en toen werd je dit gevraagt .. wat zal ik doen ..!!!???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:13

Dan is de vraag in hoeverre je wilt meedoen in het produceren van papierloze dieren...

Ik zou er als hengstenhouder al niet eens aan mee willen werken :Y)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:14

Binky_Zephyr schreef:
hij wilt graag pony`s van zijn eigen merrie`s .. nouja goed al hij dat wil .. hier hebben wij toch niet mee te maken ..

waarom zou hij niet 4 jaar willen wachten ? hij heeft tenslotte genoeg plek om er 6 te houden ...

Waarom dan geen gg hengstje. Het dekgeld van dat kleine spul is niet heel erg hoog.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:14

Sappos schreef:
dus zonder zekerheid 3 wildvreemde merries laten dekken terwijl je ook zelf een merrie uit kan zoeken en daar een veulen uit kan fokken zodat je een idee hebt van wat je krijgt.

Fokken om "gewoon leuk" is geen fokken. Dat noemen we vermeerderen...

Fokken = verbeteren!

AMEN

en daarbij wil jij het risico dat er bv hetzelfde gebeurd als in dit topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=59&t=1128670 ?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 00:14

dat weet ik niet .. dat zou je aan de eigenaar van de m erries moeten vragen

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 00:16

inkepink schreef:
Sappos schreef:
dus zonder zekerheid 3 wildvreemde merries laten dekken terwijl je ook zelf een merrie uit kan zoeken en daar een veulen uit kan fokken zodat je een idee hebt van wat je krijgt.

Fokken = verbeteren!

AMEN

en daarbij wil jij het risico dat er bv hetzelfde gebeurd als in dit topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=59&t=1128670 ?

mijn hengst is heel lief tegen andere paarden .. ik weet zeker dat dit niet zal gebeuren !!

kijk je kan natuuuuurlijk altijd van het ergste uitgaan .. daar zijn ze hier heel goed in !

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:17

Of het fokken van een pony zoals Puck. Die met de afwijking aan de benen? Vaak komen dat soort uitzondering toch echt voort uit papierloze ouderdieren. Natuurlijk een genetisch foutje zit in een klein hoekje maar de kans is aanzienlijk kleiner met een correcte hengst. Het gaat niet om het lintje, het gaat om de garantie dat de hengst correct is.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:17

inkepink schreef:
Sappos schreef:

Fokken = verbeteren!

AMEN

TS heeft ook al gezegd dat zij geen natuurlijke dekking in de weide wilt, maar aan de hand ;)

Jolliegirl

Re: en toen werd je dit gevraagt .. wat zal ik doen ..!!!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:18

maar als de pony daar is heb jij geen zekerheid dat het gebeurt zoals jij dat wilt....

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:18

nooit en nooit doen . Ik zou nooit van mn leven mn hengst uitlenen en als mensen dan niet willen voor een dekking dan maar niet, maar mn hengst blijft lekker bij ons ;)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 00:18

Sappos schreef:
Of het fokken van een pony zoals Puck. Die met de afwijking aan de benen? Vaak komen dat soort uitzondering toch echt voort uit papierloze ouderdieren. Natuurlijk een genetisch foutje zit in een klein hoekje maar de kans is aanzienlijk kleiner met een correcte hengst. Het gaat niet om het lintje, het gaat om de garantie dat de hengst correct is.

mijn pony is onderzocht op afwijkingen !
is klinisch en rontgelogisch goed gekeurd !

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:19

Jolliegirl schreef:
maar als de pony daar is heb jij geen zekerheid dat het gebeurt zoals jij dat wilt....

TS heeft al gezegd dat als de hengst daarheen gaat dat de hengst daar een week op stal zal gaan en de dekking aan de hand zal gebeuren. En TS zou daar dan een week blijven om alles in de gaten te houden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:20

Jouw hengst is rontgeologisch gekeurd????

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 00:21

dankje jinte .. dit had ik idd al aangegeven ..

ja mijn hengst is rontgelogisch gekeurd

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:23

Tja daar heb je een streepje voor op die van mij. NMPRS vraagt nog geen röntgenfoto's of sperma-onderzoek. NSPS ben ik niet bekend mee.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 00:24

ik ben er voorderest ook niet bekend mee .. dit is gebeurd bij zijn vorige eigenaren .. die wouden hem namelijk voor keuringen gebruiken .. en heb eventueel voor dekhengst door laten gaan .. vandaar :)

Bumbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:26

In de honden wereld wisselen we wel eens en hond uit. Als de hond in het buitenland woont.
MAAR v 1 dekking is het ook hier gebruikelijk met de teef naar de reu te gaan.
Mede doordat de dames dan uit hun eigen territorium zijn.
Dus gewilliger/ schikkelijker.
En de reu op eigen grond; Zijn terrein, dus de baas daar.

Echter, laat ik mijn reu niet iedere teef dekken. Ook niet al mijn eigen teven.
Als ik paarden/ pony's zou hebben en daarmee verder zou willen, vraag ik mij de volgende dingen af;

1 Wat heeft mijn hengst te bieden; Bouw ( niet alleen v mooi, maar een goede bouw / gangwerk kan bepaalde problemen voorkomen) gezondheid/ type
2 Wat weet ik over de ouders/ half broers zussen......Inzicht in wat nakomelingen/ voorouders / familie

Inzicht in de vererving, geeft geen garantie; Maar kan een hoop voorkomen.
Beperken v ongemakken.

Vd merrie, of ze van mijzelf zou zijn of van een ander; Dan vraag ik me hetzelfde af. Zoals het bovengenoemde.

Dan ga ik ook graag na, wat deze bloed lijnen eerder gegeven samen hebben. Of een vergelijkbare combinatie.

Vervolgens komt dan de beslissing om de dekking al dan wel of niet te doen.

Voorbeeld mbt 1 v mijn honden; Hij is geweldig, het wow effect op mensen. Echter kloppen sommige punten niet in zijn bouw.
En zie ik geen meerwaarde v dit ras als ik hier mee verder zou gaan. Daarom fok ik met deze hond niet. Hoewel er belangstelling v hem is.
En dat maakt mijn liefde voor hem niet minder groot.

Ik snap dat veel mensen dit liever niet horen. Omdat ze graag iets v hun eigen geliefde hond of paard willen terugzien.
En trots zijn als iemand ze vraagt voor een dekking..........

Maar 3 merries; hetzelfde jaar door 1 hengst, die naar ik begrijp nog niet eerder gedekt heeft....., niet goedgekeurd is..........
Dat is vermeerderen.

Als degene 1 merrie zou laten dekken, vanwege het vertrouwen/ feeling in jouw hengst.........
Dan zou kijken wat dit doet.
En op grond hiervan jouw hengst daarna in zou zetten..... Dan is er dus en andere ingang.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 00:27

ik zie net dat hij een topic heeft geopend en dat hij opzoek is naar een hengst die toch wat dichter in de buurt staan en eventueel kan kopen .. dus dit gaat over .. toch bedankt voor de reacties :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:28

Hmmm, dus die meneer geeft geen duidelijk antwoord als jij vraagt waarom hij zijn merries niet naar jou brengt?
Krijg je daar geen vraagtekens bij? Ik wel, ik denk dat dit erg negatief gaat uitpakken en dat je mag hopen dat je je beestje nog terug krijgt.

Krijg je er trouwens veel geld voor?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 00:29

Bumbi schreef:
In de honden wereld wisselen we wel eens en hond uit. Als de hond in het buitenland woont.
MAAR v 1 dekking is het ook hier gebruikelijk met de teef naar de reu te gaan.
Mede doordat de dames dan uit hun eigen territorium zijn.
Dus gewilliger/ schikkelijker.
En de reu op eigen grond; Zijn terrein, dus de baas daar.

Echter, laat ik mijn reu niet iedere teef dekken. Ook niet al mijn eigen teven.
Als ik paarden/ pony's zou hebben en daarmee verder zou willen, vraag ik mij de volgende dingen af;

1 Wat heeft mijn hengst te bieden; Bouw ( niet alleen v mooi, maar een goede bouw / gangwerk kan bepaalde problemen voorkomen) gezondheid/ type
2 Wat weet ik over de ouders/ half broers zussen......Inzicht in wat nakomelingen/ voorouders / familie

Inzicht in de vererving, geeft geen garantie; Maar kan een hoop voorkomen.
Beperken v ongemakken.

Vd merrie, of ze van mijzelf zou zijn of van een ander; Dan vraag ik me hetzelfde af. Zoals het bovengenoemde.

Dan ga ik ook graag na, wat deze bloed lijnen eerder gegeven samen hebben. Of een vergelijkbare combinatie.

Vervolgens komt dan de beslissing om de dekking al dan wel of niet te doen.

Voorbeeld mbt 1 v mijn honden; Hij is geweldig, het wow effect op mensen. Echter kloppen sommige punten niet in zijn bouw.
En zie ik geen meerwaarde v dit ras als ik hier mee verder zou gaan. Daarom fok ik met deze hond niet. Hoewel er belangstelling v hem is.
En dat maakt mijn liefde voor hem niet minder groot.

Ik snap dat veel mensen dit liever niet horen. Omdat ze graag iets v hun eigen geliefde hond of paard willen terugzien.
En trots zijn als iemand ze vraagt voor een dekking..........

Maar 3 merries; hetzelfde jaar door 1 hengst, die naar ik begrijp nog niet eerder gedekt heeft....., niet goedgekeurd is..........
Dat is vermeerderen.

Als degene 1 merrie zou laten dekken, vanwege het vertrouwen/ feeling in jouw hengst.........
Dan zou kijken wat dit doet.
En op grond hiervan jouw hengst daarna in zou zetten..... Dan is er dus en andere ingang.

pony heeft wel eerder gedekt .

de rest van het verhaal snap ik niet echt :o
Laatst bijgewerkt door Binky_Zephyr op 07-01-10 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 00:29

Equidea schreef:
Hmmm, dus die meneer geeft geen duidelijk antwoord als jij vraagt waarom hij zijn merries niet naar jou brengt?
Krijg je daar geen vraagtekens bij? Ik wel, ik denk dat dit erg negatief gaat uitpakken en dat je mag hopen dat je je beestje nog terug krijgt.

Krijg je er trouwens veel geld voor?

die vraag graag via PB :)

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:37

Binky_Zephyr schreef:
ja mijn hengst is rontgelogisch gekeurd

Jammer genoeg is dit niet voldoende om paardjes zoals "Puck" te voorkomen.. Dat zijn fouten die in de genen zitten, die kan je niet met een klinische of rontgelogische keuring vaststellen. Hiervoor zou je een heel genenonderzoek moeten aanvragen of hij niet toevallig ergens een verkeerd gen heeft zitten. Je kan namelijk wel het gen hebben, maar geen uitting van het gen hebben (=drager zijn). Mocht het net zo zijn dat de merrie ook een drager is, dan heb je grote kans op genetische afwijkingen.

Een hengs kan niet worden GGK als hij geen ouders heeft welke zijn opgenomen in het stamboek. Opname in stamboek geeft een veel grotere zekerheid van een correct genoom, dan een papierloos paard. De ouders komen van GGK ouders, en die weer van hun GGK ouders, en zo verder.

Zoals Sappos heel mooi heeft verwoord: "Het gaat niet om het lintje, het gaat om de garantie dat de hengst correct is"
Uitzonderingen natuurlijk daar gelatenm, maar de kans is aanzienlijk kleiner

Zelf zou ik nooit mijn hengst uitlenen aan mensen, mist het een fokker is waar ik zeer goede connectie's mee heb. De hengst zal dan echter nooit langer dan een week weg zijn. Je kan nog zoveel informatie hebben over de mensen aan wie je hem uitleent, maar een ongeluk schuilt in een klein hoekje..

Lekker de merries naar jou toe laten brengen.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 00:39

dit is onderzocht zoals ik hierboven al zij .. hij is daarop getest ..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:42

@ Damariis,, < oude naam TS ;)..

Jij hoeft helemaal jezelf niet te verdedigen, waarom, hoezo etc.
Ik ben benieuwd of hij het nog met jouw hengstje gaat doen, of dat hij er een koopt ? Weet jij nog niks meer ?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 00:43

heey balou :) nee hij laat me nog wat weten .. het is dus even afwachten :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:44

Ja ik vind de reacties hier ook een beetje overtrokken
Fokken is altijd wel gokken kwa gezondheid...
Als de ts een mooi bod heeft gehad lekker aan haar laten wat ze beslist... Hoeveel papierloze pony bestaan er niet??
De ponies waar nu over gesproken word hebben tenminste allemaal nog een stamboom