard dat papieren heeft dan je andere paard zonder?
Dit is iets wat ik nooit zou gaan begrijpen, heb deze discussie met mijn vriendin vaak zat gevoerd over dat op bokt alles om papieren draait. Als een pony papieren heeft is het gelijk een topbeestje en kun je zeggen "Die van mij heeft papieren!!!"Wat dan nog? So be it!
met papieren kan je pony ook dood gaan hoor, en ook een been breken of ziek worden. Niets anders aan...
Giolli schreef:DominoLiefde schreef:Als je een shetlander hebt,
en je er veel van houdt.
(DAT VIND IK!)
Zucht, eindelijk een reactie waar ik me in kan vinden. Ik snap dat hele papier gedoe ook niet.
DominoLiefde schreef:en ik hoop haar te gaan dekken met een shet met papieren.
En dan de veulens ook papieren te geven.
JoyCiej007 schreef:En met of zonder papier/stamboom is niet alleen een kwestie van shetten en andere paarden- en ponyrassen, maar bijv. ook bij rashonden. Een Engelse Bulldog met stamboom koop/verkoop je voor zo'n €1000-€2000,=
Een Engelse Bulldog zónder stamboom is daarentegen een stuk goedkoper. En om wat voor ras het nou gaat, ik ben tégen het fokken van paarden/pony's/honden zonder stamboom, precies vanwege de redenen die Vjestagirl hierboven ook aangeeft; het is een stukje rasstandaard, een stukje kwaliteit. Door papierloos/stamboomloos te fokken doe je uiteindelijk het ras zelf teniet.
DominoLiefde schreef:Dat ga ik ook wel doen, en ik snap jullie ook wel. En ik hou ook echt heel veel van de shet, dit is mijn lievelingsras!En ik wil ze ook wel behouden, maar wat kunnen wij er nou aan doen? Ik ga straks met me shet naar een hengst met papieren, en fok door op papieren. Maar wij kunnen toch niks aan andere mensen doen, die hier anders over denken?