Stamboekopname

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fjorden007

Re: Stamboekopname

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:09

Wij hebben dit jaar niks :D

Volgend jaar weer 2.

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 22:28

In dat geval zou ik gewoon met Zorro gaan als je dat graag wil, dan hoor je het vanzelf wel toch, niet geschoten is sowieso altijd mis denk ik maar. Denk dat ze er gezien zijn leeftijd niet moeilijk over doen hoor!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:31

Ik laat zaterdag Cis even kijken en dan gaan we het er gewoon op wagen. In sept dan nog een A-ABOP rijden en dan is hij gelijk prestatieruin :D

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:55

brenin21 schreef:
Wij gaan 27 maart met Amani van stal Hulzema naar Vierpolders. Gaan er nog meer van jullie naar deze stamboekopname misschien?

Wij zijn ook van de partij!

In het algemeen:
Pony moet netjes kunnen meelopen en kunnen halthouden toch?
Weet pas sinds vandaag zeker dat we gaan ( en het kon gelukkig nog!) maar heb nu eigenlijk niet geoefend, maar hij is wel gewoon goed opgevoed.
En moet je een wit halster met touw hebben? Vind het namelijk zonde om te gaan kopen voor 1 keer, maar heb bijvoorbeeld wel gewoon een hoofdstelletje waar ik de neusriem vanaf kan halen..

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:39

Als ze netjes lopen en stil kunnen staan is het prima hoor. Ik probeer de pony's altijd wel zo netjes mogelijk te presenteren, alle beetjes helpen denk ik maar dus meestal wel met een wit halster en touw maar als je een netjes gepoetst hoofdstel hebt kan dat natuurlijk ook wel. Er is niets verplicht voor zover ik weet.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:41

Wat ik mij afvroeg. Ik ben een paar jaar geleden voor de lol met Zorro naar Soest geweest. Daar was ook een 'keuring'' gejureerd door mensen van NSPS. Mijn pony moest daar met zijn hoofd naar de jury kijken. Maar als je opstelt moet hij toch gewoon zijn hoofd voor het lichaam houden?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:01

Ik heb dat nog niet eerder gehoord, dat ze naar de jury moeten kijken.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:12

Ja vond het toen al een beetje vreemd := maar stond zo'n mannetje bij , die vertelde wat je moest doen. Was ook allemaal niet officieel :D

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:22

nog even een vraagje, Aurelia zit nu in de bijsectie vanwege die onderbeet, als ik dan toch een veulentje bij haar wil, wordt dit dan een registerpony of krijgt die dan helemaal niks?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:39

Dat wordt een ook een bijsectie veulen met afstamming gewoon ook vermeld van zowel moeders als vaders (als die goedgekeurd is uiteraard)

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:14

ok, bedankt. het heeft dan dus niet echt zin om mee te fokken. Registerponys kunnen wel opgenomen worden in het stamboek mits ze bepaalde punten hadden op de keuring natuurlijk, maar bijsectie niet geloof ik, of wel?

edit: hoe gaat het vandaag bij de stamboekopname? er moesten er wel vandaag toch?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:20

Nee, bijsectiepony's kunnen niet naar keuring of stamboekopname.
Enigste manier is als de moeder wel alsnog stamboek wordt opgenomen. Dan hoort een veulen tenslotte weer in het veulenboek thuis.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:34

Wij hebben goed nieuws: Amani is opgenomen in het stamboek. Wel eens waar met een 60/ 60 score, maar dat is genoeg voor opname. Dus we zijn dik tevreden.

Hoe is het met Winston afgelopen? Zag dat ze haren van hem aan het trekken waren... Dan komt het vast nog wel goed. :(:)

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:37

Ik ga waarschijnlijk ook!
mijn pony is vorig jaar wel al opgenomen(60/65)maar is opgenomen als kleine maat, inmiddels is ze alweer 96cm dus middenmaat, dus even gemaild en wordt dus alleen even opnieuw gemeten :P

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:50

ik weet nog niet of winston is opgenomen, aangezien ze eerst gaan controleren wie hij is..

Even voor de mensen die er niet bij waren:
Bij het controleren van de chip, bleek winston niet de pony te zijn die in zijn paspoort staat ( oftewel, in het paspoort staat een ander chipnummer als dat hij in zn hals heeft!)
Gelukkig was de fokker er ook, maar aangezien hij zegt dat hij dat jaar maar 1 hengstveulentje had, kan het niet zo zijn dat er twee pony's verwisseld zijn.

Nu hebben ze er dus haren uitgetrokken en gaan ze proberen via dna alles uit te zoeken..
Ik ben erg benieuwd, ik schrok me kapot!!

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:08

Kan ik me goed voorstellen, gelukkig hebben ze al een behoorlijke DNA databank opgebouwd, dus zal je snel duidelijkheid hebben.
Maar ik zag dat hij wel gescoord en bij de veternair geweest is, dus heb je z'n cijfers toch al gezien? Of niet?

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:10

veterinair was in ieder geval goed, de rest heb ik niet gezien..

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:31

Esther, super dat Amani nu is opgenomen!

Als de fokker aanwezig was bij Winston en die zegt dat alles klopt komt dat DNA-onderzoek helemaal goed. Dan gaan ze nu controleren of de vader die op papier staat ook klopt. Het stamboek maakt wel vaker fouten met chipnummers, heb er ervaring mee jammergenoeg. :(

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:37

Dank je wel Astrid, we zijn er echt heel blij mee. ;)

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 21:37

Gefeliciteerd! Ga je nu ook naar de keuring? Scores zeggen ook niet altijd alles hoor!

Goh, dat zal me idd schrikken zijn geweest als je zoiets als met Winston overkomt. Ben benieuwd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:45

wat maf idd met winston, en ook wel erg slordig hoor.

mooi dat amani door is :D al had ik dat van hem eigelijk ook wel verwacht, hij lijkt echt vreselijk veel op zijn vader zeg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:05

Gefeliciteerd met Amani! Die scores kan hij op de keuringen wel weer goed maken. Doet mijn merrie ook. De haalde 55/65 maar kreeg wel een 3e premie :)

Wat een gedoe met Winston! Gelukkig is mij dat nog niet overkomen, maar ik heb wel altijd problemen met fouten in het paspoort van de veulens. Dan weer staat de naam verkeerd, of mijn adres verkeerd, en ga zo maar door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:07

Bij ons zijn het altijd de kleuren die er niet goed op staan :+

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:06

Bedankt Judith!

Bij Amani hadden ze de kleur wel goed, maar waren ze het bont vergeten...

Ik weet trouwens toch niet goed hoe ze die premies bepalen. Hoeveel punten moet je pony b.v minstens hebben om een derde, tweede of eerste premie te halen? Is daar echt een regel voor of ligt het vooral aan welke jury je hebt? Of ze het je pony gunnen of zo...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 07:23

Volgens mij ligt het vooral aan de jury.